Fejlesztő Pedagógia, 1995 (6. évfolyam, 1-6. szám)

1995 / 4. szám

Gondolkodásfejlesztés — Cogitoys A Cogitoys játékcsalád 8 tagból álló sorozatának segítségével több mint 30 különböző logikai társasjáték játszható. Egy-egy játékkészlettel egy 30 fős gyermekcsoport minden tagja aktívan, érdeklődését fenntartva, képességeit fejlesztve akár több órán keresztül is leköthető, foglalkoztat­ható. Milyen pedagógiai célok valósíthatók meg a játékok segítségével? A több lépésben előre gondolkodás, az empátia, a versenyszellem, a térlátás, a kombinációs készség, szabálytartás, beszédkészség, az önellenőr­zés. Egy-egy játék konkrét matematikai törzsanyag bevezetéséhez is illeszthető. A játékokat kipróbáló szülők és pedagógus kollégák egybehangzó véleménye szerint: a mozgékony, nehezen fegyelmezhető gyerekek is - csodával határos módon - elmélyülten és fegyelmezetten játszanak. Ajánlom figyelmükbe és pedagógiai céljaik megvalósításához, tisztelettel: Sárkány Márta Az alábbiakban néhány vélemény azoktól a pedagógusoktól, akik már ismerik és megszerették a Cogitoys játékokat: Kollár Emese tanárnő, 3. sz. Budaörsi Általános Iskola:­­ Pénteken délután a gyerekek olyanok a napköziben, mint a kis ördögök. Ez a játék azonban lekötötte őket. Hazafelé gondolkodtam, miért is jó a Pikk-Pakk. Jó, mert fejleszti a térszemléletet, a térlátást, a forma- és színérzéket. A legjobb azonban az volt, hogy a gyerekek türelmesen odafigyeltek egymásra. Szabolczki Zsuzsa matematika- és fizikatanár, Kaffka Margit Gimnázium: - Amikor matematikatanárként játékot vásárolok, mindig egy kis szakmai ártalom vezérel. Olyan játékokat keresek a fiaimnak, amelyek fejlesztik logikai készségüket, találékonyságukat, és nem keltenek bennük indulatokat. Ebben a játékban az is jó, hogy a szerencsének semmi szerepe nincs... és mi szülők is megkedveltük. Olajos Anette alsó tagozatos tanítónő, Német Nemzetiségi Általános Iskola, Budaörs:­­ Sok szép játékot kapni, ezek azonban szinte megfizethetetlenek. A másik, ennél sokkal nagyobb probléma, hogy a játékok nagy része nem fejleszt olyan készségeket, amelyek a gyerekeket segítenék a tanulásban A PIKK-PAKK komplex gondolkodásra ösztönző, fejleszti a kombinációs készséget, kreativitást. — A Cogitoys játékok PIKK-PAKK (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre felrakott golyókból kiválasztott sort vagy oszlopot egyszerre, többségi szabályt betartva felváltva, egymást követően tolhatják el a versenyzők azzal a céllal, hogy vetélytár­­sukat megelőzve a saját színeikkel kerítsék be a magányos golyót. ROTARY (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre felrakott golyókból kiválasztott csoportok egy, a versenyzők által felváltva használt forgatóeszköz (a rota) segítségével, a többségi szabályt betartva mozgathatók el azzal a céllal, hogy társukat megelőzve a saját színükkel foglalják el a pálya centrumát. MA­DAM (közismert és kevéssé ismert táblajátékok) A játék neve a különböző MALOM- és DÁMA-játékokra utal. A többnyire csupán kétféle jelhordozóval, egyszerű rácsozatú játékmezőn is űzhető malmok és dámák talán a legismertebb táblajátékoknak tekinthetők. Ám vajon a legérdekesebb változatok ismertek? SZOLITEREK (egy és kétszemélyes logikai pozíciójáték) A „szoliter” elnevezés (mint az egyszemélyességre utaló jelző) bár valamennyi feladatjátékra igaz, mégis csak az „átugrással letisztítandó táblák” jellemzéseként terjedt el. Az alapjátékot sokan „tüske”- vagy „türelemjáték”-ként is ismerik. A COGITOYS játékcsalád e játéka nemcsak válogatott gyűjteményt ad az ismert és kevésbé ismert szoliterekből, de logikailag igényes új páros játékával, a HOPP-KOPP-pal kellemes meglepetést is tartogat az ínyenc táblajátékosok számára. FONAKOLOS (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) A játékmezőre egymást követően, felváltva, egyenként (világosra és sötétre színezett) azonos bábut raknak le a versenyzők, az egyik sötét, a másik a világos színével. Az ellenfél bekerített bábuinak megfordításával a minél nagyobb terület megszerzése a végcél. TOTIKE (kétszemélyes stratégiai pozíciójáték) Az alapjátékban egy függőleges síkban felállított, felső oldaláról nyitott négyzetrácsos táblát úgy igyekeznek a versenyzők bábuikkal feltölteni, hogy tetszőleges irányban négyes „malmot” alkossanak saját színükkel. LABYRINTH (log­ikai és ügyességi feladványjáték) A labirintusproblémák szinte egyidősek az emberi gondolkodással. A kuszaság áttekintésére törekvő elménk, a káoszból kivezető, járható utak keresésének állandó kényszere talán a legjellemzőbb emberi adottság, fejlődésünk motorja. A COGITOYS játékcsalád labirintusfeladványának újdonságát a pályán elhelyezett elemek sokasága hordozza. Nem a labirintus bejárása a feladat, hanem a jelhordozók más-más sémában történő, legkevesebb lépésszámmal elérhető elrendezése. SZOKRA­TESZ ( szóalkotás, nyelvi társasjáték) A játékban a keresztrejtvények kitöltési szabályai szerint, vízszintes és függőleges irányban is értelmes szavakat alkotva, egymással versenyezve rakják le betűiket a játékosok. Az adott betűkészletből a leghosszabb szavakat kirakó játékos lesz a parti győztese. A COGITOYS játékcsalád a tv vetélkedőiből („Betűpárbaj”, „Játék a betűkkel”) is ismert, kipróbált változatok mellett néhány érdekesebb új szabállyal, különösen a párbaj változatokkal ígér kellemes kikapcsolódást a nyelvi játékok kedvelőinek.

Next