Felsőoktatási Szemle, 1957 (6. évfolyam, 1-6. szám)

1957 / 6. szám - TÁRSADALOMTUDOMÁNY - Sándor Pál: A marxizmus-leninizmus oktatásának néhány kérdése a Budapesti Orvostudományi Egyetemen

A felsőoktatásban az ellenforradalom okozta nagyfokú színvonalsüllyedés­ből a legsürgősebben ki kell jutnunk. Ezen a területen már értünk el ugyan némi eredményeket, mindamellett még a folyó tanfélév is ebből a szempont­ból — bizonyos értelemben — átmenetinek minősül. 1958-at már a valóban tel­jes felsőoktatási konszolidáció jegyében kell megkezdenünk, diákjainkat esz­meileg is, szakismeretileg is az eddiginél sokkal jobban kell felvérteznünk az ellenséges behatások elhárítására és jövőbeli munkafeladataik ellátására. A magyar felsőoktatás ügyeinek teljes rendbehozatala végső soron egye­temi pártszervezeteink munkáján múlik. Az ellenforradalom legfőbb tanulsága egyetemi vonatkozásban is arra figyelmeztet bennünket, hogy éberen őrködjünk a pártszervezet eszmei és politikai egységén, őrizzük meg ingadozásmentes irányvonalát és ütőképességét. A dogmatikus hibák és a jelenleg különösen ve­­­szélyes revizionista, nacionalista nézetek aláássák a párt egységét, és megbénít­hatják a pártszervezetet az egyetemen is. A kommunista oktatók legfontosabb feladata: az egyetemi pártszervezet marxista—leninista elvi alapon nyugvó egy­ségének biztosítása és a pártonkívüli oktatók tömörítése a pártszervezet körül. TÁRSADALOMTUDOMÁNY A marxizmus—leninizmus oktatásának néhány kérdése a Budapesti Orvostudományi Egyetemen Sándor Pál egyetemi tanár, Budapesti Orvostudományi Egyetem Néhány hete annak, hogy átvettem a marxizmus—leninizmus tanszék ve­zetését. Ez a rövid idő legfeljebb impressziók gyűjtésére, tapasztalatok szer­zésére, tájékozódásra, a fennálló problémákkal való megismerkedésre ele­gendő. Aligha lenne tehát helyes, ha futó benyomásokból, kellőképp nem el­lenőrzött tapasztalatokból általános következtetéseket próbálnék levonni vagy éppen nagy horderejű reformjavaslatokkal állnék elő. Más oldalról azonban már, mint kívülálló, de a marxizmus—leninizmus oktatásának kérdései iránt érdeklődő ember, korábban is élénk figyelemmel kísértem azokat az erőfeszítéseket, amelyeket a párt, az állam és e kérdés szakemberei tette­k azért, hogy közelebb vigyék, beplántálják az egyetemi ifjúságba a marxizmus-leninizmus eszméit, tanításait, átitassák velük a felső­­oktatási szakanyagot, és alkalmazott módszerré tegyék a tudományos kutatás számára. Most tehát, amikor módomban áll, hogy gondolataimmal közelebb kerül­­­­jek a megvalósítási lehetőségekhez, talán nem lesz haszontalan, ha eddigi ész­leleteimből és a közeljövőt illető elképzeléseimről röviden beszámolok.­ ­ Az ellenforradalom legyűrése után újjászervezett tanszék munkájában mindenekelőtt az elkövetett hibák elkerülését tartja szent előtt. Jó alkalmat és hathatós segítséget nyújtott ehhez és az új stílus kialakí­tásához a tanévkezdeti politikai előadássorozat, amely az ellenforradalom 333

Next