Figyelő, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-01-05 / 1. szám

4 Az életszínvonal emelkedésével párhu­zamosan a lakosság mindinkább igényli a kulturáltabb, városiasabb jellegű la­kásviszonyokat, amelyek egyik alapfel­tétele a megfelelő színvonalú közműel­látás. E nélkül a lakások korszerű higié­niai felszerelése, a gazdaságosabb fűtés­formák tömegméretű alkalmazása nem, vagy csak aránytalanul költséges, egyedi megoldásokkal érhető el. A harmadik ötéves tervben a víz-, csatorna- és gázvezeték-hálózat jelentős mértékben bővült. Az 1960. évi állo­mányhoz viszonyítva a vízvezeték-hálózat átlagosan évi 8 százalékkal, a csator­nahálózat 4,5 százalékkal, a gázvezeték­hálózat pedig mintegy 7 százalékkal nö­vekedett. Így öt év alatt a települések vízvezeték-hálózata csaknem 5700 km­-rel, csatornahálózata több min­t 1100 km-rel, gázvezeték-hálózata mintegy 980 km-rel hosszabbodott. Öt év igénye: 43,8 milliárd forint Ám a fejlődés — mint a IV. ötéves terv előkészületei során a Gazdasági Bizottság is megállapította — korántsem kielégítő. Városaink zömében a közmű­vek kiépítése a századforduló­­táján tör­tént, s ezek többségének elavultsága, va­lamint az igények növekedése folytán a szükségletektől való lemaradás a közmű­építésben jóval nagyobb az országos át­lagnál. Az urbanizáció, az építőipari ter­melés növekedése és a korszerű építési módok elterjedése a közművesítéssel szemben most minden eddiginél fokozot­tabb követelményeket támaszt. Szüksé­gessé teszi, hogy a következő években a közműhálózat a nemzeti jövedelem emel­kedésénél is gyorsabb ütemben gyarapod­jék, mert csak így lehet elérni viszonylag rövid időn belül a kívánatos színvonalat. A víz- és csatornahálózatnak a lakás­építéshez kapcsolódó fejlesztésére és re­konstrukciójára a negyedik ötéves terv 12 milliárd forintot irányoz elő. Ebből új létesítményekre mintegy 8,5 milliárd forintot fordítanak tanácsi pénzforrásból, a 3—3,5 milliárd forint értékű rekonst­rukciós munkák költségeit pedig a köz­mű­vállalatok saját eszközeikből fedezik. Az említett összegekből 1975-ig várha­­tóan 4900 km vízhálózat (789 ezer m­3/nap víztermelő kapacitás) és 1000 km csator­nahálózat (370 ezer m3/nap szennyvíz­­tisztító kapacitás) valósul majd meg. A A fejlesztés eredményeként a vízellátás­ba bekapcsolt lakások aránya 34-ről 42 százalékra, a csatornahálózatba bekötöt­teké pedig 26-ról 33 százalékra emelke­dik. Az energiafelhasználás szerkezeti kor­szerűsítése jegyében öt év alatt 3,2 mil­liárd forint jut a lakosság gázellátásának javítására, s 1975-ig 600 ezer új fogyasz­tó bekapcsolásával a lakásállomány 65 százalékát vonják majd be a vezetékes és palackos gázszolgáltatásba. A tervek sze­rint öt év múlva már csaknem 400 ezer lakás — a teljes lakásállomány több mint 11 százaléka — részesül korszerű hőellá­tásban. A beruházások elsősorban a táv­­hőellátás rendszerének bővítésére irá­nyulnak. Az ÉVM és az Országos Vízügyi Hiva­tal a IV. ötéves tervre a közműépítési ka­pacitások gyorsütemű, évi 12—15 száza­lékos növelését irányozta elő. A terv ké­szítői figyelembe vették, hogy a korszerű közműellátást nemcsak a városokban, hanem egyre inkább a falvakban is igénylik, ezért a következő öt évben or­szágosan 43,8 milliárd forintos közmű­építési igény jelentkezésével számoltak. Ebből a vízellátás és a csatornázás 26— 27, a villamosenergia-ellátás 6,3—6,5, a gázellátás 3,8—4, a távfűtési hálózat ki­építése pedig mintegy 4,3—4,5 milliárd forint értéket képvisel. A számítások szerint kb. 35 milliárd Ft értékű közműépítési-szerelési munka el­végzésére — megfelelő fejlesztés útján — az építőipar meglevő szervezetei alkal­masak, a fennmaradó 7 milliárd Ft ér­tékű építés azonban csak új vállalatok létrehozásával valósítható meg. Ezért a GB határozata alapján 6 új regionális közmű- és mélyépítő vállalat kezdte meg e működését. Az ÉVM Győrött és Nyír­egyházán, Szegeden és Gödöllőn, az OVH pedig Egerben és Kaposvárott szervezett új vállalatot. A hat új szervezet előre­láthatólag 1973 végére éri majd el ter­vezett évi 300—500 millió forintos kivi­telező kapacitását. Új módszerekkel és anyagokkal Az új termelő egységek létrehozása nem csupán egyszerűen kapacitásbővítést ígér, hanem a hazai adottságokhoz iga­zodó korszerű közműépítési technoló­giák széleskörű meghonosítását is. A műszaki fejlesztés egyik fontos fel­adata a földmunkák fajlagos mennyisé­gének csökkentése. Ez egyrészt korszerű dúcoló berendezések, másrészt olyan technológiák és gépi berendezések alkal­mazásával érhető el, amelyek nem a nyomvonal teljes hosszában történő ki­ásása, hanem fúrás és csőbepréselés, vagy alagútszerű kiképzés útján alakítják ki a vezetéket. A közműalagutas építési mód széles körű alkalmazásának nagy előnye lesz, hogy a ma még gyakori és kellemet­len útelzárásokat a minimumra csökken­ti. A közműépítést gyorsítja és olcsóbbít­­ja majd az előregyártott csővezetékek fajlagos súlyának mérsékelése, a köny­­nyebb anyagú csőfajták (például: az­besztcement-csövek) térhódítása is. A hagyományos építésmódok fejleszté­se elősorban az élőmunkával való taka­rékosság jegyében történhet. Főként az igen munkaigényes anyagmozgatást cél­szerű korszerűsíteni. A nagyarányú közműépítési program végrehajtása megköveteli az építés-elő­készítés színvonalának javítását is. A tapasztalatok szerint ma még a nagy la­kótelep-építkezéseken is — ahol pedig a korszerű építési módok hatékony alkal­mazása a szoros programozáson alapul — sokszor elkésik a szanálás és az alapköz­­művesítés. Az ilyenfajta szervezési za­var pedig nemcsak a kivitelező vállala­tok munkáját lassítja, hanem jelentős többletkiadást is okoz. A közműépítés növekvő anyagszükség­letének kielégítésére már a 60-as évek utolsó harmadában jelentős beruházások kezdődtek. A Cement- és Mészipari Mű­vek saját fejlesztési alapjából és bank­hitelből 1969 márciusában Selypen hozzá­fogott egy új 200 millió forintba kerülő azbesztcementcső-gyár építéséhez. A szükséges különleges cement a Zagyva­parti üzemben kellő mennyiségben és minőségben rendelkezésre áll, azbesztet a Szovjetunióból vásárolnak, az üzemvi­telhez szükséges gépi technológiát pedig Olaszországból szerezték be. A közeljö­vőben termelésbe lépő üzem évente mint­egy 1200 km hosszúságú azbeszt-cement­­cső gyártásával segíti a közműhálózat fejlesztését. 1971-ben befejeződött a BVM szent­endrei gyárának a rekonstrukciója. A létrehozott 11 000 négyzetméter alapterü­letű gyártócsarnokban főként a közműve­sítéshez készítenek előregyártott, előfe­szített beton nyomó- és gravitációs csö­veket. A gyáregység — teljes kapacitásának elérése után — évente 45 km hosszú­ságú vezetékhez elegendő csőmennyisé­get szolgáltat.­­ A távhő- és gázellátás acélcső-szük­ségletét a IV. ötéves tervben a KGM vál­lalatainál megvalósuló fejlesztés és a ki­sebb mértékben növekvő import fedezi. A gépészeti szerelvények, berendezések és korszerű gépi felszerelések iránti igény nagyobb részét ugyancsak ki tudja majd elégíteni a hazai termelés. Építés — vaktában? A közműépítési igények kielégítéséhez természetesen nem csak új vállalatok és gyártói szükségesek. Legalább ilyen fon­tos a már működő vállalatok mélyépítő kapacitásának gyorsütemű fejlesztése, amelynek ma már szinte egyetlen jár­ható útja: a gépesítés fokozása. A gépállomány teljesítménye a közmű­építést is végző mélyépítő vállalatoknál 1965 és 1968 között évente mindössze 3 ezer lóerővel nőtt. Az utóbbi két évben viszont e vállalatok fejlesztési alapjuk­nak már nagyobb hányadát fordították gépbeszerzésre, és így két év alatt gép­parkjuk kapacitása 60 ezer lóerővel emel­kedett. (1970 végén 18 642 gép volt birto­kukban, összesen 329 ezer lóerős telje­sítménnyel.) Az átlagot meghaladó mér­tékben nőtt a földmunkagépek csoport­jában a gumikerekes kanalaskotrók, va­lamint a földtolók és árokásók száma, lényegesen emelkedett a különféle ra­kodógépek, valamint az anyagmozgatást végző autódaruk száma is. A gépállomány e gyarapodása ellené­re a közműépítés ütemét oly erősen meg­határozó földmunkák gépesítettségi fo­ka nem fejlődött eléggé. Ennek egyik oka a gépek igen alacsony időkihasználása. Igaz viszont, hogy a gépi földmunkát sok „külső” tényező nehezíti. Ilyen pél­dául, hogy a már lakott területeken a föld alatti víz- és csatornahálózat, villamos- és postai kábelvezeték, valamint gázvezeték pontos nyomvonalát tartalmazó komplex térképek általában hiányoznak. A közte­rületeken levő nyomócsőhálózat csaknem egynegyedének pontos helye és mérete nem ismeretes. Különösen a vidéki vá­rosokban kedvezőtlen a helyzet, mert itt sokszor még a pár évtizede lefektetett közművek nyomvonalait sem tartják szá­mon. A fővárosban viszonylag kedvezőb­bek a körülmények, de a közműveket üzemeltető hat vállalat itt is általában csak a saját hálózatáról rendelkezik meg­bízható térképpel. A közművesítésben gyakran keletkező csőtörések, kábelsza­kadások, balesetek többnyire ezzel a gonddal függnek össze. Pedig a sérült, törött csövekből eredő vízszivárgás kárai évente általában megközelítik a 100 mil­lió forintot, és a térképek hiánya, a „vaktában” való kivitelezés miatt a köz­műtelepítés lelassulása is nagy anyagi veszteségeket okoz. Az ilyenfajta károk elkerülésére az ÉVM rendeletet szándékozik kiadni, amely országosan kötelezővé teszi az egységes közműhálózati térképek készíté­sét. Csak dicsérni lehet az olyan önte­­­vékenységet, amellyel néhány települé­sen, a rendeletre nem várva, addig is igyekeznek javítani a helyzeten. A fő­városban például a BUVÁTI megrende­lésére a geodéták már készítik Pester­zsébet és Rákospalota egységes közműhá­lózati térképét. A felméréshez használt elektromos műszer nemcsak a közművek helyéről, hanem a csövek anyagáról, vas­tagságáról is értékes adatokat szolgáltat. A vidéki városok közül elsőnek Szombat­hely foglalkozik hasonló előkészítő munkával. A közműépítkezéseket gyorsító külön­féle intézkedések igen sürgősek és fon­tosak, mert a hatvanas években a kivite­lezés alacsony műszaki színvonala miatt általában megnövekedett a közmű-léte­sítmények „átfutási ideje”. A vezetékek építménycsoportjában az 1960. évi 243 napról 318 napra emelkedett az átlagos kivitelezési idő. Segítenek a vállalatok A már körvonalazott nagy közműépíté­si program megvalósítására a GB-határo­­zat szellemében jól felkészült, az ÉVM Közmű- és Mélyépítő Vállalata. A vál­lalat évi 100 millió forint termelésű, mintegy 500 főt foglalkoztató győri fő­építésvezetősége az ottani új vállalat, alapító magva lett. Az anyavállalat ter­mészetesen pótolni kívánja az így tá­madt „kiesést”. Az államtól kapott 87 milliós támogatás és hitel felhasználásá­val gépi állóeszköz-állományát az ötéves tervidőszakban megkétszerezi, számotte­vő létszámnövekedést viszont nem tervez. Eddigi évi 600 milliós termelését elsősor­ban a korszerű technika lehetőségeinek kiaknázásával szándékozik 1975-ig 1,1 milliárd forintra növelni. Az erősen iparosodó és városiasodó Borsod megyében is a közműépítésben leggyengébb az építőipar teljesítőképes­sége. Ezért az Észak-Magyarországi Ál­lami Építőipari Vállalat alapvető fel­adatának tekinti mélyépítő kapacitásá­nak növelését. A tervek szerint a jelen­legi évi 100 millió forint helyett 1975-ben már háromszoros értékű mélyépítő mun­kát végeznek el. A fejlesztést ez a vál­lalat ugyancsak a gépesítésre alapozza, amelyhez mintegy 1­00 millió forintos köl­csönt igyekszik szerezni. A kapacitás­­hiány csökkentését jól szolgálja a Miskol­ci Mélyépítő Vállalat is, amely a közel­múltban új közműépítő-részleget hozott létre, hogy ily módon termelését öt év alatt 40 százalékkal emelhesse. A fővárosban a közműépítés átlagon felüli növelése miatt (az országos köz­­művesítési program mintegy harmadré­sze Budapesten valósul meg) különösen fontosak a kapacitásfejlesztő intézke­dések. A Fővárosi Tanács ezért még az új ötéves tervidőszak előtt összevonással létrehozta a Fővárosi Út- és Közműépí­tő Vállalatot. Az elmondottak igazolják, hogy a kor­szerűbb életkörülményeket szolgáló or­szágos közműprogram megvalósításában a­z állam anyagi áldozatain, a sok pénzbe kerülő beruházásokon kívül nagy szerep jut a tanácsok és a vállalatok öntevékeny szervező-fejlesztő munkájának is. Keller Ílászló X.(ol.­b Fellendülőben a közműépítés HUI EXPORT Megvételre kínáljuk raktárunkról az alábbi tételeket: Különböző löketű, 1500 típusú MECHMAN léghengerek 362/300 típusú, 4 utas vezérlő szelepek, 220 V váltóáramú tekerccsel. Szerelvények: 338/2 típusú hangtompítók AN—838-as csatlakozók tömítő - gyűrűk és egyéb szerelvények. MHP 82/300-as típusú, triplex dugattyús szivattyú, hajtóművel, elektromotorral, komplett, 1 db szinkron elektromotor, OD 245/8 típusú komplett, gerjesztődinamóval 380 V 50 Hz. Különböző méretű 1599-es Li és La típusú eredeti „MERKEL" tömítések 0 38-tól 0 360-ig. Távműködtetésű, 667 AC—1” típusú Fischer nyomásszabályozó, sűrített levegőhöz. Két állású, 3 nyílású Szervó-működtetésű szelepek. NA 30-as rugós terhelésű 30 atm. biztosító szelepek. Kis teljesítményű MINUTEIRE SYNCHROME típusú automatikus zsírzó berendezések. A 9, C1A, C1B jelű, villamos futódaru vezérlő berendezések. SZAPKOVB típusú 1 kV-os erőátviteli kábelek. NSROU-K 1 típusú darukábelek. 5 TK 70 M típusú lúgos akkumulátor telepek. Különböző típusú transzformátor betáplálások és erőátviteli leágazások. CSEPEL VAS- ÉS FÉMMŰVEK EXPORT FŐVÁLLALKOZÓ IRODA • ügyintéző: Rajcsányi Istvánná. Telefon: 131-303. FIGYELŐ, 1972. JANUÁR 5.

Next