Fejér Megyei Hírlap, 1982. május (38. évfolyam, 101-125. szám)

1982-05-29 / 124. szám

Tízéves a fehérvári földmérőképzés „Jól érezzük magunkat ebben a városban” Nemzetközi tendeciákkal egybeesően hazánkban a föld­mérés területén az üzemmér­nökképzés 1972. július 31-ével kezdődött, amikor a Minisz­tertanács a székesfehérvári volt Felsőfokú Földmérési Technikumot főiskolai kar­ként a soproni Erdészeti és Faipari Egyetemhez kapcsol­ta. Tíz év óta a nagy múltú egyetem majdnem két évszá­zados oktatási és nevelési ta­pasztalatait igyekeznek foly­tatni Székesfehérváron az EFE Földmérési és Földren­dezői Főiskolai Karán. Ho­­­­gyan sikerül ezt megvalósíta­ni, hogyan tesz eleget a főis­kola a szakemberképzésnek, hogyan érzik magukat me­gyénk székhelyén, milyen gondjaik vannak. Ezekről be­szélgettünk a tízéves évfordu­ló apropóján az oktatási in­tézmény vezetőivel, dr. Né­meth Gyula főiskolai tanár­igazgatóval, dr. Szabó Gyula főiskolai docens és dr. Ágfalvi Mihály docens igazgatóhelyet­tesekkel. Annak ellenére, hogy a földmérés tudománya több év­ezredes múltra tekint vissza, hazánkban az önálló felsőfokú földmérőképzés csak nagyon­­fiatal. Amíg a fejlett iparral­­ rendelkező országok egyete­mein már a múlt században is adtak ki felsőfokú földmé­rő tevékenység gyakorlására jogosító okleveleket, addig nálunk erre csak a felszaba­dulás után kerülhetett sor.­­ Jelenleg a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmér­nöki Kara képez földmérő­­­ mérnöki szakon végzett építő­mérnököket. ők a Művelődé­si Minisztérium felügyelete alá tartoznak, mi az üzem­mérnökképzők pedig közvet­ve a MÉM közvetlenül pedig az Országos Földtani és Tér­képészeti Hivatal fennhatósá­ga alá, s így a szakmai fel­ügyelet egybe esik az oktatási­­irányítással, s ez szerencsés­­ helyzet — mondta az igazga­t. Fogalmazhatunk úgy, hogy az Önök képzése köze­lebb áll emiatt az úgyneve­zett hagyományos földmérő gyakorlathoz? ! — Igen. Az egyetemet vég­zettek nagy része kutató vagy­­ fejlesztő lesz, ha tehetséges, ott a képzés jobban alkalmaz- V­­kodik az építőmérnöki szak­­■ mához. A mi oktatásunk is „életközelibb”, a klasszikus­­ földmérés ágazata számára hasznosabbnak mondható. — Azt jegyeznem még meg, hogy a főiskolává válás nem új szakemberképzés folyama­tának kezdetét, hanem egy már létezőnek a progresszív átalakítását jelentette — vet­te át a szót dr. Szabó Gyula. — A korszerűsítés minden esetben azt jelentette, hogy az egyes tárgyak programjá­ból kimaradtak a képzési cél megvalósításához felesleges, elavult­­ anyagrészek. Válto­zott, újult tehát a tananyag, de ezt nem követte sajnos eléggé az intézmény szerveze­ti korszerűsítése. A jó elkép­zelések valóra váltása napja­ink soron következő feladata.­­ A karon folyó kutatási tevékenység hatása az alap- és továbbképzésre is meghatáro­zó. Számos tapasztalat bizo­nyítja, hogy a kutatómunka színvonala visszahat az okta­tásra, a szakemberképzésre, s ezen keresztül egy-egy szakte­rület fejlődésére. Nem lehet tehát közömbös a karon folyó tudományos tevékenység, hi­szen a főiskoláról kikerülő szakemberek munkája — sze­rénytelenség nélkül állíthat­juk — országos hatású. Tőlük is függ térképeink szabatossá­ga, beruházásaink tervszerű megvalósítása, a korszerű me­zőgazdasági művelés megkö­vetelte területrendezések szakszerű végrehajtása, hogy csak néhány példát említsek a számtalan lehetséges kö­zül — magyarázta dr. Ágfalvi Mihály. — Mit adott a város Szé­kesfehérvár a főiskolának, s mit jelent a felsőfokú intéz­mény a megyeszékhely életé­ben? — A város vezetői elsősor­ban a folyamatos fejlődéshez megfelelő személyi állományt toboroztak, azaz az oktatói kar letelepedéséhez nyújtot­tak lakásokkal sok segítséget — folytatta az igazgató. — Ma már a harmincötös okta­tói létszámból csupán ketten járnak Budapestről hozzánk tanítani, s ez nagyon jó arány. A legnagyobb gondunk azon­ban — melynek megszünteté­séhez a város is adhatna se­gítséget — az önálló diákott­hon hiánya. A lányok lakré­szét az intézmény épületének kétszobás lakásából alakítot­tuk ki, de így is csak tizen­­ketten lakhatnak ott, a fiú diákotthon pedig a József At­tila középiskolai kollégium második emeletét foglalja el, itt hetvenhat helyünk van. Nem kell hangsúlyoznom, hogy mekkora különbség van a középiskolások és a felnőtt főiskolai hallgatók életvitele, szokásai közt, így ez nem a legszerencsésebb megoldás. A főiskola rangja, ha beszélhe­tünk ilyenről, megkövetelné a normális elhelyezést, nem be­szélve arról, ha még levelező hallgatók jönnek konzultáció­ra, vizsgázni, őket végképp nem tudjuk hol elszállásolni. — Magát az iskolát sem ár­tana bővíteni, az emeletráépí­téshez megvannak már a ter­vek. Az egyetem tanévnyitó­­ján a miniszter szóban meg is ígérte, hogy ez zöld utat kap, de mind ez ideig a tárcától a pénzt erre nem kaptuk meg — tette hozzá Szabó Gyula. Sajnos, a földmérési főisko­la létszámánál, jellegénél fog­va — például nincs a végzet­teket befogadó háttérüzem — nem tud akkora szerepet be­tölteni a megyeszékhely éle­tében, mint az egy nagyobb egyetemi városnál, (Szeged, Pécs, Debrecen) a felsőfokú tanintézetek megteszik. A hagyományos városszépí­tő társadalmi munkák mellett azonban van egy sor olyan szakmai tevékenység, amit Fehérvár gyarapodásáért a fő­iskolások megtesznek. A na­gyobb beruházások, lakótele­pek építése előtti felmérési munkákat, épülettömbök mozgás­vizsgálatát esetleg zá­ródolgozat formájában elvég­zik, de jelentős munka volt az utóbbi években a­ városi zöldfelületek feltérképezése, „leltárba vétele”. Megjelen­tek továbbá a „geósok” az Ikarusban, Köfémben, daru­pályák beállításához, új be­rendezések üzembe helyezé­séhez végezték el a mérése­ket, így például a Könnyű­fémmű új japán présgépének szabatos beállításánál is se­gédkeztek. Ezek a gyakorlati tevékenységek,­ — és az alkal­mankénti TIT-programok, elő­adások, amik ha nem is min­dennapos de élő, szerves kap­csolatot jelentenek az alma mater városával. Szép példája volt a kötődésnek, hogy az eddig végzett 1300 hallgató közül kétszázötvennél több „öregdiák” is visszalátogatott a városba a 24-én rendezett tudományos ülésre. — Egészében véve jól érez­zük magunkat ebben .■» város­ban — összegezték vélemé­nyüket a főiskola vezetői — de az intézmény jövőjét te­kintve kinőjük „kereteinket”, s azt az objektív, nem a leg­szerencsésebb tárgyi öröksé-­­get, melyet a felsőfokú tech­nikum ránk hagyott. Ezen kel­lene együttesen a tárca és a város vezetőivel változtat­nunk. Gabnai Gábor Gyakorlaton a hallgatók Kabáczy Szilárd felvétele Új szerzemé­nyek a Petőfi Irodalmi Múzeumban Több értékes kézirattal gyarapodott a közelmúltban a Petőfi Irodalmi Múzeum. Fischer Ernő nyugalmazott főiskolai tanár, festőművész több külföldi — egyebek kö­zött dél-amerikai — ajánla­tot visszautasítva, a múze­umnak adta el 12 darabból álló gyűjteményét, amely sok meglepetéssel szolgált az irodalomtörténészeknek. Előkerült Petőfi Sándor 1847-ben írt, Széphalom cí­mű versének tintaírása má­sodik kézirata, amelynek lé­tezéséről eddig nem tudtak. A vers szövege nem tér el lényegesen az Országos Szé­chényi Könyvtárban őrzött kéziratétól, előkerülése még­is jelentős esemény, hiszen az utóbbi 30 évben nem for­dult elő, hogy eredeti Petőfi­­versre bukkantak volna. A kollekció része Jókai Mór A kétszarvú ember cí­mű regényének csaknem hi­ánytalan kézirata. Rendkí­vül ritka a Jókaitól szárma­zó, szinte teljes regénykéz­irat, ugyanis az író halála után jó néhány művének egyes részeit egy-két olda­lanként szétosztogatták a családtagok — „a jól sike­rült zsúr emlékére”­­és ehhez hasonló „ajánlásokkal”. Ha­sonló okok miatt hiányos az Egy magyar nábobnak a Pe­tőfi Irodalmi Múzeumban őrzött kézirata is. A­ héza­gok egy részét kitölti az az öt, mindkét oldalán teleírt lap, amely a regény első és negyedik fejezetéből szárma­zik, s ugyancsak a gyűjte­ményből került elő. Kuriózum Eötvös József — valószínűleg az 1830-as évek elejéről származó — levele Dessewffy Józsefhez, az akkori konzervatív körök ismert alakjához. A kizáró­lag politikai kérdésekkel foglalkozó terjedelmes levél­ben Eötvös leírja a reform­­mozgalommal kapcsolatos állásfoglalását, véleményét Széchenyi politikai nézetei­ről. Kossuth Lajos rövid, po­litikai vonatkozású levelét Kazinczy Gáborhoz az teszi különösen érdekessé, hogy az 1840-es évek első feléből származik, ebből a korból kevés Kossuth-levél maradt ránk. Sajtó­történe­ti érdekesség az a levél, amelyet Széche­nyi 1828. szeptember 26-án írt ugyancsak Dessewffy Jó­zsefnek, a Felső-magyaror­szági Minerva című irodal­mi folyóirat tulajdonosának. A két és fél oldalas levélben praktikus javaslatok, taná­csok olvashatók arról, mi­ként lehetne a lapot még vonzóbbá tenni. Mivel a fo­lyóirat közölte a levelet, an­nak szövege ismert volt, most azonban előkerült az eredeti kézirat is. Rendhagyó „irodalomtör­téneti emlék” is szerepel a megvásárolt gyűjteményben: Kazinczy Ferenc hajtincse, melynek hitelességét a hoz­zátartozók néhány soros írása szavatolja. Etet­és lélekmozdító könyvek Ment-e a könyv által előbbre a világ? — kérdezte tő­lem minap szkeptikus fölénnyel egy idegen, miközben elő­zékenyen hónom alá segítette a kenyeret. Egyik kezemben ólomsúlyú könyvcsomag volt, a másikban zöldségfélével teli szatyor. Kérdésére kérdéses válaszoltam: mi által ment volna előbbre, ha nem a könyvek által? Napjaink egyik fontos dilemmája: segíti-e munkánkat, életstratégiánkat a könyv? Megvéd-e bennünket a szellemi tunyaságtól, a megcsontosodástól? Az élet- és lélekmozdító tények, események között, meg­győződésem, hogy egyre többeknél jár élen a könyv, le­gyen az verseskötet, romantikus regény, tudományos mű, vagy akár tankönyv. Azzal, ahogy érzelmeinkre hat, ami­vel ismereteinket gyarapítja, tévhiteinket űzi, formál, és nevel bennünket. Másik nagy tanítónk maga az élet, a ta­pasztalat, a példa. Az elmélet és a gyakorlat ritkán halad fej-fej mellett, hol az egyik lódul meg, hol a másik siet elő­re, de tartósan nem távolodhatnak el egymástól. Nem véletlen, hogy napjainkban az ismeretterjesztő mű­­vek kelendőségükben, olvasottságukban leköröznek, minden más műfajt. Ma már értelmetlen az öncélú tudás, csak a használó, a változtató ismereteknek van igazi élettere. A gyors változások korában csak kevesen érnek rá több kötetes regényekkel mulattatni magukat, csak esztétikai gyönyörökben fürdetni szellemüket. Kulcsművek kellenek, amelyekkel kinyithatók a zárt ajtók, megfejthetők az is­meretlenek, amelyek segítenek legyőzni önmagunk korlá­tait, s a kollektív bűnöket, amelyeket életünk és jövőnk ellen nap mint nap elkövetünk. Ma már nemcsak óhaj, ha­nem szigorú parancs: többet kell tanulnunk, olvasnunk, tudnunk, hogy többé lehessünk. Az íróknak, ha hatni akarnak, olyan műveket kell alkot­niuk, amelyek megrendítik az embert, töprengésre készte­tik és tettekre kényszerítik. Hadd emeljek ki az ünnepi könyvözönből, a megjelenő 112 műből és az igazán sok­ jó olvasnivalóból egyet, amely engem megrendített és elgon­dolkoztatott. Ajtmatov új regénye, címe: Egy évszázadnál hosszabb ez a nap. Riadót fúj ez a könyv korunk legfon­tosabb feladatához: óvjuk meg a békét, fékezzük meg az erőszakot, adjunk szabad szárnyalást az emberi géniusz­nak, hogy a technikai forradalom vívmányait a maga hasz­nára és ne pusztítására használja. „Ma valamennyien egy csónakban ülünk, s körülöttünk a világűr végtelenje” — mondta Ajtmatov egy nemzetközi fórumon. A csónakban ülőknek felelősséget kell érezniük földi lakhelyük biztonságáért. Ehhez persze tisztán kell látnia, kik játszanak felelőtlenül sorsával, jövőjével és hin­nie kell a regény egyik hősének, Kazangapnak, aki ezt mondja: „A világon mindenért van és kell legyen felelős­­ségrevonás”. Ez a regény egyik nagyszerű tanulsága. Akármilyen nagy árat kell fizetni hibáinkért, tévedése­inkért, szembe kell nézni velük. Csak annak van ereje a jö­vőhöz, aki hibáit be meri vallani, s nyomban jóváteszi. Az utat csak az gyűri le, aki halad, akármilyen meredek is ez az út, s akármennyire is változékony a társadalmi-politikai időjárás. Ez a regény másik nagy tanulsága. Hiteink gyakran gyengülnek, reményeink sápadnak, de mindig jön valaki: egy író, egy tudós, egy politikus , egy ember, aki megvált bennünket, aki feltámasztja reménye­inket. Ajtmatov, úgy érzem, egyike a „megváltóknak”, akikre várunk. Még úgy is, hogy naponta benyújtjuk felleb­bezéseinket az emberiséghez, a józan észhez. Még akkor is, ha tudjuk, hogy távolból rakéták néznek egymással szembe. Még akkor is, elhisszük ,nem fészekrakó madarakként csi­pognak a komputerek..., nem járja át az egészet a béke langy biztonsága” — ahogy Garai Gábor írja a Szép ver­sek ünnepi kötetében. Nem az idill kell, abból már kinőt­tünk, csak a remény és a hit, hogy nemcsak fenyegetést ígér a századvég, rejtelmes jót is, befejezés helyett folyta­­tást és annak biztonságát, hogy eljön az új ezer év. Zágoni Erzsébet — Milyen, szerepe van a kutatási munkáknak? · Azonnali felvesz — férfi és női betanított munkásokat, — cipész szakmunkásokat, — karbantartó kőművest és — TMK-lakatost. Jelentkezni lehet: a szövetkezet Bér- és Munkaügyi Osztályán. SZÉKESFEHÉRVÁR, Széchenyi u. 1. sz. • 4329 .......... ■PEHERVARB ARUHAZM ______ * ÜNNEPI KÖNYVHÉT Hétfő estig a Fehérvár Áruházban is! Különlegesen elegáns MINDEN NŐI SZANDÁL # bársonyöltönyök érkeztek 20 % engedménnyel­­ Csónakok, kajakok, kenuk, a fehérvár Áruház a cipőosztályon széllovasok kaphatók konfekcióosztályára a Fehérvár Áruházban!

Next