Figyelő, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1969-07-02 / 27. szám

A FOGYASZTÓI ÁRRENDSZER TOVÁBBFEJLESZTÉSÉRŐL,,, Gazdaságirányítási reformunk egyik alapelve, hogy a gazdasági szabályozókkal tegyük lehetővé a termelés, a külkereskedelem és a fogyasztás összehangolt fejlesztését. Ez a koncepció feltételezi a termelői, a kül­kereskedelmi és a fogyasztói árak össz­hangját, mindhárom szférában egységes árelv alkalmazását. Az egységes árelv nem lehet más, mint hogy az árak a társadalmilag szükséges ráfordítások, a piacok értékítélete és a célszerű állami preferenciák hatására alakuljanak. A társadalmilag szükséges ráfordítás... Fogyasztói árrendszerünk kevéssé felel meg az egységes árrendszer támasztotta követelményeknek. Fogyasztói áraránya­ink ugyanis általában nem igazodnak a társadalmilag szükséges ráfordítások ará­nyaihoz. Emiatt a hazai fogyasztói árará­nyok a termékek és szolgáltatások több­ségénél mind a külországok fogyasztói ár­arányaitól, mind a belföldi termelői ár­arányoktól eltérnek. Fogyasztói árarányaink gyakran nem­csak a nagyobb termékcsoportok, hanem az egymást helyettesítő termékek vonat­kozásában is­­ eltérnek a ráfordításará­nyoktól, annak folytán, hogy egy-egy termékcsoporton belül is különböző for­galmiadó- vagy árkiegészítési kulcsok vannak érvényben. Igaz, az egymást helyettesítő termékek vagy választékok fogyasztói árarányai eltérhetnek (sőt gyakran kívánatos is, hogy eltérjenek­ a ráfordításarányoktól. De ez az eltérés akkor kedvező hatású a kereslet és a kínálat egyensúlyára, ha befolyással van a termelésben és a fo­gyasztásban közvetlenül érdekelt felek — a vállalatok és a lakosság — nyereségére, illetve megtakarítására. Ezért ilyenkor szükségtelen operatív, pénzügyi eszkö­zökkel beavatkozni az átalakulásba. Forgalmiadó-rendszerünk a legutóbbi másfél évben sokat javult. Megszüntet­ték az úgynevezett különbözeti adózást és összevonták a ruházati cikkek forgal­­miadó-kulcsait. De még így is túlságosan magas (kb. 1500) a forgalmiadókulcsok száma. 1. A mezőgazdaság folyó termeléséhez a ráfordításoknál olcsóbban kap egyes eszközöket és anyagokat (gépet, műtrá­gyát, növényvédőszert, importtakarmá­nyokat stb.); 2. a fejlesztési beruházásokhoz az ál­lam támogatást nyújt; 3. az átlagosnál rosszabb körülmények között gazdálkodó termelőszövetkezetek állami támogatásban részesülnek. Mindezeket a támogatásokat olyan kö­rülmények között folyósítjuk, amikor egyfelől a termelőszövetkezetek megszer­vezése után megnövekedtek a folyó ter­melés, különösen a bővítés költségei, másfelől a mezőgazdasági felvásárlási árakat időközben többször is emeltük. Feltételezve, hogy a mezőgazdaság folyó termeléséhez szükséges anyagok és eszközök hatékonysága a jövőben növek­szik, beszerzési áruk pedig csökken, tá­mogatásuk hosszabb időszak alatt külö­nösebb felvásárlási áremelés nélkül meg­szüntethető. A mezőgazdasági fejlesztés költségei­nek egy részét világszerte az állam vise­li. Ezeket a költségeket nálunk sem­ indo­kolt közvetlenül, a lakosságra terhelni. Több szempont szól amellett, hogy a mezőgazdasági árakat ne a legrosszabb, hanem az átlagos körülmények között gazdálkodó termelő üzemek költségei­nek figyelembevételével alakítsuk ki, ez pedig szükségessé teszi a gyengébb ter­melőszövetkezetek támogatását. Áreltérítések és piaci egyensúly Ésszerű fogyasztói árrendszerben az árak centrumát néhány kivételtől (sze­szesitalok, gyógyszerek stb.) eltekintve a — tágan értelmezett — társadalmilag szükséges ráfordítások képeznék. A je­lenlegi fogyasztói árarányoktól a helyes­nek ítélt árarányokig a forgalmi adók és árkiegészítések radikális szűkítésével juthatunk el. Ez a feladat hosszabb idő­szak (mintegy 10 év) alatt hajtható vég­re. A fog­yasztói árarányoknak a ráfordí­tásarányokhoz való közelítését úgy kell megoldani, hogy az ne borítsa fel a je­lenlegi árak alapján kialakult piaci egyensúlyt, illetőleg a meglevő egyen­súlyzavarokat ne fokozza, hanem csök­kentse. Az árváltozásokat tehát szükség esetén össze kell kapcsolni a kínálat bő­vítésével vagy szűkítésével. A jelenleg érvényesülő áreltérítéseket több csoportba lehet sorolni aszerint, hogy milyen piaci egyensúlyi feltételek között funkcionálnak. Eszerint megkülönböztet­hetünk — keresleti-kínálati egyensúlynál, — túlkeresletnél, valamint — túlkínálatnál érvényesülő forgalmi adókat és fogyasz­­tóiár-kiegészítéseket. Ezek megszünteté­sekor (csökkentésekor) más-más piaci problémák merülnek fel és megoldásuk módja is eltérő. Azoknál a forgalmi adós termékeknél, amelyek kereslete és kínálata egyensúly­ban van, a forgalmi adó csökkentése az árrugalmasságtól függően növeli a keres­letet (eltekintve más cikkek egyidejű ár­­változtatásának a jövedelmekre gyako­rolt hatásától). Ebbe a csoportba tarto­zik a ruházati cikkek egy része (például kötöttáruk, konfekcionált termékek), ide sorolhatók az édesipari, a vegyipari termékek stb. Az egyensúlyt természetesen mindig az exporttal és az importtal összefüggés­ben kell vizsgálni. Ha például a ruháza­ti export csökkentése nem kívánatos, az árcsökkentést a termelés bővítésével kell megalapozni. Azoknál az árkiegészítéses termékek­nél és szolgáltatásoknál, amelyeknél a kínálat és a kereslet (igénybevétel) a je­lenlegi árak mellett összhangban van és a kereslet az árváltozásokra érzékeny, az árkiegészítést olyan időpontban célszerű csak megszüntetni, amikor a kínálat gaz­daságosan csökkenthető (esetleg exportra irányítható), vagy a kéréslét a jövedel­mek növekedésével stb. bővíthető. Ide tartozik például a vendéglátóipari étel­­ár-kiegészítés, amely a jövedelmek növe­kedésével megszüntethető. A gazdaságo­san nem exportálható és az állattenyész­tésben szükségképpen keletkező terme- *é­kek — tej, tejtermékek, zsiradékok — árkiegészítését tehát a közeljövőben nem volna helyes megszüntetni. Azoknál, a forgalmi adós termékeknél, amelyekből túlkínálat van és a kereslet pang (például méteráruk), a forgalmi adó csökkentése segíthet az egyensúly megteremtésében. Azon árkiegészítésben részesülő termékeknél és szolgáltatások­nál, amelyekből a kínálat meghaladja a keresletet (például szén, mozik), a prob­léma konkrét ismeretében lehet állást foglalni. Ilyen esetekben a tevékenység racionalizálására éppen az árkiegészítés csökkentése adhat ösztönzést. Csekély azoknak a magasabb forgalmi adóval terhelt cikkeknek a száma, ame­lyekből túlkereslet mutatkozik. Ilyen termékek például a sör, a cement, a fe­nyőfűrészáru stb. Ezeknél a forgalmi adó és az ár csökkentése csakis a kíná­lat bővítésével egyidejűleg valósítható meg. A lakossági fogyasztásban számottevők azok az árkiegészítéses termékek és szolgáltatások (például sertéshús, állami lakások, kommunális szolgáltatások stb.), amelyek iránt évek óta tartós túlkeres­let mutatkozik és a növekvő igényeket nem tudjuk kielégíteni. A túlkereslet oka persze nem kizárólag az alacsony ár, de a kereslet és a kínálat közötti szaka­dék kialakulásában ennek is szerepe van. Különösen igaz ez az összefüggés az ál­lami lakásokra, amelyek felújításához és üzemeltetéséhez folyósított állami tá­mogatás a lakbérbevételek több mint másfélszeresét teszi ki. Az állami la­kásnak ma nem az áru, hanem a jutta­tás jellege van előtérben. A támogatás megszüntetésével kialakított díjak hoz­zásegíthetnek az egyensúly létrehozá­sához, a különféle lakásépítési kons­trukciók versenyéhez, a terhek igazsá­gosabb viseléséhez. Az egyes lakossági rétegek — például munkások és alkalmazottak, nyugdíja­(Folytatás a 4. oldalon)­­ ' ____’ ...eltérő értelmezése Abban, hogy az árképzés alapját a tár­sadalmilag szükséges ráfordítások kell hogy képezzék, általában egyetértés van. De már arról,­ hogy mit tekintsünk tár­sadalmilag szükséges ráfordításoknak, megoszlanak a vélemények. Az egyik vé­lemény szerint a társadalmilag szükséges ráfordítások a belföldi termelői árakkal, a másik szerint a világpiaci árakkal azo­nosíthatók. Megítélésem szerint hazánk­ban, ahol a külkereskedelem aránya a nemzeti jövedelemhez képest magas, kí­vánatos, ha a társadalmilag szükséges ráfordítások kialakításában mind a szo­cialista, mind a tőkés piac tartósan érvé­nyesülő árai aktívan részt vesznek Ezek az árak az alapanyagok esetében közvet­lenül, de közvetve a félkész- és készter­mékek árain keresztül is hatást kell, hogy gyakoroljanak a termelési költsé­gekre és a termelői árakra. E hatást az egységes árszorzóknak, az ésszerű vám­tarifának és állami visszatérítési rend­szernek, valamint a rugalmas áraknak kell közvetíteniük. A társadalmilag szükséges ráfordítá­sok nem mindig azonosak a belföldi ter­melés költségeivel (költségeknek tekint­ve a normatív elvonásokat, eszközleköté­si járulékot, illetményadót is). Ezért kü­lönbséget kell tenni a­ tényleges ráfordí­tások és ama költségszint között, amelyet a szocialista állam éppen a nemzetközi árarányokra, exportképességünkre stb., tekintettel érvényesíthetőnek ítél. Igen fontos ez a­­megkülönböztetés a kiterme­lő iparban és a mezőgazdaságban. Az élelmiszerek fogyasztói ára szempontjá­ból lényeges kérdés, hogy a mezőgazda­­ságb­an mit tekintünk társadalmilag szükséges (elismerhető, továbbhárítható) ráfordításnak. Ismeretes, hogy a mező­gazdaság magas közvetlen állami támo­gatást kap, emellett a mezőgazdasági termelő üzemeknek nem kell fizetniük eszközlekötési járulékot és illetmény­­adót. A me­zőgazdaságnak nyújtott köz­vetlen támogatás három fő form­ája: FIGYELŐ, 1969. JÚLIUS 2. ­ A közgazdász feladatai a modern gazdaságban Interjú Erik Lundberg professzorral A Magyar Közgazdasági Társaság meghívására 1969. június 5. és 13. között hazánkban tartózkodott Erik Lundberg professzor, a Svéd Királyi Akadémia tag­ja, a Stockholmi Egyetem tanára, a Nemzetközi Közgazdasági Társaság elnöke. Ennek során előadást tartott a Magyar Közgazdasági Társaság rendezésében a Tudományos Akadémián és a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen. Munkatársunk felkereste a világhírű közgazdászt, aki készségesen válaszolt a Figyelő kérdéseire. Kérdés: Professzor úr szerint mi a közgazdászok feladata egy modern gazdaságban? Válasz: Elsősorban a közgazdász tanácsadó szerepét hangsúlyoznám, amellyel a gazdasági és a politikai élet irányítóit hozzásegíti a helyes döntések­hez. Ez a szerep nagyon fontos, de ve­szélyes, ha valaki sokáig csak ezzel fog­lalkozik, ugyanis előbb-utóbb a szakmai vakság áldozata lesz. Képtelenné válik az objektív ítéletalkotásra, mert kötik saját korábbi tanácsai és azok következ­ményei. A közgazdász másik fontos feladata, hogy megkísérelje nézeteiről meggyőzni a legszélesebb közönséget. A közgazdász nem élhet elefántcsonttoronyban, állan­dóan publikáljon, és ne restellje néze­teit a legegyszerűbb formában, akár napilapokban, is hirdetni. Tudjon és akarjon hatni a tömegekre. Tőlem ide­gen az amerikai közgazdászok bonyolult előadásmódja, rafináltsága és gyakran túlzott elvontsága. Persze még sok egyéb feladatuk is van a közgazdászoknak, amelyeket ne­héz lenne mind felsorolni. Kérdés: Sokat vitatkoznak a közgaz­dászok a kapitalizmus második világ­háború utáni fejlődésének sajátosságai­ról és különösen a gazdasági ciklusok, válságok kérdéséről. Mi erről az ön véleménye? Válasz: A ciklusok, és azon belül a gazdasági visszaesések ma is a régi szabályossággal jelentkeznek. Mi más lenne a bruttó nemzeti termék növeke­dési ütemének az évi 0 és 7 százalék közötti, periodikusan jelentkező ingado­zása? Ezen mit serm­ változtat az, hogy a ciklusra ma már általában nem jellem­ző a ter­melés abszolút visszaesése. Ezt a két világháború közöttinél sokkal jobb pénzügyi politikának köszönhetjük. Ezen a ponton hadd kanyarodjak vissza az előbbi kérdéshez: Ralph Hawtery, az is­mert angol közgazdász és pénzügyi szak­ember már a­­húszas években javasolta a kormányoknak a pénzügypolitika nagymérvű tökéletesítését. De az 1929— 1933-as válságnak kellett bekövetkeznie ahhoz, hogy a kormányok hallgassanak a közgazdászokra. Kérdés: Az elmúlt években — éppen a „Tőke” megjelenésének századik év­fordulójával kapcsolatban — nemcsak nálunk, de a tőkésországokban is sokat foglalkoztak a közgazdászok Marx-szal. Meglehetősen ellentétes vélemények is elhangzottak. Mi erről a véleménye professzor úrnak? Válász: Kevéssé ismerem Marxot. Engem elsősorban Marxnak a ciklusról szóló fejtegetései érdekeltek. Amennyire meg tudom ítélni, Marx sokkal nagyobb hatással volt a közgazdaságtudomány fejlődésére, mint sok „hivatásos” köz­gazdász. Érdekes, hogy a mai fiatal gene­ráció nálunk is rendkívül érdeklődik Marx iránt. Követelik, hogy tartsunk előadásokat Marxról és a marxizmusról. Kérdés: Mi a véleménye a matematika közgazdasági alkalmazásának lehetősé­geiről és korlátairól? Válasz: Ma már aligha szólni bizo­nyításra, hogy bizonyos matematikai módszerek rendkívül gyümölcsözően fel­­használhatók a közgazdaságtudomány te­rületén is. Az absztrakt matematikai gon­dolkodásnak a közgazdaságtanban azon­ban vannak veszélyei is. Gondolok itt például Debreu működésére, akinek té­teleit vagy nem lehet, vagy veszélyes len­ne közvetlenül alkalmazni. A matematika felhasználóinak ez a csoportja ingová­nyos talajra lép, de azért ezekre a­ ku­tatásokra is szükség van. Úgy vélem, megengedhetjük magunknak ezeket a próbálkozásokat. A túlságosan absztrakt modellekből gazdaságpolitikai következ­tetéseket levonni azonban kockázatos do­log, ilyennek tartom például azokat a modelleket, amelyek a fogyasztói prefe­renciákból indulnak ki. Kérdés: Mi professzor úr véleménye a nemzetközi pénzügyi rendszer problé­máiról? Válasz: Ismét a közgazdász feladataira hivatkozom: megmondhatjuk és meg is kell mondanunk, hogy a jelenlegi pénz­(Folytatás a 4. oldalon) X3ro ­ X

Next