Figyelmező, 1838. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1838-09-18 / 38. szám

623 624 dás helyett; quem dii odere, paedagogum feeere, imigy vigasztalja , edzi a’ tanítókat. Küzdjetek ’s tűrjetek, tanítók, nevelők, ta­nítói ’s nevelői pályátokon, egyszersmind re­­ményljetek, hogy azon haza, melly más tár­gyakról jelenleg olly melegen gondolkodik, külállás pontotokat is majd figyelme, gondja ’s hatalmas pártfogása alá veendi; addig szol­gáljon ideigleni vigasztalástokra e’ mondat: nincs állapot nyugalom nélkül ; nincs hivatal terh­ nélkül e’ földön. — A’ martiusi folyamatban Guzmics foly­tatva értekezik a’magyar zsinatokról, említi hogy Bánfi Lukács esztergami érsek, látván, mikép 3­ dik István király, pénztára* fogyat­­koztában az egyházi javakat szedegeti, ’s a* többet ígérő világiaknak adogatja, zsina­tot tarta 1169. Esztergomban, hol elvégezte­tett, hogy Bánfi járulna a’ királyhoz, nem feleletre vonás végett, hanem megintésül a’ visszaélések miatt, hogy becsülve ’s királyi joga ’s kötelessége szerint föntartsa az egy­ház’ birtokait, mellyekből annyi haszon ára­dozna az országra, azokat a’ világiak’ h­iű fényűzésére martalékul ne engedné. Utóbb a’ király mindent vissza is térített. Nincs tehát honi évkönyveinkben adat, hogy az egyházi birtokok a’ status’ jószágaihoz számítattak volna. — Megrója Guzmics Virág Benedeket is, ki e’ tárgyról szólván mondja. De ha mit elvett is az egyházi jövedel­mekből azon terhes időkben, nem fordította-e azt köz haszonr­a ? J­á­m­­b­o­r Á­r­p­á­d­i­a­k! vajha bennetek nem annyira az adakozást, mint a’ ju­talmazást dicsérhetnék józan ma­rad­é­k­i­t­o­k ! A’ tudós férfi, így szól Guzmics, nem vette észre, hogy maga a’ király nyil­ván birtokokról és nem csupa évi jövedelmek­ről, mellyeket netán köz szükség’ idejében vett légyen el az egyháziaktól, sőt olly bir­tokokról szól levelében, mellyeket világiak­nak adott át, hogy saját hasznainak is szol­gáljon. Azt kívánván pedig hazafi buzgalmá­ban Virágunk , hogy az Árpádiak bár inkább jutalmaztak, mint adakoztak volna, részint nem annak helyén nyilatkoztatja kívánságát, részint valóban tett dolgot kíván. Nem annak helyén nyilatkoztatja kívánságát, mert itt nem az adakozó, hanem inkább az eltulajdo­nító és most visszaadó királyról van szó. Tett dolgot kíván pedig Virág, midőn adakozás helyett jutalmazást kíván: úgy látszik, elő­deink e’ kettőt nem szorosan különbözteték meg egymástól, legalább az oklevelek erre mutatnak, mellyekben akár érdemért, akár érdemen kívül adott valakinek valamit a’ ki­rály, az egyaránt donatiónak neveztetik. És az egyháziaknak adott birtokok voltak-e ér­demen kívül adva Árpádvérű­ királyainktól ? Csak a’ vérmezőkön, vagy a’ világi kormány mellett lehet-e érdemeket aratni,’s nem egy­szersmind az értelmi’s erkölcsi világ’ terjesz­tése ’s gyarapítása által ? Ezek ugyan nem olly szembetűnők, nem olly fényesek, mint amazok, de bátor vagyok mondani, jótéko­nyabbak ’s tartósb sikerüek. ’S úgy nem az egyházi birtokok-e azok, mellyekből mindig legtöbb haszon áradott a’ közjóra? Ezek el­len tehát kár hazafinak buzgólkodnia. — Iga­zán lelkes szó a’ maga idejében. Ugyan ezen folyamatban fejezi be Guz­mics Jeremiás próféta’ keserveit, ’s közli ere­detiben Haulik György zágrábi püspök’ be­köszöntő pásztori levelét. — Practicus hasznáról nem lehet nem he­lyesleni az áprilisi füzetben Szilberknolltól, folytatását a’ lelkészeti történetnek a’házasság­­ról“. Az előadás helyesen népszerű; azért az egésztől kissé elütnek a’ lelkész’ szájában a’ tudatlan házasulandókhoz (a* 4. és 10-dik la­pon) intézett­­ mi­lly futurumok: adandjátok , leendetek stb. De ezek csekélységek. — Értekezések között ritka tökélyei,’s az igazság és szabadság között ingó, ’s ez utol­sóra aránytalanul hajló korunk’ szükségei miatt fő helyen áll, a’ májusi füzetben: „Hit és szabadság“ czím­ű­ értekezés Guzmicstól. Szépen kifejtve abban a’ bennünk létező Szent valami, az igazság és az erköl­csi törvény, vagy is a’ szükséges, ’s e’ szükségesnek ellentéte, vagyis az ön­kény, a’ tágabb értelemben vett szabad­ság, h­onnét emberben hajlat a’ független­ségre, ebből munkátlanságra, ’s­ ebből ismét a’ léhaságra, melly mint nyavalyás fattyja a’ velünk született szabadságnak, forrása min­den igazság ’s erény elleni jelenetnek az emberiség’ életében ’s történetében. — „E* teljes függetlenség’ baráti azonban egyedül az öneretlenség’ emberei, minden rendnek, minden törvényesnek,minden szentnek ellen­ségei , az öntehetlenség’ rabszolgái. — A valódi szabadság elhatározottságot és szün­

Next