Fejlesztő Pedagógia, 1997 (8. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 4-5. szám

89 BÁRÓ EÖTVÖS JÓZSEF ÉLETE, EGYÉNISÉGE, ESZMÉNYEI, PEDAGÓGIAI NÉZETEI DR. JANOWSZKY SÁNDOR Egy ember, egy politikus, a pedagógus megérintheti az örökkévalóságot, mert hatása nem tudni, meddig ér! Míg él, emlékeznek rá, holta után pedig legen­dává válik. Olyan emberről írok, aki megérintette az örökkévalóságot, s hatása - őszintén hiszem és vallom - századokig él törté­nelmünkben. Báró Eötvös Józsefre illő az a gondolat, hogy: „Nemcsak az a bölcs, aki sokat tud, hanem az is bölcs, aki sok hasznosat cselekszik!” (Arisztotelész) Az emberiség évente írja történelmének fejezeteit. Ezeknek a fejezeteknek min­den lapja az emberi erő, a szellem és a lélek harca a jövőért! Ezért kötelessége minden nemzetnek, hogy hivatása ma­gaslatára emelkedve megállja helyét, s így kiérdemelje a fennmaradást és meg­becsülést. Nemzetünk nagyjai mindig keresték a fejlődés helyes útját, a hivatásuk sürget­te feladat tökéletes betöltését. A jelszavaktól oly gyakran hangos ma­gyar közéletben csak kevesen látták a ki­vezető utat, s bár a hangoskodóknál hal­kabb hangon, de annál nagyobb szakér­telemmel szóltak hozzá a nemzet sors­döntő problémáihoz. Eötvös miniszteri jelentésében így fogal­mazott erről: „...csak egy mód van, ami által nemze­tünk jövőjét biztosíthatjuk, és hozzá mél­tó állást vívhatunk ki, és ez abban áll, hogy nemzetünk szellemi műveltségén dolgozzunk, mely napjainkban megha­tározó”! [1] A szellemi kör, melyben Eötvös nevelke­dett, szigorú, de igazságos és mélyen val­lásos volt. Gyermek- és ifjúkora nagy részét Ercsi­ben töltötte. Szülei kitűnő neveltetésben részesítették, akiknek műveltsége ember­szerető jelleme befolyást gyakorolt rá. Er­ről így írt: „Nem neveltettem soha más­ként, mint anyám által, Lilien nagybá­tyám házában, de nagyszüleim minden befolyása nélkül.” [2] Nagy hatással volt még Eötvös lelki fejlődésére anyjának nő­testvére is, aki magas műveltségével, a német és a francia irodalomban való jár­tasságával korán felkeltette az ifjú tudás­vágyát. Nevelője, Pruzsinszky József, a Vérmezőn kivégzett Marinovicsék szel­lemi rokona. A fiatal Eötvös lelkében szunnyadozó hazafias érzelmeket ő a szen­vedélyes odaadásig fel tudta fokozni. Iskoláit magánúton végezte egészen a mai IV. középiskoláig. 1826 őszén a pesti egyetemre ment, s ott kétévi bölcsészeti tanulmányain kívül háromévi jogot is végzett. Tanulmányainak befejezése után élénk érdeklődést mutatott az irodalmi és politikai élet iránt. Az 1832-ben meg­nyílt pozsonyi országgyűlésnek már buz­gó látogatója. Később a magyar udvari kancelláriához ment, ahol 1936-ban tisz­teletbeli fogalmazónak léptették elő. Ba­rátjával, Szalay Lászlóval lelkesen tanul­mányozták a francia forradalom eszméit. Hazafias érzületük fejlődésére nagy ha­tással volt tanáruk, Horvát István, kinek lángoló hazaszeretete és lelkesedése a két fiatalnál lassanként rajongásba csapott át. Eötvös bejárta Németországot, Svájcot, Németalföldet, Franciaországot és Ang­liát. Különösen Anglia nagyszerű előrehala­dása és rendezett politikai élete gyako­rolt rá nagy hatást. Hazatérve mind na­gyobb szerepet játszik az ország politikai életében. 1848-ban mint közoktatásügyi miniszter vesz részt az első felelős ma­gyar kormány munkájában, s küzd el­gondolásainak megvalósításáért. Az or­szág sorsának szerencsétlen alakulását azonban nem tudta elviselni, éppen ezért elhagyta az országot, előbb Ausztriába, majd Németországba ment. Hozzálát a francia forradalom tanulmányozásához, hogy megállapítsa a válság okát. Haza­térve mint miniszter lelkesedéssel foly­tatta a megkezdett munkát egészen 1871- ben bekövetkezett haláláig. Eötvös életében inkább a gondolat em­bere volt, mint cselekvése. Nem párto­kat vezérelt, hanem eszméket kezdemé­nyezett. Nem annyira intézményeket ho­zott létre, mint azok útját egyengette. Sorsa és hajlamai a demokrácia bajnoká­vá avatták. Polgár volt elveiben, szokása­iban és életmódjában. A reform embere maradt egész életében. Az egyéni szabad­ság híve, demokrata és szabadelvű. Eötvösnél Kossuth és Széchenyi törek­vése egy társadalmi átalakulás vágyában olvadt össze, melynek valódi eszköze a nemzeti műveltség emelése. Szerinte minden nemzet fejlődése magasabbra emeli az egész emberiség kulturális szín­vonalát, egyúttal így válik az az emberi­ség közkincsévé. Kultúrpolitikai gondolatai A tudós higgadtságával, szakértelmével és tárgyilagosságával fogott az uralkodó eszmék vizsgálatához. Kereste a kor jel­szavai mögött a tartalmat, azt, melyet a nép fűz azokhoz, és azt, melyek a tudós szerint hozzátartoznak. Szerinte: „A nép ritkán van tisztában esz­méivel. Ahelyett, hogy saját meggyőző­déseit taglalná, bizonyos szavakat szokott fölkapni, melyeken a hit egész buzgal­mával csügg.” [3] Korának uralkodó eszméi: a szabadság, egyenlőség, nemzetiség. Érvekkel bizo­nyítja, hogy az egyéni szabadságra való törekvés az uralkodó eszme. Hogy mit jelent nála a szabadság eszméje? Egy le­hetőséget, amely szerint az egyén önere­jét és a rendelkezésére álló eszközöket

Next