Figyelő, 1958. január-június (2. évfolyam, 1-25. szám)
1958-04-08 / 14. szám
II. ÉVFOLYAM 14. SZÁM ÁRA: 1,00 FORINT .TWU 1958. ÁPRILIS 8. Ünnep után Az ünnep — elmúlt. Az érzelmek sokszínű áradása töltötte el ezen a napon milliók szívét, az érzelmeké, amelyek a felszabadító iránti hála és a szabadságban fogant sikerek feletti büszkeség szálaiból szövődtek. ) Az idei április 4-ét természetesen elsősorban az avatta megkülönbözteetett jelentőségű és meghittségű eseménnyé, hogy körünkben köszönthettük az N. Sz. Hruscsov vezette szovjet párt- és kormányküldöttséget. E nap minden mozzanata, a Dózsa György úti hatalmas tömeggyűlés hőfoka messzehangzó kifejezője volt a két testvérnép igaz, bensőséges barátságának. Az áprilisi ünnepen pártunk és kormányunk vezetői — a többi között — tizenhárom esztendő gazdasági „mérlegét" is a nép elé tárták. Ezt a mérleget — valamennyien készítettük, együtt jártuk a fejlődés felfelé ívelő lépcsősorát a történelmi korszakban, amelyet Kádár János így összegezett: „A felszabadulást követő 13 esztendőt elsősorban a kivívott hatalmas sikerek, a nagyszerű eredmények jellemzik." Az évfordulók mindig a múlt és a jövő határmesgyéi, s ily módon az április 4-i ünnep megvilágította gazdaságunk jövő fejlődésének, sikereinek útját is. A cél — amelyhez évről évre közelítünk — méreteiben lenyűgöző:megteremteni a szocializmus gazdaságát, soha nem képzelt jólétet, kultúrát adva a századokon át meggyötört népnek. Hogyan, milyen úton érhető el e nagy cél? „A szocialista államoknak ... nagyobb gondot kell fordítaniok gazdasági erejük fokozására, ■egész népgazdaságuk fejlesztési ütemének gyorsítására — mondotta erről Hruscsov elvtárs. — Minden eszközzel tökéletesítenünk kell a szocialista termelést, összhangba kell hoznunk a szocialista országok népgazdasági terveit, biztosítanunk kell a munka nagyobb termelékenységét.. " Hadd zárjuk ezt az ünnep utáni gondolatsort azzal: a jogos büszkeség érzetével hallottuk a mi fővárosunkból, a budapesti nagygyűlésről elhangzó, nemzetközi jelentőségű szavakat, amelyek végeredményben egész jövőnk, — s az emberiség jövőjének — alapját, a békét erősítették ismét. Nyikita Szergejevics Hruscsov a mi fővárosunkból szólította fel a nyugati kormányfőket az atomkísérletek beszüntetésére — az emberiség eleven lelkiismeretének adva hangot ezzel. • Az ünnep — elmúlt. A 14. szabad esztendő hétköznapjaiban — április 4 fel- emelő érzelmeivel — építjük tovább a nagy művet: a szocialista hazát. e I5: I 1- I 1* I 1- I* r- I a, ] ?. ÚJ STRANDFÜRDŐK, SZÁLLODÁK, HOTELEK, REPÜLŐTEREK a Balaton környék fejlesztési tervében A legnépszerűbb, leglátogatottabb üdülőterületünk a Balaton: egy-egy verőfényes nyári vasárnapon közel negyedmillió üdülő és hétvégi kiránduló élvezi a Balaton szépségeit. Nemcsak itthon, hanem külföldön is sokkal többen szeretnének eljutni a magyar tengerhez. Több férőhelyre volna szükség az üdülőkben, szállodákban, hétvégi kirándulóhelyeken, de a strandfürdőkön is. Jobb közlekedést, zavartalanabb élelmiszerellátást, sátorozási lehetőséget igényel a Balaton egyre növekvő számú hazai és, reméljük mind több külföldi látogatója. A Balaton-környék sokirányú fejlesztésre szorul. Mikor, mi valósul meg belőle? Erre a kérdésre ad választ az a nagyszabású rendezési terv, amelyet három évig tartó előzetes vizsgálatok alapján az Építésügyi Minisztérium város- és községrendezési főosztályának irányításával, a Balatoni Intéző Bizottság, Veszprém és Somogy megye végrehajtó bizottságainak részvételével most készített el a Városépítési Tervező Vállalat. Ez az ún. regionális tervvázlat részben a legközvetlenebb, 1960-ig megvalósítandó fejlesztési feladatokból, részben olyan távlati tervekből áll, amelyek valóraváltásához hosszabb idő szükséges. Gyorsfogarasi autóút a déli iarton Vizsgáljuk meg közelebbről, hogy a terv, amelynek jóváhagyási eljárása most indult meg, milyen elgondolásokat tartalmaz a Balaton-környék fejlesztésének legfontosabb területein. Nézzük először a közlekedést. A tervezők a déli part mentén vonuló 7. sz. út korszerűsítését, egyes szakaszokon (Siófok, Zamárdi, Szemes, Fonyód) nyomvonalkorrekciót javasolnak. Ugyancsak a déli part mentén egy távlatban létesítendő gyorsforgalmi autópálya megépítése is szerepel a tervben, amely a településeket elkerülve Balatonkeresztúrnál csatlakozna ismét a 7. sz. útvonalba. Erről több ponton leágazások készülnének s a lakott területek megközelítésére. Az autópálya megépítése szinte „közelebb hozná“ a Balatont a fővárosihoz, mert a jelenlegi útvonalon, amely településeken megy keresztül, alig tudnak a gépkocsik, motorkerékpárok előzni. Az új autópályán az átlagos sebesség meghaladná a 80 km/óra sebességet, így fele idő alatt érhetnék el a Balaton déli partjának üdülőterületeit. A várható autó- és motoros forgalom növekedés miatt szükség van parkírozóhelyekre, javítóműhelyekre és benzinkutakra is. A tervezők szerint a vasúti hálózat lényeges megváltoztatására a terv távlatában nem lehet számítani. A javaslat főképp egyes terheltebb vasútállomások (pl. Siófok, Zamárdi, Balatonfüred) korszerűsítésére, bővítésére és fedett váróhelyekkel történő kiegészítésére szorítkozik. További javaslatok: a Budapest—Nagykanizsa vasútvonal kétvágányra átépítése; nyomvonalkorrekció a Budapest—Tapolca vasútvonalon. A hajózás terén a feladat: új járatok beiktatása éskikötők fejlesztése. A hajóközlekedés megjavulását eredményezi majd Balatonmáriánál az új kikötő építése. meglevő kikötők (Fonyód, Siófok, Tihany, Badacsony, Balatonfüred) bővítése, a keszthelyi kikötő befejezése, a Szántód —Tihany között; révjárat bővítése és korszerűsítése, a kikötőikben fedett váróhelyek, több helyen vízibuszjáratok beállítása, elsősorban Keszthely—Badacsony között, Gyenesdiás, Győrök és Szigliget állomásokkal. Hidroplán kikötő, helikopter állomás A javaslat szerint a Balaton bekapcsolódik a polgári légiforgalomba. Kilitin, Keszthelyen és Tapolcán épülne új repülőtér. (A Balatoni Intéző Bizottság tárgyalásokat folytat a MALÉV-vel arra vonatkozóan, hogy Siófokot és Tapolcát már 1958-ban bekapcsolják a polgári légiforgalomba.) Budapestről ebben az évben is indulnak a Balaton feletti sétarepülőjáratok. Ugyancsak Siófokra hidroplán kikötő létesítését javasolja a terv. A tihanyi félsziget, déli végénél építendő helikopter állomás a Balaton környékén végzendő helikopter sétarepülések központját jelentené. Fonyódon vitorlázó repülés céljára alkalmas repülőtér létesülne. A hétvégi kirándulók és a nyaralók Balaton körüli utazási, kirándulási lehetőségeit — a terv szerint — autóbusz körforgalom javítja meg. A terv javasolja az értékes szőlőterületeken a telekmegosztások korlátozását, a természetvédelmi területek és tájvédelmi körzetek fokozottabb védelmét, egyes kőbányáknak (pl. Almádi, Badacsony, Gulács) az üdülési szempontok figyelembevételével szükséges szabályozását és felveti azt is, hogy a Nagybereki Állami Gazdaságot célszerű volna az egész Balaton környék élelmiszerellátásának biztosítására profilozni. Sátortábor területek — autóstrandok Világszerte korszerű igényként jelentkezik sátortáborozó helyek szervezett — részben közművesítéssel, WC-kel, szemétgyűjtő helyekkel, telepőrökkel, ellátási intézményekkel felszerelt — változatainak kijelölt területekre való telepítése. Jól megszervezett, célszerű megoldása még az eddigieknél is nagyobb tömegek egészséges üdültetését teszi lehetővé. Az áruval történő ellátást naponta, megállapított időpontban érkező, mozgó közértekkel lehet biztosítani. Ilyen sátortáborterületeket terveznek többek között be(Folytatás a 2. oldalon.) • Túlterheltek-e vagy szervezetlenek a tervező vállalatok? • Tőkés depresszió , szocialista külkereskedelem • Miért nincs elegendő kerékpáralkatrész, villanytűzhely és csillár? • Helyes-e a kisipari szövetkezetek új bérrendszere?