Fejér Megyei Hírlap, 1981. január (37. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-25 / 21. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1981. JANUÁR 25 A rádió és televízió mai műsora KOSSUTH RADIO 6.00: Előttünk a vasárnap! 7.23: vizeink völgyében — Hernád­­völgye. 8.05: Útközben. 8.10: Öt kontinens hét napja. 8.26: Nép­dalok. 9.00: Minden versek tit­kai. 9.30: Andor Éva operaáriá­kat énekel. 10.08: Nácháború. Oláh Margit rádiójátéka. 10.57: A Magyar Rádió és Televízió gyer­mekkórusa énekel. 11.14: Vasár­napi koktél. 12.10: Édes anya­nyelvünk. 13.00: Folklór — Fara­gó Vilmos írása. 13.10: Részletek Offenbach műveiből. 13.38: Rá­diólexikon. 14.08: Muszorgszkij­­ciklus vm/8. rész. 14.40: Kerek­­asztal-beszélgetés külföldi tu­dósítóinkkal gépkocsikról és au­tóvezetőkről. 15.12: Így láttam Bartókot. Bartókné Pásztory Dittával beszélget Bónis Ferenc. 15.58: Ádám Jenő: Menyasszony­vőlegény — magyar népdal­­feldolgozások. 16.11: Csendes Don. IV. rész. Solohov regénye rádióra alkalmazva. 17.10: Met­ronom. 17.30: A hegedű virtuó­zai. 18.15: Hol volt, hol nem volt.. . 18.50: Emlékezetes dzsesszhangversenyek. A Dol­­dinger Passport a debreceni dzsessznapokon. 19.50: Isten veletek, indiánok. Gyárfás Miklós hangjátéka. 20.31: Bihari verbun­kosok, Balázs Árpád nóták. 21.13: A Rádió lemezalbuma. 22.10: Sporthírek. Totó. 22.15: A rádió lemezalbuma c. műsor folytatá­sa. 22.58: Operarészletek. 0.10: Magyar művek rézfúvósokra. PETŐFI RADIO 6.00: Népszerű muzsika korán­kelőknek. 7.30: Lehotka Gábor Liszt-műveket orgonál. 8.05: Ér­dekességek a jövő hét műsorá­ból. 8.30: Miska bácsi leveleslá­dája. 9.00: Fúvósesztrád. 9.30: Világvasárnap. 10.33: A Magyar Rádió Karinthy Színpada. 11.15: Történeteim. Végh Antal. 11.45: Régi filmslágerek. 12.06: Jó ebéd­hez szól a nóta. 13.03: Adj egy falat aranyfalat. Derera Mihály mesejátéka. 14.04: Híres előadók albuma. Nat King Cole énekel. 14.33: Táskarádió. 15.30: Mesék és emberek. 16.00: Suppé operett­dalaiból. 16.39: Slágerek min­denkinek. 17.35: A vasárnap sportja. Totó. 17.55: Mit üzen a Rádió? 18.33: Kapcsoljuk a Pata­­ky István Művelődési Központot „Röpülj páva. . .!” VII. elődöntő. 19.40: A világlíra gyöngyszemei. Mohai Eminescu. 19.50: Külföldi táncdalok. 20.33: Sporthírek. To­tó. 20.38: Társalgó. 22.35: Julie Andrews zenés játék­felvételei­ből. 23.10: Téléji muzsika. Köny­­nyűzene éjfélig. .. MOSOK 7.00: A pécsi körzeti stúdió szerb-horvát nyelvű nemzetiségi műsora. 7.30: A pécsi körzeti stúdió német nyelvű nemzetiségi műsora. 8.11: Hamari Júlia és Nikola Gruzejev operaáriákat énekel. 8.53: Beethoven kamara­zenéjéből. 10.10: Új Zenei Újság. 11.06: Zenekari muzsika. 12.55: Kis magyar néprajz. 13.05: A Ju­­illiard vonósnégyes játszik. 14.02: Rádiószínház. A hóember. Major Nándor rádiójátéka. 14.40: Ope­­ra-művészlemezek. 15.30: Peter és Gordon énekel. 16.00: Artur Ru­binstein Chopin-műveket zongo­rázik. 16.42: Berlioz: Faust el­kárhozása. 18.45: A magyar szép­próza századai 148. rész. 19.03: Gregor József operaáriákat éne­kel. 19.20: Biztató kísérletek — riport. 19.35: Kapcsoljuk a Zene­­akadémia nagytermét. Wanda Wilkomirska hegedűestje. Köz­ben: 20.15: Pillantás a nagyvi­lágba. 20.35: A hangversenyköz­vetítés folytatása. 21.10: Töltsön egy órát kedvenceivel. 22.10: Operaáriák. 22.37: Napköve — Octavio Paz költeményei. 23.05: A Cambridge-i Királyi Kollé­gium énekkara Tallis-műveket énekel. BUDAPEST TV 1 8.00: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Sz) 8.05: Mindenki is­kolája. Matematika. Ami nem mérhető, azt tedd mérhetővé. (Ism.) 8.40: Fizika. Fizikus szem­mel. (Ism.) 9.10: Óvodások film­műsora. Kisfilm-összeállítás. 1. Prim kíváncsi. NSZK rajzfilm­sorozat. 2. rész: A rágógumi. (Sz) 2. Dominó. NDK bábfilm. 9.20: Tau bácsi. Csehszlovák gyermek­filmsorozat. 4. rész: Tau bácsi és egy vasárnap. (Sz) 10.00: Hírek. 10.05: Vitéz László és a többiek. Kemény Henrik, a Nép­művészet mestere ezúttal a Bor­bélysegéd és a Vizes kislány cí­mű vásári bábjátékot mutatja be. (Ism.) (Sz) 10.30: Varázsló mu­zsika. Az Országos Filharmónia hangversenye kisiskolásoknak. Közvetítés a Zeneakadémia nagy­terméből, felvételről. (Sz) 11.30: Mándy Iván: Csutak a mikrofon előtt. Tv-játék gyerekeknek. I­­ll. rész. (Sz) (Ism.) 13.50: Nóta­szó. (Sz) 14.10: Keleti Márton­sorozat. Gyárfás Miklós: Komé­dia a tetőn. Tv-film. (Ism.) 15.55: Reklám. 15.00: Műsorainkat ajánljuk. (Sz) 15.25: Kalendári­um. 16.25: Focifarsang. Nemzet­közi női, serdülő és öregfiúk teremlabdarúgó-torna . Közve­títés Miskolcról. (Sz)­­Az adást átveszi a Csehszlovák Televízió) 18.20: Tv-mozaik. Rövidfilm-ösz­szeállítás. 18.30: Reklám. (Sz) 18.35: A Közönségszolgálat tájé­koztatója. (Sz) 18.45: Esti me­se. (SZ) 19.00: A HÉT (Sz) 20.00: Hírek, sporthírek. 20.10: Októbe­ri vasárnap. Magyar film. 21.45: Kapcsoltam. Társasjáték. (Sz) 22.25: Rockpalota. Helyszíni köz­vetítés az Esseni Rockpalastból, felvételről. (Sz) 23.15: Hírek, totóeredmények. OSZTRÁK TV I 11.15: Az ORF koncertje. 12.25: Könyv a gyermekek kezében. 15.05: Nincs holnap! Film. 17.15: Maja, a méhecske. Rajzfilmsoro­zat. 17.40: Jó éjszakát gyerekek. 17.45: Idősek klubja. 18.30: A MI különkiadása. 19.0: Vasárnapi osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 19.50: Sporthírek. 20.15: Ki örö­köl a nagypapa után? Tv-film. 21.40: Hírek. OSZTRÁK TV II 9.55: Síversenyek közvetítése Wengenből. 17.15: Semmi sem szent. Filmvígjáték. 18.30: Okay. Ifjúsági­­magazin. 19.30: Tv-hír­adó. 19.50: Heti körkép. 20.15: Maskarádé. Film. 22.05: Sport­hírek. 22.20: Charlie Chan Reno­ban. Bűnügyi film. 23.30: Hírek. BELGRÁD TV 1 9.00: Barázda — faluműsor, utána gyermekműsor magyar nyelven. 10.00: A reggelről ismerni meg a napot — gyermekműsor. 11.30: Népi muzsika. 12.00: Földműve­lőknek. 13.00: A tudás — vagyon. 14.05: Pro et kontra. 14.35: Film gyermekeknek. 15.50: Vasárnap délután. 19.00: Miki egér csapata. 19.27: Ma este. 20.00: Nagy város — tv-játéksorozat. 21.20: Doku­mentumműsor. 22.10: Sportszem­le. BELGRÁD TV II 16.15: Kosárlabda (nők): Jezice— Monting (Közv.) 16.35: Wengen: Síversenyek, műlesiklás, (felv.) 17.35: Kézilabda: Kolinska Slo­van—Barcelona. 19.00: Iskolai műsor. 19.55: Ma este. 20.00: Ze­nei műsor. 21.00: Huszonnégy óra. 21.25: Csak emberek — ju­goszláv játékfilm. ___________________________Művelődéspolitika­­_________________________ Amatőr képző- és iparművészet Pályázati felhívás A SZOT kulturális, agitá­­ciós és propagandaosztálya, a KISZ KB kulturális osztá­lya, a Népművelési Intézet, az Amatőr Képzőművészeti Tanács, a Szakszervezetek Borsod megyei Tanácsa, a Borsod-A­baúj -Zemplén me-­­ gyei Tanács, a Diósgyőri Va­sas Művelődési Központ és a Fővárosi Művelődési Ház 1981. június 6—– Miskol­con, a diósgyőri Vasas Műve­lődési Központban országos amatőr képző- és iparművé­szeti kiállítást és találkozót rendez. A­ kiállítás és találkozó cél­ja, hogy átfogó képet adjon az amatőr képző- és iparmű­vészeti mozgalom helyzeté­ről, az elmúlt időszak válto­zásairól; országos szinten be­mutatkozási fórumot biztosít­son az amatőr képző- és iparművészek számára, be­mutassa az elmúlt három év­ben készített színvonalas al­kotásokat, szakm­ai tanácsko­záson konzultációs lehetősé­get nyújtson a mozgalom tag­­­­jai részére. Az országos kiállításon részt vehet minden amatőr képző- és iparművész szak­kör, alkotócsoport, egyéni amatőr képző- és iparmű­vész. Tizenöt éven aluliak csak abban az esetben vehet­nek részt a pályázaton, ha szakkörben tevékenykednek. A pályázatra az utóbbi há­rom évben készült munkák küldhetők be, az alábbi kate­góriákban: festmény, grafi­ka, szobor, kisplasztika; ipar­­művészeti munkák; környez­zetalakítási tervek, makettek és ezekről készült fotók; vi­zuális kísérletek dokumen­tációi. A szakköri tagok és egyéni alkotók személyenként és kategóriánként legfeljebb 3 darab, a szakkörök kollektí­ván legfeljebb 30 alkotással pályázhatnak. Az egyéni alkotók és alko­tócsoportok a pályázaton való részvételi szándékukat 1981. január 30-ig a Megyei Művelődési Központban je­lezzék! A válogatott művek­ből kiállítást rendeznek. Az országos kiállításon és a találkozón való részvétel­re, valamint a legjobb alkotá­sok díjazására az országos szakmai zsűri tesz javaslatot. TIT-munka a bicskei járásban A TIT Bicskei Járási Szer­vezete elkészítette 1980. évi számvetését. A tervezett is­meretterjesztő munkát álta­lában tartalmasan, változa­tos tematikával, a művelő­déspolitikai és módszertani követelményeknek megfele­lően sikerült megvalósítani. A közművelődési, közokta­tási intézmények, társadalmi szervek, igényesebb gazda­ságok (bicskei, csákvári, mányi termelőszövetkezetek, Csákvári Állami Gazdaság, illetve Bicskei Járás Áfész), nagyobb ipari üzemek ered­ményesen kipróbáltak több kötött és kötetlen beszélge­tésre, közreműködésre ösz­tönző formát. A jó együtt­működés eredménye, hogy a járás területén 450 is­meret­­terjesztő előadást szervez­tek. Ezen belül, a társada­lomtudományihoz viszonyít­va — különösen az egészség­­ügyi és mezőgazdasági té­makörökkel — javult a ter­mészettudományi rendezvé­nyek száma is. A járási elnökség, a ren­dező szervek igényes egyet­értésével, a következő isme­retterjesztő időszakban sze­retne további segítséget ad­ni a világnézeti, a gazdasá­gi, a termelési és erkölcsi kérdések megbeszéléséhez, áttekintéséhez. Emberek, kö­zösségek, vagy egyes réte­gek érdeklődésének megfele­lően, a közművelődési esz­közökkel tervezik a szakmai képzés segítségét, a műszaki, technikai, mezőgazdasági műveltség terjesztését, il­letve a helyi gazdasági isme­retek, termelési mutatók át­tekintését. A közművelődési intézmé­nyek elsősorban a tudomá­nyos világnézeti neveléshez kérnek jól felkészült elő­adókat. A gazdaságok a ter­melési intézkedések, a tár­sadalmi és egyéni érdekek összefüggéseinek tudatosítá­sát tartják nagyon fontos­nak. A múlt év tapasztalata alapján nagyobb figyelmet fordítanak a közgazdasági és jogi ismeretek terjesztésére, a népgazdasági szemlélet fejlesztésére. Ismeretterjesz­tő irányelv a szocialista ma­gatartásra és hazafiságra ne­velés, amit jól kihasznál­hatnak a kis közösségek klubszerű foglalkozásain. Tudatosan, tervszerűen ké­szülnek a honvédelmi neve­lésre, a polgári védelmi tá­jékoztatásokra, a művészeti előadásokra, az irodalmi mű­vek terjesztésére, a honis­mereti munka megszerette­tésére. Az éves feladatok meg­valósítását máris megkezd­te a TIT bicskei szervezete, de nem egyedül, hanem több intézmény, társadalmi kö­zösség, gazdasági egység és vállalkozó kedvű előadói kö­zösség segítségével. Urbán László Iskolakörzetesítés - utórezgésekkel Igény és aggodalom Az életnek tanító iskolát mintegy évtizedes válaszút elé állította a jelen társadal­mi igénye. Szakítania kellett a népiskolai hagyományok­kal, ha azt akarta, hogy a mai gazdaság és a mai társa­dalom követelményeinek megfeleljen a tanítása. A szétaprózódott iskolahálózat szellemi erejének összefogá­sára egyetlen út kínálkozott: az iskolakörzetesítés. Fél évtizedes erőfeszítés nyomán így összegezhető az eredmény: A körzetesítés le­hetővé tette a szakrendszerű oktatás teljessé tételét. A községi tanácsok területén zömmel működik egy vagy több osztott felső tagozatú általános iskola. A körzeti központok többsége biztosí­tani tudja a városhoz hason­ló tanulási­ feltételeket. Megnyugtatóan hangzik a körzetesítés eme summázata. A szülők és pedagógusok elégedetten vehetik tudomá­sul: a gyermekek tanulása aligha sínyli meg azt a hát­rányt, hogy esetleg apró fa­luban születtek. A körzeti iskolákban szakképzett pe­dagógusok tanítják okos szó­val, okos taneszközökkel. Jó ügy, jó törekvés volt tehát az iskolakörzetek kia­lakítása. Ám, hogy az ezzel járó munka, az ezzel járó erőfeszítés minden szempont­ból megfelelő lett volna? — arra nem lehet egyértelmű igennel válaszolni. Az iskolabuszok botlásai Hogy miért? Először is: az iskolakörzetesítés nem kizá­rólag pedagógiai kérdés. Sok­kal inkább a falusi társadal­mat érintő életmódbeli, kul­turális, utazási, emberi (ér­zelmi), gyermeknevelési kér­déskomplexum. A szülők többsége — még ha ésszel meg is érti — fájlalja a fa­lusi iskola megszűnését. Év­százados hagyomány, anyai­apai emlék fűzi hozzá. És ami most, szülőként éveken át élteti a fájdalmat: a na­ponta utazó gyermek féltése. A megyei fórumokon, falu­­napokon, gyakran szóba ke­­rült a körzetesítés nyomán született szülői aggodalom. Egy tanácstag a szülők köz­hangulatát a tsz-szervezés után kialakult gazdai aggo­dalomhoz hasonlította, mond­ván: a központi­ iskolának is bizonyítania kell a maga elő­nyét, mint annak idején a téesznek! Csakhogy az iskolai pro­duktum nehezen mérhető. Itt későn érik be a „tiszta búza”, nem az osztályzatok­ban — inkább a felnőtt (dol­gozó ifjú) felkészültségében, emberi adottságaiban tapint­ható. Mi az, amivel már most megnyugtathatjuk a szülő­ket? Az egyik az iskolabu­szok óramű-pontosságú jára­ta, a másik a napköziottho­nok fejlesztése, elsődlegesen a bejáró tanulókat istápolan­­dó. A falugyűlések visszatérő panasza az utazás körülmé­nye. Jóllehet a Volán együtt­működik a megyei vezetéssel az iskolások utaztatásában, ám menetközben mindig akadnak újabb és újabb fennakadások a közlekedés­ben, olykor az időjárás, oly­kor a technika vagy a gépko­csivezető hibájából. Sajnos, az utazás ostora a gyermekeket sújtja, nem cso­da tehát, ha a szülő (akinek minden iskolai „tudománynál fontosabb a gyereke!) az egész körzetesítésből elsősor­ban az utazás nyűgét érzi. S minthogy a megyékben több ezer általános iskolás utazik, a buszjáratok pontossága és viszonylagos kényelme nem közömbös sem az iskola, sem a szülő számára. A napközi meg az otthon A körzetesítés másik érzé­keny pontja a napközis ellá­tás. A kérdés az: a járások és a városkörnyéki községek bejáró tanulói mennyiben él­veznek elsőséget a napközi­be való felvételnél? Vannak települések, ahol sokallják a napközis étkezte­tés költségét a szülők, ezért nem igénylik gyerekeik szá­mára. Vajon tudják-e, hogy a napközis gondozás egyik fő értéke a felügyelet melletti tanulás? A felkészítés a más­napi iskolára. Sajnos, gyak­ran azok a gyermekek ma­radnak ki a napköziből, akik legjobban rá lennének szorul­va a segítő-tanításra. Vannak ugyan a napközi­nek másfajta ellenzői is. Mi­lyen indokkal? Ki azzal, hogy a gyerekek ugyanabban a tanteremben „napköziz­­nek”, ahol napközben tanul­nak, olykor már utálják a termet is, ki meg azzal, hogy­ a pedagógus csak a rendre vigyáz, nem tanítja a gyere­ket. Mindezek részigazságok. Olyan gondok, illetve aggo­dalmak, melyeket a jobb is­koláztatás, a jobb nevelés igénye szült. Még szakembe­rek is felvetik, hogy a szak­avatott oktatás ugyan egyér­telműen a körzetesítés mel­lett szól, de nem tudjuk, hogy a falu, a család „mik­roklímájából” reggel héttől este hatig kiszakított gyer­mek személyisége vajon nem sínyli-e meg a zaklatottabb iskolás évek terhét? Különö­sen vonatkozik ez az alsó ta­gozatosokra. Az aggodalmak jogosak. Ám az igény a szakrendszerű tanításra — jog és követel­mény egyszerre. A megoldás útja nem a visszalépés, ha­nem az előrelépés. Vagyis: a körzetesítés — olyan igény­nyel, hogy az utazás, a nap­közis élet körülményeit nap­ról napra jobbá, emberibbé tesszük. Kell-e „lámpás” a villanyfénynél? Az iskolakörzetesítés érzé­kenyen érinti az apró falvak kulturális életét. Egy falusi asszony mondta pár éve: nem is falu az, ahol nincs se pap, se tanító. Valóban, a hagyo­mányos faluképhez hozzátar­tozott mind a lélek, mind az ész pásztora. Természetesen az új faluképből sem hiá­nyozhat a tanító. Kit afféle „lámpásként” őriz az emlé­kezet. Valamiféle „tanító” (nevezzék bár népművelőnek, agronómusnak, pedagógus­nak, orvosnak), vagy vala­miféle kulturális intézmény (nevezzék bár könyvtárnak, klubnak vagy egyébnek) ma­radjon meg az iskoláját vesze­tett apró falvakban. A me­gyei körzetesítési program, ahol lehetett, számolt ezzel: néhol az alsó-, meg a felső tagozaton osztozott két falu, néhol meg óvodát létesítettek a megszűnt iskola helyett. Mégis sok településen — az apró falvakban — nincsen sem iskola, sem óvoda. Ezek jövőjét az idő meg a telepü­lésfejlesztési program alakít­ja majd, kulturális közéletét a (szintén megújuló) művelő­dési hálózat hivatott istápol­­ni.­ Az egységes művelődés­­politika egyelőre azt hangoz­tatja: erősíteni kell a köz­ponti iskola kisugárzó hatá­sát az egész körzetre. Az ok­tatási intézmény nélkül ma­radt falvak kulturális életé­ben a központi iskola peda­gógusai mellett kapjon sze­repet a helyben lakó nyugdí­jas pedagógus, az agrárértel­miség, az orvos. Valamennyi értelmiségi, aki falun él. A körzetesítés szülte gon­dok és aggodalmak nem kér­dőjelezik meg lényegében a központi iskolák létrehozásá­nak helyességét. Csupán ar­ra köteleznek, hogy — a pe­dagógiai szempontok érvé­nyesítésén túl — a körzeti iskoláztatás teljes életmene­tét szem előtt tartva fejlesz­­szük tovább. Olyan formán, hogy se a tanítás, se a gye­rek, se­­a szülői érzés ne sé­rüljön meg. Balogh Ödön Kvircedli a móri farsangon Néprajzi kutatóutam során a Vértes legnagyobb német nemzetiségi településén, Mó­ron Brumbauer Józsefné Árki utcai házába pontosan akkor érkeztem, amikor az idős asszony különleges ün­nepi sütemény, a kvircedli készítéséhez kezdett. A kvir­cedli régi receptjét így mondta el nekem: „Minden tojáshoz 3 kanál cukrot szá­mítok. Például 7 tojáshoz 21 kanál cukrot teszek. Ezt leg­alább egy óra hosszáig keve­rem, majd egy salakálit és annyi lisztet teszek hozzá, amennyit a tészta felvesz. A tésztának nem szabad nagyon keménynek lennie, mert ak­kor kemény lesz a kvircedli. A kiszaggatás után egész éjjel száradni hagyom, az­tán másnap megsütöm.” A kvircedli-készítésről si­került fotósorozatot készí­teni, és a munkát jól meg­figyelni. Brumbauer Józsefné a régi ház első szobájában dolgozott. A tészta kikeveré­se, összeállítása után liszttel hintette be a gyúródeszkát, majd a kis vájdlingból a gyúródeszkára tette a tész­tát. A deszkán még egy ki­csit meggyúrta, majd félujj­nyi vastagra kisodorta. Ez­után lisztbe mártotta a kvir­­cedli-minta (Kwiezet­modl)­­ egyik oldalát, és sűrűn egy­­­másután a tésztára nyom­kodta, majd a minta nagysá­gának megfelelő darabokra vagdalta a tésztát. Az asztal előtt mgasan felvetett ágyra fehér abroszt terített, erre széles pengéjű nagykéssel egyenként hordta a kiszag­gatott, nyers kvircedli­t. A tészta itt száradt másnap reggelig, amikor lassú tűzön megsütötte. Brumbauer Józsefné régi, fából készült kvircedli-min­­tájának oldalaira hal­­(Fisch), baba- (Puppi), rózsa­­(Rosen) és virág- (Blume) mintát faragtak. A „mód­ilt” évtizedek óta, ma is igen gyakran használja, ezért meg sem kíséreltem, hogy azt megszerezzem tőle a szé­kesfehérvári István király Múzeum néprajzi gyűjtemé­nyének. Segítségével a közel­ben­­ lakó Mergl Ferencék kvircedli-mintája került a múzeumba. Ennek egyik ol­dalán rozmaringminta (Ros­­marie), a másikon a tulajdo­nos MF monogramja, továb­bá kereszt és virág látható. A kvircedli kifejezetten ünnepi sütemény Móron. Nemcsak karácsonyra, ha­nem farsangra, lakodalomra is sütik. A lakodalomra ké­szült, feldíszített, nyúl alakú torta szájába is egy kvircedli kerül. Jó móri borba márto­­gatva az asszonyoknak is kedvelt lakodalmi csemegéje. Mivel hasonló figurális ünnepi sütemények Német­ország és Ausztria sok vidé­kén ismeretesek, ezért nyil­vánvaló, hogy a kvircedli­­készítés hagyományát még a XVIII. század közepén Né­metországból hozta magával a Mórra települő lakosság. Figyelemre méltó, hogy ezt a hagyományt az elmúlt két és fél évszázad során megőriz­ték, és ma is ragaszkodnak hozzá. Tavaly májusban Pusztavámon a nemzetiségi napon az elárusító sátraknál nemcsak mézeskalácsot és törökmézet, hanem kvirced­­lit is kínáltak ... Lukács László néprajzos muzeológus

Next