Fejlesztés és Finanszírozás, 2008 (6. évfolyam, 1-4. szám)

2008 / 2. szám - Lengyel László: Reformok és ellenreformok Magyarországon

ELMÉLET- ÉS GAZDASÁGTÖRTÉNET - LENGYEL LÁSZLÓ: REFORMOK... 2008/2 (55- 64) formkor, amelynek szereplői, Széchenyi, Kossuth, Batthyány, Deák, Eötvös, Kemény, Szalay évtize­des példát adtak arra, hogyan szükséges az európai példákat megfigyelni, azokat belső képviselői viták­kal, egyeztetésekkel honosítani, a félig szabad sajtót fölhasználni, önálló reform­intézményeket terem­teni. Majd a levert szabadságharc után, a kiegyezés körüli, ugyancsak évtizedes, nyílt és aprólékos vita, egyszerre vezetett az uralkodóházzal, és a politikai elit különböző oldalaival való kiegyezéshez. Ennek a tradíciónak, az önkéntes és autonóm társadalmi, civil kezdeményezés, a tudások és tapasztalatok ver­sengése, az új alkotmányos közvélemény megszer­vezése, a politikai nyilvánosság előtti állandó meg­mérettetés, a szabályok és intézmények folyamatos, menet közbeni alakítása az alapja. Mértéket és távolságot tartani az uralkodó biro­dalommal szemben. Nincs mindenható és mindent előíró főhatalom, előre megszabott forgatókönyv, kizárólagos, megszentelt tudás. Nincs egyetlen és megfellebbezhetetlen nemzetközi kánon, amely­hez mindenképpen ragaszkodni és közeledni kell. Nincs biztos végcél, illetve fontosabb az út, mint az oda megérkezés. Nem célja eljutni a fejlett szocializ­musba, kommunizmusba, se a fejlett kapitalizmus­ba. Az egymás kezét fogó nemzetközi és hazai kö­rülmények között próbál nemzetnek, társadalom­nak jobb helyet kivívni. Az első tradíciót jól kifejezi a leninista jelszó: „a végcél minden, a mozgalom semmi”. A másodikat, Bernstein szociáldemokrata jelszava: „a mozgalom minden, a végcél semmi”. Az előbbi boldogítani kí­vánja az embereket, akaratuk ellenére is, minden­áron át akarja vezetni a vonakodó vak embert a túl­oldalra. Bizonyosan jobban tudja, hogy mi mások ér­deke, mint maguk az érintettek. Meg van győződve róla, hogy értékei a lehetséges legjobb, kizárólagos értékek. A másodiknak elve, hogy semmit rólunk, nélkülünk, s megkérdi a vakot, át akar-e menni. Vé­li, hogy mindenkinek jogot kell adni, hogy érdekeit és értékeit szabadon képviselhesse. Próba-szeren­cse alapon mérlegel, s lassúsága, csekély hatékony­sága ellenére, hiszi, hogy a demokrácia végső soron jobb dolog, mint a kizárólagos döntés. Az egyikben meg kell győzni, fel kell világosítani az uralkodót, a hatalmat, hogy ezt vagy azt tegye az emberiség és/ vagy a haza, a világ proletariátusa és/vagy a globali­­zációs versenyképesség üdvére. A másikban hiány­zik az Üdvtan és a Paradicsom, nem se a mennyek­ből a Magyarok Istene, se a Felvilágosult Úr, ám lé­tezik olvadás, „emberarc”, élhetőbb intézmény, tár­sadalmilag együtt kitalált változás.6 FORDULAT ÉS REFORM A nyolcvanas évek reformközgazdászait különösen foglalkoztatta, hogy a jozefinista vagy a társadalmi reformok-e a kivitelezhetőek, illetve személyesen ki és milyen utat válasszon. Választóvonalhoz érkez­tünk 1980-81-ben, amikor az egyik oldalon a kádári hatalom újraindította a hetvenes években elfojtott reformokat, a másikon pedig ott állt a lengyel Szoli­daritás, és a szamizdat-ellenzék civil mozgalma. Ki­hez forduljunk? Honnan szerezzük a reformokhoz szükséges tudást? Kinek, milyen feltételekkel dol­gozzunk ki reformtervezeteket? A nyolcvanas évek reformmozgalmának csúcsa, az 1986-87-es Fordu­lat és reform megpróbálkozott a kör négyszögesíté­sével: egyszerre szerezte tudását és tapasztalatát a hatalom intézményeiből, és a társadalmi folyama­tok vizsgálatából, illetve próbált meg reformterve­zetekkel a hatalomhoz és a társadalomhoz fordul­ni. (1986-ban a Pénzügykutatási Intézet fiatal köz­gazdászai egy gazdaság-, és társadalompolitikai re­formtervezetet dolgoztak ki, amely a rendszer álta­lános válságának elemzésére épült. A tucatnyi köz­gazdász által írt, és több mint nyolcvan által aláírt dokumentum megállapította, hogy egyszerre jutott válságba a szovjet típusú gazdasági modell, a ma­gyar indirekt tervgazdálkodás kádárista mechaniz­musa, és alakult ki strukturális- és adósságválság. Az 1986 novemberi, MSZMP Központi Bizottság ülésére eljuttatott, majd a Közgazdasági Szemlében 1987 júniusában megjelent dokumentum egyszerre javasolja a helyzettel való szembenézést, a gazdasá­gi és a politikai reformok együttes véghezvitelét, s a gazdaságon belül a tulajdon deretatizálását, a li­beralizációt, a többszintű bankrendszert, az adó­rendszer reformját. Bár a kádári hatalom betiltotta a válság szó­használatát, a dokumentum elképze­léseinek többsége azonban beépült a Grósz-, majd a Németh-kormányok munkájába, illetve a gazda­sági rendszerváltás folyamatába.) A magyar reformközgazdászok „specialitása”, hogy közösségi munkával próbálkoztak, vagy­

Next