Fejlesztő Pedagógia, 2012 (23. évfolyam, 1-6. szám)

2012 / 1-2. szám

Fejlesztő Pedagógia 2012/1-2. szám hanem filozófiai értelemben, annak az állandóan jelen lévő, nem változó valóságnak a megjelölésére, amely az időn keresztül fejeződik ki, és amely azt hangsú­lyozza (Eliade, 1996). A rituális és a társadalmi életnek fontos részei az ausztrál őslakosok életében a kultikus szertartások. E szertartások alatt a törzs hőseinek tetteit megelevení­tik, és közben eljátsszák a mítoszt. A rítus előkészíté­se során, akárcsak az előadás alatt, énekelnek. Ezek az énekek a mítoszok költői változatai. Amikor egy ilyen rítusnak vége van, az öregek elmagyarázzák a jelentését, valamint a díszítmények és a szimbólumok értelmét az újonnan beavatottaknak. A hagyománytisztelet és az önmegvalósítás har­móniája kifejeződik művészetükben is. Az őslakók művészeti formái változatosak: fa- és kagylóvéset, fa­ragott és festett faszobrok, összetett szertartási tárgyak készítése és díszítése, sziklafestmények, kéregfestmé­nyek, emberi test festése, a mitológia rituális újrael­­játszása, balettszerű és imitatív tánc, amely általában énekkíséretre vagy ütemesen kivert ritmusra történik, valamint a költői képzelőerő és a ritmus felhasználása énekek komponálására (Elkin, 1986). A tibetiek holisztikus szemlélete A következőkben szeretnénk bemutatni az ősi tibetiek világát, gondolkodását. A tibeti vallás figyelemre méltó szintézis, összeolvadások és szinkretizmus hosszú fo­lyamatának eredménye. Tibet vallástörténetét az ősho­nos vallás, a bon és az indiai buddhizmus összeütközé­seként értelmezték, ez utóbbi pedig a lámaizmus for­májában győzedelmeskedett. A bon és a buddhizmus elterjedését megelőző vallást „az emberek vallásának” nevezték, melynek sajátos vonásai azért fellelhetőek a lámaikus vagy a bon köntöse alatt (Laird, 2007). Több mint 2500 évvel ezelőtt Sákjamuni buddha sokévi intenzív lelkigyakorlat eredményeként elérte a megvilágosodást, s útnak indította az egyik nagy vi­lágvallás fejlődését, a buddhizmust. A tibetiek szelle­mi irányítója a mindenkori dalai láma. A dalai mongol nyelven „tengert” jelent, a láma pedig tibetiül „spiritu­ális tanítót” - a dalai láma legpontosabb fordítása talán a „bölcsesség tengere”. A tibeti buddhista kultúrának fontos tanítása a reinkarnáció, a lélekvándorlás. Ez ál­tal hangsúlyossá lesz a buddhizmus egyik fő gondo­lata: az együttérzés (más lények iránt is) s a bölcses­ség fontossága. A tibeti buddhizmus kultúrája nagyon sokrétű, beletartozik pl. a gyógyászat, asztrológia, csillagászat, kozmogónia, építészet, oktatás, nevelés stb. A tibetiek művészetében, pl. az építészetükben is megfigyelhető a nyitottság a szent valóság felé. A ti­beti szent építészet a tájban elszórt sztrapától kezdve egészen a hegyek oldalába felkapaszkodó templomig és kolostoregyüttesekig az ország népének spirituali­­tását fejezi ki és azt jelzi, milyen mélységesen megér­tették természeti környezetüket. (A sztrúpák Buddha testének, beszédének és elméjének építészeti ábrázo­lásai, s minden egyes részletük rengeteg, sokrétegű szimbolizmust hordoz (Färber, 2000). A tibeti buddhizmus filozófiája nagyon elgondol­kodtató. A megvilágosodás a cél, mely az összes érző lény javára történik. Az egyén fejlődése tehát a közös­ség érdekeit is szolgálja. A következőkben az ősmagyarok életét vizsgáljuk meg. Az ősmagyarok holisztikus szemlélete A magyarság, amikor a Kárpát-medence területére ér­kezett, a nagyállattartók kultúrájának jegyeit mutatta. Őseink vallását ma természetvallásnak neveznénk, vagyis a természet megfigyelésén, ismeretén alapult, tehát­­ Magyar Adorján őstörténet-kutató szerint­­ az „abszolút igazságokon” (Magyar 1995. 17.o.). Deér József (1993) - ősmagyar kutató - szerint a magyarság oly kultúrkörből szakadt Európába, mely­nek népei meglehetősen magasrendű istenélménnyel rendelkeztek. A fő vallási forma a honfoglaló magya­roknál a sámánizmus. A sámánok egy csoportjának táltos volt a neve. A pogány magyarok hitvilágában és mindennapi életében fontos szerepe volt a táltosnak. A táltos különleges képességekkel megáldott ember, legfontosabb tulajdonsága talán mégis az, hogy a jö­vőbe lát. Születéskor már ott a jel, mely mutatja, hogy az újszülött táltosszerepre szánt. E jel pedig a fogyaté­kosság jele, hisz fölös számú csontja, illetve foga van (Kálmán és Könczei, 2002). Az ősmagyar hit szerint egymás felett elhelyezkedő világok vannak, amelyeket a világfa köt össze. Ennek földi mása a sámánfa, amely által a sámán révült álla­potban feljut a felső világba azért, hogy a szellemek­kel érintkezzen. A világfa, a magyar népi hiedelmek tetetetlen fája, mintegy egységbe foglalja az élő és a holt természetről kialakult elképzeléseket (Bartha, 1988). Eliade (1996) szerint a három kozmikus sík - a föld, az ég és az alvilág - összekapcsolása jelzi a koz­mikus gondolkodást, vallást. Az ősvallás és annak gyakorlata egészen áthatotta a közéletet és a családot. A honfoglaló ősök cseleke­deteikhez mindig kérték az isteni útmutatást. Díszítő­elemként használt állati­­ (pl. szarvas, ló, sólyom, turul stb.) és növényi (pl. tulipán, liliom, fa stb.) or­namentikánkban mítoszaink, hitvilágunk tükröződött (Hoppál és mtsai, 1995). A vizsgált humán kultúrák bemutatását, „megidézé­­sét” Dr. Lakatos Zoltán magyar őstörténet-kutatónak a múltban rejlő értékekről megfogalmazott gondola­tával zárnánk: „A múlt kiapadhatatlan kútja jelenthet

Next