Fejér Megyei Hírlap, 1997. december (53. évfolyam, 280-304. szám)

1997-12-16 / 293. szám

1997. december 16., KEDD A MAI NAP KRÓNIKÁJA A Transvaal állam A „búrok” karikatúrája az, hogy érdes modorú határvidékiek és az egyik kezükben a bibliát tartják, míg a másikban a fegyverüket. Ehhez a képhez tartozik, hogy olyan hírek is elterjedtek róluk, hogy egyenesen az Úrral kötöttek szerződést, és isteni küldetésük része a vadon meghódítása és a feketék leigázása... Legendáik közé tarto­zott az is, hogy a makacs és merev kálvinizmusuk ott is megnyivá­­nul, hogy a legelső gyanús gesztusra — átvitt értelemben is — azon­nal visszavonultak a „rangerbe”, az ökrös szekerekkel kialakított gyűrűbe... A búrokat „afrikandereknek” is nevezik és ez az elneve­zés már 1707-ben felbukkant. Ennek oka pedig az, hogy a francia és holland hugenotta telepesek már akkor harcoltak a Fok­gyarmat kormányzója, Willem Adriean van der Stel-el és hivatalnokaival. Az afrikander elnevezés azonban valójában azokat illette, akik Afrika földjén születtek és fehér bőrűek voltak. Később már a kevert vér­vonallal rendelkezőket is így nevezték. Az afrikaans nyelv is afféle rabszolganyelv volt, olyanoké, akik nem igazán jól sajátították el a hollandot. Ekképpen a tagozódás manapság már úgy néz ki, hogy afrikander az, aki afrikaans-ul beszél és tagja a Holland Reformá­tus Egyháznak és a Nemzeti Pártnak. Aki eme utóbbi intézménye­ket nem választja, lehet fehér bőrű, de nem illeti meg az afrikander cím. Némileg viccesnek is tűnhet, hogy azok a feketék, akik tagjai a Holland Református Egyháznak ebben a furcsa dél-afikai kevere­désben, nem igazán tiltakoznak az ellen, hogy őket is afrikanderek­nek nevezzék... Sajátos világ és egy sajátos történelem részesei a dél­afrikai búrok, akik a világ leggazdagabb emberei is lehettek volna, ha éppen nem kerülnek egy olyan nagyhatalom látóterébe, mint a Brit Birodalom. Amelyiknek stratégiai értelemben szüksége volt Fokvárosra, és ugyanilyen okból a gyémántlelőhelyekre is... 1856-ban ezen a napon alap­ították meg a Fokföldről az angol gyarmatosítók által kiszorított holland telepesek a Vaal folyó és az Orange folyó völgyében az úgynevezett Transvaal Köztársa­ságot. A közismertebb nevükön csak búroknak nevezett holland területszerzők története a gyarma­tosítások múlt századi krónikájá­ban tulajdonképpen példaértékű. A Vaal-völgyi államalapítást már megelőzte egy kísérlet és az az Orange folyó menti önálló holland telepek állama lett volna 1854- ben. Már 1652-től küldött a Hol­land Kelet-indiai Társaság tisztvi­selőket a Jóreménység-fokon mű­ködő kis élelmiszerellátó állomás igazgatására. Gyakorlatilag Dél- Afrika meghódítása az ő érkezé­sükkel kezdődött. A következő pár évszázadban az afrikandereknek alapvetően három ága alakult ki. Jelentős, bár számszerűen nem a többséget jelentő águk a Holland Kelet-indiai Társaság, majd ké­sőbb a britek szolgálatában állt. Róluk azt a történetet mesélik, hogy kiváló jogászok és igen libe­rális nézeteket valló felkészült emberek voltak. A másik ág a gaz­dálkodó réteg volt, akik Cape Town környékén tevékenykedtek és valamennyire fennmaradt a kapcsolatuk Európával. A harma­dik csoportot az úgynevezett „Trekboerök” képezték, a vándor­ló búrok, akik túl büszkék voltak ahhoz, hogy egy rabszolgatartó or­szágban végezzenek kétkezi mun­kát és túl szegények ahhoz, hogy önállóan fennmaradjanak. Ők ök­rös szekereken vagy csak gyalog vágtak neki a hatalmas területek­nek és alapították meg a patria­rchális családi hatalomra épített telepeiket. Ezekben a gazda és a felesége vezette a csapatot, amely­ben alárendelt szerepe volt a gyer­mekeknek és a szolgáknak. Tulaj­donképpen a sorsuk az volt, hogy az intézményes társadalom szépen lassan utolérte őket. Különösen a­­zok után történt ez, amikor 1795- ben az angolok elfoglalták, majd 1806-tól állandó megszállás alá vonták a Fok-gyarmatokat. A bú­rok többsége elfogadta az angol uralmat, de úgy tíz-húszezerre te­hető tömegük, amelyik a határvi­dékeken élt (az afrikanderek mint­egy 20 százaléka), megtagadta az együttműködést. Ők 1834 és 1840 között útra keltek a „Nagy Trek­­re”, a Nagy Vándorútra, hogy az­tán „hősies magányban” vívják meg a harcukat a fennmaradásért. A vándorútra nem igazán volt jel­lemző a békés életvitel, merthogy kényszerűségből gyakran kerültek fegyveres konfliktusba a néger kö­zösségekkel. Kiemelhető az egyik legvéresebb ütközetük a Vér folyó melletti Natala városánál, amikor néhány száz búr fegyveres a zulu király, Dingane mintegy 10 ezer harcosát mészárolta le... Ekkép­pen érthető, hogy amit a búrok nagy menekülésként éltek meg, az a néger kisállamok számára a nagy invázióval ért fel. Mindamellett, hogy hivatalosan 1856-ban kiál­tották ki a Transvaal Köztársasá­got, elnökük már 1885. január 5- én volt, Martinus Wessels Pretori­­us személyében. Ő 1871. novem­ber 16-ig töltötte be ezt a tisztet (1860-64 közötti megszakítással). Őt követte Thomas Francois Bur­gers 1872. június 30-tól 1877. áp­rilis 12-ig, majd Paulus „Dom” Kruger 1883. április 16-tól 1902. május 31 -ig és ezzel véget is ért az önálló afrikai fehér köztársaság el­nöki története. A kimberleyi gyé­mántmezők és a transvaali arany felfedezése a briteket egyre ag­resszívebb lépésekre sarkallta a trekkerek, a telepesek által létre­hozott két kis köztársasággal szemben. Az angol katonák elő­ször húztak keki színű egyenruhát a történelem során éppen a búrok elleni háborúban. Ugyanis amikor megtámadták a kis köztársaságo­kat, akkor tapasztalniuk kellett, hogy a terephez jól alkalmazkodó színű ruhákban harcoló búr parti­zánok sokkal jobban rejtőzked­­nek, mint ők a csicsás, harsogó szí­nű egyenruháikban. A pusztító búr háborúkban a brit kegyetlenség igen jól megmutatkozott. Az 1899 és 1902 közötti küzdelem eredmé­nye az lett, hogy a terület 1900. szeptember 1-jétől a brit gyarmat­­birodalom részévé vált, bár a bé­keszerződést csak 1902. május 31- én kötötték meg és akkor szűnt meg hivatalosan is Kruger elnöki mandátuma. 1910-ben a területet az angolok átszervezték és létre­jött a Dél-Afrikai Államszövet­ség, de természetesen a Brit Biro­dalom kebelén belül. A búrok — még ma is — haraggal élték meg a nehéz időket, merthogy a világtör­ténelemben először éppen a britek Dél-Afrikában hozták létre a kon­centrációs táborokat, ahová a bú­rokat zárták be. A táborokban el­pusztult gyermekek és nők számát 18 és 30 ezer körülire teszik, míg a harcokban „csak” 7 ezer búr kato­na halt meg. Az afrikanderek éle­tét az unió létrejötte óta lényegé­ben kétféle politikai magatartás szabályozza. Az egyik a Smuts tábornok, későbbi főparancsnok követőinek békét kereső, megle­hetősen liberális magatartásával jellemezhető, míg a másik a meg­keményedett és szűkkeblű nacio­nalizmus, amelynek az apartheid, a fajgyűlölet a jellemzője. Mától, vagyis a Hősök napjától kezdve újévig a búrok ünnepel­nek. Patakokban folyik a Witblis (a fehér villám), a mampoer (az őszibarack-pálinka) és a gyömbérsör. Sütik a braauvleis-t (a nyár­­sonsültet) vagy éppen kondérszámra a potjiekos-t (pörköltet)... Dömölki Lajos FÓKUSZ FEJÉR MEGYEI HÍRLAP . A maroshegyi cipőgyógyász „Nem szabad feladni, ami még javítható, azt meg kell csinálni” Korát meghazudtoló fürge­séggel pattan fel suszterszékéről Laci bácsi, hogy nyugalomra intse Betyár nevű kutyáját, aki hangos csaholással jelzi, hogy valaki érkezik. Aztán, hogy megnyugtatta kutyáját, kezébe veszi az „elfáradt” cipőt, s mint a konzíliumot tartó orvoscso­port vezetője hosszasan fontol­gatja, miként is lehetne még vi­­selhetővé tenni a szakadozott lábbelit. Aztán megszületik a döntés, „két nap múlva jöhet ér­te”. — Szegény emberek élnek ezen a vidéken, meg kell gon­dolniuk, mikor vehetnek új ci­pőt, s mivel én nagyon jól isme­rem bánatukat, örömüket, ameddig lehet, javítgatom a ci­pőiket. Egyszer valaki azt mondta, „maga Laci bácsi nem is suszter, hanem cipőgyó­gyász”. Ez annyira megtetszett nekem, ha névjegyem, vagy cégtáblám lenne ezt írnám ki rá. Bozai László, a maroshegyi cipőgyógyász, mint mondja be­leszületett a szakmába. Édesap­ja cecei származású cipész- és csizmadiamester volt, a húszas években költözött Fehérvárra, a Felsőkirálysorra. Ott dolgozott a negyvenes évekig, ám a házon annyi tartozása volt, hogy kény­telen volt „szőr a szőrén” egy ki­sebb maroshegyire cserélni. A három gyerek közül a legfiata­­labbik tanulta apja mesterségét és lett szakmunkás az ötvenes évek elején. — Nekem persze gyerekko­romban nem annyira a munka tetszett, bár, mint apám mondta, mihelyt fel tudtam emelni a ka­lapácsot, már vertem is a szöget a suszterszékbe. A vásározások voltak izgalmasak, amikor haj­nalban indultunk a bérelt fogat­tal a falvakba és vittük a szép új csizmákat. Minden falunak megvolt a maga saját viselete, volt, ahova görbeszárú, másho­va meg keményszárú csizma kellett. A móriakat „tutyisok­­nak” hívták, mert ott a bőrpa­pucs volt kelendő, Tolnába meg szép bőrszandálokat vittünk. Az ötvenes években család­tagként dolgozott édesapjával. _ — Megélni nem tudtunk más munkát kellett keresnem, így lettem a Maroshegyen cséplő­gépellenőr, terménnyel fizettek, de voltam mozigépész is. Aztán jött a Mezőker, meg a Zöldért, eladó voltam éveken át, végül megszereztem a targoncaveze­tői jogosítvány és elkerültem a gabonaiparhoz, raktárosnak. Onnan mentem nyugdíjba, s hogy miért nem nyugszom vén­­ségemre? Hát nem a pénzért, de nem bírnám ki naphosszat a pa­nelben, szinte menekülök a mű­helyembe, s örülök, ha én még meg tudom csinálni azt, amiről más cipész már lemondott. pintér­Fotó: Páti Nagy Bence Laci bácsi birodalma a kis műhely, ahova cégtábla nélkül is odatalál a beteg cipő tulajdonosa RÖVIDEN Új elnök a Magyar Kézműves Kamara élén A Magyar Kézműves Ka­mara országos tisztújító közgyűlése Károlyi Mik­lóst, a Vállalkozók Országos Szövetsége főtitkárát vá­lasztotta meg elnökéül hét­főn. Szabó Tibor, a korábbi elnök a Pest Megyei Kézmű­ves Kamara elnökeként folytatja munkáját.A 150 ezer tagot számláló Magyar Kézműves Kamara alelnöke Módos István, Hunyadi Sándor és Juhász József lett. Temetőrongálás Miskolcon A miskolci református Deszka templom felgyújtá­sa után ismét a református egyházat s híveit érte kár a borsodi megyeszékhelyen, a hejőcsabai temetőben vasár­nap tizenegy síremléket ron­gáltak meg, döntöttek le is­meretlen tettesek. Szakértők szerint egy-egy sírnál 30-40 ezer forintos kár keletkezett. A közeljövőben kegy­hellyé szerették volna nyilvánítani a viszonylag kicsiny teme­tőt, ám ezt a környezet miatt —a sírkert lakó- és iparterü­let közé ékelődik — nem te­hették meg. Sajnos rendsze­resek a lopások, a tolvajok visznek a temetőből min­dent: kovácsoltvas-kerítést, márványt, fát, most először fordult viszont elő, hogy sír­emlékeket döntöttek le. Betiltott termékek A Fogyasztóvédelmi Fő­felügyelőség megtiltotta a Boss EC 1613 típusú vasaló, a Kings FC 7809 kézimixer, a Deep Flyer MT 1726 olaj­sütő és a Satelitt AJ 303 víz­forraló forgalmazását, tájé­koztatott a felügyelőség. Az intézkedésre azért került sor, mert a laboratóriumi vizsgá­lat megállapította: a termé­kek balesetveszélyesek. Szárnyakat a vágyainknak? Miniszterelnöki mézesmadzag: izgalomra vágyó nyugdíjasok előnyben! Olvasóink többsége előtt már bizonyára ismert Horn Gyula miniszterelnök azon (bizonyára már választási) ígérete, amely szerint a nyugdíjasok ingyen utazhatnak a Malév egyes repü­lőjáratain. Groteszk módon a bejelentés legjobban magát a lé­giközlekedési vállalatot lepte meg, ám azóta is hiába kozmeti­kázzák a dolgot, sokat látott idős magyarjaink némelyike mégis hamis illúziót kerget. Medgyesi István Malév-nyugdíjas, volt vadászpilóta, repülőmérnök és Boeing-szakértő az alábbiakat mondta el lapunknak: „Az a sza­badjegy, amit a kormány oly nagyvonalúan ígért, lényegében ugyanaz, amit a Malév-dolgo­­zók is kapnak. Repülőtéri illeté­ket mindentől függetlenül fizet­ni kell, ez Londonban például 6400, Budapesten 2400 forint, tehát ingyenjegy — mint olyan — nem létezik. A miniszterelnök nem gon­dolta meg, hogy mit beszél”, szögezte le a tapasztalt repülős. A Malév-dolgozók csaknem fele egyébként sem veszi igény­be ezt a lehetőséget azért, mert a szabadjegy nem jogosít hely­­foglalásra. Ebből kifolyólag a szabadjegyes úgy közlekedik, hogy egy kézitáskával odamegy a pulthoz—a fizetőutasok sorá­ba nem állhat be —, s vár a jegyére. Csak akkor szállhat fel a gépre, ha azon van üres hely, ellenkező esetben marad ott, ahol van: adott esetben napokig egy idegen nagyvárosban, ma­gára, illetve pénztárcájára utal­va. Amennyiben több a szabad­jegyes, mint az üres hely, az ed­digi gyakorlat szerint a jelentke­zők prioritási sorrendben repülhetnek a cégnél betöltött beosztásuk alapján. Ez nem éppen magyar nyugdíjasnak való kaland .Ráadásul a Malév belső új­ságjában minden hónapban fel­hívás jelenik meg, amelyben felkérik a szabadjegyeseket, hogy ne zavarják (!) főidőben a pénztárosokat jegyük kiváltásá­val, ezen felül minden hónapban közlik a helyfoglalási embargók listáját az adott célvárosokra. Ha valaki kiutazik, s kinttartóz­kodása közben embargós lesz a vonal, nem jöhet szabadjeggyel haza, ez adott esetben egy teljes esztendő is lehet”, figyelmeztet a továbbiakban Medgyesi úr. Ha még mindig nem értenék, mit ígért Horn Gyula, szemlélte­tésképpen egy példa: malévos házaspár két gyerekkel (és per­sze a szabadjeggyel) elutazott Bangkokba. Az ígéret ellenére sem tudtak visszautazni, két hé­tig taxiztak a szállodából a repü­lőtérre, majd vissza, s dacára malévos rutinjuknak, három­­százezer forint fogyott el a vára­kozási időben. Ekkor közölték velük, hogy akár hónapokig nem lesz üres helyük a gépen. Végső kétségbeesésükben a kö­vetség útján kértek kölcsön öt­százezer forintot, s fizető utas­ként jutottak vissza Budapestre. Ha szabadjeggyel valaki elrepül valahová, a gatyája rámehet a visszatérésre. Medgyesi úr ed­dig ötször vette igénybe a sza­badjegyes lehetőséget, ebből kétszer fázott rá, Szingapúrban négy napig a repülőtéren aludt, nappal meg sétálgatott reményt­­vesztett arccal, New York-ban a hat helyre huszonhárom szabad­jegyessel együtt várakozott. Az ingyenjegy Torgyán parlamenti hozzászólása szerint „vörösse­gély a pártállami embereknek”, ám ez sem igaz. Sokkal inkább hazárdjáték az idegekkel, amely elfoglaltság egy magyar nyugdíjasnak amúgy sem az erőssége, ráadásul a reményte­len sorban állás megalázó egy idős ember számára, akinek nagy szerencséje van, ha sikerül bejutnia a gépbe. Nem csoda tehát, hogy a beje­lentést követően a Malév teljes vezérkara úgy futkosott a válla­lat folyosóin, mint a mérgezett egér. Februárig kértek határidőt, törik a fejüket, hogyan hozzák az emberek tudomására a ténye­ket, a szabadjegyes utazás való­di körülményeit. Addig is vár­juk az újabb választási ígérete­ket. Például egy ingyenes hold­utazásról. (Tihanyi) Malév géporr Ferihegyen. Mi­től csodálkoznak a repülősök?

Next