Gazdasági Figyelő, 1957. március-június (1. évfolyam, 1-11. szám)

1957-06-20 / 11. szám

AZ ÁLLÓESZKÖZÖK* ÚJRAÉRTÉKELÉSE ÜD Ezt az írást a szerkesztőség vitaindítás céljából közli. Az ország nagyobb vállalatai­nak államosítása után 1950. január elsejével értékelték újra az üzemek állóeszközeit, berende­zéseit. Az értékelés az akkor ér­vényes újraelőállítási, illetve újra­­beszerzési árak (bruttó érték) figyelembevételével történt Emel­lett meg kellett határozni az álló­eszközök elhasználódási fokának megfelelő nettó értékeket és ki kellett dolgozni az értékcsökkenési leírási (amortizációs) kulcsokat. Ma már ez az értékelés részben eredendő hibák, részben külön­böző változások és a fejlődés kö­vetkeztében nem állja meg a helyét. Ez akadályozza előrehala­dásunkat gazdálkodásunk olyan területein, ahol az állóeszköz­értékek nagy szerepet játszanak. QT] Melyek a fő hiányosságok?­­ Az 1950-ben végrehajtott­­ újraértékelésnél a már nem gyártott és az egyedi állóeszközök­nél (e két kategória teszi ki az álló­eszközök zömét) a régi pengő­értékekből indultak ki és ezeket számították át forintra. Természe­tesen a régi tőkés viszonyok kö­zött létrejött pengő­értékek nem szolgálhattak összehangolt kiindu­lási alapul, így az átszámítás már bizonyos torzítást tartalmazott.­­ A vállalatok — minthogy az amortizáció az ön­költségnek jelentős tényezője (5—15 százalék) — igyekeztek csökkenteni az amortizáció össze­gét állóeszközeik alacsonyra érté­kelésén keresztül.­­ Az 1950 óta üzembe helye­­zett állóeszközök nyilván­tartásba vétele a tényleges ráfor­dítások alapján történt. Minthogy a már meglévő állóeszközök érté­keit nem helyesbítették a minden­kori újrabeszerzési, illetve elő­állítási árak figyelembe vételével, az áremelkedések nagymértékben eltorzították az arányokat a régi és az új állóeszközök között. Pél­dául a Goldberger Textilművek szövőgépeinek kiszámított újra­beszerzési értéke 57 százalékkal, a Csepeli Papírgyár papírgépeinél ugyanez 81 százalékkal magasabb, mint a nyilvántartott érték Egy mindenki által könnyen ellen­őrizhető példa: 1953. végi adatok szerint a Corvin Áruház üzleti be­rendezésének nyilvántartott bruttó értéke mindössze 36 százaléka a sokkal kisebb Újpesti Áruházé­nak. A Számos új beruházás át­­vételekor aktiváltak egész sor­­olyan költséget is, amely a tervezés vagy kivitelezés hibája folytán merült fel és nem emelte az állóeszközök értékét.­­ A nettó érték megállapí­­*-*• tásába, amely az elhaszná­lódás fokának meghatározásán alapszik, sok szubjektív elem vegyült. Itt is általában aláérté­­kelés történt. Ezenkívül sok álló­eszközünk — a legtöbb kénysze­rűségből és így alacsony hatás­fokkal — tovább üzemel, mint a műszakilag és gazdaságilag indo­kolt teljes működési ideje. Ezeket az állóeszközöket már mind „le­írták” és ma „nullán túl” amor­tizálnak, negatív nettó értékük van. Ez az oka annak, hogy a vállalati állóeszközök nettó értéke sok helyen igen alacsony és egy­általán nem tükrözi az elmúlt évek mulasztásai miatt még any­­nyira le is romlott állóeszköz­állomány tényelges nettó értékét. A Hazai Fésűsfonógyár üzemi berendezésének és felszerelésé­nek nettó értéke például 13,5 szá­zalék a bruttó értékhez viszonyít­va, tehát az elhasználódás — a könyvek szerint — 86,5 száza­lékos!­­ A leírási kulcsok a nép­­gazdaság különböző terü­letein használt azonos jellegű álló­eszközök (pl. épületek) tekinteté­ben indokolatlan eltéréseket mu­tatnak, míg más esetekben nem eléggé differenciáltak. Például nem tesznek különbséget a savas hatásnak vagy az állandó rázkó­dásnak kitett és ki nem tett álló­eszközök között . Az értékcsökkenési leírás * * beruházási hányada nem tükrözi kellően a technikai avu­lást és csak a fizikai elhasználó­dási idővel számol A felújítási hányad pedig nem mindenütt veszi figyelembe a felújítások tényleges gyakoriságát a m­i álló­eszköz-állományunk állapota mellett a felújítások költségének az állóeszköz értékéhez való viszonyát. Szervezetileg is teremtsünk rendet vállalatainknál Az iparvezetésnek az elmúlt években kialakult gyakorlata, amely a gazdasági élet működé­sét rengeteg aprólékos részlet­­utasításokkal kívánta szabályoz­ni, nem bizonyult helyesnek. Vállalataink szervezetének megjavításához felülről jövő, merev előírások, kötelező szerve­zeti sémák nem szükségesek. Né­hány nagyvonalú irányelven túl­­menőleg a vállalatokra kell bízni a leghelyesebb szervezet kialakí­tását. A vállalati profilt, a terme­lés összetételét, a vállalat nagy­ságrendjét, személyi állományát, stb. figyelembe véve, ők maguk tudják legjobban kialakítani a megfelelő szervezetet. Igen helyes volt és iparvállala­taink munkáját nagy mértékben elősegítette az elmúlt években a szovjet iparvezetés gyakorlatától átvett diszpécser-rendszerű mun­kairányítás. Azonban nagy hiba volt, hogy ezt minden vállalatnál fel kellett állítani, akkor is, ha a vállalat­ sajátosságai ezt nem követelték meg. Helyes és célra­vezető egy-egy olyan nagy gyár­ban, mint a Csepel Autó, vagy az Egyesült Izzó, de merőben feles­leges adminisztráció-duzzasztás pl. a Nyersolajszivattyú gyárban, vagy más hasonló, 206—300 fővel dolgozó kisebb vállalatnál. Hasonlóan elmondható ez az iparvállalati MEO-ról is. Egy híradástechnikai, vagy finom­­mechanikai gyárban a MEO- szervezetnek igen erősnek kell lennie, alkalmaznia kell a mű­veletközi ellenőrzéseket, viszont egy-egy hídgyárban, vagy egyéb vasszerkezeti gyárban sokkal kisebb MEO-létszámra van szük­ség. Nagyon sok esetben az átvé­tel és minőségellenőrzés felada­tát maga a művezető is el tudja látni. Fenti példákból érzékelhetően igen sok vállalatnál indokolat­lanul megduzzadt különösen a műszaki kiszolgáló apparátus, és gyakran elvonta az erőket a sok­kal fontosabb fejlesztési, techno­lógiai és szervezési feladatokról. Ugyanakkor mindez csorbította az alsóbb vezetők önállóságát és hovatovább oda vezetett, hogy az üzemvezetők, művezetők épp úgy, mint az igazgatók nem voltak teljes jogú urai az irányításuk alá tartozó területnek. Meggyőződhettünk arról is, hogy az iparvállalat hármas ve­zetése (igazgató, főmérnök, fő­könyvelő) igen sok helyen nem funkcionált kielégítően. Különö­sen szembeötlő volt ez a főköny­velő személyét illetően. Legtöbb helyen a főkönyvelő akarva, aka­ratlanul is átvállalta az operatív gazdaságvezetési tevékenys­ége­­ket. Neki kellett törődnie sok helyen az eladási, értékesítési feladatokkal, a tervezés, a szer­vezés, a pénzügyek kérdéseivel, tehát mindazokkal az operatív funkciókkal, amelyek nem egyez­tethetők össze ellenőrző tevé­kenységével. Ma a főkönyvelők idejének 90 százalékát a gazdál­kodás operatív feladatai kötik le, ennek következtében nem jut erejük a vállalaton belüli ellen­őrzési, beszámoltatási és gazda­sági elemzési feladataik ellátásá­ra. A jövőben a vállalati gazdasági irányítás és a gazdálkodási funkciók helyes végrehajtása a nyereség emelése szempontjából döntő jelentőségű lesz, ezért fon­tos, hogy vállalatainknál szerve­zetileg is rendet teremtsünk. Szükségesnek látszik helyesebb arányok kialakítása, továbbá, hogy az iparvállalatok gazdasági feladatainak szakirányítását meg­felelő képzettségű kereskedelmi (gazdasági) vezető vegye át. Mel­lette egyenrangú igazgatóhelyet­tesként tevékenykedjék a számvi­teli, ellenőrzési, beszámoltatási és elemzési feladatokat ellátó, az állam ellenőreként működő fő­könyvelő, T. A. . Gazdálkodásunk megjavítására irányuló törekvéseink során — mint már fentebb említettem — különböző területeken beleütkö­zünk az állóeszközök nem meg­felelő értékelésének következmé­nyeibe. Melyek ezek a területek? Az amortizáció az a pénzügyi alap, amelyből az állóeszközök felújításának és az elhasználódott állóeszközök pótlásának költségeit kell fedezni. Ezt az alapot 1957 előtt a vállalatoktól elvonták és úgynevezett felújítási és beruhá­zási kereteket kaptak állóesz­közeik felújítására és pótlására. Ezek a keretek évről évre rapszo­dikusan változtak, nagyságuk a rendelkezésre álló összegek nagy­ságától, vagy az éppen érvényben levő szétosztási módszerektől függött. Az 1957-ben bevezetett rendszer szerint az értékcsökke­nési leírás felújítási hányada a vállalatoknál marad és az elkép­zelések szerint 1958-ban már a beruházási hányadnak az álló­eszközök állapota és egyéb szem­pontok alapján differenciált je­lentős része felett is a vállalatok rendelkeznének. További tervek szerint a válla­latok a birtokukban levő álló­eszközök után használati díjat fognak fizetni, melyet az álló­eszközök bruttó vagy nettó érté­kének százalékában határoznak meg. Ezáltal a vállalatok anyagi­lag érdekeltté válnak abban, hogy minél kevesebb állóeszközzel mi­nél jobb eredményt érjenek el. Most folynak az iparcikkek ár­­szabályozásának és termelői ár­rendezésének előmunkálatai A tényleges önköltségen alapuló ár­rendszer kialakításának feltétele, hogy az egyszerű újratermelési folyamathoz szervesen hozzátar­tozó költségek, mint például az értékcsökkenési leírás, valóban mint vállalati költségek kerülje­nek kimutatásra, amelyek meg­térítése ne az államháztartást terhelje, hanem az árbevétel nyújtson azokra fedezetet. Az állóeszközök bruttó és nettó értékének újramegállapítása, a leírási kulcsok felülvizsgálata és módosítása, a szükségleteket és lehetőségeket valósan tükröző amortizáció kimunkálása nélkül sem az amortizáció közvetlen vál­lalati felhasználásának, sem a használati díjnak a bevezetése, sem pedig az új árrendszer kiala­kítása helyesen nem oldható meg. I IV. Fentiek alapján világos, hogy szükségünk van helyes állóesz­köz-értékekre és a helyesen meg­állapított leírási kulcsokra. Ho­gyan érhetjük ezt el? Mik lenné­nek — véleményem szerint — egy állóeszköz-újraértékelés főbb irányelvei?­­ Az újraértékelés teljes­­*■ * munkáját, a módszerek ki­dolgozásától az újonnan létreho­zott bruttó és nettó értékek vál­lalati elkönyveléséig hónapok alatt el kell végezni. Enélkül az eredményeket 1958-ra nem tudjuk hasznosítani. . . Az állóeszközök tételes új­­j­raértékelését a népgazda­ság legtöbb területén rövid idő alatt nem lehet elvégezni. Ennek feltételei (megfelelően részletes és érvényes árjegyzékek stb) nem is állnak rendelkezésre. De túl­­zott pontosságra való törekvés csak idő- és költségtöbbletet je­lentene, kétes eredménnyel. Ele­gendő, ha hivatkozunk az 1950-es tételes újraértékelés fentebb is­mertetett egyes eredendő hiányos­ságaira és a később bekövetkezett eltolódásokra.­­ Éppen ezért a módszerek tekintetében tág lehetősége­ket kell biztosítani az egyes szak­területeknek, így elsősorban a homogén, kevésszámú vállalattal rendelkező iparágakban elképzel­hető a tételes újraértékelés. Más helyeken összehasonlítás és át­­indexelés a régi és a hasonló új állóeszköz-fajták, csoportok kö­zött, mutatók használata (pl. egy MW beépített teljesítményre eső állóeszköz-érték stb., stb.) lehet a legjárhatób­b út. Elképzelhető ki­indulni az évi átlagos felújítási szükségletből. (Az elmúlt évek le­maradásait és egyéb különleges szükségleteket figyelembe nem véve) és innen a leírási kulcsok segítségével visszakövetkeztetni az állóeszközök bruttó értékére. A Az állóeszközök helyes net­­* * to értékértéik megállapításá­nál is lehetőleg el kell kerülni a tételes vizsgálatot. A bruttó és nettó értékelésnél elkövethető pontatlanság hatásá­ról néhány szót. Ismét alá kell húzni, hogy nem kis pontatlanság tételes állóeszköz felmérésnél is azonnal vagy később bekövetke­zik. Főleg azonban: a pontatlan­ság kihatása rendkívül csekély. Az újraértékelt állóeszközök bruttó össz­értékénél elkövetett 5 százalékos hiba (ami csak igen nagy részlethi­bák eredőjeként jö­hetne létre) az összamortizációnál mindössze kb. 40 millió forint eltérést eredményezne. Az árak­ban, a termékek önköltségénél mintegy 0,04 százaléknyi eltérést jelentene az 5 százalékos értéke­lési hiba.­­ Új leírási kulcsok kidolgo­­zásának fő szempontjai a cikk elején részletezett fogyaté­kosságokból önként adódnak. Itt csupán a technikai avulásnak (erkölcsi kopásnak) a leírási kul­csokban történő figyelembe véte­lét vizsgáljuk meg röviden. A technikai avulás tényezőjével kétségtelenül számolni kell. Az amortizáció teremtse meg az ala­pot a műszaki fejlődés üteme ál­tal megkívánt állóeszköz (főleg gép­) cserére. A technikai avulás figyelembe vételének mértékét azonban mindenkor függővé kell tenni az adott időszak anyagi­műszaki lehetőségeitől. Anyagilag megalapozottan amortációs össze­gek keletkezése jelenlegi viszo­nyaink között azt a veszélyt rejti magában, hogy a helyesen elkép­zelt eredeti céltól eltérő felhasz­nálás következik be.­­ A népgazdaság különböző területein más-más mód­szerekkel végzett újraértékelés, leírási kulcs-módosítás eredmé­nyeit össze kell hangolni. Ezt a (Folytatás a 8. oldalon) ALAPOSABBAN VIZSGÁLJUK MEG A MÉZEXPORT GAZDASÁGOSSÁGÁT Érdeklődéssel olvastam a Gaz­dasági Figyelő 9-ik számában megjelent „Mézexportunk“ c. cik­ket. A cikk szerzői a bevezető­ben megállapítják, hogy „indo­kolt a mézexport gazdaságosságá­nak vizsgálata”. E megállapítást viszont nem követi vizsgálat, sőt az egész cikk egyetlen olyan adatot sem tartalmaz, amelyből az olvasó következtethetne arra, hogy mézexportunk vajon gazda­ságos-e, vagy sem. A gazdaságos­ság vizsgálatához szükséges ada­tok helyett a cikkből csak két konkrétumot lehet megállapítani: 1. Mikor, hova, hány mázsa mézet exportáltunk. 2. A felvásárlási ár 18.— Ft. A kevés konkrétum mellett né­hány általánosság nyugtatja meg az érdeklődőt. Ilyenek pl: „A mézexport magas árkiegyenlítés­sel jár“ (Milyen magas? Lehet, hogy amit a cikk szerzői magas­nak találnak, az az én megítélé­sem szerint alacsony.) „1955-ben a tőkés eladási ár az 1952 évihez képest csaknem egy­­harmad részéve­ esett vissza“. (Nem lenne egyszerűbb megmon­dani hány dollárcent volt a méz ára 1952-ben és 1955-ben? Ez csak nem titok?). Mivel a cikk adatokat nem kö­zöl, nem bizonyít, hanem kinyi­latkozta, amikor megállap­ítja, hogy „az exportra szánt mézet a nemzetközi árarányokhoz képest magas belföldi ráfordítással állít­juk elő“. Ezek után a cikk fő kon­klúziója az, hogy a 18,5 Ft/kg-os felvásárlási árat mérsékelni, a malép fogyasztói árát pedig emel­ni kell. Helyes lenne ez? Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem. He­lyes lenne, ha a cikk bebizonyí­taná hogy 1 kg. méz előállításá­nak önköltsége mondjuk 9,5 Ft, de helytelen, ha az önköltség mondjuk 17,99 Ft lenne. Nagyon érdekelt volna pl, ha a cikkírók megismertettek volna azzal a módszerrel, mellyel meg­állapítják az export gazdaságos­ságát. Mert azt feltételezni, hogy a „magas“ árkiegyenlítás önma­gában bizonyítja az export gazda­­ságtalanságát — tévedés. Véleményem szerint egy ország számára valamely export gazda­ságos akkor, ha az exportált jó­szág által megtestesített társadal­mi munka mennyisége nem na­gyobb mint az illető jószág elő­állításához nemzetközileg szüksé­ges társadalmi mun­ka mennyi­sége. Ha ez igaz, akkor a méz­exportnak gazdaságosnak kell lennie, ha a méztermelés nagy­jából azonos feltételek mellett történik, mint a tengerentúlon, mert azonos ráfordítás mellett — mind a cikk is mondja — mintegy 20—25%-al jobb árat tudunk el­érni a magyar méz jellegzetes aromája miatt. Mézexportunk 10—15 mill. kft-ot reprezentál exporttervünkben. Érdemes lenne alaposabban meg­vizsgálni mézexportunk kérdését, mert ha természeti adottságaink önmagukban 20—25%-os ártöbb­letet biztosítanak, akkor ezt ki kell használnunk. A cikk minden negatívuma mellett azt tartom a legnagyobb értéknek, hogy erre — ha mellékesen is — de felhívta a figyelmet. dr. Sebestyén Győző 7

Next