Femeia, 1970 (Anul 23, nr. 1-12)

1970-07-01 / nr. 7

Din perspectiva înfruntării cu apele, din optica bătăliei prezente pentru refacere, pentru «a întoarce» şi a comprima timpul, am văzut o dată şi încă o dată, de mii de ori puterea, dîrzenia, sacrificiul, unitatea, eroismul poporului nostru. Al oamenilor de la mic la mare. A fost o stare excepţională care a cerut oameni excepţionali. Şi ei s-au ivit. Nu ca o excepţie, nu ca o raritate, ci ca un firesc, un normal, un fapt obişnuit. Şi au fost nu unul, ci milioane. Iar printre ei, fără delimitări, fără deosebiri de profesie ori de vîrstă, consumîndu-şi faptele excepţionale la fel de anonim, au fost femeile. Au fost multe, foarte multe femei, ca salariatele de la Maternitatea din Sighişoara care, timp de două zile şi două nopţi, au încălzit biberoanele în mîinile lor fierbinţi, fiind totodată clipele lor de odihnă după ce curăţau mîlul ridicat pînă la etajul I. Ca femeile din comunele Daia şi Daneş, care au venit să spele şi să văruiască localul maternităţii, să vopsească mobilierul din nou în strălucitorul alb. Ca femeile din Albeşti, care au spălat lenjeria. Ca medicul pediatru Georgia Ciura, care, timp de trei zile după inundaţii a lucrat zi şi noapte pentru ca secţia de imaturi să reintre în funcţiune. Vieţile micuţilor erau în primejdie. Aici, la maternitatea din Sighişoara, cuprinsă de două ori de ape, graţie muncii acestor femei, mortalitatea infantilă a fost ZERO. Ca preşedintă a comitetului municipal al femeilor, doctoriţa Georgia Ciura s-a îngrijit de toţi copiii oraşului. A supravegheat personal ca cei sinistraţi să primească la timp adăpost, hrană şi haine; a împărţit ajutoarele venite pentru ei din ţară şi străinătate, într-o noapte albă, la Braşov, în impunătoarea clădire a C.S.A.P.C. a prins contur un bloc cu 20 de apartamente pentru Mediaş, oraşul în care inundaţiile au cuprins 1 406 case, în care 2 355 de persoane au rămas fără adăpost. A doua zi dimineaţa, planul de fundaţie era în str. 1 Septembrie din Mediaş şi săpăturile începeau. Autorii lui: un colectiv de femei. Arhitecta Iris Colan, inginera Ella Bruckner, tehnicienele Lucia Coroian și Eva Gîrleanu, desenatoarea Viorica Matkocsik (aceasta într-o singură noapte a desenat tot proiectul), iar la devize: Elena Dică. Aflate direct în zonele calamitate ori în «garda de ajutor», în laboratoare, în fabrici şi uzine, în institute de cercetări, pretutindeni, prin munca lor aduc un plus de efort pentru ca ţara să ajungă în curînd nu la nivelul dinaintea dureroasei şi neaşteptatei urgii, ci la cota pe care ne-o prevăzusem pentru acest sfîrşit de cincinal Arhitecta Iris Colan, inginera Ella Bruckner şi desenatoarea giorica Matkocsik Medicul Georgia Ciura in orele de munci si nu cele de rigac.