Figyelő, 1974. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1974-01-02 / 1. szám

A MŰVELTSÉG „ÁRA” Nem újkeletű felismerés, hogy az em­ber ismereteinek gyarapodása nem érhet véget az iskola befejezésével. A művelt­ség állandó gazdagítása, az önművelés változatos — egyéni és szervezett — for­máinak felhasználása feltétele az ember jobb munkájának, tartalmasabb pihené­sének, szórakozásának , azaz az élet teljessé válásának. Az oktatási rendszer és a közművelődés intézmény­hálózatának és tartalmának összhangban kell lennie. A közművelődésnek ki kell egészítenie és tovább kell mélyítenie az iskolától ka­pott útravalót. A közművelődésben is szükségszerű munkamegosztás érvényesül. Vannak olyan közművelődési feladatok, amelye­ket a dolgozó ember munkahelye láthat el. Mások a lakóhely művelődési intéz­ményeire tartoznak, és vannak a közmű­velődésnek olyan formái is, amelyeket az ember saját maga, saját pénzén és a maga otthonában választ a saját művelő­dése érdekében. Ez falura és városra egyaránt érvényes. A közművelődésre fordított forintok összege évről évre emelkedik. A nemzeti jövedelem közművelődésre fordított há­nyada kb. egy százalék, s ezen belül a kifejezetten népművelési intézményekre és feladatokra fordított költségvetési ki­adások összege az utóbbi 12 évben majd­nem megnégyszereződött, alig félmil­liárdról csaknem 2 milliárd forintra emelkedett, s akkor még nem is szóltunk a vállalatok és a szövetkezetek alapjai­ból e célokra szolgáló több százmillió fo­rintról. Sok millió forint helye 1970-es adatok alapján a társadalom és a lakosság összes közművelődési kiadá­sai megközelítik a 10 milliárd forintot, ennek egyharmadát a társadalom, két­harmadát a lakosság fedezi, mind többet költve híradástechnikai berendezésekre, könyvekre, folyóiratokra. Az egész orszá­got átfogó intézményhálózat: több mint 3600 művelődési otthon, 3880 mozi, össze­sen mintegy 11 ezer könyvtár 40 millió kötettel. 133 múzeum várja a művelődés­re vágyókat. Az ismeretterjesztő előadá­sok száma több mint 100 ezer, a szín­házakba évente 5,5 millió, a mozikba 30 millió ember vált jegyet. Míg az otthoni művelődés, szórakozás „saját zsebre” megy, a közintézmények működését a társadalom — tehát min­den dolgozó ember — sok millió fo­rinttal támogatja. Közérdekű kérdés te­hát: vajon a népművelési célokra fordí­tott sokféle forrásból (állami költségve­tésből, vállalatok, szövetkezetek részese­dési, illetve kulturális alapjából) szánna-e­zó anyagi eszközök hogyan szolgálják a dolgozóit, illetve a helyi lakosság műve­lődését? Vajon az anyagi eszközök kon­centrálását, illetve koordinált felhaszná­lását ösztönző irányelvek hogyan való­sulnak meg a gyakorlatban? Ezt­ vizsgál­ta — illetve 1967-es vizsgálatát megismé­telve újra vizsgálta — a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság hat megye 163 tele­pülésén. A vizsgálat csaknem félezer termelő egységet (köztük 100 minisztériumi és ta­nácsi vállalatot, 380 szövetkezetet — eb­ből 205 mezőgazdasági termelőszövetke­zetet), 157 művelődési otthon jellegű in­tézményt és 126 közművelődési könyvtá­rat érintett. A vizsgált településeken él 836 ezer ember (az összlakosság 8 szá­zaléka), kétharmaduk községekben. A vizsgált vállalatok, szövetkezetek és in­tézmények összesen 214 ezer embert fog­lalkoztatnak. A vizsgált körben szereplő anyagi erőforrások 1972. évi összege 64 millió forint, az országos ráfordítások 7 százaléka. A KNEB vizsgálatát az Or­szággyűlés Kulturális Bizottsága is meg­tárgyalta, és több, az érintett kormány­szerveknek továbbítandó javaslatot foga­dott el. Nézzük először a közművelődésben év­ről évre nagyobb szerepet játszó vállala­tok és szövetkezetek közművelődési rá­fordításait. A vizsgált vállalatok az 1972-ben felhasznált mintegy 23 millió forint 80 százalékát vállalaton belüli, 20 százalékát területi közművelődési célok­ra fordították. Az üzemi közművelődés jelentőségét mutatja, hogy 1972-ben az említett vállalatok több mint 7300 ren­dezvényt bonyolítottak le 176,5 ezer részt­(Folytatás a 2. oldalon) A KÖZMŰVELŐDÉSI KIADÁSOK MEGOSZLÁSA (%) Mennyiség és minőség a fogyasztásban (4. oldal) © Mitől lesz a beruházás még drágább? (5. oldal)­­ A külkereskedelem másik oldala (7. oldal) Mi jön az olaj után?­­ (8. oldal) Egy jó találmány­­ zsákutcában (10. oldal) A gazdasági és a területi terv összhangja Hazánkban a tervezés kötelező jelleggel „több szinten” folyik, így például népgaz­dasági, tanácsi (területi), és vállalati szin­ten. A több szinten folyó gazdasági terve­zést az Állami Tervbizottság irányításával készülő népgazdasági terv koordinálja: az egyes tanácsok, vállalatok központi eszkö­zökkel történő fejlesztésére szánt eszkö­zök elosztása, vagy az elosztási irányelv meghatározása útján. A népgazdasági terv területi fejezetet is tartalmaz, amely az ország területfej­lesztésének, a termelőerők területi elhe­lyezésének stratégiáját határozza meg. Külön fejezete népgazdasági terveinknek a tanácsi tervfejezet, amely a kommuná­lis, szociális, kulturális infrastruktúra esz­közeinek a tanácsok közötti (területi) fel­osztásáról dönt. A gazdasági tervezés műszaki-fizikai megalapozása, valamint az ország területi fejlődésének nagy távlatú (30—40 éves) stratégiájának kialakítása érdekében készülnek a fizikai (területi), tervek. Tervek sokasága Nagy távlatú területrendezési tervek készültek az ország egyes körzeteire, táj­egységeire, mint például: a régiók rende­zési terve (1956—1963), a Balaton-környék (1983), a Dunakanyar (1965), Nyugat- Dunántúl (1967), a Velencei-tó és kör­­­vrnyéke (1969), a Mátra—Bükk­ (1971)a­ Középtiszavidéki üdülőterület regionális rendezési terve (1972), valamint az M—1 autóút regionális terve (1969), az Orszá­gos Idegenforgalmi Keretterv (1962), a tanyavilág helyzete, és távlati alakulása (1964—1968). Emellett különféle kistáj­tervek készültek (Kecskemét, Szentes, Cegléd, Szeged stb. környékére); létre­jöttek egyes városok iparfejlesztési ta­nulmánytervei és a határmenti területek rendezési tervei. A területi fejlődés egyes kérdéseinek megalapozására ugyancsak nagy távlatú rendezési tervek készültek, így például a településhálózat fejlődésé­nek irányait az Országos Településháló­zat-fejlesztési Koncepció, illetve a megyei Településhálózat-fejlesztési Koncepciók határozzák meg. A kormány dörgése alapján 1971-ben a területi tervezést­e új rendszer jött létre. A tervezés új rendjének megfelelően nagy távlatú és h­osszú távú területrende­zési tervek készülnek az ország egészére (6 tervezési-gazdasági körzetére) is. A ter­vezés most — az elemzések befejezése után — a koncepcióalkotás szakaszában tart. A nagy távlatú területrendezési terv­ben megfogalmazott és elfogadott terület­­fejlesztési célok az ország egészére (6 tervezési-gazdasági körzetére) kidolgozott hosszú távú és középtávú területfejlesztési tervek útján épülnek a népgazdasági tervbe. Az ország egészére kiterjedő hosz­­szú­ távú és középtávú területfejlesztési tervjavaslatok kidolgozása folyamatban van. A tervezés új rendszerének kialaku­lásával lehetőség nyílt a fizikai és a gaz­dasági tervezés koordinálására, összhang­jának megteremtésére. Összhang térben... A népgazdasági tervezés az ország fej­lesztési eszközeinek eloszlási szerkezetére ad választ. A területi tervezés az egyes ágazatokban felosztott eszközök felhasz­nálásának térbeli optimumát keresi. A gazdasági és a területi­ (fizikai) tervezés tehát a fejlesztés meghatározott idejének (volumenének) és térbeli szerkezetének elszakíthatatlan kapcsolatát juttatja ér­vényre. A gazdasági és a területi tervek összehangolása tehát nyilvánvalóan nél­külözhetetlen eszköze a gazdasági és e­ területi tervek optimális népgazdaság hatékonyságának. A koordinálásnak általában — és ezen belül a gazdasági és a területi tervezés összehangolásának — egyik előfeltétele hogy a különböző feladatok dimenzió­­egybevethetők, illeszthetők legyenek. Nézzük először a gazdasági és e területi tervek eltérő térbeli dimen­zióját. A népgazdasági terv az or­szág egészére készül. Fizikai tervek­­az ország egész területére egyes f­zikai-műszaki fejlesztési koncepciók­on (Folytatás a 6. olda­l)

Next