Figyelő, 1960. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1960-05-24 / 21. szám

Az ipari vásáron NXXXXXXXN›XXX\X·XXXXXXXXXXX‹^JCSX‹^rs@›XSNMVgr először \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\v\\ A vásár centrumában a Petőfi csar­nok elülső közép­részén 680 ezer négy­zetméter területen állítja ki legértéke­sebb konstrukcióit, köztük újdonságait a magyar szerszámgépipar. Tizennégy, vál­lalata 45 gépet mutat be, köztük 22 új gyártmá­nyt. A gépek egytől-egyig üze­melnek. Szerszámgépek parádéja A legnagyobb érdeklődésre tarthatnak számot a Szerszámgépfejlesztő Intézet új gépei. Mintegy az intézet tízéves fennál­lásának megünneplésére készült el az EM—500 programvezérlésű félautomata másoló eszterga, amely adagoló beren­dezéssel kiegészítve automataként is használható, sőt automatikus gépsorba is beállítható. Itt alkalmazták először a ki­váló magyar találmányt, a gördülő orsós vezérlést, amelyről lapunkban már több ízben beszámoltunk olvasóinknak. Az eszterga egyébként 500 kilóval könnyebb a hasonló teljesítményű külföldi gépek­nél, előállítási ára pedig a kézi vezér­lésű gépekhez mérten is kedvezőnek ígérkezik. A Fémáru- és Szerszámgép­­gyár fogja sorozatban gyártani. De ez a gyár maga is több kiváló új­donságot szerkesztett, melyek közül az ETP—500 teljesen korszerű, program­­vezérlésű, félautomata termelő eszterga iránt a legnagyobb az érdeklődés. A gép — a munkadarab be- és kifogásától eltekintve — minden műveletet önmű­ködően végez. Nagy teljesítményű nagyo­lásra és egészen finom simító esztergá­­lyozásra egyaránt alkalmas. Az ETP—500 tengelyjellegű alkatrészek széria meg­munkálására alkalmas, olyan nagyoló és simító berendezéssel felszerelt félauto­mata típus, amely nemcsak hazánkban, de a baráti országok szerszámgépipará­ban is jelentős újdonságszámba megy. A lyukkártyán előre programozható for­dulatok és előtolások száma nyolc, fő­orsójának percenkénti fordulatszáma 145 és 1600 között szabályozható. A szakértők szerint teljesítménye és sebessége, vala­mint egyéb műszaki jellemzői is meg­felelnek a világviszonylatban élenjáró gépek feltételeinek és súlya is mintegy 500 kg-mal könnyebb a hasonló jellegű félautomatákénál. Szólnunk kell még a DIMÁVAG MKFH 14—15 típusú finomhajszál huzal húzógépéről, amely vörösréz huzal húzá­sára készült. A gép a maximálisan 0,1 mm átmérőjű huzalt 14 fokozaton húzza keresztül, míg 0,02 mm végátmérőt, azaz fél hajszál vastagságú huzalt produkál. A húzási sebesség fokozat nélkül vál­toztatható, s a beépített óraműves idő­­felé lehetővé teszi a 6 óra időtartamon belüli automatikus leállítást. Érdekes, hogy a tavaly kiállított DIMÁVAG-kábel finomhúzó még csak 0,04 mm-re húzott, emellett az új gép jóval kisebb, korsze­rűbb, formatervezett konstrukció. A gyár egyébként nyolcféle kábelgépet ál­lít ki és máris jelentékeny exportjának további fellendülésére számít. Luxus autóbuszok, új traktorok Az autóbuszipar már korábban bemu­tatott konstrukcióinak újszerű luxus kivi­telével jelentkezik. Közülük a farmotoros Ikarus 55-öt emeljük ki, amelynek egész belső berendezését átalakították. A nagy távolságú utakra épített autóbusz vezető­ülése fölé televíziós vevőkészüléket sze­reltek, ezenkívül rádió és magnetofon is szórakoztatja a közönséget. Az utasteret melegvizes­ berendezéssel fűtik és az egész karosszériát meleg és hideg ellen egyaránt védő különleges szigeteléssel látták el. Az autóbusz hátsó részében nagyméretű élelmiszerszekrényt, gáztűz­helyet és hűtőszekrényt építettek, s öt­letesen takart WC-t és mosdót szereltek. Itt említjük meg, hogy az idén az autó­ipar építette fel az iparág pavilonját kor­szerű autóbusz-elemekből és sok mű­anyagból. A Csepel Autógyár gyártmányai közül a különleges önhordó üzemanyagszál­lító pótkocsi, az óriás hordó alakú bor­szállító pótkocsi és a 16,5 tonna férőhe­lyű cementszállító gépkocsi tűnik ki. Megemlítjük még a D 705-ös, úgynevezett vámzáras áruszállító gépkocsit, amely­nek ponyvája tökéletesen zárható és a vámelőírásoknak megfelelően plombál­­ható. A Vörös Csillag Traktorgyár két új konstrukciót hozott a vásárra. Az egyik a D 4 K—70 négykerék meghajtású uni­verzális dieseltraktor, amely magas tel­jesítménye révén nehéz talajművelési munkák végzésére és az iparban szoká­sos vontatásra is alkalmas. A DL—60 típusú lánctalpas traktor a legnehezebb talajmunkák végzésére ké­szült erőgép. Nehéz, kötött talajon, laza talajon, sík területen és lejtős, dombos vidéken egyaránt kiválóan dolgozik és különösen alkalmas az építőipar föld­munkálatainak elvégzésére, a traktorra szerelt és vontatott földmunka­ gépek üzemeltetésére. Kezelése egyszerű, kis üzemanyag fogyasztása révén pedig egyi­ke a leggazdaságosabban használható traktoroknak. 60 lóerős DT413.1 típusú Csepel motorral működik. Külön hívjuk fel a figyelmet az új megoldású lánc­szerkezetre, amely bizonyára nagy ér­deklődést kelt. A járműipar egyébként mintegy 3000 négyzetméteres területen vonul fel, 30 gépjárművet és jelentős mennyiségű fő­darabot, alkatrészt mutat be. Két műszer a több tízezer közül A magyar műszeripar az idén ünnepli tízéves fennállását. Termelése ezalatt több mint 11-szeresére szökött fel, s ma több tízezer gyártmányt állít elő. Az iparág az idei vásáron csupán legújabb gyártmányait mutatja be és így is igen változatos képet mutat. Az egyik műszer, amelyet bemuta­tunk, a gyakori hőfokmérési problémák megoldására szolgál. Mint ismeretes, az iparban gyakorta használnak termoele­­mes hőmérséklet érzékelőket. Ezek al­kalmazásának megkönnyítésére szerkesz­tette az Elektromos Készülékek és Mé­rőműszerek Gyára a hőtechnikai kom­penzátort. Az új műszer a termoel­em­es hőfokmérők üzembehelyezésénél és el­lenőrzésénél, valamint üzembentartásá­­nál nélkülözhetetlen. A készülék műkö­dése a hőelemek termoelektromos erejé­nek mérésén alapul. Egyszerre két hő­elem ellenőrizhető vele, nagyfokú érzé­kenységét pedig a benne levő feszített­­szálas galvanométer biztosítja. Nem véletlen, hogy az Elektronikus Mérőkészülékek Gyára egyik figyelemre­méltó új műszere a televízió rohamos terjedésével kapcsolatos. Az új típusú televíziós és impulzus oszcilloszkóp ugyanis a televíziós készülékek javításá­nak megkönnyítésére szolgál, emellett laboratóriumi célokra is és széles frek­venciasávon lejátszódó villamos jelensé­gek vizsgálatára is alkalmas. Kapcsolása olyan, hogy a villamos jelek fázis­helyes átvitele és gyors impulzusok torzításmentes erősítése is lehetővé vá­lik vele. A készülék minden tekintetben eléri a hasonló jellegű külföldi műszerek színvonalát. Az Adócsőgyár 5 kW-os rövidhullámú távíróadója A híradástechnika újdonságai közül egyike a legérdekesebbeknek a Magyar Adócsőgyárban kifejlesztett 5 JeV-os rö­­vidhullámú távíróadó és a hozzá tartozó elgőzölögtetéses hűtésű műantenna. A nagy távolságú drótnélküli távíró- és te­lefonösszeköttetések céljára tudvalevő­leg különleges rádió adóberendezéseket használnak, amelyek a legtávolabbi kon­tinenseket is összekötik egymással. Ilyen adóberendezés az Adócsőgyár említett rövidhullámú távíróadója is, amely nem foglal el nagyobb helyet, mint egy na­gyobb méretű ruhásszekrény, kezelése egyszerű, üzemben tartása gazdaságos, elektromos tulajdonságai pedig a továb­bított információk torzítás nélküli ki­sugárzását biztosítják. Telefonvonalakkal is összeköthető, s így rádiótelefonként is használható, műsortovábbítás esetében pedig rövidhullámú műsorszóróként al­kalmazható. Az úgynevezett műantenna azt a célt szolgálja, hogy az adót teljesen üzem­szerűen lehessen működtetni anélkül, hogy energiát sugározzon az éterbe. Ilyen üzemmódra új üzemi frekvenciára, új hullámhosszra való áttéréskor, különböző mérések elvégzésekor van szükség. Ekkor a műantenna nyeli el azt az elektromos energiát, amely egyébként a rendes an­tennán keresztül sugárzik ki. A műan­tennák azonban erősen felmelegednek, mert rajtuk az elektromos energia hővé alakul át. A régifajta műantennákon a hőt áramló vízzel, vagy levegővel von­ták el. Az elgőzölögtetéses hűtésű mű­antenna — amelyre feltalálói a magyar szabadalmon kívül már külföldi szaba­dalmat is kaptak — a keletkezett me­leggel vizet hoz forrásba és tulajdon­képpen ezáltal „hűl le”. A találmány le­hetővé teszi műantenna alkalmazását olyan adóknál is, amelyekhez eddig nem alkalmaztak műantennákat. Nagy jelentőségű konstrukció az elgő­zölögtetéses hűtésű nagy teljesítményű adócső is, amely lehetővé teszi, hogy a nagy teljesítményű adókat a régen szük­séges két épületszint és 6—8 száz négy­zetméteres alapterület helyett akár egy 7X10 méteres teremben felszerelje­nek. Távvezérlésű hajómotor és korszerű hűtőkompresszor-család Az Általános Gépipari Igazgatóság vál­lalatainak nagyszabású kiállításából két témát emelünk ki. Az egyik a Láng Gyár berendezése diesel hajómotorok hidrau­likus távvezérlésére. Új magyar talál­mányról van szó. A feltalálók a beren­dezés olajhidraulikus megoldásával ki­küszöbölték a külföldön alkalmazott mechanikus, pneumatikus, illetőleg elektromos távvezérlő berendezések hi­báit és felülmúlták az eddigi hasonló rendeltetésű külföldi találmányokat. Te­kintve, hogy a kiállításon szerepel egy 600 lóerős hajómotor is, amelynek vezér­lését az említett távvezérlő-berendezés­sel oldják meg, a kiállítás képe, elren­dezése teljesen megfelel a hajón levő valóságos helyzetnek. Az Április 4 Gépgyár átdolgozta EBK50, 100 és 200 típusú kompresszorait, s így az új kompresszorcsalád méretei lényegesen kisebbek, teljesítménye pedig ■nagyobb a réginél. A hengerek cserél­hető hengerperselyekkel ké­zültek, ami­vel lényegesen csökkent a szükséges nagyjavítások ideje. A magasabb fordu­latszámot könnyűfém dugattyúk alkal­mazásával érték el. Az új kompresszor­család jelentékenyen emeli az ammónia hűtőközeggel működő ipari hűtőberende­zések színvonalát. Noha nem KGM-üzem, hanem az ÉM Építőgépgyártó és Javító Vállalat készí­tette, mégis itt említjük meg a 20 tonna­méteres építkezési toronydarut. Értékes tulajdonsága, hogy az eddig használt da­rukkal szemben nemcsak egyenesvonalú pályán, hanem íves pályán is tud mo­zogni, s ezzel megoldja egy nagyobb épü­let, épületcsoport, vagy pedig nem egy­­vonalban fekvő épületek kiszolgálásának feladatát, emeli a daru kihasználhatósá­gát is, miután a régi daruk — éppen az említett oknál fogva — kevéssé voltak kihasználhatók. Másik újdonsága, hogy önszerelő. Ez annyit jelent, hogy az alvázzal fekvő ál­lapotban együtt szállított tornyot önma­ga emeli fel függőleges helyzetbe. A fel­emeléshez a kötélzetet sem kell átsze­relni, ami gyors szerelést tesz lehetővé. Ugyancsak önerejéből emeli fel az osz­lopon függő gémet is működési helyze­tébe. Az új daru maximálisan 3600 kg terhet képes felemelni 28 méter magas­ra, a gém kinyúlása ez esetben 2,5 mé­ter. Legnagyobb gémkinyúlása 20 m, leg­nagyobb horogmagassága 36 m, legna­gyobb teheremelési sebessége pedig 45 m percenként. A túlterhelést ötletes automatikus szerkezet akadályozza meg. Konstrukciója csővázas, ezáltal könnyebb az eddigieknél. Elektromos gumikábelét hidraulikus tengelykapcsolós kábeldob csévéli fel, illetőleg fekteti le, amely jó­val könnyebb és kisebb helyet foglal el a régi megoldásnál. (b. j.) DL—60-as lánctalpas traktor A távirányított diesel hajómotor „kommandó asztala” 20 tonnaméteres önszerelő toronydaru Xivro&i

Next