Figyelő, 1965. július-december (9. évfolyam, 27-52. szám)

1965-07-07 / 27. szám

"A Af J f * - 'Y VlC t ‘iS* * ) Vgtfp| 1965-_ JW // JÚLIUS 7, JL A jmr JBF jdBb mm ír .x ÉVFOLYAM JbF 27. szám W ^P^5' ( . • **;. ÄRA: 1.60 FORINT *...«*Ti..-ül ... - . • T!T - u h miim m il,m ff ■ i llilii»fckflwnWbáJ4IMii 'MIMWIUIliiiuMiíléi »a A KEZELÉSI UTASÍTÁS - TITOK? A fogyasztó tájékoztatása­­ a fogyasztási cikkekről Lassan-lassan megszokjuk, hogy ipa­runk, külkereskedelmünk mind több új közszükségleti cikkel látja el a belkeres­kedelmet, a vásárlókat. Az új áruk kö­zött gyakran találkozunk addig nem ismert technikai cikkel, géppel, készü­lékkel, de az ismert árucikkek között is sok olyant vásárolunk (például textíliát, műanyag bevonatú bútort stb.), amely­nek anyaga a hagyományostól eltérő, s más kezelést, tisztítást, vasalást igényel. A gyorsan változó divat szempontjai azt diktálják, hogy minél több könnyű, tet­szetős, új ruhaanyagot gyártson az ipar, ezért a fogyasztás és a kereslet hát­terébe szorulnak a nehéz, tartós, erős kelmék. A divatválaszték bővítése pe­dig világszerte elsősorban a műszálter­melés és -feldolgozás növelésével lehet­séges. Ebben az évben nálunk például 6 egészen új összetételű textília került a kereskedelmi forgalomba. Öröm, de gond is Az új cikk, háztartási gép, készülék, vagy az újfajta gyűrődésmentes for­matartó ruha öröm , de gond is. Meg kell tanulni a használatát, kezelését, tisztítását, ha azt akarjuk, hogy való­ban tartós és céljának mindenben meg­felelő legyen. Az új cikkek megisme­rése, megszokása, kezelésük módja azonban nem mindig egyszerű, s nem egy vásárló szánja-bánja, hogy olyan árut vett, amely különbözik a megszo­kottól , a hagyományostól. Sok házi­asszony például nem érti, miért job­bak az új szintetikus mosószerek a mo­sószappannál­­, mert nem tudja, mi­lyen textilanyaghoz milyen mosószer kell... Az új hűtőszekrények tulajdono­sainak több mint a fele kénytelen fel­keresni a szervizeket, kisebb-nagyobb üzemzavar miatt, de kimutatták, hogy a szervízlátogatók több mint 70 szá­zaléka nem valóságos hiba miatt, ha­nem azért találkozik a javító-szolgálta­tó műhelyekkel, mert nem ért a hűtő­szekrény kezeléséhez. Az új televízió­tulajdonosok egy része is sokat bosz­­szankodik a „készülékhibák” miatt, s ami­kor a szerelő meglátogatja, kide­rül: javítás helyett a ‘tv használatára kell a panaszost kioktatni, mert nem ért hozzá... Előfordul, hogy amikor az új, szintetikus szállal kevert anyagból ké­szült ruhán folt esik, a „házi” folttisz­títás nyomán az anyag elszíneződik. A vásárló ugyanis nem mindig tudja, hogy az új textilanyagok helyes keze­lése új vegyszereket kíván... S így le­hetne sorolni a mindennapos problé­mákat, amelyek újfajta gyártmányok kezelésénél adódnak. Az ok: a fo­gyasztó nem kap — vagy ha kap is, nem mindig veszi figyelembe — a használati, kezelési utasításokat. Az áru értékét növeli A használati utasítás pedig érték, mert ismerete nemcsak sok bosszúság­tól kíméli meg a vásárlót, de meghosz­­szabbítja a gyártmány használhatósági idejét, arról nem is szólva, hogy esz­tétikai szempontból sem mindegy, ho­gyan kezeljük az „újdonságot”. S ha csak az említett felesleges szervizforgal­­mat vesszük is, gazdaságilag sem je­lentéktelen a vásárlók megfelelő infor­málása. Közismert, hogy a külföldről hazánk­ba érkező gyártmányok csomagolása és a mellékelt színes prospektusok, keze­lési utasítások néha igényesebbek, mint maga a gyártmány. Ennek elsősorban a propaganda-, reklámértéke nagy, de nem megvetendő a vásárlók alapos infor­málása sem a szóban forgó áru összeté­­ t Korszaknyitás a Dunai Vasműben Csak a csavar hiányzik ! Korszerű felvásárlást teléről, helyes kezeléséről. Nálunk egye­lőre megelégednénk az utóbbival , ám a kereskedelem még sok új árucikkhez sem mellékeli ezt a fogyasztói informá­ciót, vagy csupán az árcédula hátán tün­teti fel az árucikk kezelésére vonatkozó tudnivalókat. S mivel ez nem elég szem­betűnő, a fogyasztó az első használatnál eldobja a cédulát (például a NEVA- ingek, szintetikus szálból kötött áruk vásárlásakor). Nem ritka, hogy a több ezer forintos tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor az üzletben éppen „nincs kéznél” a prospektus, így az eladó „el­felejti” azt mellékelni. Pedig a használati és kezelési utasí­tás az árucikk tartozéka, amelynek át­adását a vásárlónak, az iparra és a ke­reskedelemre egyaránt kötelező ren­delkezések írnák elő. Az új árucik­keket a fogyasztó szemszögéből vizsgá­ló Kereskedelmi Minőségellenőrző In­tézet (KERMI) is csak úgy adja ki a forgalomba hozási bizonylatot, ha a be­mutatott áru mellett ott a kötelező hasz­nálati, kezelési utasítás is, amely tehát az áru egyik tartozéka. De hiába köve­teli meg ezt a KERMI és hiába adja át a gyártó vállalat, ha a kereskedelem „el­felejti’’ az eladott árucikkhez mellékel­ni. Csak egy példa: akad-e olyan vásár­ló, aki tudja, hogy minden 3 méter műselyemhez, vagy mű­szálas textíliá­hoz nyomtatott kezelési-feldolgozási, tisz­títási, vasalási utasítás jár? Pedig jár és az ipar át is adja a kereskedelemnek... A fogyasztók informálása azonban nemcsak az új árucikk kezelésére vonat­kozik. A hagyományos árucikkek véte­lekor sem tudhatja a vásárló, hogy a kiválasztott flanel­ling, vagy­ egyéb pa­muttextilig „avatott" áru-e vagy sem. Ez a táj '■kozatlanság — az első mosás után — sok bosszúság oka, hiszen az ilyen, méretre kiválasztott ruhadarab összemegy, mérete változik. Ha a ke­reskedelmi dolgozó erről tájékoztatta volna,­­akkor nagyobb méretet választ. A baj viszont az, hogy az eladók sem tudják mindig, hogy „avatott”, vagy mo­sás után összemenő árucikkel van­-e dolguk. Ez a probléma fordítva is ér­vényes; sokan azt hiszik, hogy mosás alatt minden textília összemegy, így a kelleténél nagyobb méretet vásárolnak , ami ugyancsak bosszúságot okoz. Ez arra vall, hogy lehetne javítani a ke­reskedelmi dolgozók áruismeretét, hi­szen őket sem informálják az általuk értékesített áruk tulajdonságairól. Rit­ka kivétel ilyen szempontból a RÖL­TEX vállalat, amelynek eladói rend­szeresen részt vesznek a KERMI áru­­ismertető előadásain, s így biztonsággal informálhatják a vásárlókat is. A „nem tudom“ — tilos! Ez a szóbeli információ végső soron a kereskedelem kulturáltságához tarto­zik. Ahogyan az idősebb kereskedők mondják: az eladó a vásárló kérdéseire sosem válaszolhat „nem tudom”-mal... A műszaki cikkek eladóinak tudniuk kell, hogy a vásárló lakóhelyén mi­lyenek például a tv-vételi viszonyok és milyen antenna szükséges a készülékhez, mondjuk Zuglóban, Csepelen­­ vagy a Szabadsághegyen, a ruhaüzletben pe­dig feltétlenül figyelmeztetni kellene a nyári ruhát vásárlót, hogy ezt vagy azt a ruhatípust ne mossa, mert összemegy, csak vegytisztítással őrizheti meg mé­retét stb. A vásárlók írásbeli és szóbeli tájékoz­tatása tehát egyaránt fontos. Az előbbit az ipar rendszerint teljesíti, legfeljebb a kereskedelemben sikkad el a jelen­téktelennek tekintett papír. A szóbeli információ — nos az­ bizony gyenge lá­bon áll, s száz közül jó, ha egy vásárló tudja például, hogy az 5 százalékkal ol­csóbban vett, II. osztályúnak minősí­tett cikk miért lett II. osztályú... Pedig azt is rendelet írja elő, hogy a 11. vagy III. osztályba sorolás okát (például szép­séghiba, színtartósság, szabványtól va­ló eltérés stb.) meg kell jelölni az áru­cikken. Ez azonban — állíthatjuk — rit­ka, mint a fehér holló. Túl a lem­t­ék propagandán A vásárlók tájékoztatása egyébként nemcsak közvetlen bolti feladat: jelen­tősége ennél sokkal szélesebb. A kor­szerű fogyasztási cikkek — amelyek sorra jelennek meg az üzletekben —, bizonyos fogyasztói kultúrát, ismeretet feltételeznek, s korán­tsem csupán a célszerű, praktikus felhasználás miatt, de üzleti szempontból is! A vásárlás előtt ugyanis a lehetséges változatok között dönt a fogyasztó, s ezt csak ak­kor teheti megbízhatóan, ha pontosan tudja, mit hogyan használhat fel, me­lyik iparcikk milyen követelményeknek felel meg. Igaz, a személyes tapaszta­lat próbájából előbb-utóbb megtanuljuk ezt — de esetleg a kelleténél drágább a „tandíj”, a rosszul felhasznált, idő előtt tönkrement cikkek esetében. Népgazda­sági érdek is tehát, hogy a vásárlói dön­tések információkra, tényekre épüljenek, ami egyszersmind a korszerűbb, kultu­­ráltabb fogyasztási struktúra kialakítá­sát is segíti. Gyakorlatibb oldalról megközelítve, ez azt jelenti, hogy nemcsak a közvet­len árupropaganda keretében lenne szükség a vásárlók tájékoztatására, ha­nem annál szélesebb érvénnyel. Néhány példát említve: a Walkyd falfestékek, vagy a különböző padlólakkok sokáig alig fogytak nálunk, elsősorban azért, mert a vásárlók nem tudták, milyen kor­szerűbb tulajdonságok ellensúlyozzák e termékek magas árát. A propaganda — azon túl, hogy az új cikkek nevét, márkáját népszerűsítette —, kiterjedt arra is (különböző bemutatók, illetve népszerű ismeretterjesztő könyvecskék, stb. terjesztésével) milyen előnyös a műanyagtartalmú festékek, lakkok hasz­nálata, illetve milyen módon kell felhasz­nálni azokat. Azóta a műanyag padlólak­kok kereslete ugrásszerűen nőtt, az import mellett hazai előállításuk is megkezdődött, s a Walkyd festék is keresetté, közked­veltté vált. Mindez végeredményben azt feltétele­zi, hogy a kereskedelmi vállalatoknak — természetesen az iparral együttmű­ködve —­ a termékpropaganda mellett célszerű részt vállalniuk a fogyasztói színvonal általános emeléséből, a kor­szerű iparcikkek bemutatásának isme­retterjesztő feladataiból! Készül a ,,használati KRESZ A fogyasztók megfelelőbb informálá­sára szeptember elsején új könnyűipa­ri-belkereskedelmi közös utasítás (16/ 1965.) lép életbe. Az utasítás népszerű neve: „használati KRESZ”. Az újfajta, kötelező használati utasításokon ugyan­is a közlekedésrendészeti táblákhoz ha­sonló piros, sárga, illetve zöld mezőben ábrákkal jelzik, mit szabad és mit nem szabad tenni az új árucikkel. Ez azon­ban csupán a textilipari termékekre vo­natkozik. Már életbe lépett (3/1965. Életm. Min.) rendelkezések szabályozzák az élelmi­­szeripari árucikkek vásárlóinak tájé­koztatását arról a fontos tudnivaló­ról,­­hogy az áru meddig tárolható. Esze­rint az élelmiszereken és italokon a szavatossági időt fel kell tüntetni. A rendelkezés értelmében a szavatossági idő megjelölése nagyjából rendeződött, de lejárta után (például a vajat, a tej­fölt és egyéb tejterméket) a kereskede­lem zavartalanul értékesíti. A rendelke­zés természetesen így formális, hiszen érdemben nincs végrehajtva. Pedig a használati és kezelési uta­sítások, a fogyasztók informálása az árucikkek tulajdonságairól, minőségé­ről egyáltalán nem formális kötele­zettség. A vásárló joggal tudni akarja, mit vesz, hogyan használhatja a leg­jobban és őrizheti meg a legtovább. Sok árucikk használati ideje — helyes ke­zeléssel — megkétszereződhet, ez pe­dig már nemcsak egyéni, hanem nép­­gazdasági érdek is! Horváth Mihály

Next