Figyelő, 1973. január-június (17. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-03 / 1. szám

Kétmilliárd rubel Nem is olyan régen a népgazda­ság egyik jelentős problémáját je­lentették azok a hullámhegyek és völgyek, amelyek az ipari vállala­tok rendelésállományát jellemez­ték, különösen az év kezdeti idő­szakában. Bár teljes kiegyensúlyo­zottságról — és különösen ütemes termelésről — ma sem beszélhe­tünk, az utóbbi években lényege­zünk, az utóbbi években lényeges javulás következett be. A többi között azért, mert a külkereskede­lem szférájában időben történő, jó előkészítéssel ma már többnyire részleteiben is sikerül összehangol­ni legnagyobb kereskedelmi part­nereinkkel az elkövetkező évre előirányzott kölcsönös szállításo­­kat. Jó példa erre az az árucsere­forgalmi jegyzőkönyv, amelyet 1973-ra vonatkozólag az elmúlt na­pokban írtak alá Moszkvában Nyi­­kolaj Patolicsev és dr. Bíró József külkereskedelmi miniszterek. A jegyzőkönyv jelentőségét min­denekelőtt az abban rögzített vo­lumen határozza meg: a kölcsönös szállítások az előirányzat szerint 1973-ban hét százalékkal halad­ják meg az 1972. évi jegyőkönyv­­ben tervbe vett forgalmat, túlha­ladva az 1,9 milliárd rubelt. Alig­ha kétséges azonban, hogy a tény­leges szállítások — mint ahogy ez 1972-ben is történt — nem állnak meg az előirányzatnál, s így meg­alapozottan fejezte ki az aláírás­nál a szovjet külkereskedelmi mi­niszter azt a reményét, hogy 1973- ban sikerült elérni és meghaladni a kétmilliárd rubeles forgalmat, el­ső ízben az országaink közötti gazdasági kapcsolatok történeté­ben. A forgalom ilyen tekintélyes bő­vülése mellett különös figyelmet érdemelnek azok a minőségi vál­tozások, amelyek — a most aláírt jegyzőkönyvekből kitűnően is — a magyar—szovjet gazdasági együtt­működés alakulását jellemzik. Ezek tükröződnek elsősorban abban, hogy tovább gyorsul a köl­csönös gépszállítások növekedési üteme, s ezen belül a magyar ex­portban mindinkább kialakulnak a súlypontokat képező gépipari ter­mékcsoportok, így például az 1973- ra előirányzott magyar szállítások közöt 972-höz viszonyítva több mint négyszeresére nő a felületvé­delmi berendezések kivitele, több mint három és félszeresére a me­zőgazdasági, s 26 százalékot meg­haladóan az élelmiszeripari gépeké és berendezéseké. A tervezett ex­port autóbuszokból — új típusok belépésével — eléri a 4700 dara­bot, s hasonló dinamikus fejlődés várható a szovjet gépek és beren­dezések szállításában, beleértve újabb tengerjáró hajót, TU—154-es repülőgépeket, s az előző évinél 8000 darabbal több Zsiguli sze­mélygépkocsit. A jövőt illetően pedig különösen nagy jelentőségűek azok a kölcsö­nös szállítások, amelyek a mind­inkább kibontakozó gépipari ter­melési együttműködésen alapul­nak. A már eredményesen működő járműipari kooperáció mellett pél­dául 1973-ban első ízben szerepel­nek a kétoldalú szállításokban számottevő mennyiségben olyan termékek, amelyek a számítás­­technikai, valamint az SZBT kooperáció néven ismert szövőgép­gyártási együttműködés eredmé­nyei. Ha hozzátesszük, hogy a Szov­jetunió 1973-ban is biztosítja az alapvető nyersanyagok többségét, joggal állapíthatjuk meg: a most aláírt jegyzőkönyv meghatározó jelentőségű eleme egész népgazda­ságunk tervszerű, egyenletes fejlő­désének. (mm­s) A fogyasztó istimé (Folytatás az 1. oldalról.) Az sem jó, hogy még mindig egészség­telenül magas a sok kalóriát tartalmazó élelmiszerek fogyasztása, a zsiradékoké pedig emelkedő tendenciájú. Elgondol­koztató az alkoholtartalmú italok „átütő sikere”. Az elmúlt öt év alatt ugyanis az egy főre jutó fogyasztás borból 33 li­terről 38-ra, sörből 44 literből 59-re, ége­tett szeszesitalból 3 literről 5,4-re és összesen (abszolút szeszfokban) 6,8 liter­ről 9,1 literre emelkedett. Talán az ége­tett szeszesitalok áremelése valamelyest csökkenti a keresletet, mindenesetre ér­demes azon elgondolkodni, nem kelle­­ne-e valamiképpen gátat vetni az alko­holfogyasztás növekedésének. Kulcskérdés : az iparcikk Alighanem azoknak a szakemberek­nek van igazuk, akik amellett kardos­kodnak, hogy ha fenn akarjuk tartani a fogyasztás egészének gyors növekedési ütemét és egyidejűleg a torzulások elke­rülésére fékezni kívánjuk az egészségte­len táplálkozáshoz vezető élelmiszerek és az élvezeti cikkek fogyasztásnöveke­dését, akkor kulcskérdés az iparcikk­­fogyasztás emelkedése, természetesen a jelenleginél gyorsabb ütemű fejlődése. Hogyan is állunk az iparcikk-keres­lettel és kínálattal? Néhány fontosabb tartós fogyasztási cikk forgalma A statisztikai felmérések szerint ha­zánkban ma már a családok 60 százalé­kának van televíziója, mosógépe, 47 százalékának hűtőszekrénye, csaknem 80 százalékának rádiókészüléke (a zseb- és táskarádiókat nem számítva). Egyébként nemcsak rádióból van telítettség, valójá­ban a családok több mint 60 százaléka rendelkezik televízióval, hiszen vannak lakások, amelyben több család él együtt. S vannak még tan­uk... ..­.ótv­or­­községekben e jó családok, akiknek la­kásában nincs villany. Hogyan kinek lehet akkor hát elad­ni új, meg új háztartási készülékeket, különféle iparcikkeket ? Az úgyr­­ezett mutyik készüléket csak akkor veszik m­eg.­­ e . megtevőnél korszerűbbet, jobbat kapnak, méghozzá nem is sokkal drágábban. Akik a mina­pi ünnepi csúcsforgalomban vizsgálgat­­ták a kirakatok kínálatát, nem sok új­donságot fedezhettek fel a tv-, a rádió­­készülékek között. A kereskedelem álta­lános panasza, hogy például a híradás­­technikai árucikkeknél nagyon lassan halad a gyártmányfejlesztés. Úgy véljük, nem érdektelen külön is visszaidézni a vegyes iparcikkek októbe­ri és novemberi forgalmi adatait. E for­galom októberben 5,6, novemberben 6,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos forgalmának kiskereskedelmi for­galmát. Csakhogy ez a növekedés a Merkúr Vállalat 46,8 százalékos forga­lom növekedésének tudható be. A tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet stag­nált, a bázishoz képest csökkent a tele­vízió- és rádiókészülékek forgalma, csu­pán a kisebb ajándékozási cikkekből (zsebrádiók) vásároltak többet. A kedvező hitelfeltételek hatására fel­lendült és mindkét hónapban élénk volt a kismotorok forgalma, de a kerékpárok választéka nem volt az igényeknek meg­felelő. Elsősorban a hazai típusok és a gyermek kerék­párok hiányoztak. (Íme, egy árucikk, amire szívesen költenének, le évek óta hiánycikk!) Nem tudták ki­­elégíteni a villamos bordás kályhák iránt megnyilvánult igényeket, az ipari szállí­­ás lemaradása miatt. Időszakos hiány volt propánbután tűz­­helyből, helyenként üveg- és porcelán­­árukból. S bár a korábbi évekhez képest jelentősen jobb volt a bútorkínálat, emelkedett is a forgalom, továbbra is problémát okozott egyes olcsó szoba- és konyhabútorok, gyermekbútorok hiánya. S még nem is soroltunk fel mindent... Ami azt is jelenti, hogy akadtak vásár­ok, akik dolgavégeztelenül távoztak az üzletekből. Holott, mint utaltunk rá, van kereslet, vásárlási kedv. Lenne még nagyobb is, ha vonzóbbá tennék a fogyasztó számára a vásárlást. A kereskedelmi hálózat szükséges fej­lesztése mellett az áruhitelakció bőví­tésére is gondolunk. Több árucikket kel­tene és lehetne hitelre adni, s a törlesz­tési időt még lehetne hosszabbítani. A problémák hatványozottan jelentkeznek a ruházati cikkeknél. Korszerűt és divatosat Jelenleg a ruházati cikkek iránti ke­reslet és a ruházati kínálat összhangja — enyhén szólva — nem teljes. A for­galmi adatok jól tükrözik, hogy a fo­gyasztó miképpen reagál. A ruházati kereskedelem például november hónap­ban mindössze 1,4 százalékkal bonyolí­tott­ le nagyobb forgalmat, mint az elő­ző év azonos időszakában. A ruházati­­ árak alakulásában, illetve emelkedésé­ben több tényező is szerepet játszik. A világpiaci nyersanyagárak alakulásának hatását a költségvetés jórészt „lefogja”. Viszont a választékok cserélődése már megmutatkozik a fogyasztói árakban. Természetesen a korszerűtlen termé­kek helyett a korszerűbb termékek na­gyobb arányú piacra kerülése kívánatos még akkor is, ha bizonyos mértékig együtt jár az átlagárak növekedésével is. De azért mégis az a fontos, hogy a választék cserélődése álljon összhangban a tényleges fizetőképes kereslettel. Hiá­ba jelenik meg ugyanis az üzletek pult­jain a régebbi helyett divatosabb, kor­szerűbb termék, ha a fogyasztó azt nem tudja megfizetni. Arról nem is beszél­ve, ha egyidejűleg eltűnik a boltok­ból a kevésbé korszerű, de olcsóbb vál­tozat. Arra is volt példa, hogy a válasz­tékcsere nem jelentett magasabb hasz­nálati értékű, korszerűbb terméket, csu­pán vállalati érdekből elhatározott ár­emelést. Növelné a ruházati forgalmat, ha néhány textiltermék évek óta tartó hiánya megszűnne. (Gondolunk a bár­sonyra, a düftin-méterárukra stb.) Változatlanul a legnagyobb probléma a kötöttáru. Noha a korábbi évekhez ké­pest jóval kedvezőbb a helyzet, az igé­nyek kielégítése még mindig nem lát­szik biztosítottnak. Nem lenne szeren­csés, ha állandósulna az a tendencia, amelyet 1972 őszén figyelhettünk meg.­­Azt tudniillik, hogy egyes üzemek a kor­szerűsítésre hivatkozva jelentős áremel­kedést, méghozzá nem mindig a haszná­lati értéknek megfelelő ármódosítást je­leztek. Egyre ikutabb probléma: az üzletek­ben levő ruházati kínálatot a széles mo­dellválaszték jellemzi, ugyanakkor azon­ban nagyon rossz a méretválaszték. S ez nemcsak rengeteg bosszúságot okoz a vásárlónak, de oda vezet, hogy egy jelentős részük konfekcióvásárlás helyett inkább szabóságokban dolgoztat. A ruházati forgalom növekedésének is a tartós fogyasztási cikkekével jórészt azonos akadályozói vannak. A fogyasztó akkor vesz új télikabátot, akkor cseréli ki a megunt ruháját, cipőjét, akkor vá­sárol a gyerekének még egy garnitúrát, ha divatosabbat, célszerűbbet, (tehát korszerűbbet) kap, méghozzá megfizet­hető áron. Ami az árakat illeti: a jövő évben né­hány textil- és ruházati termék termelői, illetve fogyasztói árát a forgalmi adó­kulcsok megváltoztatásával mérsékelik. Ennek árcsökkentő hatása mintegy 300 millió forint lesz. Stabilizálják néhány gyermekruházati cikk, illletve néhány választék fogyasztói árát is. (Tehát az iparvállalatok ezek termelői árát nem emelhetik, minőségét nem ronthatják, s természetesen a kereskedelem sem vál­toztathatja meg a fogyasztói árakat.) Mindezzel azt kívánják elérni, hogy legyen több olyan elfogadható minőségű és áru gyermekruházati „standard” cikk, amelyet a kisebb jövedelmű vásárlók néhány évig változatlan, stabil áron vá­sárolhatnak. Az ide sorolt termékek éves forgalmi értéke 170 millió forint. Magá­tól értetődően az lenne a jó, ha az ipar­­vállalatok és a kereskedelmi vállalatok saját hatáskörükben is kezdeményezné­nek ilyen megállapodásokat. Többet érne néhány ötletszerű időleges árleszállítás­nál, ha bizonyos árucikkeket közös el­határozásból egy-két évig változatlan áron hoznának forgalomba. Vigyázó szemek az árakon Egyébként az áremelés nemcsak a ru­házati cikkekkel kapcsolatosan érinti a fogyasztót. Nagyon helyesen az árhatósá­gok havonta két-háromezer helyen vizs­gálják az ipar és kereskedelem ár­politikáját, kalkulációit, az olcsóbb és drágább termékek arányának változá­sait. S ha szükséges, a minisztériumok is közbelépnek az indokolatlan áremelé­sek megakadályozására. A Belkereske­delmi Minisztérium például több ár­emelést akadályozott meg, sőt néhány nagykereskedelmi vállalatot arra is rá­bírt, hogy korábban felemelt árainak egy részét visszaállítsa. A Könnyűipari Minisztérium segítségével megakadályoz­ták például a Tisza Bútorgyár konyha­bútorainak tervezett áremelését. A ke­reskedelem kérésére a Kohó- és Gép­ipari Minisztérium, s az ELZETT gyár a­zárak és vasalások árának október 1-re tervezett emelését levette napirendről. Az Országos Anyag- és Árhivatal ered­ményes közreműködésével hiúsították meg, hogy a boripar egyes borok árát — amely a forgalom 25 százalékát érintette volna — a m­agi­n 12 százalékkal fel­emelte. A fogyasztó leltára és kívánságlistája, lehetőség­ regiszt­ő — természetesen — sokkal­­öv­b­b a fentieknél. Hiszen nem szóltunk a fogyasztásnövekedés egyik nagy volumenéről, a személygépkocsi - ellátásról, arról például, hogy 1985-re 1,5 millió autóval számolunk. (Más kér­dés, hogy író­­.éppen bírják azt majd az útjaink, szervizei­k, üzemanyag-kútháló­zatunk stb.) S nem end-'*­i azt az óriási pénzt-' lekötő­leg , sem, amit a lakás­kultúra kínálna. Bizony, csak feltétel mei­t, a jelenlegi kí­nálat­a igen vonzó, bár a kora pest sokat javult. Ám mér el, hogy „kényszerítő zsál­­e a lakásul’ szépí­tésé -e a fog­isztót. Vágj ek”! A hídvégi házas ütését lolgáló kínál cipőben jár még rt kell még tennü­nk szín­vonala Az e, ’’inte­ne­­szer így, mozi, színi... »z. képest három­­szeres volt,­­ nagyobbak a­nél. A szolgáltató ezért a fogyasztó­vábbi emelése érdé. fontosnak kell tartani, megfizethető árú fogyaszt e­melését, kereskedelmi forgalt. Hogy jövő ilyenkor még felje­hessen a Fogyasztó leltára. II. 1963—67 tkok 1968—72 évek (Ezer darab) (Ezer darab) Hűtőszekrény 392 1 022 Olajkályha 125 1170 Személygépkocsi 68 170 Motorkerékpár 213 391 Televízió 859 1 260 GAZPALÁGPOLLIrC/­­ HETILAP FŐSZERKESZTŐ: dr. Garám József FŐSZERKESZTŐHELYETTES: dr. Follinus János és dr. Varga György OLVASÓSZERKESZTŐ: Foksén Pál MUNKATÁRSAK: Bonyhádi Péter, dr. Breitner Miklós, Garamvölgyi István, Sóvári Gizella, Steiger Ödön, Szőke András, Vértes Csaba, dr. Wiesel Iván SZERKESZTŐSÉG: Budapest V., Alkotmány u. 10. Telefon: 312-553, 311-564, 117-064, 311-302 Levélcím: 1355 Budapest 18. Távirati cím: Hungecon, Budapest Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat. 1959 Budapest Vill., Blaha Lujza tér 1—3. Telefon: 343 — 100,142 — 220 Felelős kiadó: Csollány Ferenc igazgató. Hirdetések felvétele: a Hírlapkiadó Vállalat reklámszolgálatánál Telefon: 142 — 654 Előfizetési díj egy évre 96 forint. Belföldön terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalban, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben és a Posta Központi Hirlapirodájánál (1900. Budapest V., József nádor tér 1.) Külföldre a Kultúra Köny­e és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat terjeszti. (1389., Budapest 149.) Készült a Szikra Lapnyomdában. INDEX: 25 283 FIGYELŐ, 1973. JANUÁR 3.

Next