Figyelő, 1969. július-december (13. évfolyam, 27-53. szám)

1969-12-03 / 49. szám

­ IV 33b /t­­1^ ) . gatnémet márka így itt is a külföldi kereslet volt a ndlkívül­ erőteljes konjunktúra fő had­ereje. Már 1969 első nyolc hónapjá­­n 20,7 százalékkal magasabb szinten nőtt az áruk és szolgáltatások kivitele m­int egy esztendővel korábban. Belgi­­u—Luxemburg esetében a Hollandiá- L eltérő különleges vonás az volt, így augusztusban törés állt be. Ennek a az volt, hogy a francia frank le­­tékelésével párhuzamosan a belga ink ideiglenesen meggyöngült. Szep­­nberben azonban az export már­abb rekordot ért el. Ugyancsak Hollandiától eltérő ár­­alat, hogy Belgium—Luxemburg vá­­tlozásában az import sokkal gyor­­sban nőtt. A növekedés augusztusban előző év augusztusához képest elérte 28,1 százalékot. Ennek az a magyará­­ja, hogy a­­belső kereslet expanziója ági­um—Luxemburgban lényegesen óban kibontakozott, mint Hollandiá­­n. Ezért (s itt már lényeges eltérés atatkozik Hollandia és Belgium L­uxemburg között a konjunktúra ter­ts­zetét illetően) számolni kell a külke­­skedelmi mérleg deficitjének irányza­tai, miután a belföldi kereslet ta­rtót ösztönző erőteljes növekedésével rhuzamosan az őszi hónapokban a Iga ipar külföldi megrendelésállomá­­ának növekedése lelassult. Ily módon ipar termelésének évi növekedése, melyet Belgium—Luxemburgban 1969-­­ 10—11 százalékra becsülnek, kisebb ízben következménye az export növe­­lésének. profit Hollandiában, Belgium—Luxemburgban a gazdaság észének stabilitása éppen úgy nincs szélyeztetve, mint Hollandiában. Az ílített eltérések következtében azon­­n bizonyos lényeges különbségek ig figyelhetők. Így mindenekelőtt az port s­­a nemzetközi versenyképesség ikkent, s a belföldi kereslet expanzió­jak erőteljes szerepe a konjunktúra vitartásában. Lesz-e felértékelés? Ez a különbség pénzügyi vonalon ag­­n tükröződik, hogy a holland forint iránylatában egyértelműen a felérte­­lésre spekulál a nemzetközi pénzügyi ág, míg a belga frank esetében a ekuláció erőteljesen ingadozik. Így idául augusztusban a francia frank-­­ párhuzamosan még a belga frank értékelésére számítottak, s ennek ke­­tkeztében körülbelül 8 milliárd belga frank értékű tőke áramlott ki az ország­ból. Ezt a veszteséget azután az őszi hónapokban kiegyenlítette a belga frank felértékeléséről szóló híresztelések kö­vetkeztében kibontakozó tőkebeáramlás. Ez utóbbit az is elősegítette,, hogy csak október legvégén tett nyilatkozatot a belga kormány, a belga frank felértéke­lésének megtagadásáról. Ily módon sike­rült az őszi­ hónapokban a belga nem­zeti bank devizapozícióit ismét szuffi­­citessé tenni. Az eddigiekből is kitűnik, hogy külö­nösen Hollandia viszonylatában tovább­ra is számítani kell a deviza felértéke­lésével kapcsolatos híresztelésekre, sőt ilyen irányú pénzügyi nyomásra. Hol­landiában és Belgium—Luxemburgban az említett, árnyalati különbségek elle-­­­nére a helyzet annyiban azonos, hogy a konjunktúra hajlamos a túlpörgésre és a kormányoknak heves pénzügyi harcot kell vívniok e túlfűtöttségi tendenciák ellen. Ez a küzdelem azonban mind holland, mind belga—luxemburgi vi­szonylatban nem különösebb erre hatásos. Arról van ugyanis szó, hogy a vállala­tok önfinanszírozási ereje és lehetőségei oly mértékben megnőttek, ami a rend­kívül magas kamatláb ellenére is le­hetetlenné teszi a magángazdaság beru­házási tevékenységének erőteljes féke­zését. Így hát mind holland, mind bel­ga—luxemburgi viszonylatban igen erő­teljes a kísértés (különösen a központi bankok vezető köreiben) a felértékelés végrehajtására. Mint a Neue Zürcher Zeitung pénzügyi rovata leszögezi: „Még mindig nem biztosak a gazdasági megfi­gyelők és szakértők abban, hogy a Bene-­­­lux országokban érintetlenek maradnak a jelenlegi devizaárfolyamok”. Ami mindkét viszonylatban óvatosság­ra inti a gazdaságpolitika vezetőit, az­ elsősorban az, hogy nem bizonyosak a nyugatnémet felértékelés belső követ­kezményeiben. Különösen a felértékelés­­szempontjából elsősorban számba jö­hető Hollandiában azt figyelik, hogy vajon a nyugatnémet márka felértékelé­se nem vezet-e recessziós jelenségek­hez az NSZK-ban. Ez az egyébként is lassuló külföldi konjunktúrával együtt már erőteljesen érintené a holland gaz­daságot. Valószínű tehát, hogy a közel­jövőben a Benelux államokban nem ke­rül­ sor felértékelésre. A távolabbi jö­vőben is csak akkor, ha a nyugatnémet márka felértékelésének következménye­képpen nem mutatkoznak recessziós je­lenségek az NSZK-ban és ezzel párhu­zamosan olyan lesz a nemzetközi kon­junktúra helyzete, hogy a felértékelés irányába ható nyomás nehezedik a Be-­­s Belux devizáira. utolsóz óntermelés Indonézia ónbányái a izlések szerint idén ezer tonna ónt ter­m­ek. Az ország ónbányái­­k termelési eredmé­­e 1966-ban évi 12 700 ma volt, majd 1967- t elérte a 13 827 ton­­a, 1968-ban pedig a 049 tonnás szintet. Az Indonézia által ex­­ttált ónmennyiség­enként 50 millió dol­­értékű devizát jöve­­­mezett. Francia bankküldöttség Jugoszlá­viába­n Jugoszláviában tál­alásokat folytatott az ök legnagyobb fran­­bank, a La Banque Lé union Europeene­ldöttsége. A bank a rdk­ív­ül befolyásos mneider—Creusot ipari sporthoz tartozik, s szt vesz a Jugoszlá­­vban levő Bori Maj­­­pek-i és kutinai ipa­objektumok fejleszté­sek finanszírozásá­­n. Jean de Dreuzy, a bank vezérigazgatója Belgrádban kijelentette, hogy pénzintézete­­ sok­oldalú kapcsolatot léte­sített a jugoszláv gazda­sággal. Autóár-emelkedés A nyugat-németorszá­gi autógyárak emelik gyártmányaik árát. En­nek keretében a Baye­rische Motorenwerke A. G. (BMW) bejelentette, hogy árait átlagosan 7 százalékal emeli. A Daimler—Benz A.­­ G.­­nél november 19-től 4— 5 százalékos áremelés lép hatályba. A FIAT Művek, a Re­nault Művek és a Cit­roen Autógyár nyugat­­németországi leányvál­lalatai gyártmányainak ára egyelőre változat­lan marad. Új bolgár tengeri kikötő Várnában új kikötő építését kezdték el, amely három ötéves terv egyik legnagyobb építkezésének ígérkezik. A kikötő közvetlenül a devnjai ipari övezet kö­zelében lesz. Az építke­zés első szakaszában — amely körülbelül hat évig tart — négy kilo­méter hosszú kikötőhely létesül. Mellette egy­idejűleg huszonegy ten­geri hajó tartózkodhat, s ezzel évente nyolcmil­lió­ tonna áru forgalmát teszi lehetővé. A kikö­tőhelyet később a több­szörösére hosszabbítják, a ki- és berakodás munkálatait pedig teljes egészében gépesítik. Jugoszlávia külkereskedelme A Jugoszláv Statisz­tikai Hivatal legújabb jelentése szerint Jugo­szlávia kivitelének érté­ke az év első 10 hó­napjában elérte a 14,7 milliárd új dinárt (egy dollár hivatalos értéke 12,50 dinár) a behozatal értéke viszont megha­ladta a 22 milliárd di­nárt. Jugoszlávia első számú külkereskedelmi partnere az NSZK, a második helyen Olasz­ország, a harmadik he­lyen pedig a Szovjet­unió áll. p Cikksorozatban adtunk tájékoztatást a különböző európai szocialista országok lakáshelyzetéről és lakáspolitikájáról. Most, a részletes ismertetés után az ál­talános tapasztalatok összefoglalására is sor kerül. Az európai szocialista országok lakás­­politikája több szakaszra bontható. Az első szakaszban, 1950-ig,­ minden szük­ségletet megelőzött a háborús kárt szen­vedett népgazdaságok helyreállítása és újjászervezése. Célul tűzték ki a múltból maradt szociális egyenlőtlenségek meg­szüntetését. A legégetőbb lakásigényeket az adott lakásalap újraelosztásával elé­gítették ki. A lakásalap újraelosztása ■nem egyformán zajlott le. • Egyes orszá­gokban a bérházjellegű házingatlanokat állami tulajdonba vették, másutt meg­hagyták a magánházak tulajdonjogát, de az­­alacsony lakbérek megállapításával s a lakóbérbevételek jó részének az épüle­tek javítására való megkötésével, a sza­bad rendelkezési jog megvonásával olyan helyzetet teremtettek, hogy a bérházak nem válhattak munka nélküli jövedelem­­szerzés forrásául.­­ Új helyzet, új feszültségek A második szakaszban, az 1951—1955. években a termelő berendezések fejlesz­tése volt az elsődleges feladat. Egyébként a lakásépítés fokozásának is előfeltétele ez. A tényleges lakásépítés többnyire háttérbe szorult. Közben megélénkült a lakosság demográfiai fejlődése, megnőtt a házasságkötések száma, a természetes szaporodás. A nagyarányú iparosítással, a mezőgazdaság kollektivizálásával és gé­pesítésével a falusi lakosság nagy töme­gei vándoroltak a városokba és zsúfolt­ságot hoztak létre. A lakosság átrétegző­­dése, folytán egyre égetőbben megnőtt az igény, mind az új lakások, mind a meg­levő, hosszú idő óta elhanyagolt lakóshá­zak felújítása, korszerűsítése iránt. A harmadik szakaszban 1956—1960-ig a lakáspolitika arra irányult, hogy mie­lőbb önálló lakást biztosítsanak minden családnak. Kis alapterületű, szerényen berendezett lakásokat igyekeztek építeni. Elsőrendű cél a mennyiségi hiány felszá­molása volt. Megindult a lakóházak ta­tarozása. Ebben az időszakban csaknem mindegyik szocialista ország perspektívi­­­­kus tervet dolgozott ki a lakáskérdés gyökeres megoldására. A lakáshiány felszámolását elsődlege­sen állami feladatnak ítélték, de a meg­növekedett lakossági vásárlóerő lekötése végett számoltak az igénylők­­ anyagi részvételével is. Mivel a lakáshiány túl­nyomórészt a városokban jelentkezett, ahol a földterület jobb kihasználásához, a közművesítés gazdaságosságához több­szintes beépítésre van szükség, az orszá­gok többségében, a lakosság anyagi erő­forrásainak bevonása céljából, lakásszö­vetkezeti mozgalmakat szerveztek. Megoldások kutatása A negyedik szakaszban, 1961-től nap­jainkig erősödik az a felismerés, hogy ki­zárólag állami erőforrásból a lakáskérdés nem oldható meg. Ugyanakkor a lakos­ság megtakarításait e célra rendelkezésre bocsátja problémájának mielőbbi megol­dása érdekében. A lakásépítéshez szüksé­ges anyagokat, szerkezeteket és kivitele­­■r­zői kapacitást azonban az államnak kell biztosítania. Tudományos kutatómunka indult a probléma megoldására. Rájöttek arra, hogy a tömeges lakásépítési igényt csak az építési technológia korszerűsíté­sével, a lakásépítkezések termelékenysé­­gének megnövelésével lehet kielégíteni. A Szovjetunió példájára a legtöbb or­szágban terjednek a nagy falelemes épí­tés iparosított módszerei. A kialakult helyzetben az új megoldá­sok keresése két irányban­ is megindult. a) Intézkedések váltak szükségessé a lakosság különböző rétegei teherviselésé­nek arányosabbá tétele érdekében, s ez legcélszerűbben a lakbéreknek reális szintre emelésével látszott megoldható­nak. Részleges lakbérrendezést hajtottak végre ennek érdekében az elmúlt évek­ben Lengyelországban, Csehszlovákiában, Romániában és Jugoszláviában. b) Szükségessé vált az olcsó bérű álla­mi bérlakások elosztási rendszerének a­­ megreformálása, amely helyenként ki­terjedt a meglevő lakások kellő kihasz­náltságának biztosítására is (kihasználá­si pótdíjak fizetése). A szocialista országok lakáspolitikája, bár sok rokonvonást tartalmaz, a megle­vő adottságok, a kialakult szokások, ha­gyományok, továbbá a gazdasági lehető­ségek miatt jelentős eltéréseket is mutat. Az Európai Gazdasági Bizottság lakás­ügyi, építési és városrendezési bizottsá­gának értékelése szerint a szocialista or­szágok közül a legeredményesebben elé­gíti ki a lakosság lakásszükségleteit el­sősorban Csehszlovákia, a Német De­mokratikus Köztársaság, továbbá Ma­gyarország. A második csoportba Len­gyelország és a Szovjetunió sorolható, kedvezőtlenebb a helyzet lakásügyi szempontból Bulgáriában és Jugoszlá­viában és valószínűleg Romániában (azért valószínűleg, mert kellő részletes­ségű adatok nincsenek.) Műszaki bázis A lakásgazdálkodásban eltérő problé­mákat okoz a régi lakónegyedek­ felújítá­sa, korszerűsítése. Ezek a feladatok leg­nagyobbak Csehszlovákiában, az NDK-­­ ban és Magyarországon. A házak karban­tartási és felújítási munkáiban pótolni kell az elmaradásokat, amelyek még a háború alatti és a háború utáni idők mu­lasztásaira nyúlnak vissza. A háború alatt a legnagyobb veszteségeket a Szov­­jetunió, Lengyelország és Jugoszlávia lakásalapja szenvedte. Javítani kell a lakásállomány összeté­telét, mert méretük, nagyságuk nincs kellő összhangban a háztartások nagysá­gával, szükségleteivel. Emiatt nagy a zsúfoltság, a lakások egy részében pedig kihasználatlanság mutatkozik. A legtöbb szocialista országban magas az 1 szobás lakások arányszáma. A lakások újbóli elosztása ugyan csökkentette ezt a prob­lémát, de a gyökeres megoldás koncent­rált akciót tesz szükségessé az építési, a fenntartási és az elosztási politikában. Jelentősek azok a problémák, amelyek a lakásviszonyokban észlelhető földrajzi különbözőségekből adódnak. Az országok egyes területei gazdaságilag visszamarad­tak, főként Bulgáriában, Lengyelország­ban, Romániában és Jugoszláviában. Nagy a fejlődési szintkülönbség Nyugat- és Kelet-Lengyelország között, Csehszlo­vákiában Szlovákia és Cseh-Morvaország között, Jugoszláviában az észak-nyugati és a dél-keleti szövetségi köztársaságok között. Hasonló problémák várnak meg­oldásra Magyarországon és Romániában is. A szocialista országok a lakáspolitikai célkitűzéseiket hosszabb távú tervekben rögzítik. A célkitűzések jelenleg még ar­ra irányulnak, hogy a mennyiségi szük­ségleteket kielégítsék. Mivel az épülő új lakások jobbak, mint a meglevő lakásál­lomány, egyidejűleg a lakásszínvonal is emelkedik. A lakásépítés tempója csak­nem valamennyi országban növekvő, an­nak ellenére, hogy a lakásberuházások aránya az összes beruházásokhoz képest csökken. N. L. ?) m A szocialista országok lakáspolitikája DECEMBER 3.17

Next