Fejér Megyei Hírlap, 1997. október (53. évfolyam, 229-254. szám)
1997-10-04 / 232. szám
1997. október 4., SZOMBAT Motorszelepek kerámiából A műszaki kerámiák pontosan csiszolt, többszörösen megvizsgált, technikailag használható termékek. A vázák, tányérok, csészék nem műszaki kerámiák, de azok a szigetelők és gyújtógyertyák. Ezek ma már nélkülözhetetlen kellékei az autógyártásnak. A műszaki kerámiák húsz évvel ezelőtt kerültek az érdeklődés középpontjába: dugattyúkat, hengereket, szelepeket, gázturbinákat, sőt előfordult, hogy próbaképpen egész motorokat is készítettek belőlük. A Coburg melletti Rodenthalban Gugel professzor a belső égésű motorok kerámiaszelepeinek kifejlesztésével foglalkozik. Szelepei több mint 50 százalékkal könnyebbek a fémből készülteknél. Egy VW Golf GTI és egy Mercedes-Benz E 300 23 V négy év alatt 240 ezer kilométert tett meg velük, és közben 10 százalékkal csökkent a kocsik fogyasztása. Márpedig az egyre dráguló benzinárak mellett ez egyre lényegesebb szempont a versengő autógyárak nézőpontjából. A Mercedes-Benz 1984-ben kapcsolódott be a kerámiák fejlesztésébe. A Gugel-féle szelepeket először 17 motorban próbapadon vizsgálták. Mivel semmi lényeges nehézség nem volt velük, most nagybani kísérletre szánta el magát a vállalat. A kompressziós motorok egy-egy fém bebocsátószelepe 61, kibocsátószelepe pedig 57 gramm súlyú. Ugyanezek kerámiából készítve csak 26, illetve 25 grammot nyomnak. Egy négyhengeres motor szelepeinél ez 500 gramm súlymegtakarítást jelent, s így közepes fordulatszámnál a súrlódási nyereség mintegy 250 watt. Ez korántsem jelentéktelen. Ezenkívül a könnyebb kerámiaszelepekhez könnyebb rugó is elegendő, ami még további súlymegtakarítást jelent.Gugel professzor szilícium-nitridből készíti a szelepeit. Ez az anyag kristályszerkezeténél fogva igen szilárd és szívós, amely szinte szelepkészítésre van "teremtve". Ennek ellenére évekre lesz szükség, mire a fémhez szokott motorfejlesztők megbarátkoznak az új kerámiaszelepekkel. Nagy sorozatban az áruk is csökkeni fog, és ha valamivel drágábbak is maradnak a fémszelepeknél, ezt bőven ellensúlyozni tudják kedvező műszaki tulajdonságaik. (MTI-Press) AUTÓFESZTIVÁL A MÁRKASZERVIZ ÉS BEMUTATÓTEREM 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér. Telefon: (22) 323-076, 322-075 Fax.: (22) 323-075. A Budapesti Autószalon '97 kiállítás ideje alatt, ill. az azt követő héten nálunk megrendelt gépkocsihoz ajándékba adunk egy BLAUPUNKT autórádió-magnót és egy garnitúra téli gumit, hogy téli utazása is kellemes legyen a CITROENNEL! (245231/12) 5 éves a SUZUKI A TUTI 5-ÖS TALÁLAT! 50 000 Ft árengedmény - 5% kamattámogatás 5 teli tank ajándék - 5 héten át Akár kezelési költség nélkül is. Tel.: 06/25/467-334, 06-25/467-335, 06/20/466-444, 06/20/616-873. Óriási CARISMA nyereményjáték! Aki október 1-november 15. között Mitsubishi CARISMA gépkocsit vásárol, sorszámozott plüss macit kap ajándékba. Minden maci sorsoláson vesz részt, ahol a szerencsés nyertes visszanyeri az alaptípus árát (CARISMA 7.6 GLAB 3 117 000,- Ft) október 1-jétől már kapható a világújdonságnak számító GDI motorral felszerelt változat is. _ A Ugrics és Tsa Kft. 1 8000 Székesfehérvár, Zámoly u. 50-52. Telefon: (22) 320-386 Fax: (22) 337-037 ~ Márkakereskedés, márkaszerviz, alkatrészek eladása MITSUBISHI MOTORS HÍRLAPK ! Renault Fesztivál meglepetésekkel Október 6-18. Kérjük olvassa ellj nyi Rendelje meg kedvenc modelljét a Renault Fesztivál ideje alatt, és sorsoláson vehet részt, ahol csodás nyeremények várják: három szerencsés vásárlónk autója áfából 1 millió forintot visszanyerhet. Kisorsolunk 5 db párizsi álomhétvégét, sőt minden megrendelt Laguna és Mégane modellünkhöz egyéves CASCO biztosítást adunk ajándékba, szabályzatát! SZABÓ & TSA KFT. Székesfehérvár, Móri út 90-92. Tel.: 510-060 RENAULT / Én is ezt a márkát választottam! (Détári Lajos) - Még kedvezőbb kamatmentes és kamatos hitelfeltételek - Bevezető árak - Használtautó-beszámítás ! - Teljeskörű szervizszolgáltatás - ELZA Székesfehérvár, Nagyszombati u. 1/a. Tel.: 22/305-585. Nyitva: hétfő-péntek: 9-17 óráig, szombat: 9-12 óráig. Az OCTAVIA bevezetésével a SKODA új korszakba lépett. A világ egyik legmodernebb gyárában, egy világklasszis autót készít. Egy olyat, amelynek műszaki megoldása, felszereltsége minden igényt kielégít, és elérhető árú. Vessen egy pillantást szalonunkban az OCTAVIA elegáns külsejére, ami csak egy a SKODA új arcának számos, attraktív tulajdonságai közül. A látottak meg fogják győzni, az OCTAVIA bevezetésével egy új korszak kezdődött. JÖJJÖN EGY PRÓBAÚTRA! Wolf Autó 8000 Székesfehérvár, Új Csőri út 116. Tel.: (22) 316-830 SEAT Cordoba VIVA Szervokormánnyal, könnyűfém felnikkel, osztott fényszórókkal, alapáron! 2 774 OOO,Részlet, tartós bérlet lehetőség. AUTOLAND 2000 Kft. Székesfehérvár, Balatoni út 8. Tel.: 22-315-076. FEJÉR MEGYEI HÍRLAP 11 Törzskönyv a láthatáron A hivatalos elnevezés: A közúti közlekedés rendőrhatósági igazgatását szabályozó 48/ 1997. (VIII. 26.) BM rendelet. Ezen jogszabály rendelkezik a törzskönyv és járműkísérő lap bevezetéséről, aminek határideje 1998. szeptember 1. A rendelkezés szerint az importált, illetve a Magyarországon gyártott új járművekre a gyártónak, illetve a gépjárműimportőröknek járműkísérő lapot kell kiállítania, amelynek alapján adja ki a rendőrhatóság az adott gépjármű törzskönyvét. A már forgalomba helyezett járműveket 2000. december 31- ig el kell látni törzskönyvvel. A jelenleg használatos forgalmi engedély műszaki adattartalma jóval kevesebb, mint a törzskönyvé, ezért feltételezhető— bár a jogszabály ebben a kérdésben nem rendelkezik —, hogy ennél a járműcsoportnál is ki kell állítani járműkísérő lapot. Nyitott kérdés tehát, hogy ezt a feladatot milyen szervezet fogja ellátni, hiszen ez csak akkor lehet eredményes, ha legalább azt meg lehet állapítani, hogy a forgalmi engedély adatai hitelesek? Ehhez természetesen műszaki ismeret és megfelelő felszerelés szükséges. Csak mellékesen: a fajtiszta ebek törzskönyvét az ebtenyésztők egyesülete adja, az állampolgár anyakönyvi kivonatát, személyi igazolványát, útlevelét megfelelő hatóság állítja ki, de ezek az okmányok lényegesen kevesebb adatot tartalmaznak. Nekünk például nincs alvázszámunk, motorszámunk, senkit nem érdekel, mit és mennyit fogyasztunk százon, de félre a malíciát, térjünk viszsza a járműtulajdonosokat fenyegető réméhez, a törzskönyvhöz, mert rémmé válik, mire hozzájutunk, főleg, akinek üzemelő autója van. Igaz, valamivel nehezebb lesz a kocsikat elkötni, de ahol hamisítják a bankjegyet, a zárjegyet, a mobiltelefon azonosító chipjét, a telefonkártyát, mindazt, ami értéket képvisel, miért ne találnák ki, hogyan hamisítsák a törzskönyvet? A tortúra és a vegzatúra kizárólag a tisztességes járműtulajdonosokra vár. Mert... az országban több, mint 3 000 000 járművet tartanak nyilván. A rendelet mindössze 28 hónapot ad, hogy ezt a járműmennyiséget törzskönyvvel és járműkísérő lappal ellássák. A tulajdonosok. Havonta, átlagban, több, mint 100 000 jármű tulajdonosa számára kell az okmányt kiállítani. Aki járt a hatóságnál kocsit átíratni, tapasztalta, hogy szinte mindenütt órákig kell sort állnia. Ezidőtájt hatóságok évente mintegy 600 000 ügyletet bonyolítanak le, ami gépjárművel kapcsolatos — forgalmi átírás, rendszám stb. —,arról az apróságról nem is beszélve, hogy az átírási illetéket csak valamelyik postára elzarándokolva róhatja le — gyakran újabb sorállással— majd a csekkel vissza a túlterhelt ügyintézőhöz. Nos, a rendelet pikantériáját, a járműtulajdonosokat fenyegető veszedelmet megint csak a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete plankolta fel. A szörnyűségek csökkentése érdekében azt javasolják, hogy a tíz évnél idősebb járműveket vonják ki a rendelet hatálya alól — ezzel egyben a legnagyobb darabszámot tehermentesítenék, a továbbiakban „csak” 36 százaléknak— mintegy 750 000 darab jármű tulajdonosának— kellene az újonnan bevezetett okmányokat beszereznie. Végülis, ha jól belegondolunk, a tíz évnél idősebb járműveket úgyis alkatrésznek lopják, azt jó pénzen már nem lehet eladni, de a meglévő csotrogány életét egy hasonló veteránból nyert „szervátültetéssel” meg lehet hoszszabbítani. Ilyen esetekben pedig fel sem merül a tulajdonjog igazolásának szükségessége. Ezt a javaslatot — mint számos korábbit — eleddig az illetékesek nem vették figyelembe. Talán még nincs késő nyilvánosságra hozni a dolgot, javasolva az ügy felkarolását további érdekvédelmet hirdető szervezeteknek. (PLT— W. V.)