Fejér Megyei Hírlap, 1992. október (48. évfolyam, 232-257. szám)

1992-10-15 / 244. szám

KOPÁR Ennek a névnek már régen fo­galommá kellett volna válnia — érthetetlen okból mégsem lett az. Kopár István az az ember, aki egy Balaton — 31-es sport­vitorlással (a Fa—Gál kettős hajójának párjával) egyedül megkerülte a Földet, Gibraltár­tól Gibraltárig gyorsasági világ­rekordot állítva fel 1990. július 28. és 1991. május 14. között. Visszatérése után ő maga nyi­latkozta Székesfehérvárott: „Fa Nándor útja a BOC — Challan­­ge versenyen egy amatőr profi módon előkészített vállalkozása volt — az én utam egy profi, a­­matőr módon végigcsinált pró­bája.” Ebben minden benne volt. Kopár profi, hivatásos hajós, középiskolás kora óta tengerjá­ró, gyerekkora óta balatoni vi­torlázó. Tengerjáró mérnök­tiszti diplomával ,valamint fel­sőfokú nyelvvizsgákkal és köz­gazdász-mérnöki képesítéssel. Útját próbának szánta: a saját maga próbájának — talán ezért igyekezett a lehető legkevesebb embert bevonni a vállalkozásba. Barátain kívül csak néhány szponzor segítette, meglehető­sen amatőr módon — hiába, a piacgazdaság hajnalán még e cégek sem voltak felkészülve arra, hogy hogyan kell kihasz­nálni egy ilyen út lehetőségeit. Ez az út, nem túlzás, instenkí­­sértés volt. Ekkora hajóval ek­kora utat ennyi idő alatt egyedül megtenni—ez még óriási pénz­ügyi-technikai háttérrel is fan­tasztikus lett volna. Ráadásul menet közben csak egyszer kö­tött ki: az ausztráliai Fremantle­­ben. Ahol a magyarországi ügy­intézésnek és üzletmenetnek „hála”, saját zsebéből és baráti adományokból kellett valamics­ke készletet összevásárolnia, minek következtében Nyugat- Afrika partjaitól gyakorlatilag éhezett. Kalandjairól írt könyvének jellemző címet adott:Kihívás. Mondanom sem kell, a könyv létezéséről, szinte csak véletle­nül szerezhet tudomást az ér­deklődő. Pedig nem akármilyen olvasmányról van szó! Hiszen szerzője sem mindennapi. Ko­pár olyan rokonszenves sze­rénységgel, ám minden álsze­mérem nélkül, és olyan meg­hökkentő írnitudással számol be életéről a vállalkozás végéig, ami párját ritkítja az útleírás-iro­dalomban. Egy ember, aki képes kiállni az önpusztító próbákat , és nem veszíti el a humor­érzékét, életkedvét. Egy ember, aki mindemellett sokirányú ér­deklődésével és műveltségével példaképe lehetne bármely nemzet ifjúságának, sőt, felnőt­teinek is — de alig ismerik... Ajánlom hát figyelmükbe a Kopár-féle kihívást: keressék, olvassák. Nem fogják sohasem elfelejteni. Ja, a szerző ismét úton van, most éppen a Kolumbusz-em­­lékversenyen hajózik Madeira felé... Pekarek János Rózner az MMK-ban Piramisok árnyékában A hatalmas egyiptomi épít­mények évezredek óta az embe­riség legnagyobb titkai közé tar­toztak. Nem Rózner Géza tehát az egyetlen, akinek érdeklődé­sét felkeltették a piramisok, ke­vesen vannak viszont, akik el­mondhatják , hatvan éve tanul­mányozzák a kérdéskört. — A rejtélyekre, a sok ellent­mondásra már 1932-ben felfi­gyeltem — mondja az US­A-ból nemrégiben hazatelepült, majd nyolcvan esztendős korát igen csak meghazudtolóan fiatalos Rózner Géza — ,de csak a má­sodik világháború után nyílt al­kalmam a helyszínen is tanul­mányozni a „nagy titkot”. Mert rejtély akad bő­ven.Mondjuk, hogyan és kik szállították évezredekkel ezelőtt a helyszínre a két és fél millió (!) hatalmas kőtömböt, vagy ho­gyan volt lehetséges a néha het­ven tonnás monstrumokat úgy a helyükre illeszteni, hogy azok ma is optikai pontossággal il­leszkedjenek egymáshoz? — Százszámra lehet sorolni az ilyen és ehhez hasonló, meg­­válaszolhatatl­annak látszó kér­déseket — folytatja Rózner úr. Jómagam elsősorban a legna­gyobb és legizgalmasabb pira­missal, a Keops­­szal foglal­koztam behatóan. Nem állítom, hogy megfejtettem a titkot, de azt biztosra veszem, hogy a pira­misok — a közhiedelemmel el­lentétben — nem egyszerűen a fáraók sírjai... Mindezekről ok­tóber 19-én és 20-án a Megyei Művelődési Központban tart minden bizonnyal érdekes előa­dást Rózner Géza, a piramisok kutatója. - sáringer - Képzőművészek 1­. filmjei A White Sam Filmklub októ­ber 15-én 18 órakor kezdődő e­­lőadásán Maurer Dóra RELA­TÍV LENGÉSEK és NÉZETEK c. filmjét mutatja be a Barátság Klubmozi. A művésznő további filmjei láthatók az október 29-i programban, amikor is Maurer Dóra lesz a vendég. A sorozatra bérletek még válthatók. MŰVELŐDÉS 1992. OKTÓBER 15. CSÜTÖRTÖK FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 5. OLDAL Macskajáték a Vörösmarty Színházban „így volt szép” Meghökkentő és izgalmas Csík György díszlete, hiszen ez helyettesíti—az eredeti Örkény instrukció szer­int — a háttér­ben, a vetítővásznon megjelenő, elsárgult fényképet. Hogy ki elé futottak a szép Szkalla lányok? És hogyan halt meg az apjuk? Nem érdekes. Hiszen az a tüllru­­hás ifjúság örökre, visszavonha­tatlanul elmúlt. Ám a kötődés, a valakihez tartozás igénye min­den korosztály számára fontos. A két Szkalla nővérrel akkor találkozunk, amikor egyiküket, Erzsit, azaz Orbán Bélánét (Kál­­lay Ilona) egy váratlan találko­zás hirtelen kizökkent a szürke, hétköznapi kerékvágásból. A mindennapok eddig banális, ap­ró-cseprő küzdelmekkel teltek: veszekedés a tejcsarnokban, vi­ták a húsboltban, vasárnapi ebé­dek — egybesült disznóhús — lányánál, Ilusnál... Ám feltűnik Paula, aki szőké­re festett hajával, tökéletes mű­fogsorával dacolni látszik az i­­dővel , majd hamarosan ve­­télytárssá válik. Földi Teri meg­formálásában Paula egy ravasz, hódításra sóvárgó, igazi nő, aki a csábításért könnyedén félre­dobja a barátságot. Ha nagyon leegyszerűsítjük, egy szerelmi háromszög kiala­kulásának vagyunk tanúi. Mert igazi,nagy szenvedéllyel, óriási harc kezdődik a hangjavesztett, elhájasodott operaénekesért, Viktorért. Palócz László „valódi”, isko­lázott hangú énekesként azt is elhiteti: ez hangoskodó, zabá­­lós, csapodár svindler is tud gyengéd érzelmeket fakasztani. Hogy a háromszög szereplői meglehetősen élemedettek?Kit érdekel? Kállay Ilona megannyi szín­nel, olyan Orbánnét alakít, aki semmit sem veszített ifjúkori vehemenciájából, tele van ener­giával, életkedvvel, szélsőséges indulatokkal, és mindenekelőtt: érzelemmel. Nagybetűs Nő ma­radt tehát, akit képes visszafia­talítani az újra fellángoló szere­lem. Monológjai tele vannak iz­galmas váltásokkal: hangja hol szerelmesen , bájosan búg, hol rámenős, kemény. Még átlátszó ! A hold és körös­ körül a fák idézik ezúttal a Szol­nok megyei Létát, a Holt Tiszát, az emlékeket, a­­miket a Szkalla lányok — Szolnok megye egykori szépei — minduntalan felidéznek. Mert Léta haj­dani fiatalságuk színtere. Kinek dagadt a lába? Az előadás egyik legmulattságosabb jele­nete (Kállay Ilona, Bartall Zsuzsa, Bata János) hazugságai, svindlijei is kedve­sek. Háládatlanabbnak tűnik a tolókocsihoz láncolt Giza szere­pe. Ő a józanság mintaképe, Er­zsi örökös fékentartója. Ol­­savszky Éva emellett meg­győzően ábrázolja, hogy a lát­szólagos nyugalomnak, a kiegyensúlyozott életnek, a tár­sadalmi presztízsnek ára van: mindez nem menti meg a ma­gánytól. Nagy Anna rebbenékeny, kiszolgáltatott Egérkéje is tele van érzelemmel. Erzsivel ők összetartoznak, ahogy ez az egyszerre vidám és megrendítő záróképből kettejük macskajá­tékából is kiderül. Az elfoglalt Ilus (Vándor Éva és Bartall Zsu­zsa játsza a szerepet felváltva) felébreszti lelkifurdalásunkat — hiszen tengernyi elfoglaltsá­gunk közepepette törődünk-e azokkal, akiket szeretünk? Az e­­lőadás legkacagtatóbb jelenete az a kommunikációképtelen­ségről árulkodó, abszurd dialó­gus, amelynek központi kérdé­se: kinek dagadt a lába? Horváth Péter rendezése kö­vetkezetesen kiaknázza Örkény szövegének groteszk humorát. Már-már megrendülünk, ami­kor Erzsi Viktor anyjától (Náray Teri) megtudja: Paula és Viktor összeházasodnak. Ám a követ­kező pillanatban nevetésre inge­rel a bizarr helyzet: a „ fiatalok” éppen hasmelegítőt vásárol­nak... Az élet egyszerre tragikus és komikus — sugallja a pergő, di­namikus előadás. S a kacagtató helyzetek sem feledtetik, mi­lyen magányos lehet az ember. De a küzdeni kell, ahogy Orbán­ná teszi. Ha újra kezdhetné, u­­gyanígy csinálna mindent, mert: „ így volt szép”. Az életet a maga teljességé­ben, őszintén vállalni kell: a té­vedésekkel, a szenvedésekkel együtt — még a nevetségesség árán is —, mert így szép és em­beri... Gábor Gina A tolókocsihoz láncolt Giza (Olsavszky Éva) Szilikát-restaurátori konferencia Fehérváron­­Életre keltett kincsek Külföldi vendégek és a hazai restaurátorok élcsapata találko­zott tegnap Székesfehérváron, ahol három napos szakmai kon­ferenciát rendeztek. A Nemzeti Múzeum és az István Király Múzeum a kutatók előadásaira minden érdeklődőt vár, az előa­dások nyilvánosak. A fehérváriak legutóbb egy pécsi régészeti fórumot ejtettek ámulatba, most pedig itt volt szenzáció a bazilikai ásatások leletanyaga. A kövek formája, színei, ma is csillogó aranyai ar­ra engednek következtetni, hogy a valamikori koronázó ba­zilika, amelybe a mai tornyostól beleférne, egy gazdag ország legfontosabb és legszebb temp­loma lehetett az Árpádok korá­ban. Nemcsak régi századok ékes és kényes remekeivel büszkél­kedhetnek a fehérvári műhely restaurátorai, hanem főiskolá­sok szakmailag bravúros diplo­mamunkáival is. A konferenciá­val egy időben, a Fekete Sas Pa­tikamúzeumban a Képzőművé­szeti Főiskola tárgyrestaurátor szakán végző hallgatók vizsga­munkái tekinthetők meg.Ra­­báczy Anita a római vörös edé­nyek restaurálásának egy ha­zánkban még nem alkalmazott módját kísérletezte ki. Óriási tü­relem és ezernyi fortély szüksé­geltetett a csákvári ásatásokból előkerült, millió darabra hullt gömbtestű palackot visszavará­zsolni eredeti formájára.A foga­dalmi szobrocska, a táci dajka­isten feltámasztása romjaiból u­­gyancsak Nagy Károly ügyessé­gét, leleményét dicséri. A fehérvári múzeumi mű­helyben a több éves nemzetkö­zi diákcsere eredményeként két angol diáklány is részt vesz a so­kasodó feladatokban. A műhely vezetőjének, Illyés Endrénének a közeli múltban nívódíjat adott a minisztérium, ez az elismerés az európai rangú intézménynek és az ott folyó igényes műhely­munkának is szól. A napokban került sor a hol­landiai Hágában az „Év európai múzeuma 1991” pályázat ered­ményhirdetésére, amelyen Pet­­res Éva múzeológus is jelen volt, ugyanis az István Király Múzeum lehetőséget kapott ar­ra, hogy pályázzon az 1992-es címre. Petres Éva Hágában elő­adást is tartott az új állandó ré­gészeti kiállításról, amely nem­csak hazai mértékkel mérve, nemzetközileg is szenzáció­­számba megy. A restaurátorok életre keltik, romjaikból föltámasztják évez­redek kincseit, s az újjászületés­ről mesélő kedvük is töretlenebb lesz. A mai előadások témái sok­félék és izgalmasak. Az üveg­­restaurálás magyarországi múlt­járól Szalay Zoltán beszél, a bu­dapesti Törley Pezsgőgyár fo­­gadócsarnokát díszítő Zsolnay csempe falikép restaurálásáról Csáky Klára ad számot hallgató­ságának. Illyés Endréné a Fejér megyei múzeumok gyűjtemé­nyében lévő történelmi kövek tisztításának bonyolult felada­tairól szól. Perjés Judit a táci fal­festménytöredékekről. -zágoni -

Next