Fejér Megyei Hírlap, 1997. október (53. évfolyam, 229-254. szám)

1997-10-04 / 232. szám

1997. október 4., SZOMBAT Motorszelepek kerámiából A műszaki kerámiák ponto­san csiszolt, többszörösen meg­vizsgált, technikailag használ­ható termékek. A vázák, tányé­rok, csészék nem műszaki kerá­miák, de azok a szigetelők és gyújtógyertyák. Ezek ma már nélkülözhetetlen kellékei az au­tógyártásnak. A műszaki kerámiák húsz év­vel ezelőtt kerültek az érdeklő­dés középpontjába: dugattyú­kat, hengereket, szelepeket, gázturbinákat, sőt előfordult, hogy próbaképpen egész moto­rokat is készítettek belőlük. A Coburg melletti Rodent­­halban Gugel professzor a belső égésű motorok kerámiaszele­peinek kifejlesztésével foglal­kozik. Szelepei több mint 50 százalékkal könnyebbek a fém­ből készülteknél. Egy VW Golf GTI és egy Mercedes-Benz E 300 23 V négy év alatt 240 ezer kilométert tett meg velük, és közben 10 százalékkal csökkent a kocsik fogyasztása. Márpedig az egyre dráguló benzinárak mellett ez egyre lényegesebb szempont a versengő autógyá­rak nézőpontjából. A Mercedes-Benz 1984-ben kapcsolódott be a kerámiák fej­lesztésébe. A Gugel-féle szele­peket először 17 motorban pró­­bapadon vizsgálták. Mivel sem­mi lényeges nehézség nem volt velük, most nagybani kísérletre szánta el magát a vállalat. A kompressziós motorok egy-egy fém bebocsátószelepe 61, kibo­csátószelepe pedig 57 gramm súlyú. Ugyanezek kerámiából készítve csak 26, illetve 25 grammot nyomnak. Egy négy­­hengeres motor szelepeinél ez 500 gramm súlymegtakarítást jelent, s így közepes fordulat­számnál a súrlódási nyereség mintegy 250 watt. Ez korántsem jelen­téktelen. Ezenkívül a könnyebb kerámiaszelepekhez könnyebb rugó is elegendő, ami még további súlymegtakarítást jelent.Gugel professzor szilíci­­um-nitridből készíti a szelepeit. Ez az anyag kristályszerkezeté­nél fogva igen szilárd és szívós, amely szinte szelepkészítésre van "teremtve". Ennek ellenére évekre lesz szükség, mire a fémhez szokott motorfejlesztők megbarátkoz­nak az új kerámiaszelepekkel. Nagy sorozatban az áruk is csökkeni fog, és ha valamivel drágábbak is maradnak a fém­szelepeknél, ezt bőven ellen­súlyozni tudják kedvező műsza­ki tulajdonságaik. (MTI-Press) AUTÓFESZTIVÁL A MÁRKASZERVIZ ÉS BEMUTATÓTEREM 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér. Telefon: (22) 323-076, 322-075 Fax.: (22) 323-075. A Budapesti Autószalon '97 kiállítás ideje alatt, ill. az azt követő héten nálunk megrendelt gépkocsihoz ajándékba adunk egy BLAUPUNKT autórádió-magnót és egy garnitúra téli gumit, hogy téli utazása is kellemes legyen a CITROENNEL! (245231/12) 5 éves a SUZUKI A TUTI 5-ÖS TALÁLAT! 50 000 Ft árengedmény - 5% kamattámogatás 5 teli tank ajándék - 5 héten át Akár kezelési költség nélkül is. Tel.: 06/25/467-334, 06-25/467-335, 06/20/466-444, 06/20/616-873. Óriási CARISMA nyereményjáték! Aki október 1-november 15. között Mitsubishi CARISMA gép­kocsit vásárol, sorszámozott plüss macit kap ajándékba. Minden maci sorsoláson vesz részt, ahol a szerencsés nyertes vissza­nyeri az alaptípus árát (CARISMA 7.6 GLAB 3 117 000,- Ft) október 1-jétől már kapható a világújdonságnak számító GDI motorral felszerelt változat is. _ A Ugrics és Tsa Kft. 1 8000 Székesfehérvár, Zámoly u. 50-52. Telefon: (22) 320-386 Fax: (22) 337-037 ~ Márkakereskedés, márkaszerviz, alkatrészek eladása MITSUBISHI MOTORS HÍRLAPK ! Renault Fesztivál meglepetésekkel O­któber 6-18. Kérjük olvassa ellj nyi Rendelje meg kedvenc modelljét a Renault Fesztivál ideje alatt, és sorsoláson vehet részt, ahol csodás nyeremények várják: három szerencsés vásárlónk autója áfából 1 millió forintot visszanyerhet. Kisorsolunk 5 db párizsi álomhétvégét, sőt minden megrendelt Laguna és Mégane modellünkhöz egyéves CASCO biztosítást adunk ajándékba, szabályzatát! SZABÓ & TSA KFT. Székesfehérvár, Móri út 90-92. Tel.: 510-060 RENAULT / Én is ezt a márkát választottam! (Détári Lajos) - Még kedvezőbb kamatmentes és kamatos hitelfeltételek - Bevezető árak - Használtautó-beszámítás !­­ - Teljeskörű szervizszolgáltatás - ELZA Székesfehérvár, Nagyszombati u. 1/a. Tel.: 22/305-585. Nyitva: hétfő-péntek: 9-17 óráig, szombat: 9-12 óráig. Az OCTAVIA bevezetésével a SKODA új korszakba lépett. A világ egyik leg­modernebb gyárában, egy világklasszis autót készít. Egy olyat, amelynek mű­szaki megoldása, felsze­reltsége minden igényt kielégít, és elérhető árú. Vessen egy pillantást szalo­nunkban az OCTAVIA elegáns külsejére, ami csak egy a SKODA új arcának számos, attraktív tulajdon­ságai közül. A látottak meg fogják győzni, az OCTAVIA bevezetésével egy új korszak kezdődött. JÖJJÖN EGY PRÓBAÚTRA! Wolf Autó 8000 Székesfehérvár, Új Csőri út 116. Tel.: (22) 316-830 SEAT Cordoba VIVA Szervokormánnyal, könnyűfém felnikkel, osztott fényszórókkal, alapáron! 2 7­74 OOO,­Részlet, tartós bérlet lehetőség. AUTOLAND 2000 Kft. Székesfehérvár, Balatoni út 8. Tel.: 22-315-076. FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 11 Törzskönyv a láthatáron A hivatalos elnevezés: A közúti közlekedés rendőrható­sági igazgatását szabályozó 48/ 1997. (VIII. 26.) BM rendelet. Ezen jogszabály rendelkezik a törzskönyv és járműkísérő lap bevezetéséről, aminek határide­je 1998. szeptember 1. A rendel­kezés szerint az importált, illet­ve a Magyarországon gyártott új járművekre a gyártónak, illetve a gépjárműimportőröknek jár­műkísérő lapot kell kiállítania, amelynek alapján adja ki a ren­dőrhatóság az adott gépjármű törzskönyvét. A már forgalomba helyezett járműveket 2000. december 31- ig el kell látni törzskönyvvel. A jelenleg használatos forgalmi engedély műszaki adattartalma jóval kevesebb, mint a törzs­könyvé, ezért feltételezhető— bár a jogszabály ebben a kérdés­ben nem rendelkezik —, hogy ennél a járműcsoportnál is ki kell állítani járműkísérő lapot. Nyitott kérdés tehát, hogy ezt a feladatot milyen szervezet fogja ellátni, hiszen ez csak akkor le­het eredményes, ha legalább azt meg lehet állapítani, hogy a for­galmi engedély adatai hitelesek­­­? Ehhez természetesen műsza­ki ismeret és megfelelő felszere­lés szükséges. Csak mellékesen: a fajtiszta ebek törzskönyvét az ebtenyésztők egyesülete adja, az állampolgár anyakönyvi ki­vonatát, személyi igazolványát, útlevelét megfelelő hatóság ál­lítja ki, de ezek az okmányok lé­nyegesen kevesebb adatot tar­talmaznak. Nekünk például nincs alvázszámunk, motorszá­munk, senkit nem érdekel, mit és mennyit fogyasztunk százon, de félre a malíciát, térjünk visz­­sza a járműtulajdonosokat fe­nyegető réméhez, a törzskönyv­höz, mert rémmé válik, mire hozzájutunk, főleg, akinek üze­melő autója van. Igaz, valamivel nehezebb lesz a kocsikat elköt­ni, de ahol hamisítják a bankje­gyet, a zárjegyet, a mobiltelefon azonosító chipjét, a telefonkár­tyát, mindazt, ami értéket képvi­sel, miért ne találnák ki, hogyan hamisítsák a törzskönyvet? A tortúra és a vegzatúra kizárólag a tisztességes járműtulajdono­sokra vár. Mert... az országban több, mint 3 000 000 járművet tartanak nyilván. A rendelet mindössze 28 hónapot ad, hogy ezt a járműmennyiséget törzs­könyvvel és járműkísérő lappal ellássák. A tulajdonosok. Ha­vonta, átlagban, több, mint 100 000 jármű tulajdonosa számára kell az okmányt kiállítani. Aki járt a hatóságnál kocsit átíratni, tapasztalta, hogy szinte minden­ütt órákig kell sort állnia. Ezidő­­tájt hatóságok évente mintegy 600 000 ügyletet bonyolítanak le, ami gépjárművel kapcsolatos — forgalmi átírás, rendszám stb. —,arról az apróságról nem is beszélve, hogy az átírási ille­téket csak valamelyik postára elzarándokolva róhatja le — gyakran újabb sorállással— majd a csekkel vissza a túlter­helt ügyintézőhöz. Nos, a rendelet pikantériáját, a járműtulajdonosokat fenyege­tő veszedelmet megint csak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete plankolta fel. A szörnyűségek csökkentése érde­kében azt javasolják, hogy a tíz évnél idősebb járműveket von­ják ki a rendelet hatálya alól — ezzel egyben a legnagyobb da­rabszámot tehermentesítenék, a továbbiakban „csak” 36 száza­léknak— mintegy 750 000 da­rab jármű tulajdonosának— kellene az újonnan bevezetett okmányokat beszereznie. Vé­­gülis, ha jól belegondolunk, a tíz évnél idősebb járműveket úgyis alkatrésznek lopják, azt jó pénz­en már nem lehet eladni, de a meglévő csotrogány életét egy hasonló veteránból nyert „szer­vátültetéssel” meg lehet hosz­­szabbítani. Ilyen esetekben pe­dig fel sem merül a tulajdonjog igazolásának szükségessége. Ezt a javaslatot — mint számos korábbit — eleddig az illetéke­sek nem vették figyelembe. Ta­lán még nincs késő nyilvános­ságra hozni a dolgot, javasolva az ügy felkarolását további ér­dekvédelmet hirdető szervezet­eknek. (PLT— W. V.)

Next