Figyelmező, 1837. január-december (1. évfolyam, 1/1-25., 2/1-52. szám)

1837-10-10 / 15. szám

228 dönthető, mert emberi ítéleten túl levő kér­dést, mellynél azért legtanácsosb közönsé­ges erkölcsi elvek mellett maradni, az em­beriség­’ három osztályára szorítja Frayssi­­nous: a’ kereszteletlen gyermekekre, az e­­retnekekre, a’ hitetlenekre. Charactere a’ franczia írónak: hűség fölvett elveihez, sze­rény mérséklet és kímélet mind az iránt, mi azokon kívül van. Az eretnekek és hitetle­nek iránt hozott ítéletén mindenki megnyug­­h­atik ; kevésbé azon, mellyet a’ keresztelet­len gyermekek fölött ejte, kiket ő, szentirá­­si és egyházi adatokból indulva, mellyeknek azonban kétes értelmük fölött maiglan sem szűnt meg a’ vitatkozás, magok a’ catholi­­cus th­eologusok között, kínnélküli pokolba utasít. Kettőt felejte­­tt a’ franczia szerző, részint értelmesítés, részint megnyugtatás végett elhatározni: először, miben áll a’kín­nélküli pokol, miután a’ pokol, közönséges keresztény értelemben , kínok’ helye ; másod­szor, merre fog ez embercsék’ végsorsa el­dőlni , miután egy helyen és pontban illeg­nem állapodhatnak. De még annak okát is megelégületlenül téveszti a’ valódilag vallá­sos olvasó, miért legyen , ez egy isten’ atyai gondviselése alatt, sorsuk nyomorúbb a’ sa­ját vétkök nélkül kereszteletlen gyermekek­nek, mint a’ nem különben saját vétkök nél­kül eretnekeknek és hitetleneknek, holott ez utolsók, a’ mellett hogy hitetlenek, keresz­­teletlenek is egyszersmind. Valóban , a’ gyö­nyörű vigasztaló mondatok, mellyeket ez utolsók mellett fölhoz a’ szerző, h­asonlag, ollykor még nagyobb joggal alkalmaztatha­tok az elsőkre, például: „nincs bűn akarat nélkül“; „az evangélium szerint nem fognak ítéltetni, kiknek az hirdetve nem volt.“ „a’ hitetlenek közül egyik sincs kivéve a’ meg­váltás’ jótéteményeiből“ stb. — Különben a’ franczia szerző többnyire franczia neveze­tes!) theologusokra, jelesen a’ sorbónára hi­vatkozik. — Meglepő ’s ütköztető a’ szer­zőnek eme’ bővebben föl nem világított ’s szorosabban meg nem határozott mondata: „az isten jó mindegyik, noha jobb némellyik iránt.“ Hasonlag a’ kérdések és feleletek kö­zött emez állítása: nagyon tettleges, hogy a’ protestánsoknál a’ kisdedek és idősek, úgy mint őket lenni föltettük, üdvösségük­ből bizonyosak.“ — II. A’ lélek’ halhatatlan­ságát az erkölcsiség és érzelem bizonyítja (Chateaubriand „Genie du christianisme“) minden criticán fölül való munka, mellyben a’ jól kitanult természet’ szava szól világo­san, ellenmondhatlanul. A’ Figyelmező’ ol­vasóinak nem teendek tán unalmat azon sza­kasznak kivonatával, mellyben egy istenta­gadó asszony’ szomorú vége rajzoltatik. „Azonban a’ boszúlás’ napja közelget; megjön az idő, karján a’ vénséget vezetve; a’ fejér hajazatú, görnyedt vállú, jégkezű rém leül a’ hirtelen asszony’ szállása’ küszö­bére; meglátja azt és fölsikolt. De ki hallja szavát ? Férje ? már nincs többé! Régóta el­távozott az, becstelensége’ piaczától. Gyer­mekei? istentelen nevelés és anyai példa ál­tal elveszve gondoskodnak-e anyjokról? Ha a’ múltba tekint, nem lát semmi utat, mert semmi nyomot sem hagytak hátra erényei. Először fordul szomorú gondolatra az ég felé, ’s hinni kezdi, hogy sokkal édesebb lett vol­na religióban bízni. Hasztalan vágyódás­ e’ világon az istentagadás’ legutolsó büntetése a’ hitnek óhajtása, elnyerh­etése nélkül. Mi­dőn a’ pálya’ végén az álbölcselkedés’ ha­zugságait elismerjük, midőn, a’ semmiség mint egy szomorú csillagzat kezd emelkedni a’ halálnak látkörén, szeretnénk visszatérni az istenhez, és már nincs többé idő, az ész, a’ hitlenségtől elbőszítve megvet minden meg­győződést. Ah! milly mély a’ magány akkor, mikor az istenség ’s az emberek egyszerre visszavonultak! Haldoklik az asszony, egy bérlett­örnének, vagy egy ínségei által meg­­unatkozott embernek karjai köztt lehelli ki lelkét, ki sok keserű napjai harczinak tanú­ja vala; néhány lábnyi hosszúságú koporsó zárja el ezen szerencsétlen’ hült tetemeit. Nem látni temetésekor sem szórt haju leányt, sem síró vöket és unokákat, méltó pompát, melly nép’ áldásival, a’ pap’ énekével sírig kövesse a’ családnak anyját. Talán fia, ki szomorú születésének titkát nem tudja, tör­ténetből a’ gyászmenettel összetalálkozik, bámul ezen koporsó’ elhagyattan, ’s az el­hunytnak nevét a’ négy vivőtől megkérdi, kik a’ férgeknek vetik a’ testet, melly nekik az istentagadó asszonytól igértetett.(‘ A’ második részt, vagy az eredeti munká­latokat, egypár versezet nyitja meg. .. ..a’ megtért és a’ bűnbe ismét vissza­eső emberről.“ Mind a’ kettő jó, a’ máso­dik még szép is. A* „malaszt“ idegen e-

Next