Fejér Megyei Hírlap, 2015. január (60. évfolyam, 1-26. szám)
2015-01-14 / 11. szám
2 • FEJÉR MEGYEI HÍRLAP RÖVIDEN Elmeszelték a trafikrendszert Brüsszel (mti) A magyar állam megsértette a magántulajdont megillető védelmet, amikor 2013-ban megfosztotta Vékony László soproni trafikost engedélyétől, hogy dohánytermékeket áruljon - mondta ki kedden első fokon, nem jogerősen az Emberi Jogok Európai Bírósága Strasbourgban. A bírák az Emberi Jogok Európai Egyezménye alapján ítélkeznek, amely első jegyzőkönyvének első cikke védi a magántulajdont. Hivatalnoki pályázati siker Székesfehérvár (Imk) -Az Integritás Tudásközpont 2014 decemberében pályázatot hirdetett esettanulmány kidolgozására, melynek célja feltárni, elemezni és megismertetni azokat a példákat, amelyek a magyar közigazgatásban megvalósultak, és a szervezeti integritás erősítését szolgálják, illetve az integritás képzés továbbfejlesztéséhez, valamint az integritás (értékvezérelt magatartás) hazai gyakorlatának alakításához felhasználhatók. A pályázatok értékelték, s a Fejér Megyei Kormányhivatal integritás tanácsadóját, Hal Mátné Takács Ritát - mint a legjobb pályázatok egyik szerzőjét - felkérte az Integritás Tudásközpont az esettanulmány kidolgozására. Nyugdíjasok fürdőjegye Székesfehérvár (tv) - Az első 72 óra alatt már 10 ezren igényeltek kedvezményes üdülést vagy fürdőbelépőt - értesült az Origó. Tavaly 15 ezer jelentkezőnél - két hét után - lezárták a pályázási lehetőséget. Kicserélik a lámpákat két városrészben is Pályázati pénzből van rá 197 millió forint Székesfehérvár (tv) - Maroshegyen és Alsóvárosban megújul a közvilágítás a pályázaton nyert 197 millió forintból. Uniós forrásból újulhat meg Maroshegy szinte valamennyi utcájában, Alsóvárosban a Stadion és a Sóstó környékén, valamint a „fa” utcákban a közvilágítás. Erről tegnap adott tájékoztatást Cser-Palkovics András polgármester, Törő Gábor országgyűlési képviselő és a két városrész képviselője, Brajer Éva és Mészáros Attila Elhangzott, hogy a városban 11 ezer lámpatest van, sok a korszerűtlen és 1600 kifejezetten elavult. Most 1400 lámpatestet cserélnek ki korszerű, energiatakarékosra. A világítás korszerűsítését folytatni szeretnék, a felmérés, előkészítés az egész városra megtörtént. Az energiatakarékos világítás több tíz milliós megtakarítást jelenthet majd az egész város területén. Az érintett területek keskeny utcáiban szükség is van a megfelelő világításra a gyalogosok biztonsága érdekében. Ám nemcsak a közlekedés biztonsága nő, hanem az újabb kamerák és a jobb világítás a közbiztonságot is javíthatja. Az új, hosszú élettartamú, korszerű led-es lámpatestek erős, fehér fényt adnak, nagyban segítik a láthatóságot, megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak, és üzemeltetésük is olcsóbb a mostaniakénál. KRÓNIKA A NIF szerint lesz lehajtójuk A tulajdonosok még nem tudnak róla Szabadegyháza (tv) -A fejlesztő cég szerint új nyomvonalban gondolkodnak, a tulajdonos nem tud róla. Pénteki lapunkban írtunk a szabadegyházi ipartelepet elkerülő útról, amellyel teljes lenne a 62-es út felújítása. A szabadegyházi elkerülő út megépítéséhez egy ingatlantulajdonos hozzájárulása kell. Kéréseit figyelembe véve az áttervezett nyomvonal az ingatlantól távolabb fut, a tulajdonos kérésére külön lehajtókat építenénk ki ingatlanjai megközelíthetőségének érdekében, valamint messzebbre helyezünk egy csomópontot is - írja kérdésünkre adott válaszában Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője. Majd hozzátette: Az elkerülő út által a település tehermentesülne az átmenő napi 5000 járműtől, aminek az egyharmada a nehézgépjármű. Ezen felül a vasúti átjáró különszintben történő megépítésével csökkenne az utazási idő, hiszen jelenleg naponta 40 alkalommal kell várakozni a leengedett sorompó miatt. A beruházás elindításához szükséges területek 70 százalékával rendelkezünk. A NIF Zrt. a kivitelezést még az idei évben megkezdhetné, hiszen a forrás rendelkezésre áll, az építkezéshez csupán a hiányzó földterület megszerzése szükséges. Jelenleg nincs az ügyben peres eljárás. Az érintett területrészekre a közigazgatási kisajátítási határozatot tavaly év végén adták ki. A szóbanforgó tulajdonosok, Borka István és neje csodálkozva hallotta, hogy új nyomvonal lesz, mivel erről őket senki nem tájékoztatta, ilyen papírt nem láttak, így kíváncsiak lennének az új tervrajzra. Lapunknak elmondták, hogy a közigazgatási kisajátítási határozatot most kapták meg, elhatározott szándékuk, hogy napokon belül bíróság elé viszik a kisajátítás és a jogalap, azaz a nyomvonal kérdését is. CdoI— z£ CLo:Z Cho_1_ A Borka házaspár nem tud az új nyomvonalról, lehajtókról 2015. JANUÁR 14., SZERDA A túloldalra születni kell? SOROMPÓK Vita a nyomvonalak körül - sokan a tájékoztatást hiányolják (Folytatás az 1. oldalról) A tervezett beruházás során a most aktuális tervek szerint az állomáson új és magas peronok épülnek új peronaluljáróval, átépülnek a felvételi épületek, a közelben P+R parkolók és kerékpártárolók létesülnek. A tegnapi tájékoztatón a megjelenteknek ezekkel nem is volt gondja. A város egyik, adonyi irányában lévő „végén” tervezett „kvázi” elkerülő út, s allábik, Besnyő felőli részében elképzelt gyalogos és kerékpáros aluljáró azonban komoly vitát gerjesztett. Sokan nem értették, hogy miért kell a régi - a beruházás során külön-külön sorompókkal védett gyalogos és kerékpáros átjáróval kiegészülő - vasúti átjárót megtartva elvinni a forgalmat. Többen úgy vélték, hogy a korábbi tervekben az átjáró helyére tervezett alul- vagy felüljáró - hasonlóan a velenceihez - lett volna a jó megoldás. - Ha e tervek valósulnak meg, kitrímétereket kell kerülniük azoknak akik át akarnak jutni a sínek túloldalára -mondták többen, akik a korábbi egyeztetéseket is hiányolták. Bár e kifogásokat a dühös emberek főleg a korábbi és jelenlegi önkormányzati képviselőknek címezték, végül azokkal a gazdákkal is szóváltásba keveredtek, akik azért jöttek el e közmeghallgatásra, hogy megtudják: a beruházás miatt melyik területüket sajátítja ki majd az állam, és milyen árra vagy cserére számíthatnak majd. A földtulajdonosok között akadt, aki még azt is megkérdezte, hogy a „másikak” miért jöttek el ide. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és az Utiber Közúti Beruházó Kft. szakértői és tervezői - miután megpróbáltak választ adni minden kérdésre, és megnyugtatni a kedélyeket - kiemelték: a különféle tervváltozatok közül az önkormányzattal folytatott egyeztetések eredményeként készültek el a most engedélyezésre várók. Csányi Kálmán polgármester elmondta: évek óta folynak az egyeztetések, s több közmeghallgatás volt e témában. Az első felvetés az A szabolcsiak többsége „éveket" töltött el az átjárónál várakozva volt, hogy aluljáróval vagy felüljáróval váltsák ki a jelenlegi sorompót. Előnye, hogy az átmenő forgalomból részesedő kereskedők vásárló közönsége megmarad, a mezőgazdasági földterületekhez nem kell nyúlni. Hátránya, hogy a le- és felvezető utak a település központi utcáit zsákutcává tették volna, s a szintbeli különbség miatt az új útra nem lehet rákanyarodni. Így került ismét előtérbe egy korábbi elképzelés, amely szerint a városon belüli forgalmat a jelenlegi sorompó biztosítja, a települések közötti forgalmat pedig egy elkerülő úton vezeti el. Ennek az az előnye, hogy minimálisan kell megváltoztatni a városon belül kialakult különböző funkciókat, nem lesznek zsákutcák, nyugodtabbak lesznek a fő út mellett élők mindennapjai. Hátránya, hogy az átmenő forgalomból élő kereskedők vásárló közönsége elmarad, s mezőgazdasági földterületeket érint - hangzott el. A kedélyek végül nem csillapodtak le teljesen. Az ellenvéleményt megfogalmazók és érdeksérelmet szenvedők közül többen is feldúlva hagyták el a polgármesteri hivatalt. Cd O5_Cd Oz_lO O 5 u_ A városka évszázados gondja, hogy a vasút kettévágja. Nappal személy éjjel tehervonatok száguldanak majd itt Stanczer Károly, aki vállalkozását is félti, szerint, ideje lenne az évszázados állapoton változtatni ce H Cd›O''az O ‘C c II. Csányi Kálmán polgármester tanácstalan érdeklődőket győzköd cd OH Cd›Cd -az O 'C o Li Sarvajó István szerint a vasút itt van, együtt kell vele élni további képek, információk feol- FMH Online