Fejér Megyei Hírlap, 1985. április (41. évfolyam, 76-100. szám)

1985-04-30 / 100. szám

FEJÉR MEGYEI HÍRLAP , 1985. ÁPRILIS 30. KEDD Elegánsan összeállított műsorral lépett a fiatal Ikarus-kórus szombat este a Megyei Művelő­dési Központ közönsége elé. Műsoruk első részében Händel-, Hassler-, Gabrieli-, Lassus-, Croce- és Bach-kórusművek szerepeltek. Ebből a blokkból legsikerültebb talán a Visszhang (Lassus) volt, dicséret a „visszhang-kórus” pontos, tiszta énekléséért. A szünet után a ma kórusirodalma következett. Kodály, Bartók, Karai, Bárdos mellett a bolgár Hrisztov művei hangzottak fel. A kórus szépen, pontosan, tisztán intonált, a művek egységes íveket alkottak, de az énekkar kicsit vékonyan hangzott. Bartók Négy szlovák népdalában a drámai mélységet, Kodály Akik mindig elkésnek című művében a gondolati meggyőződést hiányoltuk. Hrisztov Legénybúcsújának aszimetrikus ritmikája nagyon jól érvényesült, a ritmus az erőssége ennek az alig harminctagú kamarakórusnak. Kellemes este volt, és a diáknapok sűrű programjá­ban is megtöltötték híveik a széksorokat. A közönség szempontjából is szerencsés volt be­mutatójukat a Szabadság téren megismételni, a nehezen megközelíthető Ikarus művelődési házban tartott koncert után Fotó: Rabáczy szilárd A tánc világnapja • Hazai „tánc-szőttes” Kevés olyan látványos me­takommunikáció van, mint a tánc. Értjük, élvezzük,­­ bárhonnan, bármely föld­részről is érkezik hozzánk. Népeket, kultúrákat hoz kö­zelebb, köt össze. Bizonyára ez is ihlette a szervezőket, hogy április 29-én a táncművé­szet világnapjává nyilvánít­sák. Lenyűgöző gondolat, hogy ezen a napon, szerte a világon a zenével és ritmus­sal összeolvadó testek hódol­nak az emberiség legősibb művészete előtt. Ebbe a világméretű „rit­musba” hangzott bele vasár­nap este a fehérvári együt­tes „magyar üzenete”, f­olk­­lór-ihletettségű összeállítása. A Palócföldi táncok és a Legényes még csak ízelítőül szolgáltak, inkább csak ..óva­tosan” merítettek a tájegysé­gek tánchagyományából. Az első igazán megragadó kom­pozíció Kiss Ferenc—Foltin Jolán: Mondóka szerelem cí­mű műve volt. A ,,minimal­­dance"-ra emlékeztető for­mációkkal beszélt a szerelem testet-lelket átformáló belső feszültségéről. A vágyról és beteljesületlenségről. A bű­­völés-varázslás hangulatát lopta a színpadra. Megrendítően hatott Knei­­fel Imre—Botos József kései siratója. Érzékeltette a meg­­rendültséget, de a dacos lá­zadást is az elmúlás ellen. A végzet nyűgéből ki-kiszökő ember „fickándozását”, ki­törését a gyász vigasztalansá­gából. A lábak dobbantása, dühös kopogtatás a meg nem nyíló földön. (Takács Imre verse a Halottak sétaútja idé­ződön föl bennem. ..Aki tőled, tőlem is tanult, jár délcegen­­ ... a hegedűk, a sípok, a nagybőgő villamosságá­ban . . . Talán mások emlé­kezetében is megjelent Peso­­vár Ferenc alakja.) A legkarakteresebb, legiz­galmasabb feldolgozás — az est kétségtelen siker­darabja — Férfiak? .. . című kom­pozíció (Brückler Tamás— Botos József). A képzeletet mozgató alakzatok úgy vál­tak „jelentésessé", hogy nem szakadtak el a folkloriszti­­kus alaprétegtől. A játék és a tánc egyesült itt megraga­dó „táncjátékká”. Megjelen­tek az egymásra találás és elszakadás különleges figu­rációi, a választási vállalás táncos „elrendeltetése”, a vizsgázás a közösség „színe előtt" . . S képes volt a mű érzékeltetni az „elcsábítha­­tatlan” leány tragikus egye­dül maradását is ... Hason­ló gondolati körben mozgott a Hipotézis (az elnőiesedés­ről), ugyancsak Brückler Tamás—Botos József kore­ográfiája. Érdekes vállalko­zásukban ironikus mozzana­tok is megjelentek — ám ezek nem igazán váltak ha­tásos mozgáselemmé. Sok szellemes ötlet tarkította a darabot: a „ki-kit forgat ”­játéka, a női karokkal „gúzs­ba font” férfiak mozdulatlan tehetetlensége, magánya, ám a női „felülkerekedés” táncszimbólumai mind kíno­­sabbak-keservesebbek, s az utolsó kép végtelenül ke­­gyetlen-leleplezően mutatja be a megzavarodott, elbi­zonytalanodó „női kart’’... A Kanásztánc bravúrja is gyakran ragadtatta tapsra a nézőteret. Itt kaptunk meg­győző képet az együttes szín­vonalas tánchumoráról. A műsort (és az első részt) le­záró „tablók” kissé fáradt­nak tűntek, bár akadtak ma­gával ragadó pillanataik. Az volt a benyomásunk, hogy maga a műsor a szo­kottnál egysíkúbbra sikere­dett. A világnapi „tánc­szőt­tesnek” nem mindegyik „szí­ne” élt egyforma intenzitás­sal, mégis kellemes benyomá­sokkal hagytuk el a (külön­ben zsúfolt) nézőteret. Az együttes jó úton haladva ke­resi a hagyományőrzés és a modern táncművészet-élet­­érzés közti egyensúlyt, a ma­gára vállalható sajátos for­manyelvet. A magyarul és egyetemesen egyaránt „ért­hetőt”. Péntek Imre U. OLDAL Megyei népművészeti kiállítás Tükörkép értékőrzésről, hagyományápolásról Kétévenként, az országos népművészeti kiállítás előtt a rendezők pályázatot hir­detnek. Nem titkolt céljuk: a tárgyalkotó népművészet hagyományainak ápolása, az alkalmazás és a továbbfej­lesztés serkentése széles kö­rű népszerűsítése. Az ama­tőröket bíztatják hímzett pa­raszti textíliák, fazekas-, ko­vács és bőrműves munkák készítésére, szövésére, kék­festésre, faragásra, csuhéj-, gyékény- és vesszőfonásra, nemezkészítésre, népi gyer­mekjátékok alkotására. Az országos kiállítás előtt a 19 megye külön-külön tü­körbe pillant. Mérlegre kell tenniük két év munkáját. A tárgyak felelnek: az előírt feladatot teljesítették a szer­vezők , vagy az értékőrzés, a hagyományápolás újabb fontos állomása a kiállítás? Aligha csupán a néprajzku­tatókból, neves szakembe­rekből álló zsűri keresi a választ arra a kérdésre: a kiállított tárgyegyüttes mél­tó-e a tájegység gazdag ha­gyományaihoz? Vajon hi­valkodó pompa, szemfény­vesztő csillogás vár bennün­ket, a divattá vált nosztalgia (és az üzlet reménye) ment át valami külsődlegest, vagy a múlt értékei nemesednek, teremtődnek újra a mának? Tűnődés zajban, benzin­gőzben. A megyeszékhely forgalmas útján szállítójár­művek dübörögnek, sze­mélygépkocsik sietős hada halad el. Az út mellett szür­ke tízemeletesek, négyszin­tes betonhasábok árnyéká­ban, a Technika Házában meghitt csend. A térítők a hímzések költészetéről szól­nak. A blúzt, melyet vagda­lásos technikával díszítettek, alighanem szívesen visel­nék a mai tizenévesek is. A pásztorbotok készítője csalá­di tradíciót folytat. A dió­fából — mérnöki pontosságú megmunkálás után — mán­gorló lett. Nemes egyszerű­ségükkel hódító térítők, tér­elválasztók, gyapjútakarók, párnák, amelyek modern la­kásoknak is legszebb díszei lehetnének. A látvány sze­met gyönyörködtető. Hiány­érzetünk legfeljebb azért tá­madhat, mert a megye gaz­dag fazekashagyományából csupán néhány dunaújváro­si és móri kályhacsempe nyújt ízelítőt. S talán hasz­nos lett volna rövid, tömör ismertetőkkel kalauzolni a látogatókat. Mert nagy az érdeklődés a megyei népművészeti kiállí­tás iránt. A megnyitó idejé­re szűknek is bizonyult a Technika Háza első emelete. Akik akkor ott szorongtak a tömegben, azok közül alig­hanem sokan emlékeznek rá, hogyan jtlszotta a megfia­talodott Tilinkó együttes a mezőségi ritka és sűrű ma­gyart, a mezőföldi népdalo­kat — a maguk és mindany­­nyiunk örömére. Alighanem sokan emlékeznek az el­hangzott Kodály-gondolatra: „Kultúrát nem lehet örököl­ni, az elődök kultúrája egy­kettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg nem szerzi magának.” Időszerű gondolat. Hiszen az amatőr népművészeti mozgalom reneszánsza szo­rosan összefügg azzal: Fejér megyében egy évtizede tan­folyamokon tanulmányoz­hatják az asszonyok, lányok a hímzőkultúra legértéke­sebb rétegeit, kiváló szakem­berek segítségével. A szövés és faragás fölívelése nagy­részt az utóbbi két év szer­vezett oktatásának eredmé­nye. Értékek, tehetségek ma már többnyire nem véletle­nül tűnnek fel. (Borbély Jolán néprajzku­tató, a Népművelési Intézet főmunkatársa: — A népművészet csak akkor él, ha éltetjük, csak­is tudatos vállalás eredmé­nye lehet. Ha minden táj­egység a saját értékeit úgy vállalja fel, hogy annak leg­jobb ismerője legyen. Így lesznek a népművészetnek sokan nemcsak szerelmesei, hanem mesterei is. Így ke­rülhetnek elő újabb és újabb, korábban nem is­mert, rejtett vagy elveszett, értékek, mint itt, Fejér me­gyében a fehér textíliák. Így adhatott ez a megyei kiállí­tás az utóbbi évek értékőr­ző, hagyományápoló tevé­kenységéről rendkívül pozi­tív képet.) örvendetes jelenség: a fel­hívásra idén csaknem há­romszor annyi tárgy érke­zett, mint két éve. Az igen szigorú szakmai zsűri 150 hímzést, 53 szőttest, 49 fa­ragást és fazekasmunkát tartott érdemesnek arra, hogy a megyei kiállításon helyet kapjon. A nyíregyhá­zi országos pályázaton két­szer annyi munka képviseli megyénk amatőr népművé­szeti mozgalmát, mint leg­utóbb: összesen 79 tárgy. Ezek persze csak számok — igaz, beszédes, sokat mondó számok. Az utóbbi évek munkája azonban nemcsak tárgyakban testet öltő érté­keket teremtett, összeková­csolt baráti közösségeket. (Vojtkó Istvánné népműve­lő, a megyei népművészeti egyesület titkára. — A képzett szakemberek többsége a hímzők és a szö­vők között pedagógus. Sze­retnénk remélni tehát, hogy az iskolákban, a napközis foglalkozásokon és a szak­körökben, sőt az óvodákban is egyre nagyobb teret kap a népművészet. A hazafias nevelésnek ezek a csoportok is igen fontos színterei le­hetnek. A következő két év kiemelkedő feladata a faze­kasmunkához feltétlenül szükséges feltételek megte­remtése , a képzés megszer­vezése, a műhelyek létre­hozása. Elképzelni is szép, amint a lakótelepi gyerekek egy parasztház kemencéje mellett sürgölődnek.) A megye népi díszítőmű­vészeti kincsének egyik gyűjtője azt mondta nem­rég: tisztelet és megbecsülés azoknak a múltbéli, névte­len asszonyoknak, akik ké­pesek voltak egy közösség ízlését formálni, igényeit ki­elégíteni, nehéz életüket a szépség aranyfüstjével be­vonni. A megyei népművé­szeti kiállítást megtekintve folytathatjuk a gondolatot: tisztelet és megbecsülés azoknak a nőknek és férfi­aknak, akik keresik, felmu­tatják és újrateremtik azo­kat az értékeket, amelyek e tájon születtek. Akik meg akarják érteni és értetni minták, formák jelrendsze­rét. Az üzenetet, amelyből kirajzolódik a múlt. Az üze­netet, amelyet újra lehet, új­ra kell fogalmazni a mának és a holnapnak. Csathó Barna­Fotó: Neményi Ágnes A mai tizenévesek is szívesen viselnék ezt a vagdalásos tech­nikával díszített blúzt A diófából — mérnöki pon­tosságú megmunkálás után — mángorló lett Illyés Gyula emlékére készült ez a népmeséi motívumokkal díszített fafaragás

Next