Figyelő, 1960. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)
1960-05-24 / 21. szám
Az ipari vásáron NXXXXXXXN›XXX\X·XXXXXXXXXXX‹^JCSX‹^rs@›XSNMVgr először \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v\\ A vásár centrumában a Petőfi csarnok elülső középrészén 680 ezer négyzetméter területen állítja ki legértékesebb konstrukcióit, köztük újdonságait a magyar szerszámgépipar. Tizennégy, vállalata 45 gépet mutat be, köztük 22 új gyártmányt. A gépek egytől-egyig üzemelnek. Szerszámgépek parádéja A legnagyobb érdeklődésre tarthatnak számot a Szerszámgépfejlesztő Intézet új gépei. Mintegy az intézet tízéves fennállásának megünneplésére készült el az EM—500 programvezérlésű félautomata másoló eszterga, amely adagoló berendezéssel kiegészítve automataként is használható, sőt automatikus gépsorba is beállítható. Itt alkalmazták először a kiváló magyar találmányt, a gördülő orsós vezérlést, amelyről lapunkban már több ízben beszámoltunk olvasóinknak. Az eszterga egyébként 500 kilóval könnyebb a hasonló teljesítményű külföldi gépeknél, előállítási ára pedig a kézi vezérlésű gépekhez mérten is kedvezőnek ígérkezik. A Fémáru- és Szerszámgépgyár fogja sorozatban gyártani. De ez a gyár maga is több kiváló újdonságot szerkesztett, melyek közül az ETP—500 teljesen korszerű, programvezérlésű, félautomata termelő eszterga iránt a legnagyobb az érdeklődés. A gép — a munkadarab be- és kifogásától eltekintve — minden műveletet önműködően végez. Nagy teljesítményű nagyolásra és egészen finom simító esztergályozásra egyaránt alkalmas. Az ETP—500 tengelyjellegű alkatrészek széria megmunkálására alkalmas, olyan nagyoló és simító berendezéssel felszerelt félautomata típus, amely nemcsak hazánkban, de a baráti országok szerszámgépiparában is jelentős újdonságszámba megy. A lyukkártyán előre programozható fordulatok és előtolások száma nyolc, főorsójának percenkénti fordulatszáma 145 és 1600 között szabályozható. A szakértők szerint teljesítménye és sebessége, valamint egyéb műszaki jellemzői is megfelelnek a világviszonylatban élenjáró gépek feltételeinek és súlya is mintegy 500 kg-mal könnyebb a hasonló jellegű félautomatákénál. Szólnunk kell még a DIMÁVAG MKFH 14—15 típusú finomhajszál huzal húzógépéről, amely vörösréz huzal húzására készült. A gép a maximálisan 0,1 mm átmérőjű huzalt 14 fokozaton húzza keresztül, míg 0,02 mm végátmérőt, azaz fél hajszál vastagságú huzalt produkál. A húzási sebesség fokozat nélkül változtatható, s a beépített óraműves időfelé lehetővé teszi a 6 óra időtartamon belüli automatikus leállítást. Érdekes, hogy a tavaly kiállított DIMÁVAG-kábel finomhúzó még csak 0,04 mm-re húzott, emellett az új gép jóval kisebb, korszerűbb, formatervezett konstrukció. A gyár egyébként nyolcféle kábelgépet állít ki és máris jelentékeny exportjának további fellendülésére számít. Luxus autóbuszok, új traktorok Az autóbuszipar már korábban bemutatott konstrukcióinak újszerű luxus kivitelével jelentkezik. Közülük a farmotoros Ikarus 55-öt emeljük ki, amelynek egész belső berendezését átalakították. A nagy távolságú utakra épített autóbusz vezetőülése fölé televíziós vevőkészüléket szereltek, ezenkívül rádió és magnetofon is szórakoztatja a közönséget. Az utasteret melegvizes berendezéssel fűtik és az egész karosszériát meleg és hideg ellen egyaránt védő különleges szigeteléssel látták el. Az autóbusz hátsó részében nagyméretű élelmiszerszekrényt, gáztűzhelyet és hűtőszekrényt építettek, s ötletesen takart WC-t és mosdót szereltek. Itt említjük meg, hogy az idén az autóipar építette fel az iparág pavilonját korszerű autóbusz-elemekből és sok műanyagból. A Csepel Autógyár gyártmányai közül a különleges önhordó üzemanyagszállító pótkocsi, az óriás hordó alakú borszállító pótkocsi és a 16,5 tonna férőhelyű cementszállító gépkocsi tűnik ki. Megemlítjük még a D 705-ös, úgynevezett vámzáras áruszállító gépkocsit, amelynek ponyvája tökéletesen zárható és a vámelőírásoknak megfelelően plombálható. A Vörös Csillag Traktorgyár két új konstrukciót hozott a vásárra. Az egyik a D 4 K—70 négykerék meghajtású univerzális dieseltraktor, amely magas teljesítménye révén nehéz talajművelési munkák végzésére és az iparban szokásos vontatásra is alkalmas. A DL—60 típusú lánctalpas traktor a legnehezebb talajmunkák végzésére készült erőgép. Nehéz, kötött talajon, laza talajon, sík területen és lejtős, dombos vidéken egyaránt kiválóan dolgozik és különösen alkalmas az építőipar földmunkálatainak elvégzésére, a traktorra szerelt és vontatott földmunka gépek üzemeltetésére. Kezelése egyszerű, kis üzemanyag fogyasztása révén pedig egyike a leggazdaságosabban használható traktoroknak. 60 lóerős DT413.1 típusú Csepel motorral működik. Külön hívjuk fel a figyelmet az új megoldású láncszerkezetre, amely bizonyára nagy érdeklődést kelt. A járműipar egyébként mintegy 3000 négyzetméteres területen vonul fel, 30 gépjárművet és jelentős mennyiségű fődarabot, alkatrészt mutat be. Két műszer a több tízezer közül A magyar műszeripar az idén ünnepli tízéves fennállását. Termelése ezalatt több mint 11-szeresére szökött fel, s ma több tízezer gyártmányt állít elő. Az iparág az idei vásáron csupán legújabb gyártmányait mutatja be és így is igen változatos képet mutat. Az egyik műszer, amelyet bemutatunk, a gyakori hőfokmérési problémák megoldására szolgál. Mint ismeretes, az iparban gyakorta használnak termoelemes hőmérséklet érzékelőket. Ezek alkalmazásának megkönnyítésére szerkesztette az Elektromos Készülékek és Mérőműszerek Gyára a hőtechnikai kompenzátort. Az új műszer a termoelemes hőfokmérők üzembehelyezésénél és ellenőrzésénél, valamint üzembentartásánál nélkülözhetetlen. A készülék működése a hőelemek termoelektromos erejének mérésén alapul. Egyszerre két hőelem ellenőrizhető vele, nagyfokú érzékenységét pedig a benne levő feszítettszálas galvanométer biztosítja. Nem véletlen, hogy az Elektronikus Mérőkészülékek Gyára egyik figyelemreméltó új műszere a televízió rohamos terjedésével kapcsolatos. Az új típusú televíziós és impulzus oszcilloszkóp ugyanis a televíziós készülékek javításának megkönnyítésére szolgál, emellett laboratóriumi célokra is és széles frekvenciasávon lejátszódó villamos jelenségek vizsgálatára is alkalmas. Kapcsolása olyan, hogy a villamos jelek fázishelyes átvitele és gyors impulzusok torzításmentes erősítése is lehetővé válik vele. A készülék minden tekintetben eléri a hasonló jellegű külföldi műszerek színvonalát. Az Adócsőgyár 5 kW-os rövidhullámú távíróadója A híradástechnika újdonságai közül egyike a legérdekesebbeknek a Magyar Adócsőgyárban kifejlesztett 5 JeV-os rövidhullámú távíróadó és a hozzá tartozó elgőzölögtetéses hűtésű műantenna. A nagy távolságú drótnélküli távíró- és telefonösszeköttetések céljára tudvalevőleg különleges rádió adóberendezéseket használnak, amelyek a legtávolabbi kontinenseket is összekötik egymással. Ilyen adóberendezés az Adócsőgyár említett rövidhullámú távíróadója is, amely nem foglal el nagyobb helyet, mint egy nagyobb méretű ruhásszekrény, kezelése egyszerű, üzemben tartása gazdaságos, elektromos tulajdonságai pedig a továbbított információk torzítás nélküli kisugárzását biztosítják. Telefonvonalakkal is összeköthető, s így rádiótelefonként is használható, műsortovábbítás esetében pedig rövidhullámú műsorszóróként alkalmazható. Az úgynevezett műantenna azt a célt szolgálja, hogy az adót teljesen üzemszerűen lehessen működtetni anélkül, hogy energiát sugározzon az éterbe. Ilyen üzemmódra új üzemi frekvenciára, új hullámhosszra való áttéréskor, különböző mérések elvégzésekor van szükség. Ekkor a műantenna nyeli el azt az elektromos energiát, amely egyébként a rendes antennán keresztül sugárzik ki. A műantennák azonban erősen felmelegednek, mert rajtuk az elektromos energia hővé alakul át. A régifajta műantennákon a hőt áramló vízzel, vagy levegővel vonták el. Az elgőzölögtetéses hűtésű műantenna — amelyre feltalálói a magyar szabadalmon kívül már külföldi szabadalmat is kaptak — a keletkezett meleggel vizet hoz forrásba és tulajdonképpen ezáltal „hűl le”. A találmány lehetővé teszi műantenna alkalmazását olyan adóknál is, amelyekhez eddig nem alkalmaztak műantennákat. Nagy jelentőségű konstrukció az elgőzölögtetéses hűtésű nagy teljesítményű adócső is, amely lehetővé teszi, hogy a nagy teljesítményű adókat a régen szükséges két épületszint és 6—8 száz négyzetméteres alapterület helyett akár egy 7X10 méteres teremben felszereljenek. Távvezérlésű hajómotor és korszerű hűtőkompresszor-család Az Általános Gépipari Igazgatóság vállalatainak nagyszabású kiállításából két témát emelünk ki. Az egyik a Láng Gyár berendezése diesel hajómotorok hidraulikus távvezérlésére. Új magyar találmányról van szó. A feltalálók a berendezés olajhidraulikus megoldásával kiküszöbölték a külföldön alkalmazott mechanikus, pneumatikus, illetőleg elektromos távvezérlő berendezések hibáit és felülmúlták az eddigi hasonló rendeltetésű külföldi találmányokat. Tekintve, hogy a kiállításon szerepel egy 600 lóerős hajómotor is, amelynek vezérlését az említett távvezérlő-berendezéssel oldják meg, a kiállítás képe, elrendezése teljesen megfelel a hajón levő valóságos helyzetnek. Az Április 4 Gépgyár átdolgozta EBK50, 100 és 200 típusú kompresszorait, s így az új kompresszorcsalád méretei lényegesen kisebbek, teljesítménye pedig ■nagyobb a réginél. A hengerek cserélhető hengerperselyekkel kézültek, amivel lényegesen csökkent a szükséges nagyjavítások ideje. A magasabb fordulatszámot könnyűfém dugattyúk alkalmazásával érték el. Az új kompresszorcsalád jelentékenyen emeli az ammónia hűtőközeggel működő ipari hűtőberendezések színvonalát. Noha nem KGM-üzem, hanem az ÉM Építőgépgyártó és Javító Vállalat készítette, mégis itt említjük meg a 20 tonnaméteres építkezési toronydarut. Értékes tulajdonsága, hogy az eddig használt darukkal szemben nemcsak egyenesvonalú pályán, hanem íves pályán is tud mozogni, s ezzel megoldja egy nagyobb épület, épületcsoport, vagy pedig nem egyvonalban fekvő épületek kiszolgálásának feladatát, emeli a daru kihasználhatóságát is, miután a régi daruk — éppen az említett oknál fogva — kevéssé voltak kihasználhatók. Másik újdonsága, hogy önszerelő. Ez annyit jelent, hogy az alvázzal fekvő állapotban együtt szállított tornyot önmaga emeli fel függőleges helyzetbe. A felemeléshez a kötélzetet sem kell átszerelni, ami gyors szerelést tesz lehetővé. Ugyancsak önerejéből emeli fel az oszlopon függő gémet is működési helyzetébe. Az új daru maximálisan 3600 kg terhet képes felemelni 28 méter magasra, a gém kinyúlása ez esetben 2,5 méter. Legnagyobb gémkinyúlása 20 m, legnagyobb horogmagassága 36 m, legnagyobb teheremelési sebessége pedig 45 m percenként. A túlterhelést ötletes automatikus szerkezet akadályozza meg. Konstrukciója csővázas, ezáltal könnyebb az eddigieknél. Elektromos gumikábelét hidraulikus tengelykapcsolós kábeldob csévéli fel, illetőleg fekteti le, amely jóval könnyebb és kisebb helyet foglal el a régi megoldásnál. (b. j.) DL—60-as lánctalpas traktor A távirányított diesel hajómotor „kommandó asztala” 20 tonnaméteres önszerelő toronydaru Xivro&i