Figyelő, 1969. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1969-01-01 / 1. szám

Az új gazdaságirányítási rendszer be­ruházási szabályai a népgazdaság egé­szének, illetve egyes ágazatainak fejlő­désére nagy hatást gyakorló — legfonto­sabb fejlesztéseket — az egyedi nagybe­ruházásokat — a kormány döntési körébe utalják. A jogszabály csak irányelveket állapít meg: milyen beruházásokra kell a kormány döntését kérni, a döntés mi­nősíti a fejlesztési célt egyedi nagyberu­házássá. Az iparágilag differenciált — viszonylag alacsony (100—300 millió Ft-ig terjedő) — értékhatárok biztosítják a nagyságrendi szelekciót. Az egyedi nagyberuházások szelektá­lásánál a pénzügyi feltételeknek, pl. a visszafizetendő összeg nagyságának — nem volt megfelelő szerepük. A finanszí­rozási konstrukciónak másodlagos, szá­­monkérő szerepe van. A termelő egyedi nagyberuházások finanszírozása állami kölcsönből és vissza nem térítendő költ­ségvetési juttatásból együttesen történik. Az állam a beruházási cél megvalósításá­ban általában olyan mértékben támo­gatja a beruházókat, amely nagyságrend­ben megfelel a beruházás révén keletke­ző nyereség fejlesztési alap adójának és az armonizáció központosított hányadá­nak. A fejlesztési költség ezt meghaladó ré­­­szét a bank állami kölcsön formájában folyósítja, amelyet a beruházás üzembe­helyezése után képződő nyereség fejlesz­tési alapot illető hányadából és az amor­tizáció vállalatnál maradó részéből kell visszafizetni. E beruházások finanszíro­zásában — a megvalósítás ideje alatt — a beruházó vállalat saját pénzeszközeivel nem vesz részt kötelezően, holott a be­ruházás megvalósításában anyagilag ma­ga is érdekelt, mert ezzel megalapozhatja részesedési alapjának kedvező alakulását és az állami kölcsön visszafizetése után fejlesztési alaptöbblete is keletkezik. Az állami kölcsön összegének megállapítá­sánál nem veszik számításba a vállalat­nak az adott beruházástól függetlenül keletkező fejlesztési alapját, és így az egyedi nagyberuházás a hosszúlejáratú bankhitel feltételeihez viszonyítva is aránytalanul előnyösebb helyzetet teremt, problémákat oldanak meg, de eredmé­nyük esetleg közvetett módon jelentke­zik. A tapasztalatok alapján azonban a nagyberuházásoknál sem indokolt, hogy a fejlesztés teljes költségét az állam elő­legezze, és a vállalat csak a fejlesztési alap beruházás miatti növekményét — legfeljebb 10 évi időtartamon át — té­rítse vissza. Az egyedi nagyberuházássá minősítés új szemléletéből adódik a­z a következtetés, hogy a jövőben állami pénzeszközöket csak a saját források ki­egészítésére célszerű a fejlesztés megva­lósításához rendelkezésre bocsátani. Bővü­l a „vállalati beruházás“ kategória A kör szűkítése számos olyan beruhá­zást utal vállalati kategóriába, amelyek a gazdasági szerkezetre, a fizetési mér­legre és az export növelésére jelentős hatást gyakorolnak. Ezeknek a fejlesztési céloknak megva­lósításánál az állami érdek jelentős, s ez a beruházás megvalósítására való ösz­tönzésben jelentkezik. Az ösztönzés for­mája a fejlesztési kölcsön. A fejlesztési kölcsönnel támogatható beruházások — vállalatiak. A „vállalati beruházás” kategória azt jelenti, hogy a döntés joga és következménye a válla­laté. Az olyan fejlesztéseknél azonban, amelyek vállalati saját erőből nem való­síthatók meg, hanem az állam pénzügyi segítségét is igénylik, a vállalati döntést — megvalósítása érdekében — össze kell hangolni az állami akarattal.­­ Az állam akarata kormányszintű dön­tésben jut kifejezésre, amely a kölcsön gazdasági indokoltságát mérlegeli, eset­leg feltételekhez is köti. Minden esetben vizsgálja azonban, hogy» a tervezett be­ruházás a népgazdaság fejlesztési kon­cepcióiba beillik-e és hatékonysága biz­tosítja-e a kölcsön visszafizetését. A vállalati döntés a többoldalú gazda­sági mérlegelés és megfontolás eredmé­nyeként a vállalatnál alakul ki, a fej­lesztési elképzelést, a kölcsönkérelmet a vállalat terjeszti elő és dönt az állam ál­tal szabott feltételek elfogadásáról. A vállalati döntés szabadságából azonban nem következik az állam passzív — csak finanszírozó jellegű — szerepe.Az állam tudatosan irányítja a fejlesztési kölcsönt igénylő vállalati elhatározásokat. A fej­lesztési kölcsönnel kapcsolatos pénzügyi konstrukció alapvető jellegzetessége és lényege: ilyen finanszírozási formára csak az állami és vállalati érdekek talál­kozása esetén kerülhet sor. Az állam fejlesztési elképzelései a nép­gazdasági tervben szerepelnek. Ennek megfelelően már a középtávú tervben dii­­jelölhetők azok a fejlesztési célok, ame­lyeket az állam fejlesztési kölcsönnel tá­mogat, esetleg egyedileg is meghatároz­hatók a célnak megfelelő vállalati beru­házások. A kormány — a vállalat döntési jogá­nak tiszteletben tartása mellett — a kö­vetkezőkben foglal állást: — a fejlesztési kölcsön engedélyezése és lényeges feltételeinek megállapí­tása (pl.: a termelési kapacitás, a fejlesztés költsége, jövedelmezősé­ge, a befejezés időpontja, a kölcsön­­törlesztés évenkénti üteme); — a megvalósítást előmozdító egyéb kedvezmények meghatározása (pl. letétmentes deviza).) A kölcsönre vonatkozó szerződésterve­zet elkészítéséhez és egyeztetéséhez a Beruházási Bankkal megalapozott gazda­sági-műszaki adatokra van szükség. Nem túlzott az az igény, hogy az ilyen válla­lati beruházásokat az egyedi nagyberu­házásokhoz hasonló szabályok szerint kell előkészíteni. Az előterjesztést a felügye­letet gyakorló miniszter nyújtja be. Talán nem felesleges rámutatni arra a fontos szerepre, amit a felügyeleti szervek az ilyen vállalati beruházások előkészítésé­ben betöltenek. A minisztériumok köz­vetítik mindazokat az információkat, amelyek a központi és vállalati célkitű­zések egymásra való hatását biztosítják. A központi fejlesztési céloknak megfele­lő beruházások kiválasztásával, a nép­­gazdasági tervbe való felvételével és a „partnerek összehozásával” járó szerve­zés jelentős része hárul a felügyeleti szervekre. A kormány elé terjesztés az­zal a kötelezettséggel jár, hogy a fel­ügyeleti szervek a vállalati ajánlatok megalapozottságát megfelelően ellenőriz­zék és ennek érdekében — a vállalati döntési jog korlátozása nélkül — a be­ruházásoknak az egyedi nagyberuházá­sokhoz hasonló előkészítését biztosítsák. Helyes ha a felügyeleti szervek a vál­lalatoknak megadják a segítséget, amit az egyedi nagyberuházásoknál biztosíta­nak számukra (pl.: más felügyeleti szer­vekkel való egyeztetés, kapcsolódó beru­házásokra vonatkozó megállapodások stb.) A fl­idnél kedvezőbb A vállalkozás önállóságának és kocká­zatának fenntartása mellett az állam a finanszírozáshoz­­ a hitelnél kedvezőbb feltételű segítséget nyújt. A vállalat és a bank szerződésben rögzíti a kölcsön fo­lyósítási és törlesztési feltételeit. A fej­lesztési kölcsönnel támogatott beruházá­sok finanszírozása elvben azonos a vál­lalati beruházásokéval. A vállalati beru­házások finanszírozási módjától viszont eltér abban, hogy — a kormányszintű döntésben rögzített feltételeket a vállalat és a bank már nem vitathatja. — az állami beruházásokra érvényes folyósítási szabályokat kell alkal­mazni (pl.: okmányoknak a bank­hoz beküldése, a fizetési megbízás­hoz számlák csatolása, importletét­mentesség); — érvényesíteni kell az állami pénzesz­közök felhasználásának ellenőrzé­sére vonatkozó előírásokat (pl.: a bank részéről a rendeltetési célnak megfelelő felhasználás vizsgálata, számla- és árellenőrzés). Az új konstrukció szervesen beleillik a jelenlegi beruházási rendszerbe. A jogi szabályozásra a tapasztalatok alapján később kerül sor. Várható, hogy a kormány az egyedi nagyberuházások minősítésénél már a közel­jövőben alkal­mazza ezeket az elveket és a jelentős fejlesztéseknél — egyedi nagyberuházás­ként való jóváhagyás helyett — a válla­latok intenzívebb érdekeltségének meg­­­teremtését és szabad forrásaik felhaszná­lását kívánja meg. A felügyeleti szervek és az érdekelt vállalatok informálására az Országos Tervhivatal és a Pénzügy­minisztérium tájékoztatót adott ki, a Ma­gyar Beruházási Bank pedig informálja a beruházókat milyen módon élhetnek a fejlesztési kölcsön lehetőségével. Dr. Szabó László IV. FEJLESZTÉSI KÖLCSÖN VÁLLALATI NAGYBERU­HÁZÁSOKHOZ GB-h­atározat a döntési jogkörről és a finanszírozásról A beruházások rendjében meghatáro­zott kritériumok szerint jóformán minden jelentős beruházás az egyedi nagyberu­házások körébe lenne sorolható. Egyrészt ennek, másrészt a kedvező finanszírozási feltételek következtében az egyedi nagy­­beruházások engedélyezése iránti igények állandóan növekednek. Minthogy sokkal több az igény, mint amennyi a megvaló­sítás tényleges lehetősége, szükségszerű volt az egyedi nagyberuházásokkal kap­csolatos döntési jogkör gyakorlásának és a finanszírozás módjának megváltozta­tása. A Gazdasági Bizottság közelmúltban hozott határozata szerint: — az egyedi nagyberuházások körét a mainál szűkebbre kell vonni; — a szelektálásnál pozitív tényezőnek kell tekinteni, ha a vállalat saját eszközeivel minél nagyobb mérték­ben részt vesz a megvalósításban. a népgazdaságilag fontos és a jövőben vállalati döntési körbe utalt beruhá­zások fejlesztési kölcsönnel támo­gathatók. Ez az állásfoglalás két alapvető beru­házási politikai szempontot körvonalaz. Egyrészt a vissza nem térítendő, ingyenes költségvetési juttatást a legszükségesebb mértékre korlátozza —, másrészt a nagy­összegű, hatékony és a saját anyagi erő kockázatát viselő vállalkozásokat „fej­lesztési kölcsönnel” támogatja. Továbbra is egyedi nagyberuházásként kell számba venni az olyan beruházáso­kat, amelyek — az állami döntés szük­ségessége mellett — költségvetési támo­gatás nélkül nem lennének megvalósít­hatók. Ilyenek a kommunális igényeket kielégítő, a nem termelő szférába tarto­zó nagyberuházások. Költségvetési támo­gatásra tarthatnak igényt az olyan ter­melő jellegű beruházások is, ahol a fej­lesztés új vállalatot „alapít’­. Számolni kell az olyan termelő beru­házásokkal is, amelyeknek egyedi keze­lését nemcsak a fejlesztési cél jellege, és nagyságrendje, hanem objektív gazdasági tényezők teszik indokolttá. Az alapanyag­ellátás, vagy az energiaszükséglet bizto­sítása az ipar fejlesztésének alapvető feltétele akkor is, ha a megtérülés ob­jektív okokból nem kedvező. Meg kell valósítani olyan fejlesztéseket is, amelyek átfogó központi programok végrehajtását szolgálják, vagy fontosabb egyensúlyt . KEDDTŐL kezdetben volt­ a patronálás. Ami­kor az iparválla- 2­ V_z látók az úgyszól­ván gyermekcs­ csil­­­pekben járó tsz-ek első lépéseit egyengették. Ön­kéntes brigádok társadalmi munkában járták az or­szágot, feladva hét végi pihenésüket, segítették a kezdeti gondokkal küzdő mezőgazdaságot. Azóta alaposan megváltozott a helyzet a tsz-ek többnyire ugyan­csak megerősödtek, s az iparral oly­kor már perlekednek, konkurrálnak. Hol spor­tszerűen, hol némi szépség­hibával. A patronálás és a perlekedés kö­zött van egészséges középút is, az együttműködés. Nemcsak elvben, mert példa is akad rá. Az Ácsi Cukorgyár és a helybeli Egyetértés Tsz kapcsolata már ko­rábban is jó volt, az utóbbi időben még tovább mélyült. Ismeretes, hogy a cukorgyártás idénymunka, s az idényben — szep­tembertől februárig — évről évre meg kell küzdeni a munkaerő­­hiánnyal. S bár az őszi betakarítási munkák egybeesnek a cukorkam­pány kezdetével, az Egyetértés Tsz vezetői úgy döntöttek: kölcsönadnak 30 dolgozót a gyárnak, hogy ezzel segítsék a cukorrépa-feldolgozást. Hogy a kölcsönadott tsz-tagok távol­léte ne okozzon fennakadást, fokoz­ták a betakarítás gépesítését. S hogy a „jótett helyébe jót várj” nemcsak mesebeli kategória, a cu­korgyár se maradt adós: jelentős mennyiségű répaszeletet ad el a tsz-nek, ami a szarvasmarhák ta­karmányozására igen alkalmas. Úgy gondoljuk, hogy az iparválla­latok és a mezőgazdasági termelő­­szövetkezetek kapcsolatának ez a legjobb formája. Talán nem véletlen, hogy történe­tünk egyik szereplőjének neve: — Egyetértés. Az önállóbb . Nem új a vita, de az önállóság ki­­szélesítésével jelentősége megnöve­kedett, hiszen egyre inkább „zseb­be” vág. A gyártók „biztonságosabb” keres­kedelempolitikát szeretnének, a ke­reskedelem „merészebb” iparpoliti­kát. A merészség, persze, önmagában nem elég. Példázza ezt az az eset is, amikor a külföldi piacokon várat­lanul megnövekedett a kereslet egy bizonyos — az Iszó profiljába vágó — rádiócső iránt, mivel az egyik nyugati cég nem tudta teljesíteni szállítási kötelezettségét. Itt volt a konjunkturális lehetőség a kockázat­­vállalásra, de egyben a nehézség is: a gyár kapacitása 100 százalékig le volt kötve... Másfelől a gyártók vetik a keres­kedelem szemére, hogy nem jelzi időben a piaci igényeket, ezért késik a fejlesztés. Nem kell soká várni a kereskede­lem válaszára: mintegy esztendeje jelezte a piaci igényt a PCL 805 tí­pusú csövekre, amelynek gyártása még ma sem megoldott kérdés. Sorolni lehetne a vita részleteit, a lényeg érzékeltetéséhez azonban ta­lán ennyi is elég. Nagyon jó, ha a vállalatok ezt a kérdést napirenden tartják, hiszen a piacon maradni csak a gyártmá­nyok fejlesztésével lehet, a fejlesz­téssel pedig a kockázat többnyire együttjár. S mert az ipar és a kereskedelem egymás nélkül aligha élhet, e közös munkát valami nagyon hasznos do­loggal lehetne kiegészíteni. A kockázatvállalás közös felelős­ségével a gazdálkodás egyre több gondolkodás­ra készteti a vál­lalatok vezetőit, beosztottjait egy­aránt. Új helyze­tek állnak elő, váratlan kérdések merülnek fel, amelyek eddig a fő­hatóság gondját, esetleg felelősségét jelentették. A piac újabb, korszerűbb termé­keket vár, s ha a „beverklizett” gyártmányok ma még kitöltik a ka­pacitást, s el is adhatók, mindinkább gondolni kell a holnapra. Gondolni, de immár nem az irányító szervnek, hanem a vállalatnak. Új termékek gyártására áttérni, vagy akár a meglevőket továbbfej­leszteni, bizonyos kockázattal jár. A piac hiányos ismerete ugyanolyan bajt okozhat, mint a műszaki rugal­masság hiánya. A kockázato­s koc­káztatás eddig szokatlan kérdése ez. Hogy mennyire időszerűnek érzik a vállalatok ezt a kérdést, s „házon belül” mennyire foglalkoznak vele, mutatja ezt az Egyesült­ Izzó üzemi lapjában megjelent vitacikk. A vállalati önállósággal együtt­járó kockázatvállalásról van szó, pontosabban arról: a kockázatra szükség van, de ki vállalja? A ke­reskedelem-e, viselve a gyártók in­tézkedéseinek felelősségét, vagy a gyártók osztozzanak a kereskedelem kockázatvállalásában ? S­or KEDDIG

Next