Fejér Megyei Hírlap, 1981. január (37. évfolyam, 1-26. szám)

1981-01-18 / 15. szám

A rádió és televízió mai műsora KOSSUTH RADIO 7.23: Kopogtató. 8.10: Öt konti­nens hét napja. 8.26: Népdalok. 9.00: Kulturális Magazin. 10.09: Bummbele cirkusz. 11.03: Világ­hírű zongoraművészek. 12.10: Édes anyanyelvünk. 12.15: Le­mezmúzeum. 12.57: Egy korty tenger. Fekete Gyula Írása. 18.07: Simándy József operettdalokat énekel. 13.33: Kozmosz. 13.53: Így láttam Bartókot. A mikrofonnál. Gertler Endre. 14.40: Pillantás a nagyvilágba. 15.12: Opera-mű­vészlemezek. 15.54: Csendes Don. Solohov regénye rádióra alkal­mazva. 16.34: Buvári Lívia nép­dalokat és régi magyar dalokat énekel. 17.10: Közvetítés a Ma­gyarország—Svédország tenisz Király Kupa mérkőzésről. 17.20: Árnyékharcos. Tokiói beszélgetés Akiro Kuroszavával. 17.40: Artu­ro Toscanini vezényli a BBC és az NBC szimfonikus zenekarát. 18.45: Közvetítés a Magyaror­szág—Svédország tenisz Király Kupa mérkőzésről. 18.55: Közve­títés a Thália Színházból. Színhá­zi regény. Bulgakov műve. 21.18: Új nótafelvételeinkből. 22.15: Kapcsoljuk a 6-os stúdiót. Esti hangverseny. Tóth Zoltán brácsá­­zik. 23.10: A Bécsi Filharmoni­kus zenekar felvételeiből. 0.10: Póka Éva és Darvas Iván sanzo­nokat énekel. PETŐFI RADIO 6.00: Népszerű muzsika a korán­kelőknek. 7.00: A református egyház félórája. 7.30: Günter Metz Bach-műveket orgonál. 8.05: Mit hallunk? 8.30: Miska bácsi levelesládája. 9.00: Szívesen hallgattuk! 10.33: A Pénzügyőr zenekar játszik. 10.57: slágermú­zeum. 11.57: Jó ebédhez szól a nóta. 12.54: Születésnap — 2. rész Szabó Magda regénye rádió­ra alkalmazva. 14.04: Híres zene­karok albuma. 14.33: Táskarádió. 15.30: Jelenidőben. 16.00: Liza Minnelli énekel. 16.39: Slágerek mindenkinek. 17.40: A vasárnap sportja. Totó. 18.00: Pesti házak titkai. 18.33: Kapcsoljuk a Pata­­ky István Művelődési Központot. „Röpülj páva..A Magyar Rá­dió és a Magyar Televízió nép­­dalversenye ” (VI. elődöntő). 20.00: Szellemi térképolvasás. 20.10: Gesztusok és látványok, szavak és tőmondatok. 20.33: Közvetítés a Magyarország— Svédország tenisz Király Kupa mérkőzésről. 20.43: Sokféle. .. 21.43: Örökzöld dallamok. 22.41: Új dzsesszfelvételeinkből. 23.10: A királyné csipkekendője. Részle­tek Johann Strauss operettjéből. m. MCSOR 7.00: A pécsi körzeti stúdió szerb-horvát nyelvű nemzetiségi műsora. 7.30: A pécsi körzeti stúdió német nyelvű nemzetisé­gi műsora. 8.08: Cosi fan tutte. Részletek Mozart operájából. 9.06: Szimfonikus zene. 10.10: Új Zenei Újság. 11.06: Rádiószínház. Súlytalanság. Maróti Lajos hang­játéka. 12.22: Dzsesszfelvételek­ből. 13.05: A „Moszkvai Virtuó­zai” kamarazenekar hangverse­nye a Pesti Vígadó hangverseny­­termében. Vezényel és hegedűn közreműködik: Vlagyimir Szpi­vakov. 14.12: Kis magyar néprajz. 14.17: Nicolai Gedda operafelvé­teleiből. 15.04: Modern írók port­réi. 15.24: Shura Cherkasky zon­gorahangversenye a Bergen­ Fesztiválon. 16.52: Kritikus fül­lel... 17.27: A magyar széppróza századai. 17.42: A progresszív beat híres előadói. 18.22: A Hamburgi Monteverdi kórus éne­kel. 19.03: Otto Klemperer vezé­nyel. 20.33: Csajkovszkij, a-moll trió. 21.18: Új operalemezeink­ből. BUDAPEST TV I 8.05: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Ism.) (Sz) 8.10: Min­denki iskolája. Matematika. Te­rek és formák. (Ism.) 8.40: Fizi­ka. Az egyszerű gépek. (Ism.) 9.10: Óvodások filmműsora. Kis­­film-összeállítás. 1. Prim kíván­csi. NSZK rajzfilmsorozat. 1. rész: A jégkrém titkai. (Sz) 2. A róka és a farkas. Csehszlovák bábfilm. 9.30: Tau bácsi. Magya­rul beszélő csehszlovák gyermek­­film-sorozat. 3. rész: Tau bácsi a hegyekben. (Sz) 10.05: Hírek. 10.10: A Közönségszolgálat tájé­koztatója. 10.15: Reklám. 10.20: Alpesi Sí Világ Kupa. Férfi mű­lesiklás — I. futam. Közvetítés Kitzbühelből. (Sz) 11.20: Vitéz László és a többiek. Kemény Henrik, a Népművészet Mestere előadója. Az elásott kincs című vásári bábjátékot. (Ism.) 11.55: Horgas Béla Ciki, te boszorkány. Játék egy felvonásban. A Buda­pesti Gyermekszínház előadása, felvételről. (Sz) 12.45: Reklám. 12.50: Alpesi Sí Világ Kupa. Fér­fi műlesiklás — II. futam. Közve­títés Kitzbühelből. (Sz) Kb. 14.00: KELETI MÁRTON-sorozat: Változó felhőzet. Magyar film. 15.40: Vasárnap délután. (Sz) 17.35: Műsorainkat ajánljuk! (Sz) 18.00: Lehet egy kérdéssel több? Vetélkedőműsor. 18.35: Reklám. (Sz) 18.40: Idősebbek is elkezdhetik. Tv-torna. (Sz) 18.45: Esti mese. (Sz) 19.00: A HÉT. (Sz) 20.00: Hírek — Totóered­mények. 20.05: Petőfi. VI/6. rész: „Föltámadott a tenger”. (Sz) 21.15: Sporthírek. (Sz) 21.25: Me­nekülés Magyarországra. Doku­mentumfilm. (Sz) 22.25: Hírek. 22.30: „A költészet fája éle­tem. . .” válogatás Petőfi Sándor verseiből. VI/6. rész. (Sz) OSZTRÁK TV I 12.00: Könyv — a gyermek barát­ja. 16.45: Képeskönyvben lapoz­gatva. Gyermekműsor. 17.05: A majmocska. Rajzfilm. 17.15: Maja, a méhecske. Rajzfilmsorozat. 17.40: Jó éjszakát, gyerekek! 17.15: Idősek klubja. 18.30: Opera­kalauz. Verdi: A trubadúr. 19.00: Vasárnapi osztrák képek. 19.30: Tv-híradó. 19.50: Sporthírek. 20.15: Vidám, zenés, szórakoztató műsor. 21.50: Hírek. OSZTRÁK TV II 10.25: Síversenyek közvetítése Kitzbühelből. 14.00: Teniszver­senyek közvetítése New Yorkból. 17.20: A party. Filmkomédia. 18.30: Okay. Ifjúsági magazin. 19.30: Tv-híradó. 19.50: Heti kör­kép. 20.15: Vörös és fekete. Film Stendhal regényéből. 22.40: Sport­hírek. 22.50: Charlie Chan a kin­csesszigeten. Bűnügyi film. 0.05: Hírek. BELGRÁD TV 1 9.00: Barázda — faluműsor, utá­na gyermekműsor magyar nyel­ven. 10.00: A reggelről ismerni meg a napot — gyermekműsor. 11.30: Népi muzsika. 12.00: Föld­művelőknek. 13.00: A tudás — vagyon. 14.00: Kritikus pont. 14.30: Twist Olivér — film gyer­mekeknek. 16.00: Vasárnap dél­után. 19.00: Miki egér csapata. 19.27: Ma este. 20.00: Nagy város — tv-játéksorozat. 21.20: Kame­rával a világon át. 22.10: Sport­szemle. BELGRÁD TV II 16.00: Röplabda-bajnokok kupá­ja: UGSK (Veliko Gradiste)— Dinamo. (Bukarest) 16.45: Kitz­­bühel: Műlesiklás (felvételről) 17.55: Kosárlabda: Sibenka—Par­tizan. (Közvetítés) 19.55: Ma este. 20.00: Jerome Kern dallamai. 21.00: Huszonnégy óra. 21.10: Tegnap, ma, holnap. 21.25: Effie Brnest — nyugatnémet film. SZLOVÁK TV 1 8.15: Hírek. 8.20: Gyermekműsor. 10.40: A Sportka számainak húzá­sa. 10.50: A Nagy Honvédő Há­ború. Dokumentum-sorozat 12. rész. 11.40: A hét tükre. 12.10: Hírek. 12.30: Alpesi Sí-Világkupa. Férfi műlesiklás első futam. 12.55: Alpesi Sí-Világkupa. Férfi műlesiklás második futam. 14.00: Csehszlovákia—NDK Király Kupa Tenisz­mérkőzés. 16.35: Ze­nés szórakoztató műsor. 17.10: Darbujan és Pandricola. Cseh reesefilm. 18.30: Esti mese. 18.40: Zenés szórakoztató műsor. 19.20: Időjárásjelentés és műsorismer­tetés. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Va­sárnapi vers. 20.05: Éretlen mál­na. Tv-játék. 21.45: Sporthíradó. 22.00: Kultúra 1981. 22.40: Össze­állítás Jégkorong Liga mérkőzé­sekből. 23.40: Hírek. SZLOVÁK TV II 15.45: Hírek. 16.00: Ismeretter­jesztő műsor. 16.45: Gyermekmű­sor. 17.35: Rövidfilm-összeállítás. 18.40: Műsorajánlat. 19.00: Pal­lasz Athene és poszeidon­ városa. Útifilm. 19.30: Pedagógusok mű­sora. 19.50: Pár perc könnyűze­ne. 20.00: Autók és emberek. Francia filmsorozat 2. rész. 21.00: A TIP Labdarúgó ankétjának eredményhirdetése. 21.35: Hírek. 21.50: Talált tárgyak. Tv-sorozat 4. rész. Gyermekfoglalkoztatás Gárdonyban A gárdonyi nagyközségi könyvtár vezetője, Klausz Gábor jó kap­csolatot alakított ki az általános iskolával és az óvodával. A művelő­dési intézmény rendszeresen tart könyvtári órákat az iskolásoknak és az óvodás gyermekeknek. Az agárdi könyvtár helyisége kicsi, ezért az agárdi iskola napközis csoportjainak helyben szerveznek ha­vonta egy foglalkozást. Klausz Gábor itt 2—5. osztályos tanulókkal foglalkozik. A tanulók­nak lehetőségük van arra, hogy a témával kapcsolatos könyveket egy hónapra kikölcsönözhessék. Az olvasóvá nevelést szolgálja a könyv­tári rendezvények sorozata. Gárdonyban figyelemre méltó a gyermekolvasók száma. Itt nem a számszerű növekedés a cél, hanem a minőségi előrelépés. Elmond­ható, hogy az általános iskolások nyolcvan százaléka rendszeresen látogatja a nagyközségi könyvtárat. A nagyközségi könyvtár és a Gárdonyi Géza Úttörőcsapat közös pályázatot hirdetett az „Olvasó őrs” cím elnyerésére. A pályázat a napokban zárult. Az első hat helyezett őrs kapta meg ezt a címet és az oklevelet. A 1—3. helyezett csapat könyvutalványt is átvehetett ju­talomként. A pályázat újabb része lesz az idén áprilisban tartandó rajzver­seny, amelyre egy-egy őrs két taggal nevezhet. A rajzok irodalmi témákat dolgoznak fel. Az iskolásokkal és az óvodásokkal való rendszeres kapcsolat segíti a könyvtár propagandamunkáját, és számos új hívet szerez az ol­vasók nagy táborának. Mohai János TÁNCSZÍNHÁZ NYÍLT BUDÁN. „Táncfórum a budai Viga­dóban” elnevezéssel január 12-én táncszínház nyílt az Állami Népi Együttes Corvin téri székházában. A befogadószínház­ként működő, új kulturális intézményben a hétfői estéken, a hazai balett- és folklóregyüttesek kapnak bemutatkozási lehe­tőséget. A képen: Szabadi Edit és Lőcsei Jenő az Opera Ba­lett szólistái Száz éve született Oláh Gábor A debreceni remete emléke A XX. század rendkívül sokszínű és változatos ma­gyar irodalmának kevés olyan különös, magányos alakja volt, mint Oláh Gábor. Debrecenből indult és Deb­recenbe tért meg már igen hamar, hogy lényegében so­hase mozduljon ki többet szülővárosából, ahol viharo­kat kavart, csakúgy mint az irodalmi élet forgatagában. Ilyennek látta tehát önma­gát, s amikor 1908 körül or­szágos hírnévre tett már szert, s valóban rendkívüli tehetsége már mások által is igazoltatott, éppen túlzott és szertelen tehetségtudata mi­att következett be életének talán legtragikusabb tévedé­se. Elutasította Juhász Gyula felhívását, hogy álljon be a Holnap íróinak táborába, az­zal az indoklással, hogy nem ismeri kellően a társaság tag­jait, s maradt a tringa által alapított Bokréta nevű deb­receni társaságnál. A Rákosi Jenő vezette retrográd iro­dalmi körök azonban sikerrel használták ki ezt a válasz­tást, s Oláh Gábor Ady Endre és a haladó magyar irodalom ellen akarták kijátszani. A kezdeti sikereket hozó szerep megszédítette a — saját kife­jezésével élve — Debrecen­be visszahanyatlott költőt, de a kortársak szigorú és mégis igazságos ítélete előle nem térhetett ki. „ .. .egységes mondanivaló híján a fantá­zia szabadon űzi kapkodó já­tékait ... az olvasó sajnálja, hogy a képzelet ereje, a nyelv ennyi gazdagsága ily szélházi műre pazaroltatik.” — írja Babits Mihály a Ko­runk hőse című elbeszélő költemény kritikájában. Majd véleményét így foglalja ösz­­sze: „Oláh Gábor a magyar irodalom legszebb ígéretei közé tartozik — de ez az ígé­ret még beteljesülésre vár.” Valóban — bár jeles köl­tői munkákkal és tanulmá­nyokkal gazdagította irodal­munkat — megmaradt örök ígéretnek. A Nyugattal való Mert nem akármilyen becs­vággyal indult el a pályán, s nem akármilyen tehetséggel; csakhogy a becsvágy olykor tévutakra vitte; a sistergő, fiatalos tehetség, az átütő nyelvi erő pedig idővel ham­vadni látszott, s nagy kortár­saival, Adyval, Babits­csal, Juhász Gyulával és Móricz Zsigmonddal nem tudott lé­pést tartani. Kapcsolata 1911 után hosz­­szú időre megszakadt, a húszas évek elejétől pedig az egész irodalmi élet perifériá­jára szorult, s bár később új­ra kapcsolatot talált Babits­­csal, Kosztolányival és má­sokkal, debreceni remetesé­géből már nem tudott és nem is akart kilépni. 1942-ben már egészen elkomorult ke­délyállapotban, hosszú, sú­lyos betegség után, és már sokak által elfeledve halt meg. Bóka László így emlékezett rá: „Oláh Gábor valóban bel­sőleg sértett ember volt, nem kedvezett neki a debreceni magány. De miért furdalt mindenkit a lelkiismeret? Babits azt mondta nekem róla: »Barátunk volt és cser­benhagytuk«.” G. A. Oláh Gábor vagyok, a büszke költő, Az örök Isten arany trombitája, Viharok elé vihardalt süvöltő, A nap heroldja, népek hajnalára. Kiáltó szó kietlen pusztaságon, Ki elvarázsolt várost élni hív, Soha nem járt homokon tiszta lábnyom, Lápon: vezérláng, csalfa s primitív. Oláh Gábor Gyerekség Integetni kell neki reggelente, ezt kéri, amikor otthagyom az óvodában. Mindig kicsit bosszúsan­­egyeztem bele. A fiúk nem ilyenek — dörmögöm­­magamban. Aztán, látva az arcát, lepkekezét a tüllföggöny mögött, ahogyan átnéz, kikukucskál kaparászva, megértem, s elfog a szégyen. Igen, neki van igaza. Nem tudhatjuk, percekre várunk vagy örökre el, a tennivalók rácsa mögött meddig labdázik velünk az újabb — munka? — nap, mikor enged egymáshoz újra. Legszívesebben átmásznék a kerítésen, föl az­­ablakba, és hoznám őket vissza, vissza,­­vissza. Mozi A nyolcadik utas: a halál Egy filmesztéta — akitől mindenki a filmművészet magasabb régiókba való eme­lését várta — egy előadáson azzal a szkeptikus megálla­pítással lepte meg hallgatóit, hogy a film soha nem volt művészet, mindig is ipar marad. S bár sietve tolonga­­nának öntörvényű alkotók cáfolni ezt az állítást, sok jel mutat arra, hogy megterve­zett siker, az úgynevezett monumentális alkotások in­kább sorolhatók az ipari ter­melés szférájába, mint a művészi alkotások közé. A Twentieth Century Fox — a Csillagok háborúja után újabb hatalmas üzleti vállal­kozásba kezdett, King-Kong és Drakula utódjaként a ga­laktikus szörnyeteget kom­­ponáltatta filmre egy úgyne­vezett science fiction kereté­ben. Azért mondom, hogy úgynevezett, mert mint már megszoktuk, a tudományhoz ennek éppúgy semmi köze sincs, mint az ellentmondás­mentes fantáziához, annak ellenére, hogy — hála a lu­xusköltségvetésnek — Ridley Scott filmjében az űrhajóról nem kávéfőzőre asszociá­lunk, s az elektronikus be­rendezések is a működés il­lúzióját keltik. S mivel ez a film is a for­galmazási oldalról indult el, a reklámhadjárat megelőzte a forgatást, szükségszerű, hogy ipari alkotásként ele­mezzük, félretegyünk min­den esztétikai megfontolást, és azt keressük, hogy milyen mesterfogásokkal érik el az alkotók céljukat, az Amerika- és Európa-szerte teltházas mozikat. A film — amióta mozi van a világon — elsősorban az érzelemre kíván hatni, min­dig sikeresebb volt egy meg­ható szerelmes film, egy fé­lelmet ébresztő katasztrófa­film, vagy a sajnálatunkra apelláló szentimentalizmus, mint a tézisművek, az értel­met megcélzó alkotások. Az érzelemre hathatnak a sza­vak, de a film esetén a dialó­gust meghaladja a látvány. Körülbelül ilyen levezetés alapján állhatott össze az Idegen (vagy magyar forgal­mazásban: A nyolcadik utas: a halál) receptkönyve; célozz meg egy érzelmet, és azt szolgáld látványosan. Az érzelem esetünkben az undorral, gyűlölettel terhes félelem, s bármennyire nega­tív lelkiállapot ez, a sikerhez elegendő, mert a néző koc­kázatmentesen félhet, ő még akkor sincs veszélyben, ami­kor a gyomra már mogyoró­nyira szorult össze. A lát­vány: az emberrel táplálkozó polip-hüllő-majom, az el­pusztíthatatlan tökéletes or­ganizmus, valamint Giger­­nek Oscar-díjjal jutalmazott tervei, a szépen felépített Nostromo kereskedelmi űr­hajó s annak ügyes trükkök­kel felnagyított monumenta­litása. A mestermű mindebből egy ügyes rendező kezei kö­zött jön létre, aki túllép King-Kong és Drakula bu­gyuta ijesztgetésein, valódi rémisztgetést produkál. Segí­ti ebben a végig takarékos megvilágítás és David Litch­field meglepetésekre alkal­mas képszerkesztése. Művészetről persze szó sincs, az ijedt nő partnere karjaiban keres menedéket a moziban és borzongva súg­ja: „Szörnyű ez a marhaság, én nem nézek oda”. Az utcán csoportokba verődik az ifjú­ság, s aki már látta izgatot­tan újságolja a holnapi kö­zönségnek: „mindenkit meg­evett az a ronda dög, csak azt a nőt nem, akinek volt lélekjelenléte!” Érzelmek. Kicsit gyerme­kiek, kicsit éretlenek, ponto­sabban olyanok, amilyenekre az amerikai filmipar számí­tott. Ilyen amikor egy bra­vúrosan megszerkesztett ha­tásmechanizmus segítségével a film és közönsége tökéle­tesen összhangban van. V. J. A. Ok és okozat Vajh mi volt előbb, a tyúk, vagy a tojás? Emez ősrégi kérdés­ jut eszembe olvasván irodalmi hetilapunk rádió­krónikáját. A kritikus beszá­mol a Férfiak városa című riportműsorról. Hallgatja a megszólaltatott nőket „És va­lamiféle tisztelet, csodálat éb­redt bennem irántuk. Emberi méltóság, fölény, önmaguk vállalása a felvillanó asz­­szonyarcokon. Életkörülmé­nyeik — ahogy ők mondják: gazdasági bázisuk — lehetővé teszik, hogy ha a férjük dur­va hozzájuk, felbontsák az életközösséget El is válnak, nem is kevesen. Egy év sta­tisztikája szerint hatszáz vá­lás közül négyszázhetvenet a feleség kezdeményezett. Az ok többnyire az iszákosság”. Érthető ok. Vagy tán még­sem annyira magától értődő? Lehet, hogy nehéz felfogású vagyok, de azon csodálkozom, töprenkedem, vajon az öntu­datosan váló asszonyok miért mentek iszákos férfiakhoz fe­leségül. Netalán az esküvő előtt nem ittak? Hát akkor milyen házasság az, amely­ben részegessé válik a férj? Kynosagresi Antiszthenész­­től megkérdezték egyszer: Mi az ünnep? Alkalom az ivásra, felelte a bölcs, a kynokis filozófiai iskola megalapítója. Én hadd kérdezzem, az ivás ok-e a házasságra? Avagy a házasság ok az ivásra?! Óperenciával határos? Költő segítségül hívásával beszél a hazaszeretetről egyik színes lapunk: „A szülőföld — Ady szavaival élve: az Ér­től az Óceánig — közös boldo­gulásunk színhelye, megisme­résének és tisztelésének fon­tos eszköze a turisztika”. Nem egészen értem. Közis­merten tengertelen hazánk, közös boldogulásunk színhe­lye nem Hegyeshalomtól Zá­honyig terjed? Szegény Ady nem az Óperenciás ország tu­ristáiról írt, még csak nem is az ismerd meg hazádat moz­galomban való részvételre buzdított versében. Azért persze szép dolog a turiszti­ka is, a honismeret is, de a versismeret se kutya — kü­lönösen, ha költőt idézünk. Kóbor Vénuszok A könyvek jegyzetappará­tusa az olvasó felvilágosításá­ra szolgál. De hogyan világo­sodjon föl, ha szemérmes, tudnillik a jegyzet? A sza­badságharc végnapjait fel­idéző emlékirat egyik mon­datához: „Szegeden már a vulgivaga Venusok is téni­­asszonyokká lettek” — a kö­vetkező eligazítást találni: vulgivaga­­ kóborló. Ez ön­magában igaz is. Bár Vénusz jelzőként nem a legjellem­zőbb tulajdonságot jelzi, még akkor sem, ha eredetileg Ve­nus mezei istennő volt. A Ve­nus vulgivaga megfelel Aph­rodité Pandémosznak, a heté­­rák patrónájának. S így már érthetőbb a dolog. Édes-érdes anyanyelvünknek rengeteg szava, szakkifejezése van az efféle nőszemélyekre, de mi­vel én is elszemérmesedtem, csupán a cédát említem. A többit a találékony fantáziára bízom. Simon Zoárd Tallózás

Next