Fejlesztő Pedagógia, 2006 (17. évfolyam, 1-6. szám)

2006 / 3-4. szám

2. táblázat www.mentor-konyvesbolt.hu Verbális emlékezet fejlesztése - szavakkal - memoriterekkel - bővülő mondatok alkotásával képek­ről (6) Szókincs aktivizálása - főnevek (testrészek, színek, gyümöl­csök, zöldségek, állatok, háztartási eszközök, közlekedési eszközök, fog­lalkozások .. .stb.) (7) (8) (20) - főfogalom alá rendezés (12) (14) - melléknevek * taktilis észleléssel: „sima, érdes, pu­ha”...stb. (17) * ellentétpárban: „rövid-hosszú, üres-te­li, pöttyös-csíkos”...stb. (16) * felsorolással:” sárga pöttyös” „sárga csí­kos” .. .stb.­­ Játék a betűkkel” - szavak alkotása ön­állóan megadott betűkből társasjátékkal - szórejtvény (19) Grammatikai rendszer fejlesztése - tárgyeset - többes szám * a szókincs aktivizálásának szavaival * egyszerű bővített mondatokkal (3) (7) - igék analógiás mondatokkal E.SZ./3. személyben (3) - cselekvés kifejezésének átvitele E.sz./1. és 2. személyre - ,,-ba, -be, -ban, -ben, -ból, -ből” hatá­rozóragok (3) - névutók (16) - ...stb.„A megkésett beszédfejlődés te­rápiája” c. munkában alkalmazott sor­rendet követve (3) - szófajták és mondatfajták megismerte­tése (12) (15) (23) Mondatszintű kifejezések használatának kialakítása a gondolkodás egyidejű fejlesztésével­­ cselekvést ábrázoló képek és a hozzá­juk tartozó mondatok egyeztetése, majd a cselekmény önálló elmondása szabadon, nem szó szerint. (10) - versben található mondatszintű kifeje­zések megismerése, gyakorlása (1) (2) (4) - „Kígyó mondatok alkotása” kérdések­re adott válasszal, egyre hosszabb mondatok készítése képről - összetett mondatok befejezése (...mert, de, pedig, ha, mégis, mégse, tehát... stb) (12) (14) - szólások, közmondások értelmezése (12) Szövegszintű beszélgetés - rövid majd egyre hosszabb esemény­képek sorba rendezése, szövegezése szóban, írásban (9) (11) (22) - önálló történet készítése képek segít­ségével szóban, írásban (13) - párbeszédes mesék elmondása emlé­kezetből (21) - a humor megfigyeltetése eseményké­pen és verbalizálása (22) Eredmények A gyermek állapotában bekövetkezett változások folyamatos megfigyelése, ér­tékelése mellett évente, a tanév végén, kontroll-vizsgálaton esett át. Beszédkészségének nyomon követése képleírás alapján l.sz. eseménykép az összefüggő beszéd vizsgálatához Dlv./v.­­ irodalomjegyzék (24) I. 2003­ november 1. A fán ül. 2. Homokozik. 3. Cica... 4. Kutya... 5. Elmúlt... 6. Almát, körtét... 7. Tulipán az ablakba ... 8. Játszanak. 9. Lent a ... 10. A székben ... 11. Fölmászott... „Nincsen több.” 2.sz.eseménykép az iskolai logopédiai munkaközösség belső használatú vizs­gálati anyagából. II. 2004. szeptember: 1. A baba játszik. 2. A bácsi... 3. A néni ugrál. 4. A fiú is egyensúlyozik. 5. A fiúk kerékpároznak. 6. A néni ugráló kötelezik. 7. A fiúk meg a lányok homokoznak. „Nem tudok mást.” 2.sz. eseménykép III. 2005. január: 1.A bácsi sétálgatja a kutyát. 2 Játszanak a kisgyerekek. 3. Az egyik elbújik. 4. A lány ugrálókötelezik. 5. A néni sétál a mezőn. 6. A homokozói»« játszanak a kisgye­rekek. 7. Biciklizik a fiú. 8. Az egyik gyerek a mászókára áll. 9-A baba játszik a játékszerrel. 10. Kettő fiú kerékpározik. 2.SZ. eseménykép IV. 2005. május: 1. A fiúk bicikliznek a parkban. 2. A bácsi sétáltatja a kutyát. 3. Tollasoznak a gyerekek. 4. Homokvárat építenek a gyerekek a homokozó­ba. 5. A gyerekek elbújnak. 6. A mama nézi a gyerekét, mert fel­mászik a várba. 7. Mindenki nevet. 8. Szerintem friss levegő van. 9. Tavasz van a parkban. 1. táblázat Arany Állít­mány Tárgy Hatá­rozó Jelző Befeje­zetlen mondat Tő­mondat Bővített mondat Össze­tett mondat Szavak száma I.3 5 2 4 0 8 2 1 0 18 II.8 6 0 0 0 1­6 0 0 24 III. 10 101 4 2 0 4 6 0 41 IV.9 103 5 1 0­3 5 1 41 V. 12 115 7 4 0 1 7 2 62 Ige Főnév MelléknévSzámnév Névmás Határozószó Igenév Kötőszó I.5 8 0 0 0 1 0 0 II.6 8 0 0 0 0 0 2 III. 10 140 1 2 0 0 0 IV. 10 151 0 1 1 0 1 V. 12 221 2­1 2 1 2 93

Next