Fejér Megyei Hírlap, 2007. augusztus (52. évfolyam, 178-203. szám)
2007-08-13 / 188. szám
2007. AUGUSZTUS 13., HÉTFŐ Gladiátorok a levegőben Kétnapos légiparádé volt a honi repülőbázison Tihanyi Tamás hanyi.tamas@fmh.pk.hu Kecskemét - Huszonegy ország közel száz repülőeszköze volt látható a magyar légibázis betonján, illetve a levegőben a kilencedik kecskeméti repülőnapon és haditechnikai kiállításon. A kétnapos rendezvényt szombaton Szekeres Imre honvédelmi miniszter nyitotta meg. A pilóta vére felgyorsul, ereiben úgy zuhog tova, mint egy hegyi patak olvadáskor, alatta a fémtestű madár pedig tovább gyorsul, majd orrát felkapva belerohan a felhőkbe, amelyek olyan egykedvűn dagadnak és terebélyesednek, mintha nem volna alattuk hetvenezer ember és Európa ■gyik legnagyobb égi cirkusa. Ezer, ezerötszáz, kétezer méter - a pilóta most már gyedül van, a kötelék tagjai kerülőt keresnek maguknak , égi utakon, melyeken escseppek a kavicsok. Óvatos húzás következik a botkormányon, és mint vihar után az utolsó szélroham, úgy söpör égig a vadászgép testén a remegés, amikor gyors fordulóba kezd, s pörög minden a kanillető körül. Egy anzix a maisai táj. Kecskemét városa, sent, a repülőtér szürke aszfaltcsíkja, aztán mindez felmászik a pilóta sisakja fölé, majd tovább siklik, ahogyan a lép el- és arrébb fordul. Újabb mozdulat, és az utánégető bekapcsol, a horizont hintába kezd, s a vadászgép ismét meredeken a Nap felé szökik, a parabola legmagasabb pontján hanyatt dől, s mint egy döglött hal, hasával elfelé imbolyog... Aztán zuhanni kezd, a levegő sikolt a szárnyak alatt, rakéták repítik szerteszéjjel a hőcsapdákat - amelyek kilövése most csak átványos hadijáték, harcban azonban maga lehet a túlélés , az irtózatos süllyedés a pióta agyába nyomja a vért. Vízben a feje olyan, mint egy kipukkadni készülő buborék. A meghalás illúziója. Aztán, mielőtt a szürke óris belecsapódna a földbe, a pilóta ujjai ismét mozdulnak a rotkormányon, s a gép megemeli az orrát: éppen csaknnyira, hogy a repülőtérrel párhuzamosan szemközt száguldjon egy másik pilótával, aki ugyanezt teszi néhány Száz méterrel odébb... Tudják mindketten, hogy kettejük tárbaja a lent bámuló tömeg számára hasonlatos lehet két egymásnak feszülő gladiátor küzdelméhez. Ám itt az égbolt a Colosseum, az aréna sora a fű a tájon, amely úgy hullámzik, mint a tenger, és ők süvítenek szemközt egymással. A levegő megtelik vibráló feszültséggel, amikor átszólag egymásba rohannak, ám valójában - a másodperc apró szilánkokra törik az időben - egy félfordulattal elsuhannak egymás mellett. Az élet nagyszerűsége. A kilencedik alkalommal megrendezett kecskeméti repülőnap és haditechnikai bemutató közönsége ilyen és hasonló manővereket láthatott szombaton és vasárnap. Európa polgári és katonai repülésének elitje fogadta el a Magyar Honvédség meghívását, s űzött csúfot az aerodinamika megannyi törvényéből, miközben a földön az érdeklődők megismerkedhettek a közelmúlt és a jelen harci eszközeivel: legyen az vadászbombázó, légvédelmi rakétaállás, vagy éppen egy harckocsi. Ki volt a legjobb? Talán a török szuperszonikus dervis... Vagy a francia vezérgép... Valamelyik szólóban forgolódó pilóta... Nehéz a döntés. Számos hadsereg döntött úgy, elit pilótáiból olyan csapatot formál, amely a kecskemétihez hasonló bemutatókon alkalmas arra, hogy bizonyítsa a harceszközök erejét és kezelőik megbízhatóságát. Ráadásul a sikerültebb repülőparádék hatása igen jól lemérhető a toborzási programok hatékonyságán. Ilyen kötelékekbe csak a legjobbak kerülhetnek. A törököknél például a jelentkezőnek legalább nyolcszáz órányi repülési tapasztalattal kell rendelkeznie, de kötelékvezető csak olyan lehet, aki kétezer órát töltött már a levegőben. Ám önmagában még ez is kevés... A válogatás során komoly próba elé állítják a pilótákat. Derüljön ki: személye megfelelő-e arra, hogy példaképe legyen egy repülésről álmodó fiatalembernek? Mint amilyen Ahmet Civelek őrnagy, aki 4500 órával hazája legtapasztaltabb és legjobb kötelékrepülőjének számít. Ha minden megfelelőnek bizonyul, megkezdődik az alakzatok gyakorlása: mindig többet és még többet tesznek, lépésről lépésre nehezítve a feladatokat. Eközben nem hagyják, hogy a katonák egészen cirkuszi bohóccá változzanak, ezért ott vannak századaik gyakorlatain, a légi és földi célpontok elleni lövészeteken. A bemutatók nem harci bevetések: a Török Csillagok NF-5-ös gépeiről leszerelték a fedélzeti gépágyúkat, s a látvány kedvéért a szárnyvégekbe vörös és fehér festett, füstképző gázolajat töltöttek. A közel félórás műsorban sokféle alakzatváltás volt, ezek egy részét négy gép hajtotta végre, a többit pedig a tőlük különváló hármas vagy kettes kötelék művelte. A három madár először együtt maradt, majd szétvált és újra találkozott a levegőben, rémisztő közelségben elhúzva egymás mellett... A szólógép orsózott, a másik kettő pedig tükör- és szendvicsrepüléssel parédázott egymással. Az egyedül repülők általában rövidebb, de annál intenzívebb programot muttattak be F-16-ossal, F-18-assal, MiG-29- essel, vagy éppen Gripennel... Apropó, Gripenek. Ez volt az első alkalom, hogy magyar pilóták a honi közön- _____ lég előtt szálltak fel a honvédség újonnan rendszeresített, negyedik generációs repülőszerkezeteivel. Tavaly március óta egy modern, NATO-kompatibilis A légiparádé résztvevője volt a vendéglátó magyar légierő mellett a szlovák hadsereg Mi-24-es harci helikoptere, a Török Csillagok elnevezésű formáció és a spanyolok F-18-as vadászrepülőgépe is. A légijárművek nagy részét közelről meg lehetett tekinteni, így például a NATO híres légi előjelző és felderítőjét az AWACS-ot repülőbázis ad otthont az új harci gépeknek, amelyek talán egy eljövendő, jobb korszak hírnökei. Pilótáink már önállóan uralják a világ egyik legkorszerűbb, legkifinomultabb technikát magában hordozó gépeit, amelyeket magyar földi személyzet készít fel, s amelyek közül kettő - a nyolcadik és a kilencedik - éppen néhány napja érkezett meg Kecskemétre. Amennyi új gépünk tehát nekünk összesen van, majdnem annyival parádéztak a törökök és a franciák a fejünk felett. A törökök, a dánok, a szerbek és a horvátok hajszálpontos légi kűrjei mellett a gall kakas is megmutatta, hogy minden hiedelem ellenére képes repülni. Ők alakították meg a kontinens első bemutató csoportját még 1931-ben, s azóta más-más típusokkal ugyan, de hasonló eltökéltséggel hajtják végre műsorukat. Náluk is csak a legjobbak lehetnek esélyesek arra, hogy a Patrouille de France egyenru háját magukra ölthessék. Valamennyien idősebbek harminc évesnél, mindannyian oktatók, a hadseregben rajvagy századparancsnokok, s levegőben töltött óráik száma kétezer felletti. Ők általában megszállottak, inkább megelégednek a kisebb rendfokozattal, csak részt vehessenek az utazó cirkusz programjain, a sokszor életveszélyes formációk kidolgozásában és végrehajtásában, amikor az Alphajetek alig méterekre vannak egymástól. Szezononként általában negyvenöt hivatalos showt rendeznek, idén harminc helyen mutatták, illetve mutatják be a műsort. Van, aki az életét áldozta: az egyik 29 esztendős századosnak néhány éve leszállás közben meghibásodott a hajtóműve és repülőhalált halt. Francia volt ő is, akár Saint-Exupéry. Van egy emlékszikla a Földközi-tengernél, az Azúr-parton. Ott látták az írót utoljára, amikor gépével a horizont felé tartott, meghalni a hullámok között. Ő tudta jól, mit érez a pilóta, amikor az ülésbe préselődik a teste, a felhő a feje fölé csúszik, mint egy takaró, s a gép magával ragadja és pörögni kezd, forog vele a Nap, a hegy és a templomtorony. Ők, a pilóta akik csak igazán, mi- 1 méteren siklásba dönteni a gépmadarat, ahol minden nyugalomba fordul, a fény megül a szárnyak végén, a csendet pedig csupán a szív dobbanása töri meg. A pilóta leszálláshoz készülődik. Két napra bebocsátást kaptunk egy másik világba. Amit elhagyni lehet: felejteni soha. A honvédség legjelentősebb idei rendezvénye 700 millió forintba került, amelyből 100 milliót állt a költségvetés, a többit jegyeladásból, támogatásokból fedezték. Nyolcvanezer névzőnél már nem ráfizetéssek ezek a légibemutató ennél sokkal több A hazai közönség most láthatta először bemutatón repülni a magyar Gripeneket Fotó: Lovász Lilla További képek a www.fmh.hu képgalériájában