Fejér Megyei Hírlap, 1984. január (40. évfolyam, 1-25. szám)

1984-01-21 / 17. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP • 1984. JANUÁR 21. SZOMBAT Hatezer nyolcadikos, döntés előtt Mérlegen szándék és lehetőség Várhatóan hatezer diák végez az 1983/84-es tanévben a megye általános iskoláiban. A tanulók, szülők, osztályfőnö­kök számára fontos időszak a mostani, a döntésé. Most kell tehát választani a lehetőségek közül, ki melyik középfokú intézetbe jelentkezzen. Szándék és lehetőség Megyénkben tavaly a kö­zépfokú iskolákba jelentke­zők közül az 1—2. helyen megjelölt intézményekbe a tanulók 82 százalékát felvet­ték, e tény jelzi, hogy az is­kolákban folyó pályapedagó­giai munka alapvetően jó, a nyolcadikosok általában ké­pességüknek, érdeklődésük­nek és a társadalmi igények­nek megfelelő helyet válasz­tottak. Nem titok azonban, hogy évek óta változatlanul vannak olyan iskolák, sza­kok és szakmák, amelyekre többszörös a túljelentkezés — és vannak olyanok is, amelyek iránt, méltatlanul, igen csekély az érdeklődés. Hogy szándék és lehetőség, képesség és igény találkoz­zék, fontos szerepe van azok­nak a hagyományos tapasz­talatcseréknek, továbbképzé­seknek, amelyeken az általá­nos iskolák pályaválasztási felelősei és az osztályfőnökök találkoznak a pedagógiai in­tézet vezető munkatársaival, az érintett vállalatok képvi­selőivel. A napokban több ilyen ta­lálkozót szerveztek megyénk­ben. Főleg a székesfehérvári tanácskozás tanulságaiból emelek ki néhányat, mert egyrészt a rendezvényen fő­ként az egész megyét érintő gondokról esett szó, másrészt a helyszín — a fehé­vári egészségügyi szakközép- és szakiskolának, továbbá a ke­reskedelmi és vendéglátóipari szakmunkásképző intézetnek otthont adó intézmény — kiválasztása nem véletlenül történt. E két iskola produ­kálja évek óta szűkebb ha­zánkban az összes elutasítás felét, szándék és lehetőség, képesség és igény tehát itt kerüli el egymást a legna­gyobb mértékben. Követelmények A 7. osztályos tanulók kö­zött tavaly végzett pályavá­lasztási szándékelemzésekből kiderül: a megye általános is­koláiban tovább nőtt az ér­deklődés az egészségügyi szakközép- és szakiskola iránt, mindkettőben ismét je­lentős túljelentkezés várható. Ezért is indokolt az, hogy az osztályfőnökök, szülők, gyere­kek reális képet kapjanak a felvételi követelményekről s e pályákról. Mint azt Molnár Erzsébet, a szakközépiskola igazgató­­helyettese elmondta: a felvé­telin összefüggő tesztsorozat­tal a logikai és helyesírási készséget, a történelmi és biológiai alaptudást ellenőr­zik, a szóbelin pedig arra ke­resnek választ, milyen a ta­nuló rátermettsége, elképze­lése a választott pályáról. A tanulók jellemzése nagy se­gítség lehet, ha alapos és reális. A felvételt kizáró ok a rossz látás, hallás, mozgás­­szervi hiba, az idegrendszer instabilitása. Mindez már csak azért is lényeges, mert a diákok hamar kikerülnek a gyakorlóhelyekre, hosszú időt töltenek az orvosi rendelők­ben, kórházakban, bölcső­dékben, tehát megfelelő alap­tudással kell rendelkezniük. A tapasztalatok azt mutat­ják: sokan vannak, akik ne­hezen alkalmazkodnak közép­iskolai követelményekhez. Jelzik ezt a tanulmányi ered­mények, pontosabban ered­ménytelenségek, főként a sok bukás, lemorzsolódás. Az 1. osztályban általában a bioló­gia, kémia, fizika és a mate­matika, később az orvosi tár­gyak okoznak nehézségeket. Az egészségügyi szakiskolai osztályban végző általános ápolói és asszisztensi szakmai bizonyítványt, a szakközép­iskolások emellett érettségi bizonyítványt szereznek. A végzettek elsősorban a kórhá­zakban és rendelőintézetek­ben vállalhatnak hárommű­szakos munkát. Reális pályaképet Sok tekintetben hasonló a helyzet a fehérvári kereske­delmi és vendéglátóipari szakmunkásképző iskolában is, ahol — mint azt Bobori Béláné igazgatóhelyettes hangsúlyozta — tavaly a je­lentkezők felét kellett eluta­sítani. Ennek az az oka, amit egyébként a tavalyi hetedi­kesek szándékfelmérése most is előre jelez: négy-ötszörös a túljelentkezés egyes divatos szakmákra. Amelyekről rá­adásul meglehetősen egyolda­lú képpel rendelkeznek a je­lentkezők, akik a gyakorló­­helyre kerülve meglepődve tapasztalják, hogy e szakmák fizikai munkát igényelnek, amelyhez a rakodás, takarí­tás, mosogatás, ládaemelé­s is hozzá tartozik, s például a kozmetika és vegyicikk eladó esetleg nem Charley-parfü­­möt, hanem festéket és petró­leumot árul. Jó tudni azt is, hogy a cukrász és ruházati eladó szakra ötszörös túlje­lentkezés várható. A felvételi beszélgetés so­rán az általános tájékozottsá­got, a nyelvi, számolási és olvasási készséget mérik fel, érzékszervi vizsgálatot vé­geznek, kíváncsiak a diákok mozgáskoordinációjára s a szakmáról alkotott elképzelé­seire. Helyben és másutt Lényeges információ a pá­lyakezdés előtt állóknak, más megyékben is, főként szakközépiskolai osztályok várnak jelentkezőket Fejér­ből. Dr. Regőczi Miklós, a megyei pedagógiai intézet fő­munkatársa a veszprémi alu­míniumipari és vegyipari szakközépiskolát, a boglárlel­­lei és balatonfüredi mezőgaz­dasági szakközépiskolát, to­vábbá a növényvédelmi szak­embereket képző, tatai Já­vorka Sándor Szakközépisko­lát emelte ki. Említette a budapesti üzemekben és is­kolákban elsajátítható fonó és szövő szakmát. Ide gyen­gébb eredményű lányok is a siker reményében pályázhat­nak. Nem hanyagolható el a kisiparosok beiskolázási igé­nye sem. Fehérváron és a volt járás területén 18 szak­mában 45 tanulót várnak. A nyolcadikosokról szóló jel­lemzésből — amit a szülők­nek is látniuk kell — derül­jön ki, miért éppen a beírt szakmát, szakot, iskolát vá­lasztotta a tanuló. Különbö­ző kiadványok közlik a szak­mai követelményeket, ezeket össze kell hasonlítani a gyer­mek képességeivel, érdeklő­désével. Vonatkozik ez a fe­hérvári Ybl Miklós Szakkö­zépiskolában idén ősszel elő­ször induló, lányok jelentke­zésére is számító vasútfor­­galmi szakközépiskolai osz­tályra is, amelyre Csehkis Imre, a pedagógiai intézet igazgatóhelyettese hívta fel a figyelmet. Hiány és túljelentkezés A hatezer Fejér megyei nyolcadikos diák komoly el­határozás előtt áll. A végső döntés előtt érdemes mér­legelni tudást és lehetőséget, esélyt és képességet. Mint­hogy a tapasztalatok szerint nincs lényeges eltérés a hete­dikes tanulók szándéka és egy évvel később a tényleges jelentkezés között, a pedagó­giai intézet joggal prognoszti­zálja: idén is feszültségekre lehet számítani, részben a többszörös túljelentkezés, ami például az óvónői szakra várható, részben pedig a je­lentkezés hiánya miatt. Mert a lányok továbbra is a diva­tos szakmák felé orientálód­nak. Elemzések hangsúlyozzák, s elhangzott a megye általá­nos iskolai pályaválasztási felelőseinek tájékoztatóin is, hogy évtizedek óta változat­lan tanulság a pedagógusok, szülők és a nyolcadikos tanu­lók számára: a pálya megvá­lasztásakor a jelentkező ké­pességei, adottságai, a vá­lasztott pálya, szakma köve­telményei és a választási le­hetőségek reális ismerete alapján lehet csak dönteni. Megfontolásra érdemes ta­nulság ez. Csathó Barna Gyűjtemény­gyarapodás A székesfehérvári István király Múzeum képzőművészeti gyűjte­ménye a múlt évben — legna­gyobbrészt a Művelődési Minisz­térium ajándékaiból — 58 mű­tárggyal gyarapodott, egymillió forint értékben. Újkortörténeti gyűjteménye 416 tárggyal bővült. A múzeumba kerültek a Vörös­marty Színház 1962. évi újjáépí­tésére vonatkozó iratanyagok, téglaj­egyek és a községek ado­mányait bejelentő okmányok. A néprajzi gyűjtemény 183 tárggyal gazdagodott. A népi gazdálkodás eszközei Vajtáról, Csákvárról, Magyaralmásról származnak. A gyűjteménybe kerültek a Székesfehérvár és Vidéke Ipartestület kocsigyártó szakosztályától fennmaradt tár­gyak. Művelődéspolitika Olimpiai gyermekrajz-pályázat A Magyar Olimpiai Bizottság és a Művelődési Minisztérium a XXIII. Nyári Olimpiai Játékok alkalmából rajzpályázatot hir­det gyermekek részére. A felső korhatár: 14 év. A pályázat célja az olimpiai eszme népszerűsítése. Elsősor­ban olyan műveket várnak, amelyek kifejezik a sport, a bé­ke és szabadság összefüggéseit, a sportolás és az egészség köl­csönhatását, de minden olyan téma feldolgozható, amely az olimpiai sportágakhoz kapcsoló­dik. Bármilyen technika alkal­mazható a képeken, a maximális méret: 25x35 cm. A pályamű­vekhez mellékelni kell a gyer­mek nevét, életkorát, lakcímét, iskolája és rajztanára levét, va­lamint a rajz címét. A Magyar Olimpiai Bizottság zsűri döntése alapján a 10 leg­sikerültebb rajzot a Nemzetközi Olimpiai Bizottságnak juttatja el. Ezenkívül még számos díjat ítélnek oda, s a válogatott anyagot országos kiállításon mu­tatják be. Eredményhirdetés az olimpia megnyitása előtt lesz. A rajzokat a következő címre kell eljuttatni 1984. május 15-ig: Testnevelési és Sportmúzeum, Budapest, Dózsa György út 3. 1143. 13. OLDAL A héten tartott Ybl-napok rendezvénysorozatának kedves eseménye volt az a műsoros est, amelyet tegnap tartottak a székesfehérvári Helyőrségi Művelődési Központban. Az iskola tanulói sokszínű, vidám irodalmi és zenés műsorral szórakoztatták szüleiket Dunaújváros, PONT-együttes AZ EMBERÉRT Nem sokan tudják Bolyai Jánosról, hogy zseniális ge­ometriai felfedezésén kívül — amellyel, saját szavai sze­rint egy más, új világot al­kotott — csodagyerek-hege­dűművész volt, aki egészen ifjú korában Bécsben hang­versenyt adott, s félelmetes vívó, párbajozó hírében állott tiszttársai között. Ez a sok­féle adottság-lehetőség, ame­lyek közül Bolyai a matema­tikát választotta, szinte predestinálta történelmünk legnagyobb matematikusának figuráját arra, hogy drámai mű hősévé váljék. S az er­délyi Kocsis István Bolyai tragikus életútj­ából három­órás monodrámát írt „Bolyai János estéje” címmel. Ezt a monodrámát rövidítette le a családi vonatkozású részle­tek elhagyásával egy száz­perces egyszemélyes játék­ká­l„A vesztes” címmel a PONT színjátszóegyüttes rendezője, Adorján Viktor, az együttes tagját, Nyirkó Istvánt választva Bolyai fi­gurájának életre keltéséhez. Bolyai a vesztes, az örök vesztes, aki nem azért ma­rad alul, mert nem képes az élet semmilyen területén karriert csinálni — ő azért veszít, mert nem is akar karriert csinálni. Ez az em­ber nem a matematikából él (s nem a vívásból és nem a zenéből), hanem a matema­tikáért. Alul marad tehát a Bolyai János szerepében Nyirkó István matematikából élő Gauss-szal szemben, s alul maradna mint katona Napóleonnal, s mint művész Goethével szemben is — mert ezek a vasárnapi emberek, ezek a „Sonntagskind”-ek, Kocsis István megfogalmazása sze­rint, mind a maguk művé­szetéből, mesterségéből tu­dományából éltek, általáno­sabb értelemben: nem az emberért éltek, hanem az emberből. Márpedig Bolyai szerint az emberért kell él­ni, s számára a matematika csak eszköz ahhoz, hogy az emberért való élet eredmé­nyes és hasznos legyen, csak eszköz ahhoz, hogy az ő ta­na, az úgynevezett „üdvtan” az egész emberiség hasznára váljék. Ezt az őrület határán tán­torgó, már-már bomlott agyú embert állította közönség elé Nyirkó István mély beleélés­sel, tökéletes szövegtudással, hol lefojtott, hol kirobbanó mozgással és hangdinamiká­val. Hogy végre ne tegyünk distinkciót a „profi”­­és az „amatőr” kategóriák (álka­tegóriák) között, egyszerűen úgy jellemezhetem ezt a produkciót, hogy nem vet­tem észre előadás közben az idő múlását, nem éreztem soknak azt a száz percet. És ez még több szerepes előa­dásnál is ritka, különösen ritka egy monodráma sokkal több buktatóval fenyegető, sokkal nehezebb közegében: a színésznek nincsenek tár­sai, egymásnak kell bejátsza­nia színpadot, egymagában kell lebilincselni a közönsé­get, magányosságát saját erejéből kell közönségi mili­ővé tágítania. És Nyirkónak mindez sikerült. Tehetségé­nek, a rendezővel való na­gyon konszonáns együttmű­ködésnek és a hosszú, igen alapos próbasorozatnak kö­szönheti ezt a sikert. Egyetlen dolog nem sike­rült, s nem is sikerülhetett. Egy „profi” színház rende­zője akár tizenöt—húsz szí­nész közül választhatja ki azt, aki alkatilag is a leg­megfelelőbb erre a szerepre. Egy kislétszámú amatőr­együttes nyilván a legjobb férfiszínésznek adja ezt a nagyon nehéz szerepet, ez esetben egy huszonéves, at­­létikus termetű férfinak, aki alkatilag nem tudhatja el­fogadni a maga alkotta fi­gurát egy negyvenéves, esett, beteg férfi figurájának. S ezen még maszkírozással sem lehet segíteni. Nyirkó játé­ka azonban nagyon sokat­­hozzátett ennek a kis illúzió­vesztésnek ellensúlyozásához, sikere nagyon is megérde­melt. Fogjuk még látni őt korához illőbb szerepekben, és néhány évvel később talán újra „A vesztesében. —kd— Farkas Ferenc köszöntése Fehérváron Farkas Ferenc 1946-tól 1948-ig a székesfehérvári Ze­neiskola, pontosabban az Ál­lami Konzervatórium igaz­gatója volt. A Kossuth-, a Liszt-, az Erkel-díjas zene­szerzőt és tanárt hétfőn kö­szönti a város zenekedvelő ifjúsága azon a házi hang­versenyen, amelyet 16 órai kezdettel rendeznek a Me­gyei Művelődési Központ Ady-termében. A hetvenki­lenc éves mester a zeneisko­lába is ellátogat, ahol Bor­lai Rudolf méltatja az intéz­mény elődjének egykori ve­zetőjét és gazdag munkássá­gát. Az események fénypontja az este hét órakor kezdődő színházi hangverseny lesz, amelyet Farkas Ferenc tisz­teletére rendeznek. Közre­működik Lux Erika, Ke­­önch Boldizsár zongorán, az MNK Primavera Kórusa He­rényi Ottilia vezetésével, va­lamint a Székesfehérvári Szimfonikus Zenekar Ella István vezényletével. A házi koncerten és a szín­házi hangversenyen az idős mester művei hangzanak fel. Több oratóriumot, zene­kari és kórusművet, számos dalt írt, ezek mellett négy színpadi művet: A bűvös szekrényt, a Furfangos di­ákokat, a Csínom Palkót és a Vidróczkit. Operája, dal­­játékai a legnépszerűbb mű­vek közé tartoznak. Zenei életünk jeles egyé­niségének köszöntésére, ün­neplésére nagy várakozással készül a város zenekedvelő társadalma. — z — Néptánc­tanácskozás Székesfehérváron, a Me­gyei Művelődési Központ Ady-termében az Amatőr Néptáncosok Országos Taná­csának területi szervezete rendez tanácskozást január 21-én. A Fejér, Veszprém és Komárom megyei néptánco­sok képviselői ez alkalom­mal a területi szervezet meg­alakulása óta eltelt három év eredményeit értékelik, be­számolva a végzett munká­ról. Ezt követően egyeztetik az idei feladatokat, az együttműködés további for­máit, például a néptáncok­tatás és a közös bemutatko­zási lehetőségek területén. Megbeszélik az egyes me­gyékben rendezendő összejö­vetelek időpontját is, ami­kor az Amatőr Néptáncosok Országos Tanácsának ősszel tartandó tanácskozására vá­lasztják meg a küldötteket.

Next