Fejér Megyei Hírlap, 1988. március (44. évfolyam, 51-77. szám)

1988-03-26 / 73. szám

FEJÉR MEGYEI HIRLAP , 1988. MÁRCIUS 26. SZOMBAT Virágvasárnapi barkaágak Esztendőről-esztendőre türelmetlenül várjuk a tavasz megér­kezését, a természet újjászületését. Amint­­az üzletekben, a piacon vagy az utcán árusító idős falusi asszonyok kezében meglátjuk a rügyfakadás hírnökeit, a hóvirágot, a tőzikét, a barkaágat, rögvest vásároljuk és visszük lakásunkba. A barka napjainkra a városi otthonok kedvelt díszítő növénye lett, viszont a hagyományos paraszti társadalomban még más funkciót töltött be. Pálma és barka A húsvét előtti vasárnap, virágvasárnap nevének pusz­ta felemlítése is kellemes hangulatot kelt és eszünkbe juttatja a tavaszi zsongást, a vegetáció életrekelését. Az egyház tanítása szerint vi­rágvasárnap Jézus diadal­mas jeruzsálemi le­vonulása emlékét őrzi. Az ünneplő sokaság e napon a városba szamárháton érkező Krisz­tust az útra hintett faágak­kal és hangos üdvözléssel tisztelte meg. Ennek nyomán került a vallási szertartások­ba a pálmaág, illetve Európa mérsékeltebb éghajlatú tá­jain a barkaág. A jeruzsále­mi bevonulást felidéző kör­menet, továbbá a barkaszen­telés az ünnep fontos moz­zanatait képezték. A katolikus lakosság Fejér megyében is jeles napként tartotta számon és megünne­pelte a virágvasárnapot. Ma­gyaralmáson ekképp foglal­ták össze lényegét: „Miná­­lunk körmenet vöt, barka­­szentelő. Annak az emlékk­e­vet, mikor Jézus Jeruzsá­lembe bevonut, asztán ződ ágakkal fogatták. Mi meg­­kerütük a templomot ének­szóval” Megyénkben a­­bar­­kaszenteléshez használatos ágas gyűjtése egykor a gye­rekek vagy az egyház fela­data volt, Sőréden például a sekrestyés szedte. (Újabban mindinkább a hívek viszik magukkal a templomba). Az oltár közelében lerakott ága­kat a pap megszentelte, s azután ki-ki vihetett haza belőle. A magyarok a korábbi szá­zadokban is gyűjtötték szen­teltették e napon a korán bimbózó ágakat. Mikes Kele­men Rodostóban 1735. ápr. 8- án kelt levelében számol be ura, II. Rákóczi Ferenc feje­delem nagypénteken bekö­vetkezett haláláról. Ennek kapcsán írta, hogy pár nap­pal korábban a fejedelem még átvehette a szentelt ágakat. „Virágvasárnap a gyengeség miatt nem mehetett a temp­lomba, hanem a közel való házból hallgatta a misét. A mise után, amely pap oda­vitte neki a szentelt ágat, térden állva vette el kezéből, mondván, hogy talán több ágat nem fog venni”. Pár esztendővel később Bod Pé­ter, erdélyi református pré­dikátor rosszallóan írta, hogy virágvasárnap az em­berek „valami berkeket vagy zöld ágakat szednek, melye­ket az után egy, s más ba­bonára vissza­élnek”. Betegség, tűz és villám ellen Bod Péter nem véletlenül említette a szentelt ágakhoz fűződő babonákat, melyek szívósan, századokon át to­vább éltek. A virágvasárnapi szentelményekhez megyénk­ben is több hiedelem tapadt. A barkát falvainkban min­denekelőtt orvosságul hasz­nálták. Csókakőn a temp­lomból hazaérve a hagyo­mányőrző családokban be­tegség ellen mindenki el­csipkedett egy barkaszemet és lenyelte. A 95 éves sőréd­i Lendl Józsefné mesélte, hogy kisleánykorában, mikor test­véreivel a virágvasárnapi barkát hazavitte, édesapjuk mindegyikőjükkel egy-egy szemet megetetett, mond­ván, így nem fog fájni a gyomruk. A szentelt barka puszta jelenlétével is megvédhette a házat a veszedelmektől. Csókakőn a legutóbbi időkig ezért a lakáson belül jeles helyekre, a kereszt vagy a szentkép mellé tűzték, má­sok virágcserépbe, vázába, ablaksarokba, kredencsa­­rokba tették. Ugyanitt ré­gen betűzték az épület nád tetőzetébe, hogy le ne égjen a ház. Égiháború, ennek vesze­delmei ellen különösen hat­hatósnak vélték a szentelt barkát. Magyaralmáson a padláson a tetőzet ollófájá­ba, a szarufába tűzték, vagy nádtetőnél az eresz alá, az esztergyébe, hogy a villám ne csapjon az épületbe. Bo­­dajkon azonos célzattal szin­tén az eszterjébe tűzték. Csókakőn azt mondták „ahun a barka van, oda nem vág a ménkű (mennykő)” azaz a villám. Itt vihar, ég­­zengés alkalmával egyesek a barkát szentelt vízbe mártot­ták kiálltak az eresz alá és szenteltek vele, mivel a régi öregek azt tartották, így elmú­lik a veszély. Mások egy da­rab ágat törtek le, azt meg­gyújtották vagy tűzre vetet­ték, hogy füstje a kéményen kijutva védje a házat. Ért­hetőbb a szokás, ha megem­lítem, hogy Szeged környé­kén azt tartják, a barka fel­szálló füstje eloszlatja a rossz felhőket, megakadá­lyozza a villámcsapást. Ső­réden ugyancsak a sporthert­­be (tűzhely) tették l­égiháború alkalmával a barkát. Bodaj­­kon úgy gondolták, vihar esetén a tűzre dobott szen­telt barka nyomán a villám­­csapás elkerüli a házat, a vi­har elül. A szlávok körében A virágvasárnapi ágszen­telés nemcsak a katolikusok­nál volt szokásban. Pár éve a Szovjetunióban, Ungváron a görögkatolikusoknál fi­gyelhettem meg, hogy mi­képp történt a szertartás a mifelénk honostól eltérő bar­,­kaággal. A görögkeletieknél a nap­­­tári eltérés miatt későbbre tolódik a fűzfavessző (urbi­­ca) szentelése. Az 1950-ig Fe­jér megyéhez tartozó Száz­halombatta szerbjei előző nap, szombaton a Duna-par­­ton gyűjtötték. A templom­­ szolga néhány fiatallal a fák­ra felmászva tördelte le az egy-két kévére való ágat. A falu népe a pap vezetésével körbemenetben ment el érte, s együtt vitték fel a temp­lomba. Másnap, vasárnap a reggeli mise (jutrenje), a szentelés után szétosztották és mindenki egy-két ágat vihetett haza. A templomból kijövet egymást, hazaérve pedig a családtagokat ütö­­gették meg vele, mondván: „Da poraste­ ko vrbk­a, Da se ugojle ko svinjica!” (Úgy nöjjél mint a fűzfa, Úgy hízzál mint a kismalac!) A termékenységi célzattal történő vesszőzés régi, Euró­pában sokfele elterjedt szo­kás. A battaiak otthon is megőrizték az ágakat, a szentkép mögé tették, de az istálló gerendájához is fűz­tek. Megyénk katolikus temp­lomaiban virágvasárnap to­vábbra is szentelik a barkát. A növény népszerűsége dí­szítő szerepe miatt napjaink­ban sem csökken, ám a hoz­zá kapcsolódó hiedelmek egyre halványulnak. Újabb — valószínűleg németajkú­­aktól átvett — szokásként viszont az figyelhető meg, hogy mind többfelé kiviszik a temetőbe is, az elhunyt hozzátartozók sírjára helye­zik. GF.LENCSÉR JÓZSEF Szenzációs hír járta be a világot 1985 szeptember 4- én: megtalálták a Titanic roncsait! Az óriáshajó —, amely első útján járt sze­rencsétlenül, s amelyről az a hír járta, hogy elsüllyeszt­­hetetlen — már 73 éve fe­küdt hullámsírjában. A rendkívüli szenzáció al­kalmából az újságok újra felidézték a hajó történetét, amely építésekor a világ leghatalmasabb vízi jármű­vének számított, súlya 46 238 tonnát nyomott, vízkiszorí­tása 68 000 tonna volt, hosz­­sza pedig 270 méter. Az óriá­si hajótestet három hajócsa­­var 45 000 ló erejével hajtot­ta, amelyhez a gépek napi 1000 tonnányi szenet fo­gyasztottak. A Titanic­­ nevét a mit­­ohológiai óriásokról, a Titá­nokról kapta. — 1912. április 10-én indult Southamtomból 2209 személlyel a fedélzetén, New York felé. Ez a vízi kolosszus úgy úszott az óceán habjain, ki­világítva és minden földi kényelemmel ellátva, mint valami ékszerdoboz. A tech­nika e valóságos csodája 56 millió akkori értékű dollárt emésztett fel építése során, amelynek első osztályán fla­­mand, reneszánsz és mór stí­lusú bútorok képezték a be­rendelést és természetesen volt uszoda, golfpálya, tár­salgó és hangversenytere­p. Az 1. osztály utasai mind­ezért 800 dollárt fizettek. Hogy kik tudták ezt megfizetni? Természetesen a leggazda­gabbak. Az utasok között nem kevesebb, mint 57 mil­liomos volt. Hogy csak né­hány nevet emilítsünk az is­mertebbek közül: Guggen­heim és felesége, vagyonuk 400 millió dollár; Georg Winder és felesége 250 millió dolláros vagyonkájukból fu­totta a luxusútra és a Rots­­child-ág szegényebbik kép­viselői, valamint Astor ez­redes újdonsült nejével (va­gyonuk 800 millió dollár). A 14 emeletes Titanic fe­délzetein, főleg a luxusosz­tályokon vidám éjszakai élet zajlott azon az éjszakán, amikor Új-Finland szigete közelében összeütközött egy úszó jégheggyel. Az eseményeket a korabeli újságok részletesen megír­ták, a filmesek is elkészítet­ték az első, Titanicról szóló filmet. A műalkotást végig­nézni is borzalmas — hát még megélni! Mármint azoknak, akik­nek valamilyen csoda foly­tán sikerült élve megúszni a katasztrófát. És kiknek sikerült? A megmenekülésre leg­több esélye a milliomosok­nak, a luxusosztályok uta­sainak volt. A másodosztály és a fedélköz utasai közül sokkal többen veszítették életüket a hullámsírban. A másodosztályon utazó 147 férfi közül mindössze 13-an élték túl a katasztrófát. A fidétközi utasok kilátásai pedig egyenesen kétségbeej­­tőek voltak, őket egyszerűen bezárták, hogy ne akadályoz­zák a menekülést, mert Smith kapitány az első- és másodosztály utasait igyeke­zett menteni. Ám, mint ki­derült, ebben a helyzetben már senki nem volt tekin­tettel a másikra, mindenki az életéért küzdött. A kapi­tány pisztollyal kényszen­­tette a megvadult férfiakat, hogy adjanak helyet a nők­nek és gyermekeknek. Ott helyben agyon is lőttek né­hány eszét vesztett menekü­lőt. Voltak férfiak, akik női ruhát húztak magukra . . . A fedélközi statisztika kü­lönösen szomorú: a nők fele, a gyermekek kétharmada fúlt vízbe. Összesen 1504-en tűntek el örökre a jéghideg habok kö­zött.­­ Volt-e magyar utasa a Ti­­tanicnak? Igen volt. Pintér István „Botrányok a XX. században” című könyvében egyetlen magyar utast említ: Weisz Lipót Kanadában élő 36 éves szob­rászművészt, aki szüleit lá­togatta meg Európában, s a visszaúton ő sem élte túl a hajó katasztrófáját. Ám a hajó megtalálásakor újabb adatok is felszínre kerültek. A Népszava meg­említ Czirbusz Géza egye­tem tanár és Horváth Dé­nes egyetemi hallgató nevét, aki állami ösztöndíjjal uta­zott a Titanic fedélzetén, mi­­vel az Egyesült Államokban kívánt tanulmányokat foly­tatni. Mindketten életben ma­radtak. A fiatalemberből ké­sőbb pap lett és 82 éves korában halt meg Székesfe­hérváron, 1975-ben. Itt is van eltemetve a hosszú te­metőbe. A Papi Otthon vezetője készségesen fogad és meg­erősíti a feltételezésemet, miszerint csakis itt élhetett idős korára a pappá lett egyetemi hallgató. — Igen — mondja. — 1971 márciusában lett az ottho­nunk lakója, s itt élt halálán Horváth Dénes, aki megme­nekült is, amely 1975 április 3-án következett be. Néhány év­vel ezelőtt jártak itt érdek­lődni felőle mások is, Pet­­neházi Zoltán nyugalmazott folyamőrkapitány megbízá­sából azzal a céllal, hogy mivel mind a Titanicon, mind a mentőhajón voltak magyar utasok, illetve alkal­mazottak, szándékukban áll az adatok összegyűjtése után e­gy díszsírhelyet állítani. — Ön ismerte Horváth Dé­nest? — Sajnos, én már nem, később lettem itt igazgató. Bognár János nyugalma­zott plébános, püspöki taná­csos viszont már régi lakója az otthonnak, ő elég jól is­merte Horváth Dénest. — Szelíd, kedves, csendes ember volt — mondja. — De az átélt élményekről nem sokat és nem szívesen be­szélt. Annyit azonban el­mondott, hogy sikerült neki egy mentőövbe kapaszkod­nia, feljutott egy csónakra is, majd a mentőhajóra. Azt is mondta, hogy a Titanic ez­után igen gyorsan süllyedni kezdett. — Vajon nem sikeres meg­menekülése vezette-e a fia­talembert a papi pályára? — Ki tudhatja? Székesfehérvár, Ligetsor. A tóra néző kertes, kedves kis családias házak egyike. Fehérhajú asszony fogad a patinás bútorokkal­­berende­zett kis szobában: özvegy Burányi Károlyné, született Horváth Gizella. — A bátyámról? Igen, tu­dok róla, hogy a Titanic uta­sai között volt és szerencsére megmenekült tanárával, Czirbusz Gézával egyetem­ben. Én ezt főképp a későb­bi elbeszélgetésekből isme­rem, hiszen nagy közöttünk a korkülönbség, én még csak öt éves voltam akkor, a bátyám meg már felnőtt fiatalember. Fényképet vesz elő, mu­tatja, ő az. Azután egy levelet mutat, de Ráduly Márta kéri, nem maradt-e bátyja után vala­milyen emlékirat, napló, mert ő a család történetét írja. dr. Czirbusz Géza ( 1352—1920) neves földrajz­tudós egyetemi tanár, aki a szaktudományon kívül poli­hisztor és író volt. Többszáz hírlapi cikket írt, foglalko­zott politikai és közgazdasá­gi kérdésekkel. Régi pro­fesszorával közösen hozták létre a Magyar Földrajzi Társaságot. A szépirodalom geográfia, etnográfia sem állt távol tőle. Világosan lát­ta a hazai helyzetet, s ag­gasztotta a magyarság töme­ges méretű kivándorlása. Állítólag a Titanicon is a célból utazott, hogy Ameri­kában tanulmányozhassa a kivándorlás helyzetét. —­ Tud segíteni Ráduly Mártának? — Igazán sajnálom, hogy szinte semmit. Naplót nem írt a bátyám, s az idő mú­lásával mind kevesebb szó esett a nagy kalandról is. — Horváth Dénes — mint azt a püspökségen megerő­sítették­­-­ a két világhábo­rú között katonai lelkészként szolgált Székesfehérváron, majd 1948—50 között Sár­­szentmihály plébánosa volt. A Titanic további sorsa fö­lött a viták még nem csitul­tak el. A hullámsír titkát tovább faggatják. Francia kutatók 1987 nya­rán 32 alkalommal szálltak alá a 3810 méteres mélység­be és több mint 800 külön­böző tárgyat hoztak a fel­színre.­­ De az óceán még őrzi a teljes titkot. Az ékszernagykereskedők csiszolt gyémántjait, a 26 ezer darabból álló ezüst tá­lalóeszközt, a 700 kilónyi aranyrudat és Lédy Astor híres kék gyémántjait... Mondják, a zenekar mind­végig játszott. .. A világ legkáprázatosabb hajóján csupán 16 mentőcsó­nak volt. Több mint ezer embernek egyszerűen nem volt hely a csónakokban. De a Titanicon állt a bál. Két magyar, tanár és diák, megmenekült. Egyikük itt alussza immár örök álmát a fehérvári Hosszú-temetőben. BALÁZS KATALIN Menekülés a Titanicról A Titanic A hajó kapitánya. Fü­lrlötte magát Hétvégi melléklet 1. OVPAl

Next