Fejér Megyei Tanács Közlönye, 1969 (10. évfolyam, 1-4. szám)
1969-02-01 / 1. szám
. Ezek a közös tárgyalások igen hasznosnak és gyümölcsözőnek bizonyultak, és a jövőben is folytatni kívánjuk ezt a gyakorlatot. Elmondhatjuk, hogy a tanács és vb. tagjainak személyi összetétele, hozzáértése, alapos felkészültsége alkalmasnak bizonyult arra, hogy az államhatalmi és államigazgatási testületi szervek betöltsék vezető, irányító funkciójukat. Elmondhatjuk ezt a tanácsi apparátusban dolgozókról is, annak ellenére, hogy a közéleti tisztaság megőrzése tekintetében helyenként zavaros események jelentkeztek. Azonban az államigazgatási munkában dolgozók többsége felismerte azt, hogy az új, megnövekedett feladatokat nem lehet ellátni a régi elavult bürokratikus módszerekkel. Az egyes szakterületek munkájában — a mindennapi ügyek intézése mellett — egyre inkább előtérbe kerül a közgazdasági elemzésen, az igények és a lehetőségek reális felmérésén alapuló perspektivikus tevékenység. Úgy értékeljük, hogy a szakigazgatási munka minőségi javulása is jelentős mértékben elősegítette a tanács és a testületi szervek munkáját. Szólni kívánok arról, hogy a községeikben létrejöttek az egészséges szakigazgatási szervek. Ezzel lehetővé vált további hatósági jogkörök leadása. Az elmúlt évben általános elsőfokú építéshatósági jogkörrel 7 községet, ezenkívül korlátozott meghatározott ügyekre kiterjedő építéshatósági jogkörrel 3 községet, továbbá első fokú kereskedelmi hatósági jogkörrel 18 községet, első fokú iparhatósági jogkörrel pedig 25 községi tanács vb. szakigazgatási szervet ruházott fel a végrehajtó bizottság fokozatosan. Ezen túlmenően még további változásokat tervezünk a hatáskörök decentralizálása és a létszám kialakítása tekintetében is, hogy a tanácsi munkában minden szinten megfelelő feltételek alakuljanak ki az államigazgatási feladatok végrehajtásához. Kedves Elvtársak! A tanács és szervei 1968. évi tevékenységének értékelésénél el kell mondanunk azt, hogy a kitűzött célok eléréséhez, a feladatok folyamatos megvalósításához jelentős támogatást és nagy segítséget kaptunk a párt és tömegszervezetektől — elsősorban a megyei párt és a hazafias népfront megyei elnökségétől — a tanácstagoktól és a megye lakosságától. Megállapíthatjuk, hogy a felsorolt eredmények a dolgozók széles tömegeinek aktív részvételével a szocialista demokratizmus kiszélesítését jelentő közös összefogással valósultak meg. Engedjék meg, hogy a vb. de az egész tanács nevében is köszönetet mondjak a KSH Megyei Igazgatóság vezetőjének és munkatársainak, azért a színvonalas, tartalmas elemző munkáért, amit a tanácsi tevékenység főbb adatainak összeállítása során végeztek. Ugyancsak köszönet illeti a Fejér megyei Nyomda dolgozóit is a gyors ugyanakkor kitűnő minőségi munkájukért. Tisztelt Tanácsülés! Kedves Elvtársnők és Elvtársak! A megküldött írásos anyag: a megye politikai terv — amely magában foglalja az 1969—70. évi fejlesztési tervről, pénzügyi tervről és az 1969. évi költségvetésről szóló jelentést, — valamint a Megyei Tanács és szervei 1969. évi programját és munkatervet — tartalmazza az ez évi feladatokat. Megítélésik szerint a vázolt célok és program alkalmasak arra, hogy megvalósításukkal tovább fejleszthetjük azokat az eredményeinket, amelyeket az elmúlt években elértünk. A két évre tervezett feladatok megfelelnek az elfogadott ciklusprogramban rögzített elveknek, elősegítik annak végrehajtását. Úgy vélem, felesleges volna megismételni azokat a javaslatokat a fejlesztési terv, költségvetés és a munkaterv tekintetében, amelyeket a T. Tanácstag és a meghívott Kedves Vendégeinknek megküldött anyagok tartalmaznak. Azonban néhány kérdésre az összefüggések jobb feltárása érdekében szeretnék rávilágítani. Ezt szükségesnek tartjuk azért is, hogy a Tanács, mint testület, de minden egyes tanácstag a felelősségteljes döntésekor legyen tudatában a kisebb-nagyobb feszültségekkel, melyek az elért eredmények mellett még a következő két évben is érvényre jutnak a különböző feladatok végrehajtása során. Szeretnénk, ha ezzel is elősegíthetnénk a Tanácstag Elvtársainknak a reális feladatok végrehajtásához elengedhetetlen jó helyzetmegítélését. Kedves Elvtársak! Az előterjesztett 1969—70. évi fejlesztési terv és a pénzügyi terv az anyagi lehetőségek optimális felhasználását tűzi ki célul. Mindkét pénzügyi alap tervezete tükrözi a népgazdaság egyensúlyi helyzetének javítását és azt a gazdálkodás minden területére fontos követelménynek tekinti. A fejlesztési és pénzügyi terv összeállításához a tanácsok bevételi keretet nem kapnak, hanem az állami hozzájárulás összegét és az igénybe vehető bevételi források körét határozzák meg — az országgyűlés által megállapított lehetőségek alapján — a felettes tanácsok. A bevételek tervezett mértéke tehát döntően függ attól, hogy a tanácsok a bevételeik előirányzásakor milyen körültekintően járnak el. A megyei tanács feladata, hogy meghatározza a járási és városi tanácsok részére a fejlesztési alap és költségvetés szabályozóit — tehát a hozzájárulás összegét és a helyi bevételi forrásokat — továbbá a megyei tanács központi pénzügyi alapjait. Ezzel kapcsolatban kívánom megjegyezni, hogy a megyei közvetlen fejlesztési feladatok végrehajtása csak akkor biztosított a két évre, ha 13 millió Ft bankhitelt veszünk fel. Nem kerül jóváhagyásra az alapok megyei összesítőse, mivel az alsóbb tanácsok saját maguk határozzák meg. Az előterjesztett pénzügyi és fejlesztési terv volumenére vonatkozó adatok és a költségvetés ágazati szerkezetének mutatói csak tájékoztató jellegűek. A megye folyó évi költségvetése összhangban áll a gazdasági reform elveinek következetes érvényesítésével és az alkalmazott szabályzók hatásának fokozatos kibontakozásával, valamint a népgazdaság anyagi lehetőségeivel. A gazdaság egyensúlyi követelményeinek kiegyenlítése a jelenlegi helyzetben mérsékelt gazdasági növekedés útján valósítható meg. Az 1969. évi megyei költségvetés összeállítását megelőzte az 1968. évi gazdálkodás értékelése. Az új irányítási rendszer első évének kezdetén felmerült problémák — amelyek főként a béralap elégtelen mértékére és a bevételi tervek túlzott összegére irányultak — alaptalannak bizonyultak. Az 1968. évi — még nem végleges — tényadatok szerint valamennyi járási és városi tanács jelentősen túlteljesítette a bevételi tervét és számottevő a bérmegtakarítás összege is. Akitűzött feladatok megvalósítását pénzhiány nem hátráltatta. E tényezők azt bizonyítják, hogy a gazdasági élet különböző területein érvényesülő pénzügyi szabályozók kedvezően hatottak a tanácsi költségvetésre. 1969-ben is biztosított a költségvetési szerveknél és intézményeknél az eddig elért ellátási színvonal tartása és nem egy esetben annak mérsékelt javítása. Az ellátás területén fejlődést jelent, hogy tovább tudjuk bővíteni a szociális és egészségügyi, valamint a kulturális intézményi hálózatot. Lehetőség nyílik a lakosságot teljes mértékben érintő kommunális ellátottság javítására is. A folyó évi megyei összesített költségvetés előreláthatóan mintegy 11,5 %-kal fogja meghaladni az 1968. évi szintet. Az emelkedés az említetteken felül a társadalmi fogyasztás színvonalának helyenkénti emelését is biztosítja. Ebben az irányban hat az önállóság és döntési jog helyes érvényesítése következtében a felhasználás hatékonyságának növekedése is. A tervezett bevételeken túlmenően növeli a költségvetési lehetőségeket az 1968. évi pénzmaradvány. A tanácsok és intézmények döntő hányada az elmúlt évet bevételi többlettel, illetve kiadási megtakarítással FEJÉR MEGYEI TANÁCS KÖZLÖNYE