Felvidéki Közlöny, 1881 (3. évfolyam, 1-104. szám)

1881-10-22 / 85. szám

III. évfolyam. Kassa, szombat, 1881. október 22. 85. szám. ^ f ■ [UNK] ■ [UNK] ., ,:i. mmíi] krízIflBY" ELŐFIZETÉSI DU: l|j|lU||l|jL|l JX SI Íl U 11 1 . ““ Egész évre 6 fit a legjutányosabb ár Fél évre 3 „ __________ m v*.'letnek fel a Negyedévre 1 „ 50kr. Pannónia könyv­—^ nyomda- r­ész­vényt­ár-Kejen szám­ára 8 II. SZERKESZTI: DR. HOHENAUER IGNÁCZ. 8.­»-----------------------p »-----------------------4 ----------«I A babona Minél műveletlenebb valamely nép, annál hajlandóbb a babonára. A magyar faj világos értelmiségének fé­nyes bizonyítéka, hogy daczára keleti vért­ élénk képzelődésének, a babona iránt még a közép­korban is kevés fogékonyságot érzett; a köz­tünk lakozó szláv román törzseknél a babona még mindig nagy szerepet játszik. A babona keletkező okai felett nem lehet pálczát törni, nem mindig csalás, szemfényvesz­tés, pénzzsarolás, de a fürkésző tudvágy, az em­beri szellem tévedésének folyománya volt és előkészité a csecsemő emberiség elméjét a va­lódi igaz csalhatatlan tudományokra. A csillag jóslás előfutára lett a m­indensé­­get betöltő bolygók, álló csillagok, üstökösök és meteorok fenséges tanának, az állatbél és madár a repülés utáni jóslat a zoológiának, az alchimia az igazi vegytannak, a méreg­keverő boszorkányok a növénytannak, a kuruzsló javas asszonyok a gyógyászatnak, a bűbájos varázs­lók és ráolvasok a villany és delejességnek, a kisértetek és hazajáró lelkek a metaphysikai észleleteknek, az alvaj­árók és holdkórosok or­voslásának, — végre a talizmánok, ereklyék és amulettek a legújabban,felfedezett fémgyógymód­nak veték meg alapját, — a kétkedés ördöge pe­dig folytonosan sarkalta a tudósokat, hogy a természet nagy könyvében búvárkodjanak, mi oly isteni jutalommal kecsegtet. Meg volt tehát létjoga valamikor a babo­nának is, épen mint a hajnal szürkületnek az éjszaka és nappal között és midőn a tudomá­nyok napja felvirradt, a babona köde is elpá­rolog a légben, elsuhannak a kísértetek árnyai, elrepülnek tüzes szekereiben a boszorkányok és varázslók, a lólábú ördög kénköves füst fel­­legben lesülyed a pokol fenekére, hogy soha többé vissza ne térjen a földre, hol nem hisz bennök senki, nem félnek tőlök csak a gyer­mekek, a tudatlanok, néhány ideges, élénk kép­­zelődésű gyenge nő, az is szégyenli nyíltan be­vallani. De nincs szabály kivétel nélkül ! E köz­mondás itt is valónak bizonyul. A műveltebb osztályban is találkozunk oly hátfejű együgyű lényekkel,­­kik­ azt hiszik, hogy néha a kapa­nyél is elsül, az égbe kiáltó átokra lecsap a Nemesis villáma és bizonyos számú Tanner féle koplalással vagy felfogadott böjtöléssel és hajmeresztő pokoli imádságokkal ellenségeiket kipusztítják az élők sorából. Vak hitök az — vagy legalább azt akar­ják elhitetni a könnyen hívőkkel, hogy a haj­­dankori sátán a földön még mindig megjelen a boszul lihegő kebel hívására, ki vérrel írott szövetségre lép vele, ha azután a szerződő fél meghatározott napokon koplal, kárhozatos imád­ságokat ledarál, gyűlöletes ellensége, ha Her­kules erejével és egészségével bírna is, rögtöni halállal szörnyet hal. Nagy örökségre áhítozó rokonok, férjeitek és feleségeiteket megunt hites társak, elöljárói­tok székére vágyó hivatalnokok, stb. kössetek szövetséget az ördöggel, koplaljatok és fohász­kodjatok a halálos enyészet mindenható urá­hoz ! — minden veszély nélkül gyakorolhatjá­tok az emberirtó mesterséget, a titokteljes és rejtélyes szánszándékos gyilkosságot, mert nincs az a törvényszéki bíró a földön, ki fele­lőségre vonna érte. Ne képzeljék olvasóim, hogy egy bor­zasztó lehetetlen mesét rögtönzök ámításukra, ez a mese való, és megtörtént dolog. Nem v­ezérczikkezünk a babona kiirtása ellen, mely ezredévek óta a nép hitében gyöke­rezik és már kihaló félben van, de e speciális, ritkaságot vagy pláne unicumot, az egyetlent a maga nemében nem hallgathatjuk el, annál inkább, mert félni lehet, hogy sokaknak meg­zavarja fejét, új életre serkenti a babonát és divatba hozza a gyűlöletes és átkos ember ki­­koplalási mániát. Most jött nyilvánosságra a tény maga, a nagy koplaló hirdeti, hogy úgy történt. Ez év folyamában gördült le szemeink előtt egy kínos családi dráma, egy boldog férj kilöketett a nyeregből szerencsésebb vetélytársa által, de ez alig élvezhette diadalának édessé­gét, midőn rögtöni hallállal kimúlt. Az elkeseredett férj szívében ekkor azon gondolat támadt, hogy őt a Nemesis boszulta meg, az ő átka sújta porba vetélytársát. Legyen neki az ő hite szerint, semmi kö­zünk hozzá, de ő tovább ment a határnál, két megbízottat külde a gyászba borult anyához. E szegény, együgyű asszony írni, olvasni nem tudott, nem ösm­erte a nagyvilági szédelgők cselfogá­sait, búskomoly vallásos kedélye nem engedte volna, hogy szemfényvesztő játékot űzzön a kérdezőkkel, mert szentül meg vala győződve, hogy a­mit lát, az valósággal úgy van, többször az oltár előtt letett es­küvel bizonyítá állításait és kijelenté, hogy életét, üdvösségét is kész azért áldozni. Valami ismeretlen, természeti erők működtek-e közre, a delejes álomlátók vagy holdkóros alvajárók sajátságával volt-e felruházva, erősen kifejlett sejte­lem vagy szellemi sugallat volt-e az, hogy a valót mindig eltalálta, sőt sokszor olyat is ellesett a sír titkaiból, mi a hallgatókat rendkívüli bámulatba ejtette ? E nő palócz szokás szerint búcsúkra, vásárokra járt, hol csakhamar hire futamodék „itt a halott látó asszony !“ és a kiváncsiak egész serege vette körül, soha még híréből sem ismert egyének ostromolták kérdéseikkel, s ő egyszerűen elmesélte mit lát a ko­porsóban és mindig azzal végző beszédét „imádkozza­tok a szegény halott lelki üdvéért !“ Némelyek a jobb módúak közül egy pár garast dobtak oda fáradságáért, ennyi volt az egész haszon, ha adtak elvette, de nem kért senkitől, így nem le­het gyanúsítani, hogy valami jövedelmező üzlet haj­totta volna e sajátságos kereset módra. Azon szomorú korszakban, midőn a nemzet vé­rében, meggyilkolva ravatalán feküdt, e közös nagy temetőbe nagyon oda illett az a halott látó gyászos asszony, ki az élőket figyelemre sem méltatá, csak a halottak országában tévelygett lázas képzeletében. Kiaszott, sárgás arczán a halál színe ült, ősz fürteivel és felhőktől borongó, barázdás homlokával oly kisérteti jelenség volt, mint egy ősrégi múmia, mit galván folyam mozgat, mintha maga is a temető csendes lakói közül tért volna vissza. nem Midőn kérdést intéztek hozzá, epés arcza csak­ólomszinre sötétült, szemeit a földre szegzé, mintha keresné az elhunytak hamvainak hollétét, és áthasson tekintetével a pázsiton, a sürü föld görön­gyön, a koporsó zárt fedelén és a szemfedő fedőzetén azon kijelentéssel, hogy fiának hirtelen halála az ő közreműködésével történt, minden vasár­nap böjtölt, égbe kiáltó átkos fohászkodásokat mondott, mire az ég haragja és a pokol bünte­tése utól érte a vakmerőt. Szegény anya, ki az egész családi drámá­ban csak szenvedő szerepet játszót, mily kint szenvedhetett e borzasztó esztelen nyilatkozatra de szerencsére oly műveit világos fő, hogy csak méltányos megvetéssel felelt. Miután azonban már nyilvánosságra jött e babona diadala, az egész város apraja nagyja tele van vele, így a sajtónak is nemcsak joga, de kötelessége hozzá­szólani Nem beszélünk a műveitekhez, kik csak szánó vagy gúnyos mosol­lyal néznek a babo­nára, de a műveletlenek, a kétkedők, a kön­­­nyen hívők, a vakbuzgókhoz, kik azt suttogják hátha mégis igaz és kiböjtölhetjük ember­tár­sainkat a világból ? De ha Istenben hisznek, úgy az csak az örök szellem, örök jóság, áldás és szeretet istene lehet! Szabad e ahhoz ily gonosz szándékkal, al­jas átkokkal közeledni és ily rut áldozatot be­mutatni ? És feltehető-e az, hogy a mennyek­ben kegyesen meghallgattatik és teljesittetik és hogy a világ egyetlen mindenható ura egy boszul lihegő kebel orgyilkosává törpül ? ! Igen hasonlít e történet Don Carlos, spa­nyol trónörökös, e féleszű dühön v. gonosz szán­dékához, ki a papokat a gyóntatószékben av­val ostromolta, hogy azt, kitől életet nyert éle­tétől megfoszthassa, egy elkövetendő bűnre adjanak feloldozást és üdvösséges penitencziát. II. Fülöp neszét révén a gonosz szándék­nak, birodalmát megszabadítá a hóbortos ször­nyetegtől. A halál a végzet öldöklő pallosa, nincs joga azt semminek kezéből kicsikarni, még az sincs eldöntve a tudomány és jog bölcsészei által, van-e joga a legfőbb állami­ hatalomnak, a leg­vérengzőbb gonosztevőt a közbiztonság és igaz­ságszolgáltatás érdekében él­tétől megfosz­tani Szerencse, a sajátságos böjtölőre nézve hogy senki sem hisz állításának igazságában mert ha közhitelre találna, úgy vád alá kellene helyezni, mint titkos merénylőt és bűnös ember­­pusztitót veszélyes mesterségéért, néha jobbra balra forgolódik, kutat, kémlel, mintha távol országokban keresné az elrejtett sírt, miglen rá­talál, s ilyenkor úgy tetszik álmodik, nincs ébren eszmélete, szelleme a túlvilág kapui előtt bolyong. Egy ízben Egerben egy gyászos nő kérdezős­­ködik férjéről. — Ott hervad, elborult arczczal, nyak szírt csi­golyája ketté van törve, nyaka körül egy zsineg kék­veres vonala fut körül ; úgy látszik felakasztották, de díszesen eltemették, sírja fölött koszorúk és virá­gok illatoznak.­­ És ki gyilkolta meg, rabló, hóhér vagy örö­­ mÁRGYA. A halott látó nő Nincs már semmi új a nap alatt. Ha valaha úgy most el lehet ezt mondani, mert a mozgékony társadalmi élet hullámai, a dús képzelődésű írók so­kasága, a tarka események után sóvárgó napi sajtó mindent, mi valaha megtörtént vagy megtörténhetett, kiaknáz, lefordít, dobra üt, közhírré tesz, úgy­hogy napjainkban alig találkozik í­a, ki tudva, vagy tudtán kívül ne ismételné, mit már mások régen elbeszél­tek, és alig mondhat olyat, mi az újdonság ingerével bilincselné le a közfigyelmet. Én sem hízeleghetek magamnak azzal, hogy oly mesét gyártok, mi az olvasót rendkívül meglepné de állítani merem, hogy nem mern­ém régi források­ból ezen, a legnagyobb ritkaságok közé sorozható eseményt, mely nem költött mese, hanem valósággal megtörtént, több hiteles szemtanúra hivatkozhatnám, kik Tamásként saját szemeik és füleikkel győződtek meg annak igazságáról. A gyászos emlékű Bach korszakban az 50-es évtizedben élt Hevesben a palóczok között egy igény­telen özvegy földraivelőnő, ki miután férje és egyetlen fia élte virágában elhunyt, búbánatában mindig ked­ves halottairól ábrándozott, mindig azok lebegtek sze­mei előtt, halvány, viaszsárga arczozal, meredt ta­gokkal a koporsóban, a föld göröngyei közé bilin­cselve. E beteges látomány végre rögeszmévé fajult és, ha valami elhunyt emberről beszéltek, rögtön fel­tűnt előtte a sír, az abban nyugvóval, megjelölte minő koporsóban, minő halotti ruhában temettetett el, a testen mily felismertető jegyek mutatkoznak a feloszlás mily szakában van, — e különös tulajdon­sága miatt oly sajátságos hírnévre tett szert, mi pá­ratlan a maga nemében : ,.halott látó nő“ néven ös­­merte a félország, úgy­hogy tulajdonneve is egészen feledésbe merült mellette, végre maga is elköltözött e világról, a­nélkül hogy nevét feljegyezhetnék a tör­ténet számára, kései ? — Én azt nem tudhatom, én csak a nyugvó halottat látom környezetével, a halál örökre megné­­mítá ajkait, kérdezd meg a törvényszéket, imádkoz­zál a boldogult lelkéért. — Igazad van jó asszony, csak kísérletet tet­tem veled, igaz , mit rólad beszélnek, férjem aradi vértanú volt, kit a bitófán fojtottak meg. Ezután egy fiatal nő lépett elő barátnőjével, kinek így felelt : Egy szép barna ifjú porlad a sírboltban, egy éves gyermekével, de mit keres ott még négy férfi, kik egymás hátán szoronganak. Az özvegy nő láng vörös lön és félre fordítá fejét, a barátnő gúnyosan mosolygott, mert ő tudta, mit jelent e titok ; férje halála után négyszer váltott jegyet másokkal, de azok egymás után elpusztultak párbaj, kolera, typhus, szélhűdésben. Az özvegy a temetés után valamennyit kiásatta és férje sírboltjá­ban össze­halmozta, hol aztán módja volt egyszer a szőkéért, máskor a barnáért, majd a kövérért és kar­csúért felváltva sírdogálni és fohászkodni. Most a barátnő szoríta sarokba a halott látót. A nő egész lénye megmeredt, olyan volt mint egy alvajáró, ki behunyt szemekkel jár meredek to­rony­tetőn, de iszonyú nyugtalanság martaléka lesz, mert nem bír nyomára találni. — Talán még él, magam sem tudom biztosan, hová tűnt el, a forradalom után kimenekült a kül-

Next