Felsőoktatási Szemle, 1957 (6. évfolyam, 1-6. szám)
1957 / 6. szám - TÁRSADALOMTUDOMÁNY - Sándor Pál: A marxizmus-leninizmus oktatásának néhány kérdése a Budapesti Orvostudományi Egyetemen
A felsőoktatásban az ellenforradalom okozta nagyfokú színvonalsüllyedésből a legsürgősebben ki kell jutnunk. Ezen a területen már értünk el ugyan némi eredményeket, mindamellett még a folyó tanfélév is ebből a szempontból — bizonyos értelemben — átmenetinek minősül. 1958-at már a valóban teljes felsőoktatási konszolidáció jegyében kell megkezdenünk, diákjainkat eszmeileg is, szakismeretileg is az eddiginél sokkal jobban kell felvérteznünk az ellenséges behatások elhárítására és jövőbeli munkafeladataik ellátására. A magyar felsőoktatás ügyeinek teljes rendbehozatala végső soron egyetemi pártszervezeteink munkáján múlik. Az ellenforradalom legfőbb tanulsága egyetemi vonatkozásban is arra figyelmeztet bennünket, hogy éberen őrködjünk a pártszervezet eszmei és politikai egységén, őrizzük meg ingadozásmentes irányvonalát és ütőképességét. A dogmatikus hibák és a jelenleg különösen veszélyes revizionista, nacionalista nézetek aláássák a párt egységét, és megbéníthatják a pártszervezetet az egyetemen is. A kommunista oktatók legfontosabb feladata: az egyetemi pártszervezet marxista—leninista elvi alapon nyugvó egységének biztosítása és a pártonkívüli oktatók tömörítése a pártszervezet körül. TÁRSADALOMTUDOMÁNY A marxizmus—leninizmus oktatásának néhány kérdése a Budapesti Orvostudományi Egyetemen Sándor Pál egyetemi tanár, Budapesti Orvostudományi Egyetem Néhány hete annak, hogy átvettem a marxizmus—leninizmus tanszék vezetését. Ez a rövid idő legfeljebb impressziók gyűjtésére, tapasztalatok szerzésére, tájékozódásra, a fennálló problémákkal való megismerkedésre elegendő. Aligha lenne tehát helyes, ha futó benyomásokból, kellőképp nem ellenőrzött tapasztalatokból általános következtetéseket próbálnék levonni vagy éppen nagy horderejű reformjavaslatokkal állnék elő. Más oldalról azonban már, mint kívülálló, de a marxizmus—leninizmus oktatásának kérdései iránt érdeklődő ember, korábban is élénk figyelemmel kísértem azokat az erőfeszítéseket, amelyeket a párt, az állam és e kérdés szakemberei tettek azért, hogy közelebb vigyék, beplántálják az egyetemi ifjúságba a marxizmus-leninizmus eszméit, tanításait, átitassák velük a felsőoktatási szakanyagot, és alkalmazott módszerré tegyék a tudományos kutatás számára. Most tehát, amikor módomban áll, hogy gondolataimmal közelebb kerüljek a megvalósítási lehetőségekhez, talán nem lesz haszontalan, ha eddigi észleleteimből és a közeljövőt illető elképzeléseimről röviden beszámolok. Az ellenforradalom legyűrése után újjászervezett tanszék munkájában mindenekelőtt az elkövetett hibák elkerülését tartja szent előtt. Jó alkalmat és hathatós segítséget nyújtott ehhez és az új stílus kialakításához a tanévkezdeti politikai előadássorozat, amely az ellenforradalom 333