Figyelő, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-25. szám)

1970-06-10 / 23. szám

TELEKREFORM HELY A HÁZAKNAK Napilapjaink május végén pár sorban közölték, hogy a Fővárosi Tanács végre­hajtó bizottsága megállapította a telek­adó budapesti tételeit. Eszerint a tulaj­donosoknak a telek fekvése és közműve­­sítési foka szerint négyszögölenként évi 2010 forint adót kell fizetniük, ezen be­lül legkevesebbet a peremkerületek csa­ládi házas övezeteiben, legtöbbet pedig a belső negyedekben és a budai hegy­vidéken. E szerény híradás alig sejttette, hogy a látszatra nem túl jelentős pénzügyi döntés voltaképpen nagy eseményt je­lent: megkezdődött a lakosság telek­ellátásának fejlesztéséről 1969. augusztus 31-én hozott kormányhatározat gyakorla­ti megvalósítása. A két időpont között a határozat „elméleti” végrehajtása folyt, amelynek során az illetékes minisztériu­mok körültekintően kidolgozták és nyil­vánosságra hozták az új telekellátási rendszer részletes szabályait. A telek­reform előkészítése természetesen nem ennek a viszonylag rövid időszaknak a műve. Évek óta nyílt titok már, hogy a telekgazdálkodás, a telekellátás jogi és pénzügyi alapjai az egyre szorongatóbb építési területhiány és a vele összefüggő spekulációs jelenségek miatt gyökeres változtatásokra szorulnak. A reform irá­nyai — a közvélemény bevonásával — már jóval az említett kormányhatározat előtt körvonalazódtak. A szakemberek azonban tisztában voltak a kérdés bo­nyolultságával, sok tekintetben „kényes” vonatkozásaival, ezért a megoldásra elegendő időt kértek és kaptak. Most, az építésügyi- és városfejlesztési, a pénzügy- és az igazságügyminiszter rendeleteinek ismeretében nyugodtan elmondhatjuk: helyes volt ez az alapos­ság, a gondolatok kellő érleltetése. Úgy tűnik, a rendeletekben megfogalmazott új szabályok valóban képesek hosszú távra rendet teremteni a telekpiacon. Horderejüket akkor tudjuk igazán mél­tányolni, ha mindenekelőtt némi vissza­pillantást teszünk az eddigi állapotokra. Visszaélések a hiánnyal Köztudott, hogy a felszabadulás után a telekgazdálkodást jó darabig az a téves szemléletmód határozta meg, amely szerint a földtulajdonnak nincs sem használati értéke, sem ára. Ezért az állampolgárok és az állam vállalatai, in­tézményei lényegében korlátozás és anyagi ellenszolgáltatás nélkül juthat­tak a köztulajdonból építésre alkalmas telkekhez. A földreform körülbelül 450 ezer házhelyet juttatott az igénylőknek, s később, egészen 1957-ig is a juttatás maradt a lakosság telekellátásának alapja: az állam minimális, szinte csak jelképes megváltási áron adta át a la­kosság személyi tulajdonába a telkeket. Az ötvenes évek vége felé a juttatási rendszert értékesítési rendszer váltotta fel, amelyben a helyi tanácsok által ki­alakított telkeket az OTP nagyjából már piaci-forgalmi áron adta el a lakosság­nak. Ezzel párhuzamosan fellendült a magánszemélyek egymás közötti telek­forgalma is. A lakosság magánerőből történő lakásépítkezéseihez, a nyaralók és hétvégi házak iránt egyre növekvő igények kielégítéséhez évente több tíz­ezer építési telekre van szükség, s az állam az igényeknek csak igen kis ré­szét tudja kielégíteni, mert az egyes te­(Folytatás a 2. oldalon) ­ 'U? 'L' Devizapolitika (3. old.) + Döntés, hatáskör, érdekeltség (5. old.) • A közgazdaság­tudomány műhelyei (6. old) Iíj kapcsolataink Dél-Amerikával (7. old.) Eszközellátottság és termelékenység a mezőgazdaságban­­ (15. old.) kérdések"valam a pálya­választ anal A fiatalok nagy többsége az általános iskola befejezése után kerül szembe a pályaválasztás kérdésével. Az minden­ki előtt nyilvánvaló, hogy egy 14 éves — a kamaszkor küszöbén levő — gyerek ezt az életbevágóan fontos kérdést aligha döntheti el megbízhatóan és felelősségtel­jesen. A választás többnyire a nem min­dig reális szülői elképzelések, családi aspirációk függvénye, s az esetek leg­nagyobb részében „vakon”, tehát a ki­választott pálya különösebb ismerete nélkül történik. További kérdőjelek: mi történik­­azok­kal, akik valamilyen iskolatípusból le­morzsolódnak? Milyen ma az iskolában a tanulók pályára való felkészítése, s milyennek kellene lennie ahhoz, hogy az ne negatív előjelű szelekcióként érvé­nyesüljön? Hogyan lehetne a szakisko­lákban javítani a felvételi kiválasztási munkát? Hogyan alakul — és alakí­tható — a munkásosztály utánpótlási folyama­ta? Mi történik a képzés után, kik és miért válnak be, vagy miért alkalmat­lanok? Nagyjából ezek a kérdéscsopor­tok foglalkoztatják a szakképzés kuta­tóit. Tavaly decemberben 7000 fiatal terje­delmes kérdőívet kapott a Munkaügyi Minisztérium Ifjúsági és Pályaválasztá­si Osztályának, illetve Pszichológiai La­boratóriumának aláírásával. Ez a kér­dőív-tömeg volt az alapja annak a ta­nulmánynak, amelyet a minisztérium Szakképzési Kutatások címmel adott köz­re a közelmúltban. A tanulmány része, első lépése egy nálunk merőben új, rendkívül hasznos eredményeket adó ku­tatómunkának. A megkérdezettek 62,2 százaléka szak­munkástanuló, 20,5 százaléka szakközép­­iskolában tanul, s 17,3 százaléka már dol­gozik. (Jellemző: a szakmunkástanulók szüleinek csaknem 80 százaléka, a szak­középiskolások szüleinek 61 százaléka, a már dolgozó fiatalok szüleinek pedig több mint 80 százaléka fizikai munkás.) Hogyan választanak szakmát ? A reprezentatív vizsgálat módszerei­vel felderített első kérdéscsoport: ho­gyan, milyen hatásokra történt a pálya­­választás, milyen motivációk alapján döntöttek a kiválasztott pálya mellett és ezek a motivációk megfelelnek-e a szóbanforgó szakmákhoz kívánatos mo­tivációknak ? A megkérdezetteknek csaknem 26 százaléka szülői tanácsra hallgatva választott szakmát. Gyakorla­tilag ide sorolhatók azok az esetek is (a megkérdezettek 15,2 százaléka), amikor családi hagyományok voltak a döntés motivációi. Jelentős azoknak a száma, (15,1 százalékkal sorrendben harmadik), akik „úgy gondoltam, ez lesz a legjobb...” alapon döntöttek. A motivációs skála rendkívül sokrétű. Baráti tanácsok, vé­letlen körülmények, rádióban hallott, tv­­ben látott, vagy újságban olvasott isme­retek, üzemlátogatási élmények és taná­ri tanácsok egyaránt szerepelnek a lis­tán. S a sor legvégén, mindössze 3,4 szá­zalékkal ott van azért a szervezett (is­kolai vagy egyéb nyilvános) pályaválasz­tási tanácsadás is. (Megjegyzendő: a pá­lyaválasztási tanácsadás, néhány év alatt, úgyszólván a semmiből fejlődött ki, ha­tásában még kevés eredményről lehet beszámolni.) A motivációs körülmények különösebb kommentálása nélkül is nyilvánvaló, hogy nagyon sokan nem az általuk ere­detileg óhajtott szakmát választották. Izgalmas kérdés, hogy milyen okok miatt kellett lemondani az eredeti elképzelé­sekről? Figyelmen kívül hagyva a ne­hezen kategorizálható „egyéb” okokat, listavezető a rossz tanulmányi eredmény. Rögtön ezután következnek az anyagi megfontolások. („Nem ezt akartam, de így hamarabb jutok önálló keresethez”, illetve: „ebben a szakmában jobbak a kereseti lehetőségek”) Van egy csoport, amely a kiválasztott szakmában na­gyobb fejlődési perspektívát lát. Jelen­tős azok száma is, akik kényszerből döntöttek: a helyi adottságok miatt, il­letve mert a lakóhelyhez közel csak a választott szakmát tanulhatták, más is­kola nem volt. A döntés motivációi A kutatók arra is választ kerestek, hogy a fiatalok, szakmájukkal kapcso­latban, milyen motívumokat tartanak fontosnak, s ezeket fontossági sorrend­ben 1—10-ig rangsoroltatták. A „jó ke­reset” fiúknál, lányoknál, szakmunkás tanulóknál és már dolgozóknál egyaránt az első helyen szerepel. A szakközépis­kolásoknál harmadik helyre került, s megelőzik az „újítási, feltalálási lehető­ség” és az „alkatrészekből működő szer­kezeteket lehet létrehozni” típusú mo­tivációk. További, viszonylag nagy gyakoriság­gal választott, jelentősebb motiváló té­nyezők: a munkafeladat veszélyessége, elmerült, átfogó gondolkodás igénye, döntési lehetőség, illetve a döntések kockázatának vállalása, kezdeményező erő, a politikai állásfoglalás jelentős, le­hetőség a technikai megoldások tökéle­tesítésére. Az ilyen és ehhez hasonló (Folytatás a 6. oldalon)

Next