Fejér Megyei Hírlap, 1980. július (36. évfolyam, 152-178. szám)
1980-07-16 / 165. szám
th Pályakezdő fiatalokról IC) * % Életcélok sorrendben Befejeződtek a szakmunkásképző iskolákban a végzős tanulók vizsgái, kézhez kapták bizonyítványaikat. A megye szakmunkás utánpótlása közel háromezer fiatal munkással bővül. A munkahelyi beilleszkedésük attól is függ, mennyire ismerik leendő munkahelyeiken a pályakezdő fiatalok törekvéseit, véleményüket a társadalomról, közösség iránti igényüket, jövőről alkotott nézeteiket. Nem lesz talán érdektelen, ha egy most készülő tanulmány előkészítéseként végzett iskolai felmérés néhány megállapítását közreadom. Teszem ezt abból a célból, hogy felhívom a figyelmet arra a nevelés szempontjából, fontos igazságra: az iskola akkor éri el igazán célját, ha tanulói megállják helyüket az életben. Ennek megvalósulása azonban attól is függ, hogy a munkahely át tudja-e menteni az iskola nevelési eredményeit. Lássuk, milyenek a pályakezdő szakmunkások? A tanulóknak öt különböző életutat sűrítő történetet kellett megítélniük társadalmi hasznosság szempontjából, valamint mennyire hasonlítanak saját életükről való elképzelésükhöz. Az elképzelt életutakban a munka, az anyagi feltételek és megszerzésük módja, a családi élet, illetve közéleti tevékenység lehetséges kapcsolódása fogalmazódott meg úgy, hogy mindig más-más elem legyen hangsúlyos. A megkérdezettek 47 százaléka azt az életutat választaná, amelyben az alkalmazkodás dominál, de ezt a társadalom szempontjából csak 30 százalék tartotta hasznosnak. Külön figyelemre méltó, hogy a közéletiközösségi életutat 46 százalék választaná, társadalmilag 71 százalék tartotta értékesnek. Anyagi jólét után 28 százalék, nyugalom után 22 százalék vágyakozik, társadalmi szempontból értékesnek tartja 24 százalék, illetve 9 százalék. A fiatalok igénylik a jó közösségeket, 57 százalékuk találkozott ilyennel. Az iskola hagyományteremtő erejével, gazdag, sokszínű életével igyekszik kialakítani a közösségért tenni akaró embert, ezeket a pozitív tulajdonságokat kell tovább fejleszteni a munkahelyen is. A végzősök életcéljaik megvalósításában legfontosabb tényezőként az alábbiakat tartották, sorrendben: az emberi kitartás, szolgalom, tisztességes magatartás, becsületesség, az ember tehetsége és tudása. A fenti pozitív tulajdonságok mellett, ellentmondásosnak tűnhet, a „Szerinted miért dolgoznak az emberek?” kérdésre adott válaszok százalékos megoszlása. Jellemző a két leggyakoribb válasz: eszköze a pénzszerzésnek, megélhetésnek (67 százalék), szocialista társadalom építése (31 százalék), társadalmi hasznosság (11 százalék), hivatásszeretet (7 százalék), kötelesség (4 százalék). Ebből következik: a fiatalokat arra kell nevelni, hogy saját munkájukkal szemben legyenek igényesek, és a társadalmi hasznosság szempontjából ítéljék meg termelői tevékenységüket. Azüzemektől függ, milyen szervezettséggel és tartalmas munkával tudják ellátni a fiatalokat, hogy lássák szerepüket a gyár gazdasági vérkeringésében. A termelési és termékszerkezet-váltás időszakában elkerülhetetlen lesz esetenként az életpályák korrekciója, így a munkaerő mobilitásnak a korábbiaktól eltérő értelme lesz. A szakmai átválthatóságot és a mobilitást segítő, pozitív emberi tulajdonságok kialakítására kell törekedni. A felnőtt társadalomban, a munkahelyeken legfontosabb nevelőerő a személyes példamutatás. A megkérdezett tanulók legtöbbre azokat a felnőtteket becsülik, akik szeretik munkájukat, sikereik vannak a munkában, gondoskodnak családjukról, művelt, széles látókörűek, tanulnak, kiemelkedő társadalmi munkát végeznek. Szerintük az ember jó munkájában a legfontosabb tényezőknek sorrendben a következőket tartották: feleljen meg az ember képességeinek és hajlamainak, tiszta és egészséges körülmények között dolgozzanak, legyen fontos a társadalomnak a munka, biztosítson szakmai továbbfejlődést. Nagy György FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1980. JÚLIUS 16. A rádió és televízió mai műsora KOSSUTH RÁDIÓ 8.25: Fűtől a fáig. 8.54: Beszélni nehéz. 9.06: Indulók, táncok fúvószenekarra. 9.42: Kis magyar néprajz. 10.05: Kököjszi és Bobojsza. 10.22: Fecskék és fruskák. Arthur Ransome regénye folytatásokban. 10.46: Válaszolunk hallgatóinknak. 11.01: Zenekari muzsika. 12.35: Házunk tája. 12.50: Operaslágerek. 13.20: Örökzöld dzsesszmelódiák. 14.10: A Vasutas Szakszervezet népi zenekara játszik. 14.27: Kóruspódium. 15.10: Offenbach operettdalaiból. 15.28: Sztárok — anekdoták nélkül. 16.09: Kritikusok fóruma. 16.19: Amatőr zenei együttesek felvételeiből. 16.31: Zenekari muzsika. 17.07: Verseny vagy védelem? 17.35: Bemutatjuk új Goldmark-felvételeinket. 19.15: Könyvpárbaj. 20.25: A zeneirodalom remekműveiből. 21.13: Ifj. Sánta Ferenc népi zenekara játszik. 21.30: Háttérbeszélgetés. Vértes Éva külpolitikai műsora. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Magyar előadóművészek. 23.03: A kamarazene kedvelőinek. 0.10: Dzsesszfelvételekből o Aolati jelek. (Ism. Sz). 17.35: Kuckó (Sz). 18.05: Egészségünkért! Az Országos Egészségnevelési Intézet műsora. A terhes nők helyes életmódjáról.18.15: Csavarhúzó. Magazinműsor. (Ism.) 18.45: Staféta. Tíz perc ifjúság. 18.55: A Közönségszolgálat tájékoztatója. 19.00: Reklám. 19.10: Idősebbek is elkezdhetik. Tévétorna (Sz). 19.15: Esti mese. 19.30: Tv-híradó (Sz). 20.00: Derrick. Magyarul beszélő, NSZK bűnügyi filmsorozat. Kalkutta. (Sz). 21.00: Régi lengyel muzsika. A „Fistulatores et tubievistores Varsovienses" műsora (Sz). 21.10: Kockázat. Versenyben a világpiacon (Sz). 21.40: Karinthy Ferenc: Ez a Józsi, ez a Józsi. Tévéfilm (Sz). 22.35: Tv-híradó 3. (Sz). BUDAPEST TV II 20.00: A felsült trubadúr. Magyarul beszélő, dán film (Sz). 21.10: Tv-híradó 2. (Sz). 21.30: „Az életem egy lyukasóra”. Dokumentumfilm. 22.10: Interbalett ’79. A Tallini Estonia Balett (Sz). OSZTRÁK TV I 9.30: Ország és emberek. 11.05: Padlásszoba két személynek. Filmkomédia. 15.00: A Wiener Sängerknaben és a Bécsi Filharmonikusok műsora. 16.00: Cirkusz műsor. 17.00: A csodavirág. Bábjáték. 17.30: Bácsikám a Marsról. Filmsorozat. 17.55: Jó éjszakát gyerekek. 18.00: Flambards. Filmsorozat: „Csak 93 nap”. 18.30: Mr. 19.00: Osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 20.15: Válás olasz módra. Filmszatíra. OSZTRÁK TV II 18.30: Szájkosár nélkül. Ifjúsági magazin. 19.30: Tv-híradó. 20.15: Centrál Kávéház. 21.00: A békától a gepárdig. Természettudományos film. 22.20: A mi útunk a legjobb. Film. BELGRÁD TV I 17.40: Magyar nyelvű tv-napló. 19.15: Tarka világ — gyermekműsor. 18.45: Zenei találkozások. 19.15: Rajzfilm. 19.27: Ma este. 20.00: Olimpiai szerda. , BELGRÁD TV II 18.00: Dokumentumfilm. 18.30: Gruntovóiak — drámasorozat (Ism.) 19.55: Ma este bemutatjuk. 20.00: Szerbiai színházi fesztivál. 21.15: Huszonnégy óra. 21.25: Válogatás az iskolatelevízió műsorából. 21.55: Hangverseny bérleten kívül. szlovák tv 18.55: Hírek. 9.00: Verdi, Otelló. NDK tv-változat 111.05: Fekete gyémántok. Magyar film 1. rész (Ism.) 12.25: A hét könyvei. 17.15: Hírek. 17.35: Kelet-szlovákiai magazin. 18.05: Út a minőséghez. Dokumentumfilm. 18.30: Vetélkedőműsor. 19.10: Esti mese. 19.20: Időjárásjelentés és műsorismertetés. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Dokumentumműsor. 21.00: Összeállítás a bratislavai Lyra műsorából. 21.15: Szovjet sportsikerek. Dokumentumfilm. 22.00: Tv-híradó 2. 22.30: A banditák erkölcse. NDK film. 0.00: Hírek. SZLOVÁK TV II 20.00: Maigret felügyelő. Francia filmsorozat: Barátom a detektív. 21.25: Hét kérdőjel. Tv-nézők vetélkedője. 22.05: Henri de Toulouse Lautrec. Dokumentumfilm a nagy festőművészről. 23.00: Tv-híradó (Ism.) PETŐFI RÁDIÓ TV 8.05: Kemény Egon kórusdalaiból. 8.20: Tíz perc külpolitika (Ism.) 8.33: Idősebbek hullámhosszán. 9.28: Verbunkosok, nóták. 10.00: Zenedélelőtt. II. 30: A Szabó család. 12.00: Sudl Farkas Pál népi zenekara játszik. 12.33: Tánczenei koktél. 13.20: Cég és öntudat. Tóth Benedek írása. 13.30: Színes szőttes. 14.00: Kettőtől négyig. . . 16.00: Fordulók a líla történetében. 16.40: Tánczene Spanyolországból. 17.00: Népzenekedvelőknek. 17.30: Ötödik sebesség. 18.33: „Szállj régi dallam. . 19.00: Katonadalok. 19.25: A jelszavaktól a törvényekig. 19.45: A beat kedvelőinek. 20.30: Hírek. 20.33: Vála(s)z! 21.25: A Rádió Dalszínháza. 22.35: Énekszóval, muzsikával. 23.15: Wolf Péter szerzeményeiből. III. MŰSOR . 9.00: Lift off. Angol nyelv kicsiknek — nagyok segítségével. 9.15: A Londoni szimfónikus zenekar felvételeiből. 10.20: Operaegyüttesek. 11.05: Jan Smidra csodálatos kalandjai. Irta: Miroslav Honzik és Ilja Kucera. 12.00: Kamaramuzsika. 13.07: Zenekari muzsika. 15.02: Bellini operáiból. 16.05: Giovanni Gabrieli: Sacrae Symphonae. 16.47: Öt földrész zenéje. 17.00: Bartók: II. szvit. 17.35: A Miskolci Dzsesszhétvége felvételeiből. 18.15: Bánk bán — Részletek Erkel operájából. 19.05: Kamaramuzsika. 20.21: A Bécsi Akadémia kamarakórusa Mozart-kánonokat énekel. 20.30: Magnósok, figyelem! 21.15: Szimfonikus zene. BUDAPEST TV 1 9.00: Idősebbek is elkezdhetik. Tévétorna. (Ism. Sz). 9.05: Óvodások filmműsora. Anti, a muzsikus. NDK bábfilm. (Ism.) 9.25: Csata fekete-fehérben. ,J. Sakkműsor gyerekeknek. „Fokozd az előnyt”. (Ism.) 9.45: Egészségedre! összeállítás az Országos Egészségnevelési Intézet filmjeiből. 10.15: Delta. Tudományos híradó. (Ism.) 10.35: Az énekes csavargó. Magyarul beszélő, olasz film (Sz). 12.15: Lehet egy kérdéssel több? Vetélkedőműsor. (Ism.) 16.10: Hírek.6! 16.15: Zöld múlt. Magyarul be-I szélő, lengyel film (Sz.) 17.25: Stop! Közlekedj okosan. Útbur Sok ezer éves lelet Bodajkon Mammutagyar a kavicsbányában Bodajk határában, a Gaja völgyében levő elhagyott kavicsbányában újrakezdte a kitermelést a magyaralmási termelőszövetkezet. Hat és fél méter mélységbeli különleges leletre bukkantak. Németh Sándor, a tsz elnöke nyomban értesítette a múzeumot, akinek szakértője a helyszínen megállapította, hogy több ezer éves mammut agyarát hozták felszínre a gépek. Tettük dicséretes, hiszen sok esetben vagy elhallgatják, vagy tönkreteszik a talált tárgyakat. A megsérült leletet a múzeum restaurátorműhelyében „orvosolják”. Rumi Attila így beszél az őskori maradványról: — Ahogy a kezembe fogtam, , valósággal szétmállott. Szivacsszerű állapotban volt, telve vízzel. Valószínű, hogy a kavicsbánya folyómeder lehetett valamikor és az agyart vízmosás sodorta erre a helyre. Semmiféle kísérőleletet nem találtak, ami valamiféle telepre engedne következtetni. Most az a dolgom, hogy darabjait a helyére illesszem, kiegészítsem. Műgyantával telítem, hogy porózussága, omlékonysága megszűnjön. A hatalmas állat majdnem két méter hoszszúságú agyarát a közönség a hónap tárgyai sorozatban láthatja majd a Fekete Sas patikában. Nem az agyar jelenti az egyetlen sürgető munkát. Szász Zsuzsanna a Gorsiumban talált római falfreskó levélmintáit, madarait restaurálja, egy nagy terem falának díszei voltak. Készülnek a szabadbattyáni Kulatoronyban talált edények, szerszámok, a felújított tornyot hamarosan megnyitják a közönség számára. A zsúfolt, szűkös helyen reménysugárként hat a tudat, hogy hamarosan elkészül az új műhely, amely tágas és korszerű, minden műveletnek meglesz a helye. Rumi Attila restaurátor kis késével, leheletkönnyű mozdulatokkal tisztítja az omlékony agyarat. —ze — Fotó: Fási László Nemzetiségi rádióműsorok hazánkban A Magyar Rádió július 26- tól rendszeresen jelentkezik román nyelvű adással. Az egyelőre kéthetenként — szombat reggel — elhangzó román nyelvű műsorok elsősorban az ország keleti megyéiben élő román nemzetiségieket tájékoztatják kulturális kérdésekről, a legfontosabb belpolitikai eseményekről. Az adások a rádió sajátos eszközeivel kívánják elősegíteni a Magyarországon élő románok anyanyelvének, kultúrájának, hagyományainak ápolását. Az egyes műsorok — amelyeket az úgynevezett nagy szabad szombatokon a szolnoki adó 222 méteres középhullámhosszán regionálisan továbbítanak, s azzal egy időben a 3. adón, az URH sávon is sugároznak — a szolnoki stúdióban készülnek. Az újabb adással az országban élő valamennyi nemzetiség részére sugároz saját programot a Magyar Rádió. Így a pécsi körzeti stúdió szerb-horvát és német nyelven ad műsort, elsősorban Baranya, Tolna és Somogy megye nemzetiségi lakosságának. A győri stúdió a heti 10 perces német nyelvű adás mellett kéthetenként negyedórás szlovén programmal is jelentkezik. Az év elején Miskolc is bekapcsolódott a központi adások mellett a regionális nemzetiségi adások láncában: Nógrád, Heves és Borsod megye szlovák anyanyelvű lakói részére körzeti nemzetiségi adásokat sugároz. Az egész országot behálózó nemzetiségi adások újdonságot is ígérnek ősztől. A pécsi szerkesztőségben már dolgoznak a szeptemberben induló, Kétnyelvű iskolák című iskolarádiós programon. Népek meséi A csákvári könyvtár nyári gyermekfoglalkozásainak témái a népek meséi. Nemcsak megismerkednek a különböző népek, nemzetek meseirodalmának legszebb darabjaival, megrajzolják, bábokkal életre is keltik hőseiket, jellegzetes figuráikat. A nagyobbakat irodalmi rejtvényverseny várja a szünidei könyvtári órákban. Ők már nehezebb feladatokat kapnak, de aki jól tud tájékozódik a katalógusok, a lexikonok, különböző kézikönyvek között, az könnyebben jut sikerélményhez. „Bartók Concerto” Bartók Béla születésének 100. évfordulójára a magyar és a kanadai CBC televízió közös filmet készít ,„Bartók Concerto” címmel. Az életútját bemutató mű legnépszerűbb és legtöbbet játszott zenekari darabjára épül, de mellette megszólalnak más alkotásai is. A megszólaltatók között nemcsak a magyar előadóművészek lesznek, amerikaiak, kanadaiak és bolgárok is. Hegedűversenyét például a nemzetközi karmesterverseny győztese, Kozsuharov vezényli. Az Allegro barbaro felvétele Kocsis Zoltánnal készül. A film felvételeit nemrégiben kezdték, a stáb többek között Romániában, Csehszlovákiában, New Yorkban és Torontóban forgat. Iskola és gazdaság Az elkövetkező években az egész országban nagy jelentősége lesz a pályakorrekciónak. A gazdaságtalan termékek megszüntetése, az üzemek profiltisztítása, a termékváltás kihat majd a szakmastruktúrára is. Az oktatás elég mereven követi csak a gazdaság változásait. Az öt-hat évvel előbbi felmérések alapján induló középiskolai osztályok végzősei nem biztos, hogy el tudnak helyezkedni a ma gazdaságában úgy, ahogy azt tizennégy éves korukban elképzelték. Alakítható-e úgy az iskola, ahogyan a gazdaság munkaerő-szükséglete diktálja? Ezt elsősorban a középiskolát végzett fiatalok elhelyezkedése mutatja meg. Egyelőre még nem látszik különösebb gond ezen a téren, de a továbbiakban több intézmény, szervezet együttes munkája lesz szükséges ahhoz, hogy a munkaerőkereslet és -kínálat találkozzon, a munkábaállás konfliktusmentes legyen. Az iskolaszerkezet változása nem újkeletű, 1975-ben 1990-ig meghatározták az új irányvonalakat, amelyen belül ötéves ciklusokra terveznek megyénkben is. Az új tervezési rendszer lényege az, hogy az iskoláknak nincs meghatározó szerepük: nem a képzési kapacitás, hanem a vállalati, gazdasági szükség dönt a beiskolázásoknál. Egy megyei jellegzetesség: Fejér megye iparszerkezete nehézipari. A szakmunkásképzésben ezért alacsony a lányok száma, ők a szakközépiskolákban, gimnáziumokban tanulnak nagyobb arányban. Azok, akik nem kerülnek egyetemekre, főiskolákra, sokat bizonytalankodnak a munkába álláskor. Ezért a szakmunkásképzésben és a szak- munkásképző célú szakközépiskolákban növelni kell a lányok arányát, és további segítséget kell adni a gimnáziumok fakultatív oktatásának alakításával a lányok pályairányításához. A következő tanévben a Teleki Blanka Gimnáziumban például számítógépkezelői osztályt indítanak, egy-egyet több lehetőség közül választhatnak majd a fiatalok. Az oktatás irányításához alapos szükségleti, fedezeti számításokon alapuló tervek kellenek. Fontos, hogy a vállalatok a fejlesztéseket, visszafejlesztéseket, a termékszerkezet vátozásait szem előtt tartva jelezzék munkaerő-igényeiket, és felelősséget is vállaljanak az igényük szerint képzett fiatalok elhelyezéséért. Az üzemek, vállalatok szükségletei hozzák például létre a megyében néhány éven belül felépülő erősáramú szakközépiskolát is, amely az iskolák közötti profiltisztítás része. A 320-as Szakmunkásképző Intézet erősáramú ágazatait is az új intézmény veszi át, és a 320-as nagyobb súlyt fektethet majd a szolgáltatóipar munkásainak képzésére. Az iskolák profiltisztítása évek óta a képzési szerkezet alakításának szolgálatában áll. Nemcsak egyes iskolák, hanem a megyék között is tisztázták a szakmunkásképzés irányait. A hat megye közötti együttműködési szerződés kiterjed a szakmunkásképzés tervezésére is. Megyénk országos beiskolázású szakközépiskoláiban és szakmunkásképzőiben sajátíthatják el a fiatalok például a molnár, az állategészséger, a nyomdász, egyes elektromos szakmákat, és Tatabányára, Veszprémbe, Pécsre vagy Győrbe járnak tanulni a mi megyénkből, a mi megyénk gazdaságának igényei szerint. Hogyan szereznek tudomást a pályaválasztás előtt álló 14 évesek erről az igényről? Mert míg a népgazdaság részéről határozott, sürgető munkaerőszükségletet jelentenek, az a tapasztalat, hogy a döntés előtt álló nyolcadik osztályosok tájékozatlanok. A pályaválasztási intézet ezért 1980 októberében már az 1981-es népgazdasági szükséglet szerint adja ki tájékoztatóját minden általános iskolának. Szakmacsoportokat, pályaválasztási lehetőségeket közölnek a gyerekekkel, az adatok mögött pedig az üzemek felelős előrejelzései állnak. A tudatos tervezés, az iskolaszerkezet alakulása, a pályaválasztási intézetek és az üzemek összefogása segít majd abban, hogy a gyerekek képességeinek, a szülők terveinek és a népgazdaság igényeinek egyaránt megfelelő pályán induljanak el a fiatalok. Farkas Eszter 5. OLDAL I