Felsőoktatási Szemle, 1982 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1982 / 5. szám - Vass Miklós: Kutató-fejlesztő tevékenység az oktatás szolgálatában

amelyek a tanárképzés korszerűsítésével voltak kapcsolatban. Az itt elhangzott elő­adások (és azt megelőző kutatások) alapján történt a felvételi vizsgák tartalmának új kialakítása, egyes szaktárgyak oktatási folyamatának javítása, elsősorban az oktatá­si célok konkrétabb meghatározásával az elsajátítás erőteljesebb motiválása a diffe­renciált értékelés bevezetésével, oktatástechnikai eszközök gyakoribb felhasználásá­val, a pedagógiai képességek tervszerűbb, az ismeretek alkalmazásával összekap­csolt fejlesztésével. A kutatási eredmények alkalmazásának bizonyos fokig gátja, hogy a változtatá­sok nem érinthetik a tan-, vizsga-, és óratervet, a tanítási gyakorlatok kialakult rend­szerét. Az elkövetkező új dokumentumok kidolgozásához viszont megbízható ala­pul szolgálhatnak. A képző intézmények tanszékei azonban kutatásaikkal nemcsak önmaguk mun­káját (a tanárképzést) javíthatják, hanem hozzájárulhatnának az általános iskolai testnevelés korszerűsítéséhez is. Az egyes tanszékek évek során kialakított kutatási profilja, meglévő és minőségileg gyorsan javuló szellemi potenciálja alkalmassá teszi azokat arra, hogy kutatási és fejlesztési feladatokat egyaránt ellátó bázis­intézmény szerepét töltsék be. Ehhez szükség van a gyakorló iskolákon túl főbb, különböző kö­rülmények közt dolgozó (mintegy a régió sajátosságait reprezentáló) együttműkö­désre kész iskola (és pedagógus) bekapcsolására a kutató-fejlesztő munkába. Erre vonatkozóan már találunk megfelelő példákat, követhető eljárásokat.­ Minden tapasztalat arra mutat, hogy a kutatás és fejlesztés a pedagógia területén sem automatikusan együttjáró tevékenység. A fejlesztés is, ugyanúgy mint a kutatás, megkívánja a maga szervezeti, anyagi feltételrendszerét. De mindenekelőtt azt, hogy a kutatás már a tervezés fázisában vegye figyelembe a fejlesztéselterjesztés, úgy is mondhatni a gyakorlat sajátos követelményeit. Jegyzetek 1. Pedagógiai Szemle 1981/4, 6, 7, 8 számában. 2. Testnevelés Tanítása 1976 — 77. Dr. Nagy Tamás —Burka Endre cikkei. 3. Az MSZMP KB Tudománypolitikai Irányelveinek végrehajtása és a további feladatok. Kossuth Könyvkiadó, 1978. 19. old. 4. Inkei Péter: A kutatás új stratégiájának igénye a pedagógiában. Pedagógiai Szemle, XXXI. évf. 6. sz. 519. old. 5. Csorna Gyula: A tananyag bűvöletében. Valóság 1981/9. sz. 73. old. 6. Dr. Vastagh Zoltán: Kutató-fejlesztő munka az iskolában. Pedagógiai Szemle XXXI. évf. 7­­­8. sz. 686. old. 269

Next