Fényszóró, 1945 (1. évfolyam, 1-22. szám)

1945-07-27 / 1. szám

HETI KISLEXIKON Ar­im. A rómaiak sza­badtéri játékhelyeinek arondját vörös homok­­al szórták fel. Harena ennek a vörös pornak a neve. Ettől kapta később a nevét maga az aréna is. Csehov. Volt idő, ami­kor ezt a nagy orosz írót nálunk tréfából a leg­népszerűbb magyar no­vellistának nevezték. Apró humoros írásait ugyanis roppant elősze­retettel ollózták ki a köz­kézen forgó fordítás-köte­tekből hírlapjaink, kivált a vidékiek, amelyek ál­landó tárca-színeiben szenvedtek. Állítólag akadt szerkesztő, aki, ha kevéssé ismert novellis­tától kapott kéziratot, kihúzta a cím alól a magyar nevet nagyobb »hitelesség” kedvéért oda­­firkantotta , írta Csehov Antal. Így sem sikerült elcsépelni és kompromit­tálni ezt a nagyszerű írót, akit méltán emlegetnek orosz Maupassant-nak. A modern novella műfajá­nak legalább olyan nagy és tökéletes művelője, mint francia kortársa. A színpad is sokat köszön­het neki. Nálunk is em­lékezetes sikerrel játszott darabjai (Vanja bácsi, a Cseresznyés-kert, Ivanov, Három nővér), bámulato­san mély léleklátással és költői hangulatérzéssel tükrözik az orosz kis­polgári életet. Legutóbb, a Kamaraszínház előadá­sában, »Medve« című egyfelvonásosát és »A do­hányzás ártalmasságáról« szóló magán­jelenetét él­vezte közönségünk. Cse­hov Anton Pavlovics 1800-tól 1901-ig élt. Taganrogi marhakeres­kedő fia volt, orvosi diplomát szerzett, de egyetemi évei után tel­jesen az irodalomnak élt. Utolsó éveit elmezavara homályosította el. Gluck Kristóf Willibald (1714—1787) a 18. sz. nagy operaköltője, akit a francia zene épúgy ma­gáénak vall, mint a né­met. Ha őt említjük, elsősorban Páris számára írt »reformoperáira« (Or­pheus, Alceste, Iphige­nia) gondolunk. Ezekkel forradalmasította Gluck másodízben — Monte­verdi után és Wagner előtt — a zenedrámai gondolat jegyében az ope­ra műfaját.­ Gluck ren­geteg kisebb jelentőségű alkotás lépcsőfokain ju­tott el az említett remek­művek eszmei magasla­tára. Fiatal korától kezd­ve becsült és ünnepelt mesterként járta a vilá­got (főbb állomásai Bécs, Milano, London, Páris voltak) s valósággal on­totta a kor uralkodó ízlé­séhez simuló, többnyire olasz szövegű, olaszos stí­lusú operákat. A köny­­nyed francia daljáték te­rén is sikerrel próbált szerencsét. Ilyen irányú term­éséből a Rászedett Kádi c. vidám egyfelvo­­násos bizonyult leginkább időállónak. Szövege bo­­hózatos, naív móka : az ifjú pár, hogy egymásé lehessen, ravasz ötlettel becsapja a szerelmi si­kerre öreg fejjel pályázó főbíró urat. A keleti kör­nyezet széles teret ad a csörgő-zörgő »janicsár« muzsikának, amit a ba­rokk és rokokó opera szerzői a zenei komikum divatos eszközeként sok­szor és szívesen alkal­maztak. A törökös alap­szövetbe hímzett lírai ária-virágok egyszerű min­­tázatúak, de igénytelen­ségükben is nem egyszer rávallanak a nagy mester hatalmas képzelő és ki­fejező erejére. Olyan az egész, mint mikor egy súlyemelő bajnok szóra­kozásból gum­­ilabdával dobálódzik. Kaldus-opera. A város­ligetből Kőszínházba, az Erzsébetvárosiból a Ma­gyar Színházba került, át, ezért újból aktuális most ez a furcsa műfajú szín­padi alkotás. Nem min­denki tudja a húszas évek óta Bert Brech és Kurt Wreil szerzők neve alatt játszott műről, hogy egy 18. sz.-beli angol »ballada-operá«-nak mo­dernizált alakban való fölelevenítése. Annak­idején Gay írta a szöve­gét, a zenét Pepusch sze­rezte hozzá. 1728-ban mutatta ,be egy londoni színház, óriási sikert ara­tott s ezt a sikert nem kisebb nagyság sínylette meg, mint a lángeszű Himndel. Miatta bukott meg másodszor nagysza­bású operavállalkozása. A londoniak ugyanis a Himndel-féle nagyoperáig kob­urnusos, túl komoly stílusának kifigurázását látták a Koldus-operában a csúfondáros szerzők al­kalmasint annak is szán­ták. A közönség tódult Gay-ék színházába és cser­ben hagyta Händelt, akit a rossz pénztári bevéte­lek csakhamar a csőd szélére juttatták. Szín­házát kénytelen volt be­zárni és az opera­szerzés­ről át is tért végleg az oratóriumra. Ennek kö­szönheti halhatatlansá­gát. Ilyen a sors ! A Koldus-opera nélkül a Messiás, a Sámson, az örökbecsű Händel-alko­­tások egész sora talán so­hasem született volna meg.

Next