Figyelő, 1971. július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1971-07-07 / 27. szám

_____ v­szi A közlekedés — közelről Világviszonylatban kevés település van, amely az ország életében játszott vezető szerepe miatt annyira jogosan viseli a főváros nevet, mint Budapest. Kedvező fekvése és más adottságok foly­tán az utóbbi évtizedekben különösen gyorsan nőtt Budapestnek, mint hazánk ipari, közlekedési, szolgáltatási, tudo­mányos, közigazgatási és kulturális központjának fontossága és népessége. 1949 óta a főváros lakossága több mint 400 ezer fővel, közvetlen környé­kéé pedig mintegy 120—130 ezer fővel gyarapodott. (Európában egyedülállóan, az ország városi népességének mintegy 45 százaléka a fővárosban él.) A város nappali népessége a nagyszámú ingá­zókkal, a vidékről és a külföldről ér­kezőkkel együtt ma már megközelíti a 2,3 milliót. Mindez együttjár a fővárosi tömegközlekedés gondjainak szaporodá­sával, pótkocsik folyamatos selejtezése folytán jelentősen javult a járműpark összeté­tele. A régebbi típusú, favázas motor­kocsik zömét főjavításuk során korsze­rűsítették, fémvázas szerkezetűvé épí­tették át, és döntő többségében mint új, nagyobb teljesíményű motorral fel­szerelt ikerkocsit állították újra forga­lomba. Így a villamosforgalmat jelen­leg lebonyolító ,­mintegy 1220 motor és közel 500 pótkocsi többsége már megfe­lel a mai követelményeknek. A fővárosi tömegközlekedési üzem­ágak közül az autóbusz-hálózat bővült leggyorsabban, teljes hossza az 1949. évi­ 249 km-rel szemben, ma már több mint 560 km. E járművek 101 viszonylaton, közel félszáz betét- és időszakos jára­ton, 18 gyorsjáraton, valamint jónéhány idény-, sport- és rendkívüli járaton közlekednek, a főváros minden külső peremkerületét érinti egy vagy több autóbuszvonal. A buszhálózat fejlesztése az elmúlt 20 évben három fő irányt követett. A külső kerületek és a városközpont kö­zött úgynevezett sugárirányú járatokat létesítettek. (Így teremtette meg az 56- os járat az észak-budai terület és a bel­város közvetlen összeköttetését, vagy a 99-es a Pesterzsébet, Pacsirta telep, Kispest és a Nagykörút közötti kap­(Folytatás a 2. oldalon) ^ BKV _o­ft­ tel Fejlődő hálózat Nagy-Budapest létrejötte óta a lakás­szaporulat több mint 40­ százaléka a ko­rábban hátrányos helyzetben levő kül­ső kerületekre jutott. A peremvárosok­ban kialakult új lakótelepek azonban ma még túlzottan „élettelenek­’ és nagyrészt alvóváros” jellegűek. Az itt lakók zöme a napi munkavégzés, a szükséges vásárlások lebonyolítása, a kulturális és szórakozási igények kielé­gítése végett rendszeresen a főváros más, esetleg igen távoli pontjaira „köz­lekedik”. Érthető, hogy a népességgya­rapodás, a lakosság növekvő foglalkoz­tatása, valamint a peremvárosi lakóte­lepek kiépülése és a főváros környéki településekről bejáró ingázók számának rohamos emelkedése miatt a budapesti tömegközlekedésben az utazások száma az 1949. évi 0,7 milliárddal szemben ta­valy már megközelítette az 1,7 milliár­­dot. Az igények fokozódását követve az utóbbi két évtizedben a tömegközleke­dést lebonyolító járművek együttes vo­nalhálózatának hossza közel 300 km-rel nőtt, és jelenleg meghaladja a 920 km-t. E hálózaton naponta átlagban mintegy 3000 jármű közlekedik, napi futási tel­jesítményük meghaladja a 0,5 millió km-t. Az említett hálózatbővítés ered­ménye az is, hogy a főváros lakosságá­nak 96 százaléka jelenleg legfeljebb 500 méterre lakik valamilyen tömegközle­kedési eszköz vonalától, illetve megál­lójától. Az ötvenes évek közepétől számottevő eredmények születtek a villamos közle­kedés korszerűsítésében. 1955-ben még a villamospark mintegy kétharmad ré­szének életkora 50 év körül volt. Azóta a 375 UV típusú motorkocsi és több mint 100 db csuklós jármű beszerzésé­vel, valamint a korszerűtlen motor- és Jövedelempolitikánk dnemmája (3. old.) © Az MNB tájékoztatója­­ (4. old.) , ©­­ Szabályozók és vállalati gondok (5.old.) o Vita a közgazdász klubban (6. old.) © Takarmányimport 1971-ben (11. old.) Aratás közben június közepén, két héttel az aratás kezdete előtt adott hivatalos prognózis szerint a „búzából jó közepes termés várható”.­­ A közgazdasági érdeklődésű olvasó sze­retné azt tudni, hogy a „jó közepes ter­més” hány mázsát jelent holdanként. Az olvasó kíváncsisága annál is inkább ért­hető, mert a termés értékrendje az utób­bi évtizedekben megváltozott. Hány mázsa a „jó közepes termés”? „Jó közepes termés” 1960 előtt holdan­ként mintegy 9 mázsa búzát jelentett. Az 1970. évi búzatermést általában gyenge, várakozáson aluli termésnek tartják, de ez átlagosan 12 mázsa felett volt holdan­ként. A mai fajták és agrotechnika mellett 1971-ben szerintünk „jó közepesnek” a 15—16 mázsa holdanként­, (a 26—27 má­zsás hektáronkénti) búzatermést tekint­hetjük. A hivatalos termésbecslők óvatossága érthető, ha a múlt évi tapasztalatokat fi­gyelembe vesszük. 1970-ben ugyanis az aratás előtt azt mondták, hogy megter­mett már minden holdon átlag 15 mázsa búza. Betakarítani azonban csak 12 má­zsát tudtak , mert átlag három mázsát holdanként elvitt az aratás idején az eső, a belvíz, a gyomosodás ... Ebből a tanul­­ság, csak ha átvették a búzát, mond­ható meg, hány mázsa került a raktárba. A búzatermelőkkel szemben az az igény, hogy jól előkészített földbe vessék a jó magot és gondosan ápolják a nö­vényt. Ennek a kötelességnek tsz-eink és állami gazdaságaink dolgozói ebben az évben is eleget tettek. Jó termés fejlő­dött ki a búzaföldeken. És ha nem ismét­lődnek meg az aratás idején a tavalyi katasztrofális esőzések , a meteorológiai statisztika szerint ennek kevés az ese­(Ausztriában 30 q-t, az NDK-ban 41,7 q-t, a világ legnagyobb búzaexportőr ál­lamában, az USA-ban 19,1 g-t termeltek 1968-ban hektáronként.) A hazai szükséglet fedezéséhez mintegy évi 2 millió tonna kenyérgabona felvá­sárlása szükséges. Ha ennél többet vá­sárolnak fel, úgy a többletet exportál­ják. (Például 1969-ben 2,5 millió tonna búzát vásároltak.) A búzatermés egy részét, kb. 1,1—1,2 millió tonnát, nem adják el, hanem a ter­melők vetőmagra, fejadagra és takarmá­nyozási célra tartalékolják. A termelőnél maradó hányad nagyobb termés esetén kisebb, kisebb termés esetén nagyobb. E szerint a hazai szükséglet teljes ki­elégítéséhez kb. 3 millió tonnás búzater­més szükséges. A tavalyi gyengébb búza­termés 2,7 millió tonna volt, s ez csak szűken fedezte a belföldi szükségletet. Az idei aratás során a Gabonatröszt 2,5 mil­lió tonna kenyérgabona felvásárlására ké­szült fel. A búza terméshozamai, mint a táblázat is mutatja, emelkedő tendenciájúak. Va­jon hogyan alakulnak a hozamok a jö­vőben?­lye­n, akkor az idén is (úgy mint 1968- ban, és 1969-ben) a hazai szükségletnél több gabonát takarítunk be. Termelés és hazai szükséglet A korábbi búzatermésekről a következ­­ő táblázat ad képet: A tendenciák elemzése azt mutatja, hogy a hozamok növekedésének eddigi üteme a későbbi években minden bizony­nyal folytatódni fog. A hozamnövekedés egyik legfontosabb tényezője — a műtrágyaadag. Nos a mű­trágyaadag az egész országban — elsősor­­ban az új péti műtrágyagyár üzembe he­lyezése nyomán — növekedni fog. Nem kisebb faktora a terméshozamnak a fajta sem. Jelenleg zömmel a Bezosz­­taja I-et termelik és ezt — az egyébként jó fajtát — a közeli években háttérbe szorítják majd a még nagyobb termést adó új fajták, a „Kaukázus”, a „Ramnaja” és mások. Az átlaghozam növelésére mutató­ té­nyező az is, hogy az állami gazdaságok eddig is nagyobb (1967—69 három évé­ben 18 g/kh, vagyis 32 mázsa hektáron­ként) átlagtermést takarítottak be. A ta­pasztalat szerint az országos átlag néhány év alatt beéri az állami gazdaságok ko­rábbi átlagát. (Folytatás a 10. oldalon) A búza termésátlaga (q-ban) év 1931/4 1951/55 1961/65 1966 1967 1968 1969 1970 évek átlaga Holdanként 7,7 8,3 10,7 12,5 14,9 14,5 15,6 12,1 Hektáronként 13,7 14,6 18,6 21,7 25,9 25,2 27,1 21,3 ­

Next