Fejér Megyei Hírlap, 2009. május (54. évfolyam, 102-126. szám)
2009-05-29 / 125. szám
------------------------------------------------------------------ KULTÚRA 2009. MÁJUS 29., PÉNTEK __________________________________________________________________________________ Az együttzenélés öröme FESZTIVÁL Fehérvári és tatabányai fiatal muzsikusok sikeres szereplése Ausztriában Hajnal Csilla hajnal.csilla@fmh.pl.hu Linz - Huszonkilenc ország nyolcezer fiatal zenésze, köztük a Hermann László zeneiskola növendékei muzsikáltak a hangulatos osztrák város szívében a múlt héten, a X. Európai Ifjúsági Zenei Fesztiválon. Szombat dél, Duna-part, óriási sátor a sétány mellett, ahol a fesztivál résztvevői ebédelnek. A fehérvári csapat mellett egyszer csak piros pólós fiúk, lányok jelennek meg, előkerülnek a hegedűk, csellók, összerendeződik a zenekar, emelkedik a karmesteri pálca, és már szól is Brahms V. magyar tánca - az amszterdami ifjúsági szimfonikusok kedveskednek a magyaroknak. A fesztivál hangulatát talán ez a kép is jól jellemzi. A város huszonhét pontján muzsikáltak a fiatalok a múlt hét három napján: fúvósok, vonósok, szimfonikus zenekarok, dzsessz- és rockegyüttesek, kórusok mutatkoztak be. A fehérvári Hermann zeneiskolát a Szabó Adrienn vezette konzis leánykar, a Virágné Lits Zsuzsanna irányításával működő Fiori Musicali régizene együttes és a Musica Bella vonószenekar képviselte. Utóbbi karmestere, Szabó Balázs. - A két évvel ezelőtti fesztivál egy része Fehérváron zajlott, az akkori nyitóhangversenyen játszottunk együtt a tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskola vonószenekarával. Megmaradt a kapcsolat, közösen jelentkeztünk a fesztiválra is. Laskay Zsoltné tanárnő irányításával készültek, gyakoroltak a gyerekek az elmúlt egy évben a programra, amelyben Rameau táncszvittjét, 16-17. századi magyar táncokat, Georg Böhm és Telemann műveit is játszottuk. A linzi koncert előtt Bad Ischlben léptünk fel kétszer is, itt együtt muzsikáltunk a kórussal, Eszterházy Pál 1711-ből származó Harmonia Caelestis-ét is előadtuk. A fantasztikus hangulatú fesztivál nyitányán a főtéren tűzijáték és a résztvevő nemzetek himnuszainak részleteiből összefűzött zenefolyam fogadta az ifjú zenészeket. A záró esten felcsendült a Kék Duna keringő, amelynek hangjaira többen táncra perdültek vagy magasba emelt vonóval, hegedűvel ringatóztak a dallamra. Végül a fiatal muzsikusok különleges koncerttel ajándékozták meg egymást és a közönséget. A kifejezetten erre az alkalomra írt modern darabot a linzi ifjúsági szimfonikus zenekar játszotta a színpadon, a téren állók pedig - köztük a fehérváriak is - a táblányi kottákat magasba tartó segítők irányításával kapcsolódtak be - kiki a maga hangszerével vagy a hangjával - a nagy együttzenélésbe, ami a mű végén óriási ünneplésbe csapott át. Hazafelé Bécsben is megállt a társaság: az ottani zeneiskolával kialakult partnerkapcsolatnak köszönhetően jótékonysági koncertet adtak egy evangélikus templomban. A próba közben szirénázás, helikopter zaja zavarta meg a nyugalmat. A fehérvári zeneiskolások kis híján bekerültek a hírekbe: tőlük pár utcányira történt ugyanis az a lövöldözés, amelyben egy szikh guru életét vesztette. A koncert az izgalmak ellenére is nagyszerűen sikerült, ahogy a diákok mesélték, a hazafelé tartó úton volt még erő és kedv énekelni, sőt, köszönő dalt szerezni a fáradt, de nagyon lelkes felkészítő tanároknak. A zene minden válfaja képviseltette magát a nagyszabású fesztiválon Nem volt könnyű összerendezni az esti záróbulira készülő, jókedvű társaságot a linzi Duna-parton. A fiatal zenészek előtt hárman a felkészítők közül: (balról) Szabó Adrienn, Szabó Balázs és Laskay Zsoltné Fotó: A szerző felvétele Virtuózok csapatjátéka Essix Birminghamből jött, ismerkedett a magyar jazzkultúrával Székesfehérvár (sis) - A „kolibri-fesztivál" keretében jó nagy késéssel, kezdődött meg az angol gitáros estje. Azoknak, akik megvárták, s akik időben érkeztek, remek élményben volt részük. Mr. Essix és alkalmi zenekara (csupa fehérvári: Mohai Győző dob, Vörös Tamás basszusgitár, Rácz Roland zongora, Bellada István pózán) fergeteges hangulatot teremtett a nagyrészt fiatalokból álló hallgatóság körében. Koncert közbeni kérdések: Eric szeret egyedül játszani, ezért nincs zenakara? Vagy ha van, akkor mégis miért egyedül jött Székesfehérvárra? - Van együttesem, velük utazok mindenhova. Most azért vagyok egyedül, mert az itteni zenészekkel akartam játszani, hogy átéljük egymás művészetét. Ugyanis nem ismertem megfelelő mélységben eddig a magyar jazzt, kíváncsian vártam a találkozást az itteni zenei kultúrával - mondta a gitáros. Megtudtuk, Birminghamben él, a kortárs jazzt kedveli, és játssza. Eddig 14 saját albuma is megjelent. Kedvencei George Benson, Miles Davis és legfőképpen Herbie Hancock. Az est folyamán - amikor elsősorban a nagyságok sztenderdjeit játszották - mindegyik kedvenctől hallhattunk örökbecsűeket. Hancock Görögdinnyeárus szerzeménye során Bellada István remekelt a pozonján, de Rácz Roland zongoraszólója még a tapasztalt angol zenészt is elképesztette, önfeledten tapsolt a társnak. - Bár a zenész sokszor magányos, mégis csapatembernek vallom magam. A zenekaron belül nem baj, ha több virtuóz található, de az együttes hangzás miatt mégis lényeges a csapatszellem a társulaton belül - így a gitáros. A lírai zene hömpölygése közepette Eric a lelkek húrjait is megpengette. Másik alkalommal bizonytalannak tűnő hang indult útjára tétován a gitárjából, folyamatosan talált rá a többire, összeölelkeztek és ni csak, zenei hurrikán söpört végig a termen. Mindenki fegyelmezetten, ám virtuózan tette a dolgát. A csapatban a közreműködők szólózhattak is, s bár alkalmi társulatot hallhattunk, mégis egységesek voltak. A spontán befejezések is többé kevésbé erősítették ezt az érzést. A zenei csemegét kínáló esten Eric megismerhette a magyar jazz pozitív oldalát, mi pedig az ő erényeit. Fotó: Szabó László Érjenek van együttese, de egyedül jött, mert magyar zenészekkel akart együtt muzsikálni A karakterekre épít Egressy Zoltán a drámáról, a színházról Székesfehérvár (bj) - Olvasunk illetve olvassunk-e kortárs drámát? - e valóban jó kérdésre Egressy Zoltán drámaíró, költő, műfordító próbált választ adni a Széna téri könyvtárban. Érdekes, finom ember benyomását keltette a népszerű Portugál című színmű, a Sóska, sültkrumpli, a Három koporsó, vagy a 4x100 című drámák szerzője, akinek Szabó Attila színháztörténész volt értő beszélgetőtársa a Kortárs fesztivál programjában. Az megint nem a szervezők hibája, hogy még egy ilyen, a színházszeretők, irodalombarátok számára egyaránt érdekes rendezvényen is bőven maradt szabad szék. Bízunk benne, hogy ez csak most alakult így, s hogy a dráma (olvasás) nem oly mellőzött műfaj, mint eme élmény alapján tűnik. A témáról egyébként maga Egressy Zoltán is úgy vélekedik: a közönségre, a kritikusokra, a színházigazgatókra sem jellemző, hogy drámát olvasnának. Tény azonban, hogy a külföldi darabok esetében sok múlik a fordításon (ezzel kapcsolatban a szerző elmesélte egyik élményét: a Portugált ugyan teleírta szóviccekkel, ám amikor a művet egy 92 éves néni fordította, nem értette ezeket, ezért egyszerűen kihagyta a fordításból, így a darab végül meglehetősen szomorúra sikerült...) A színházi darab és az eredeti mű egyébként nagyon tud egymástól különbözni, már csak ezért is hasznos, ha valaki nemcsak nézi, hanem olvassa is a drámát - fogalmazott Egressy, aki pályáját újságíróként kezdte. Dialógust unalmában kezdett írni a 19. századi költő, Reviczky Gyula és szerelme kapcsolatából. A következő vállalkozása már a Portugál volt, amit egy pályázatra írt. Egressy a 4x100 és a Sóska, sültkrumpli kapcsán a sportról, mint ihlető témáról elmondta: jól modellezi az élethelyzeteket. A közönség érdeklődő kérdésére válaszolva pedig tanácsokat is adott a drámaíráshoz. Fotó: Gregority Antal Egressy: nagyon fontosak a karakterek s a nyelvezet FEJÉR MEGYEI HÍRLAP • 7 KULTURMIX Drahos és A teremtés Antwerpen, Székesfehérvár (ze) - - Drahos Béla, az Alba Regia Szimfonikus Zenekar karnagya vezényli vasárnap este az antwerpeni Szent Carolus Borromeus templomban felcsendülő, A teremtés című oratórikus művet. Május 31-én lesz 200 éve, hogy meghalt Joseph Haydn, a bicentenárium okán sok bemutatót tartanak az osztrák zeneszerző műveiből, természetesen Magyarországon, és szűkebb hazánkban Fehérváron is. A patinás flamand város, Antwerpen híres barokk templomában a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, a genti madrigálkórus, a bécsi Ursula Fiedler (szoprán) és Michael Nowak (tenor), valamint az antwerpeni Wilfried van den Brande (basszbariton) szólaltatja meg az oratóriumot Drahos Béla vezényletével. Hétfőn délután Mechelen flamand város Szent Rombouts katedrálisában is bemutatják Haydn remekét. Művészi „ötösfogat" Gárdony (ze) Büki Zsuzsanna, Pinke Miklós, Revák István, Szentes Ottokár és Ácsa Szűcs Imre kiállítását ma 18 órakor nyitja meg Tóth István, Gárdony polgármestere. A Posta utca 8. szám alatt, az ipartestület épületében június 30-áig tekinthetők meg a festmények hétfő kivételével naponta 15-től 17 óráig és telefonos egyeztetés alapján. A képzőművészeti „ötösfogat” bemutatkozása a Velence-tavi Turisztikai Egyesület és a városi ipartestület jóvoltából szerveződött. Bacsó-kvartett és Juli-jazz Budapest, Székesfehérvár (ze) A Kodolányi János Főiskola művészeti tanszékének tanárai ma 20 órakor koncerteznek a fővárosban, a Közép-európai Kulturális Intézetben. A Fábián Juli Jazz Riff nevű együttes ének, zongora, basszus, fúvós és ütős felállásban egy éve alakult, de már szerepeltek Brüsszelben, Bécsben, Berlinben és a MÜPA- ban is. Tagjai: Fábián Juli, Sárik Péter, Csejtey Ákos, Pepesch Péter, ifj. Födő Sándor. Koncertjeiken több saját szerzemény, jazzcsemegék, filmzenék, igényes pop-számok feldolgozásai szerepelnek. Bacsó Kristóf kvartett 2004-ben alakult, repertoárja főleg saját kompozíciókból áll. Fekete Kovács Péter a trombitás, Szandai Mátyás bőgőzik, Baló István pedig dobol.