Fejér Megyei Hírlap, 1993. szeptember (49. évfolyam, 203-228. szám)

1993-09-18 / 218. szám

1993. SZEPTEMBER 18. SZOMBAT HÉTVÉGI MELLÉKLET FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 9. OLDAL A vörös fez viselői Szikra János: Az én kóli­bólim A közelmúltban elhunyt nagyvonalú műgyűjtő és mecé­nás, a Székesfehérvári Városi Képtár megalapítója, Deák Dé­nes elsősorban képzőművészeti alkotásokkal foglalkozott, eze­ket vásárolta, szerezte meg. E­­mellett természetesen vonzó­dott minden szép tárgyhoz, ese­tenként az érdekességekhez, kü­lönlegességekhez. Talán ennek köszönhető, hogy hagyatékából, a különö­sebb értéket nem képviselő da­rabok közül egy régi fejfedő, egy fez is előkerült. Fegyveres bosnyákok Az inkább bordó, mint piros színű, posztó anyagú, csonka kúp alakú fejviselet mindössze tíz centiméter magas. Pontosan a közepéről sokágú, fekete színű bojt indul, mely az ellenző nél­küli ruhadarab alsó karimájáig függ alá. Kerülete mindössze 51 centiméter, mert a fejtetőn hord­ták. Belseje sötétkék bélésű. A fekete színű izzasztóra lerako­dott zsír hosszú idejű vagy fo­lyamatos használatról árulko­dik. Az egykori tulajdonosra u­­tal a fez jobb oldalán egymás fö­lé varrott, aranyszínű két fémgomb, közepén a 3-as szám­mal. Ilyet az Osztrák-Magyar Monarchia 3. bosnyák ezredé­nek katonái viseltek, kik annak idején Budapesten is állomásoz­tak. A túlnyomó részben moha­medán lakosságú Bosznia-Her­cegovinát a Monarchia 1878- ban okkupálta. Az addig török uralom alá eső tartomány meg­szállása csak jelentős katonai e­­rővel, s nem csekély áldozattal sikerült. A kiváltságaikat féltő, a régi szokásokhoz ragaszkodó, a ke­resztény hatalomtól idegenkedő mohamedán bosnyákok fegyve­res felkelését, ellenállását a Mo­narchia erősebb hadserege nem egészen három hónap alatt törte meg. A fejlődésben elmaradott tartomány rövidesen polgári i­­gazgatás alá került, mikor azu­tán egymást követték a polgári fejlődés irányába mutató refor­mok. Az újítások azonban a bos­nyákok többségét igen gyakran hidegen hagyták vagy éppen el­lenállásukat váltották ki, így történ ez az 1881-ben elrendelt általános katonai kötelezettség­gel. Az első sorozás alkalmával lázadás tört ki Bosznia-Herce­govinában, s a rendzavarás a Cattanói-öbölbe is átcsapott. A felkelést — az egyébként szin­tén délszláv — Jovanovics tá­bornok fegyverrel verte le. Sapkacsere Rövidesen azonban megala­kultak az első bosnyák egysé­gek. 1882-ben Szarajevóban, Mosztárban, Banjalukában és Dolnja-Tuzlában egy-egy szá­zadot állítottak fel, melyeket 1883-ban újabb négy század kö­vetett. Az első időben a bosnyák egyneruha világoskék posztó­ból készült rövid kabátot, térdig bugyogó, azon alul feszes nad­rágot jelentett. A XX. század el­ső évtizedének végén az addigi színességet a terepszín váltotta fel: a csukaszürke, a kékesszür­ke árnyalatú ruházat. Ami viszont nem változott, az a fez volt. 1882-től a Monar­chia bukásáig ezt viselték a be­sorozott bosnyák katonák. Rendszeresítésénél a hadveze­tés ugyanis figyelembe vette, hogy ezzel a fejrevalóval a mo­hamedán bosnyákok a számuk­ra előírt napi ötszöri imának megfelelő módon eleget tudnak tenni: fedett fővel is érintheti homlokuk a földet. A csákót, majd sapkát viselő magyar katonák számára külön­legességnek, egzotikumnak számított a bosnyákok feze. Ezért aztán — különösen az I. világháború idején — szívesen fényképeztették magukat bos­­nyákokkal, sőt gyakran ez alka­lomra fejviseletet is cseréltek. Természetes magatartás volt ez akkoriban, hiszen tudjuk, hogy az orosz ellenséggel történő ba­­rátkozás közben is sor került egymás fejrevalójának felpró­bálására. Ha ez így volt, akkor a bosnyák bajtársét pláne felvet­ték, hiszen ezek a magas növésű legények a Monarchia legkivá­lóbb katonáinak számítottak. A harcok szüneteiben sokat hall­gattak, még többet dohányoz­tak, csata idején viszont a roha­mokban, a kézitusákban, a szu­rony és az élesre reszelt gyalogsági ásó félelmetes for­gatásával tűntek ki. Keleten és délen A Monarchia hadseregében a fez szinte megkülönböztető e­­gyenruha-darabnak minősült. Pedig egyébként ezt a gyapjú a­­lapanyagú, rendszerint vöröses színű, fekete, kék vagy arany bojtú fejviselőt a Balkánon, Elő- Ázsiában és Észak-Afrikában a mohamedán vallásúak milliói hordták, s viselik részben ma is. Elnevezését a marokkói Fez városáról kapta, mely Észak- Afrika egyik gazdasági, kulturá­lis, sőt vallási központja, mivel Mekka és Medina mellett a mo­hamedánok harmadik neves za­rándokhelye. Egykoron kézmű­vesipara különösen híres volt. Természetesen nem csak reze­ket, hanem selyemkelméket, nyergeket, gyapjútakarókat, bőrárukat is készítettek itt. A fejlett iparhoz nagyforgalmú kereskedelem társult. A fezt az arabok egyébként tarbusnak nevezik. Egykoron fölé még turbánt is csavartak. (Ez utóbbi hossza, szélessége színe jelezte viselőjének társa­dalmi helyzetét.) A törököknél II. Mahmud szultán (1785-1839) uralkodása idején szűnt meg a katonaságnál és az állami hivatalnokoknál a turbán viselet, s maradt meg he­lyette pusztán a fez. (Egyébként Mahmud volt az első szultán, ki európai öltözetet vett magára.) Teljességgel hiba lenne azt gondolni, hogy a fezt csak a mo­hamedánok hordták. Viselték azt a pravoszláv szerbek is. Kállay Béni, Bosznia-Herce­govina későbbi kormányzója 1868-ban a bolgár és szerb határ vidékét bejárva jutott el Nego­­tinba. Itt egyenesen lenyűgözte a helybéli vásárban látott sok fe­hér ing és veres fez, melyet a szerbek viseltek. Kortársaihoz hasonlóan szin­te egész életében fekete bojtos veres fezben járt Stefan Vuk Ka­­radzsics (1787-1864), a szerbek nyelvújítója, folklórkutatója. É­­lete alkonyán ünnepi öltözék­ben is úgy ült az őt megörökítő festő elé. A székesfehérvári vásárok, piacok képéhez még egy-két év­tizede is hozzátartozott a porté­káit hangos szóval dicsérő tö­­rökmézárus. A keleti csemegé­hez keleti viselet illett, így fejére feltűnő színű fezt rakott. Külö­nösen a gyerekek körében ör­vendett nagy népszerűségnek. Gelencsér József Mit is lehetne mondani kép­mutatás nélküli büntetlenséggel az ifjúkorama szent részegségé­ről, melyet még nem fertőzött meg az alkohol testbomlásszagú lehelete, a korról, amikor még egy háromcentes gintől is kábu­­latba­ belerokkant démonok se­­színű, orgonaillatú virágai bon­tanak szirmot robbanásszerű gyorsasággal a lélek mélyén meddőn és értelmetlenül? A ké­sőn érő ifjak lelke olykor koraé­rett — kisebbségi érzésből faka­dó feltörekvési vágyukat örök­kön értelmi ágálással próbálják elviselhetővé szelídíteni. A tes­tük és lelkük közötti kibékíthe­tetlen ellentét, mintegy a hosz­­szúra nyúlt kamaszkor kísérle­teként, pallóvékony hídon át ve­zeti őket az érettség birodalmába, noha még felfogni sincs idejük és érzékük: az el­múlás ingoványába kormányoz­zák ők is biztos kézzel sorsukat, hogy azután tiltakozás nélkül fogadják el a mindenki által el­­fogadhatatlant. Évtizedek óta három forint hatvan fillér volt a fehér kenyér ára, s amikor a dögletes unalom légkondicionált terében eltöltött órák után, a számítástechnikai intézetből hazafelé menet Ke­lemen Karcsi mámoros vállta­­szításokkal lökdösött az And­­rássy (akkor Népköztársaság) úti söröző felé, a zsebemben gyűrődő papírhúszasból még vissza is adtak pár forintot a két kegyetlenül keserű korsó kifize­tése után. Zoli mindenesetre Ve­­csésig követett volna bennünket gyalog, ha tudott volna a húszas­ról, s ha megáldotta volna őt is a korsó sörre szóló meghívás iz­galmával a mi huszonéves, e­­sendő és önző szívünk. Csorba fogai egy időszámítás előtti ré­szegség emlékét őrizték múlha­tatlanul, amidőn a delirium kí­méletlen boldogságában rászo­­rult a pohárra, s a kriglnél mérta­ni átlót vonva, lefűrészelte később már mélybarna színben rothatdló fölső fogsorát. E vég­zetes naptól kezdve, mint ama páratlan ujjú patás a szagosított szenteltvíztől, irtózott a fogá­szoktól. Nem így a lóversenytől, s máig is mea culpa, mea culpa maxima! mert egyszer sem fo­gadtam el széles és ferde fogsor­ral rámvillanó meghívását a nyeretlen tikettekkel behavazott versenytérre, hol köztudottan mi és csak mi fogjuk ki a hármas befutót, természetesen az én kontómra, mivel — Karcsi sze­rint — Zolinak még annyi pénze sincs soha, hogy vasárnap dél­után minden saját nemzésű cse­metéjének léggömböt vegyen a városligeti vurstli helyén omla­dozó ocsmány bódék valame­lyikében. Akkoriban egy éjszakán Zoli arra riadt, hogy felesége a ke­nyérszeletelő késsel babrálgat a nyaka körül. Addigra, s innen a nej, Zolink ellovizta a lakását, hitelezői (kemény, kemény fi­úk!) nem adtak újabb határidőt: — Ide a lóvét, vagy szívedben a jatagán! — Ekkor férjül ment egy kétnagylányos idegroncs­hoz, akinek nemzett még három fiút, tisztára Zoli-forma alakzat­ban sorakoztak föl mögötte má­jus elsején, é­s föleszmélve: — Vágd át a torkom — mondta Zo­li már nem első esetben! — de aztán hagyj végre aludni! — Mire a nő a jelek szerint lecsi­­hadt, hiszen a derék férj továb­bra is közöttünk ődöngött barna munkaköpenyében, mindany­­nyiunk hasznára, rendületlen és taszító vigyorával — amúgy kedves és káros mellékszereplő­ként. A befejezhetetlen, el se kez­dődő történet távlatos főhőse Kóli Báli, aki a földszintről a he­tedik emeletig kézenállva uta­zott tour-retour a liftben foga­dásból, komor tekintetű és hite­les tanúk előtt, majd lazán még végigsétált levezető tréningként kétkézláb a folyosón, talpra szökkent, s: — Kóli-buli! — rik­kantotta erőltetett rötyögéssel. Artista volt hajdanán, az özön­víz előtt vagy valamivel később, ki tudja, ám való a lift, a kétkéz­láb, s negyvenöt évével, százöt­ven centijével, megrepedezett jellemével ő volt a céltábla. Ha akkor kellően okosak lettünk volna, cégtáblánkká is őt vá­lasztjuk. Mindenki haverja, sen­ki barátja — a tizennyolcéves suhancok éppúgy lekalibeliz­­ták, mint az akkor még komoly­nak vélt nyakkendős és negy­venéves al- és főosztályvezető, vérszívó elvtársbuzik, mert kö­vetkezmények nélkül eltapos­ható volt mindenki számára, mindenféle módon és bármikor. Kóli Béli, alattvalóként Éles E­­lek, a cirkuszi veterán, a százöt­vencentis senki — büdös volt. Elviselhető, de büdös. Mindig zakóban járt, valódi szivarzseb­bel, s a többi függelékkel ékesí­tett konfekciózakóban, de zakó­ban! Fésületlenül se látta senki, bár néhányszor megtépázták sö­tét ezüst üstökét, roggyant nad­rágja kirepedezett cipőjére om­lott, s noha látszólag mindany­­nyiunk kenyerespajtása volt, va­lójában gyűlölt bennünket. Amikor a gonoszság első szikrái kipattantak a szeméből, érez­tem, hogy az őrület mélysége­sen mély verméből már nem ké­pes kapaszkodók nélkül kievic­­kélni, nincs hozzá kötele, s ami­ként mi sem, soha, senki sem dobta le érte még megvetésből sem a hágcsót. Az őrület örvé­nye azért sosem ragadta el, mert nem szerette oly mértékben ön­magát, hogy személyiségét ural­kodóvá merte volna koronázni, nem tudott gyökeret verni a bo­kája körül röpdöső láthatatlan pillangók bozótillatában, nem tudott otthonra lelni tulajdon é­­letében. Úriember volt. Úri­ember. Érzékszerveivel halálos pontos­sággal kitapogatta határait, ké­pességét, illetékességét, s a sze­mélyiségéhez rendelt szerepet is hibátlanul eljátszotta. Belső kot­tája volt. Lehet-e többet tenni ennél? Közöttünk ő volt a legkü­­lönb. Vicceket mesélt, ötszázé­ves, penészes, pinceszagú vic­ceket, s­zínrímeket gyártott, de valójában egyetlen verssel há­zalt fölkeltétől napnyugtáig, a­­melyet mindenkinek elsütött he­ti, sőt napi rendszerességgel. A kislány hintázott, a hinta ringott, miközben a kislány nagyokat... —kóli bóli!—s örömhullám­ba húzódtak a ráncok a hajdani harminckettő sárga lepedéke iie­lett. Áldja meg érte az Isten! Ő nem áltatott. Átadta azt, amire képes volt, azt, aki ő volt, amit közvetíteni tudott saját esendő mikrokozmoszából. Látom Éles Eleket, a mi Kóli Bálinkat, amint az intézet évti­zedek óta hányódó tárgyainak árverésén megszerzi ama szá­mára oly becses szőnyeget, a­­melyet a második emeleti pihe­nőszoba ablakából az utcán vá­rakozó élettársnak lehajít. Mint­ha minket, mintha engem dobott volna ki. Majd a szőttes után süllyed polgáriam szigorúan két lábon a lépcsőházban. Mi, tudat­lan, ifjú számítógépkezelő-titá­nok, a fiatalság ösztönösen kí­méletlen, bár nem menthető fel­sőbbrendűségével hajoltunk ki az ablakon. Elek—Kóli Bali— vállára vette a súlyos és használt textiltekercset, s jobbján a nővel mindörökre kisétált az életem­ből. Hiába, hogy tizenhét éve már, hiába, hogy mit sem tudok azóta se róla, nem is él talán, de visz­­szatér, mert el se tűnt, mert itt van, hiszen írok róla, mert ben­nem él tovább. És él tovább tán Karcsiban, akivel e történettelen évek után találkoztam a flaszterszagú zug­­lóeszi koraestben. Bokája gipszben, arca, mint mindig: ni­­kotinkrétafehér, Utassy József verseit említi, s nejével együtt bicegünk a Mogyoródi úti SZTK-rendelő felé. — Barátom — mondta korábban, — elzül­­lök, vagy feleségül veszem ezt a nőt. — Sikerült a házasság, s Karcsinak nem adatott meg el­­züllenie talán, annak a Karcsi­nak, akit a Majakovszkij—Ki­rály utcába két testvérével, s ap­jával együtt várt haza nap nap u­­tán egy négy férfi közt számkivetetten verdeső édes­anya. — Megfogtam az Isten lábát! — mondtam még az inté­zetben Karcsinak. — Jól van — felelt, — csak nehogy a két lába közt melléje nyúlj, Janikám! E balfogást azóta is megkí­sérlem elkerülni. Zoli, Kóli Bé­li, Karcsi és a többiek valamiféle régi-régi illatokból avarszagúvá aszúsított időből fölbukkanva néznek be ablakomon. Minden elmúlt évszakért, minden akkori lélegzetvételünkért felelős va­gyok, mert elszámolásra kötelez minden egyes arcrezzenésük, minden sóhaj, amely a diktátor házából énrám bízatott, s most is, itt is, Gödöllőn, ezerkilenc­­száz­kilencvenhárom márciusá­ban ugyanaz a tavasz kopogtat ajtómon. Zoliért, Káli Béliért, Karcsival közös ifjúságodért? Már csak elhallgatásra van jo­god. A halandzsák korszakában emlékeim magva és végokossá­ga Kóli Béli, az Ember, aki vál­lalta magát a korban, amikor há­romhatvan volt a fehér kenyér itt, Magyarországon, s a tizen­harmadik budapesti kerület Radnóti Miklós utcájában is. A­­miként hajdan, ma is szürke és kopár az utca, egyetlen fácska sem emlékeztet a lét kikezdhe­tetlen hatalmára, de már nem a­­zok a srácok és lányok moso­lyognak le a második emeletről, nem az az idő néz rám, nem az a kor nevet botladozásomat látva, s nincs az a szó, nincs az az erő, mely fölmenthetné azt az iszap­súlyos és depressziós múltat, amelyben egyáltalán nem sze­retnék fölmerülni, és mindehhez nem lehet semmit se hozzáfűz­nie annak, akinek életében egy­kor megtapinthatóan jelen volt, és büntethetetlen könnyelmű­séggel kisétálhatott belőle a so­ha vissza nem térő, eltékozolt if­júság. Bosnyák és 69-es ezredbeli magyar katonák 1916-ban az olasz fronton (Fellegi Imre reprodukciója) Rózsa Endre MEDITERRÁNEUM Elsápad idővel az emlék, a hajnali hold haloványabb. Nem hat rám semmi jelenlét: jövőmből a múlt szele árad. Ha büszke vitorla hajóz el a ködben, ha a gyertya lobog — s a hiánya se döbbent, kicsikarni a kortalan „így vagy időtleb­’-t — ez az mit a szív heve vágyhat. Telítődik a nappal az éjjel, a szákból a hal kificánkol. Ezerszer ezernyi a fényjel, s te mit sem tudsz a világról. Csak akkor igéznek a csalfa szirének, ha a szikla magánya felé visz az ének, s a végtelen éjszaka szél­ odújából csend csillaga ég, s te hiányzol.

Next