Figyelő, 1981. július-december (25. évfolyam, 26-53. szám)

1981-07-01 / 26. szám

AMIÉRT AZ IGAZGATÓKNAK AGGÓDNIUK KELL „Annak a vállalatnak, amelyiknek nincs elgondolása a jövőről, valószínűleg nem is lesz jövője” — idézte dr. Csath Magdolna főosztályvezető egy, a vállalati stratégiával foglalkozó külföldi szakem­ber — ha némileg túlzó, de alapjaiban mégiscsak elfogadható — megállapítását azon a konzultáción, amelyet az Ipari Minisztérium a közelmúltban a vállalati stratégiáról rendezett. E témában 1977 októberében rendeztek utoljára tanácskozást, s ha felelevenítjük az akkor elhangzottakat, arra a megálla­pításra juthatunk, hogy szerény előreha­ladás történt. Mindenekelőtt a nehézipar­ba tartozó vállalatoknál örvendetes tö­rekvés tapasztalható a vállalatok hosszú távú fejlődését megalapozó stratégia ki­alakítására. Egyik-másik vállalatnál im­már a vezetés eszközrendszerének integ­ráns része a stratégiai tervezés. Csak, tiki rákén­yszerül Vajon mi az oka annak, hogy a válla­latok többségénél nem folyik stratégiai tervezés? Úgy vélem, a jövőért minde­nekelőtt az aggódik, tehát csak az érde­kelt annak kutatásában, az alternatív le­hetőségek és veszélyhelyzetek feltárásá­ban, a távlati célok kitűzésében, aki arra rákényszerül. Ez a kényszer a közelmúl­tig nem érvényesült. Az eladók piaca, a hiány és annak újratermelődése, a szabá­lyozás, a támogatás rendszere nem tette kérdésessé a vállalatok többsége számára a fennmaradást. A vállalati stratégiáról négy évvel ez­előtt rendezett vitán megállapították, hogy „... a gazdaságirányító szervek meglehetősen uniformizált tervezési aján­lásokat adnak a vállalatoknak, s ezek is gyakran táblázatok kitöltésére, és nem a tervezés érdemi, tartalmi részére vonat­koznak”. (Figyelő, 1977. okt. 26.) Három évvel később, a IV. tervezési konferencia résztvevői úgy értékelték a helyzetet, hogy „... A tervezésben ma is tapasztal­ható a rutin, a táblázatgyártás és erőtel­jesen hat a naturális szemléletmód ... a vállalati tervezésben a vállalati politika kidolgozása még nem nyerte el méltó he­lyét . ..” (Figyelő, 1980. nov. 26.) A mostani tanácskozáson pedig aláhúz­ták: tervezési gyakorlatunk az Országos Tervhivatal más szellemet tükröző kö­zéptávú tervezési irányelveitől eltérően ma is meglehetősen merev, sem az idő­horizont, sem a módszerek tekintetében, sem a tartalmi vonatkozásokban nem számolnak a vállalat jellegének és a vál­lalat környezetének megfelelő, azzal össz­hangban álló tervezőmunka kialakításá­val. A középtávú terveket ma is az irá­nyító szervek részére készítik a vállala­tok, s ez eleve determinálja e munkát. Az eddig elmondottakból az is követke­zik, hogy még csak a kezdő lépéseket tet­tük meg a bizonytalansági tényezők keze­lése módszereinek kialakításában, s a prognosztikában. Mindehhez hozzátehetjük, hogy nem alakult ki a vezetési tanácsadásnak az a hálózata, amely kívülről is segíthetné a vállalatokat a stratégiai tervezés megle­hetősen bonyolult munkájában. M­iha és hiáb­avaló Irán. Talán felesleges szóvá tenni: a straté­giai tervezés központi előírása hiba és hiábavaló lenne. A stratégia kidolgozásá­nak ugyan létezik egy általános, lényegé­ben valamennyi vállalatnál alkalmazható gondolati rendszere, kerete. Ennek meg­ismertetésében aktív szerepet tölthetnek be a központi gazdaságirányító szervek, így többek között az Ipari Minisztérium. Módszertani segédletek, esettanulmányok közreadásával jól szolgálhatják az ügyet. Ám a stratégia kidolgozásának konkrét módszerét minden vállalatnak magának kell kialakítania. Tapasztalataim szerint egyik-másik vállalat lényegében középtá­vú terveit, vagy egy-egy részterületre kidolgozott hosszú távú koncepciót tekin­ti stratégiának. Szólnom kell a stratégiaalkotás szub­jektív feltételeiről, mert ennek a szerepe igen fontos. Ezt bizonyítja többek között az is, hogy a vázolt objektív körülmé­nyek ellenére jó néhány vállalat vezetője felismerte: a stratégiák kialakítása és időről időre történő megújítása kompeti­tív tényező, előny a vállalat számára. E vállalatok rövid és középtávú tervei, va­lamint akciói is összhangban vannak a távlati célokkal. Ez azért fotos, mert a vállalati cselekvést így alárendelhetik a hosszú távú versenyképességet és fenn­maradást biztosító céloknak. Azoknál a vállalatoknál, amelyek stratégiával ren­delkeznek, a középtávú tervezés is meg­alapozottabb és nem korlátozódik a múlt extrapolálására. A középtávú tervek — legalábbis a vállalatok igazi, saját ma­guk számára készített tervei — valóban jövőorientáltak és a vállalat erőforrás-, termelési és piaci struktúrájának változá­sára, illetve a változtatás feltételét képe­ző döntésekre koncentrálnak. Éppen ezen vállalatok példát késztetnek annak a ki­mondására is — látszólag ellentmondva korábbi önmagamnak —, hogy sok válla­lat a jelenlegi lehetőségekkel sem él, vagy azért, mert vezetőik még nem érzékelik eléggé a jelen és a jövő szorító, és a ver­senyben maradás egyre nehezebbé váló feltételeit, vagy azért, mert még nem is­merték fel, s nem találták meg azokat a módszereket, melyekkel a fennmaradás, a túlélés valószínűségét javítani lehet. Mühvtyiitáh Nem szándékom túlértékelni a tanács­kozás jelentőségét. Aligha várhatjuk, hogy a résztvevők menten hozzálátnak stratégiájuk kialakításához, de az, hogy húsz-harminc vállalati szakember kicse­réli tapasztalatait és nyilvános bírálat tárgyává teszi saját (stratégiai) munkáját, az semmiképpen nem marad hatástalan a résztvevők szemléletére, gondolkodására. Bizonyosak lehetünk abban is, hogy a résztvevők egy része ráébred arra: a gaz­dasági vezetők fő ellenségével, a bizony­talansággal szemben a tudatos előrelátás a leghatásosabb fegyver. Ezt a fegyvert azonban minden vezetőnek lényegében saját magának kell kikovácsolnia. Célszerű lenne a műhelyvitákat foly­tatni, esetleg a különböző méretű vállala­tok körében, az egymással tartós együtt­működést folytató vállalatok körében stb. Bizonyára hasznos lenne, ha az ilyen ta­nácskozásokon az Ipari Minisztérium más funkcionális részlegei is részt venné­nek, mert egyrészt olyan szempontokkal gazdagíthatnák a tanácskozást, amelyek így elsikkadnak, másrészt ők maguk is gazdagodhatnának a vállalati tapasztala­tok és törekvések megismerése révén. Olyan korban élünk, amikor már nem engedhető meg az „operatív tűzoltás”. A gazdálkodó szervezetek versenyképes fennmaradása megköveteli, hogy aktív módon hassanak környezetükre. Ehhez azonban előrelátás, a vállalkozás hosz­­szú távú fejlesztésének útját (és feltéte­leit) felrajzoló koncepció szükséges. Ez nem azon múlik, hogy egy vállalat ki­csi-e vagy nagy. „Méretarányos” straté­giákat kell kidolgozni (ennek lehetőségét a nemzetközi tapasztalatok igazolják) a jövőre való felkészülés érdekében. A gazdasági vezető társadalmi felelőssége abban van, hogy mindent megtegyen a rábízott gazdasági egység versenyképes fennmaradása érdekében. Ebben van fon­tos szerepe a vállalati stratégiának. Jómagam csak laboratóriumi körülmé­nyek, igaz igen jól szimulált viszonyok között vettem részt vállalati stratégia ki­dolgozásában. Tudom, hogy bonyolult munkáról van szó, és tapasztaltam: a stratégia kidolgozása nagy szellemi és nem jelentéktelen anyagi ráfordítást kö­vetel. S ha a vállalat azért dolgozza ki stratégiáját, mert azt követni is akarja(!), akkor gondoskodnia kell olyan felülvizs­gálati rendszer kiépítéséről is, amely fi­gyelmeztet: mikor kell megújítani a stra­tégia egyes elemeit, vagy ha szükséges, a Stratégia egész cél- és eszközrendszerét. Tapasztalt vállalatvezetők arra tanítot­tak: a stratégiaalkotás rákényszerít an­nak felismerésére, amiért a vállalatveze­tőnek valóban aggódnia kell... Dr. Varga György * A vállalati stratégiai tervezésről rendezett konzultációt június 10—11-én és 15—16-án az Ipari Minisztérium Terv- és Közgazdasági Fő­osztálya. A tanácskozáson Horváth László, az Országos Tervhivatal elnökhelyettese tartott bevezető előadást, majd Beck Tamás a Len­fonó és Szövőipari Vállalat, Dunajszky And­rás a Ganz-MÁVAG, Tatai Ilona a Taurus Gumiipari Vállalat és Varga Edit a Kőbányai Gyógyszerárugyár vezérigazgatója ismertette a vállalati stratégia kidolgozásában szerzett ta­pasztalatokat. FIGYELŐ, 1981. JÚLIUS 1. Az Országgyűlés napirendjén A statisztikai rendszer fejlesztése Az országgyűlés múlt heti ülésén meg­tárgyalta az 1973. V. Statisztikai Törvény végrehajtásának eddigi tapasztalatait. Megkértük Nyitrai Ferencné államtitkárt, a Központi Statisztikai Hivatal elnökét, a napirend előadóját, hogy vázolja az in­tegrált statisztikai rendszer fejlesztésével kapcsolatos elképzeléseket, amelyekről az országgyűlési beszámolójában említést tett. A beszámolóban valóban felvetet­tem az integrált statisztikai rendszer megteremtésének gondolatát, mint a Sta­tisztikai Törvény követelményeinek meg­felelő fejlesztési elképzelést. Természete­sen e fórumon nem bocsátkozhattam részletesebb szakmai ismertetésre és így örömmel teszek eleget lapjuk kérésének. Az integrált statisztikai rendszerek kialakításának törekvése világszerte elő­térbe került. Ennek oka, hogy a modern élet információéhsége egyre nagyobb és azt klasszikus eszközökkel már nem le­het kellően kielégíteni. Szerencsére ren­delkezésünkre állnak a korszerű számí­tógépek, amelyek segítségünkre vannak az újszerű feladatok megoldására, az in­formációs munka minőségileg új típusú megszervezésére. Az integrált statisztikai rendszer olyan információs rendszer, amely épít a különböző statisztikai ágazatok egymás­tól való függésére, tekintettel van azok ellentmondásos hatásaira is. Széles kör­ben átfogja az információs szinteket, te­hát magába foglalja a mikro-, a mezzo- és a makroszférát és azok kölcsönös kap­csolatrendszerét. Amikor az integrált sta­tisztikai rendszert kívánjuk megteremte­ni, olyan koordinált népgazdasági infor­mációs rendszer kidolgozását tűzzük ki célul, amelyben az adatok és elemzések a különböző vezetői szintek igényeinek, követelményeinek is megfelelnek. A feladat nem egyszerű, hiszen szá­mos elvi és módszertani kérdést kell megoldani. Például a gazdaságstatisztiká­ban koordinálni kell az országunkban ki­alakult adatbázisokat , adatbankokat. A társadalomstatisztikában­­ ki kell ter­jeszteni az egységes lakossági adatgyűjté­si rendszert, anélkül, hogy a lakosságot több adatkéréssel terhelnének. Mind a gazdaság­, mind a társadalom,statisztika továbbfejlesztésében alapvető szempont a kölcsönös kapcsolatok biztosítása, a több szempontú elemezhetőség, az egyedi ada­tok sokoldalú felhasználhatósága. Erősíte­ni kell az összekötő kapcsokat a gazdaság­statisztika és a társadalomstatisztika kö­zött. Az egyik összekötő kapocs a két al­rendszer között a társadalmi jelzőszámok rendszere. Ismeretes, hogy ez a mutató­számrendszer módot ad arra, hogy a tár­sadalmi hovatartozás fontosabb ismérveit hozzákösse a gazdasági aktivitás, a gaz­daságban elfoglalt szerep mutatóihoz. A kapcsolatot elemi adatok és aggregált mutatók szintjén is létre lehet hozni. A kapcsolatteremtésnek azonban más mód­jai is vannak. A társadalom és a gazdaság terüle­tén tapasztalt jelenségek és végbemenő folyamatok kölcsönhatásait mind a nép­gazdaság szintjén,­ mind pedig területi szinten elemezni kívánjuk. Ehhez olyan adatbázisra van szükség amely alkalmas arra, hogy ne csupán az igazgatási hatá­rok között, tehát megyei vonatkozásiban nyújtson lehetőséget a kölcsönhatások vizsgálatára, hanem kisebb egységek — tájegységek, körzetek, nagyobb városok körüli agglomerációk — metszetében is. Bár csak érintőlegesen, de szólni kell arról is, hogy mind a gazdaság-, mind a társadalomstatisztika területén, mind pedig ezek kölcsönhatásaiban nagyobb szerepet kell juttatni az úgynevezett mi­nőségi mutatószámoknak. Mutatószám­rendszerünkben tehát a volumenmutatók mellett (esetenként helyett),* a minőségi mutatószámoknak kell a nagyobb hang­súlyt biztosítanunk. Amikor az integrált statisztikai rendszer kiépítésén munkálkodunk olyan kérdésekre kell válaszolnunk, mint: med­dig tartsuk meg a kialakult és begyako­rolt hagyományos módszereket, és mikor váltsunk? Milyen határok között reali­zálható az új információs igények kelté­se és azok kielégítése? A hazai hagyomá­nyos vagy újonnan kialakult módszerek és a nemzetközi statisztikai szervezetek ajánlásai közötti kapcsolatot hogyan tud­juk biztosítani? E feladatokat csak akkor tudjuk eredményesen megoldani, ha nemcsak a statisztikai szervezet készül fel erre, ha­nem az adatszolgáltatók is szoros együtt­működési készséget tanúsítanak. Wiesel Iván Megnyíltak az ifjúsági építőtáborok — több mint 56 ezer diák, a kö­zépiskolás tanulóknak mintegy a negyede végez közhasznú munkát a KISZ építőtáborai­ban, s 10-14 ezer fiatal dolgo­zik a megyei, valamint az egye­temi, főiskolai táborokban. A fiatalok hagyományos nyári munkája — beleértve a tábo­rokban végzett munkát is —, pedagógiai és gazdasági szem­pontból egyaránt jelentős, ami az utóbbit illeti elsősorban a mezőgazdasági idénymunkák­ban nélkülözhetetlen ez a segít­ség. Ezúttal mégis a nyári munka pedagógiai értékéről szólunk, azzal a meggyőződéssel, hogy távlatilag ez is pótolhatatlan gazdasági értékké válik. Mind­ezt azzal összefüggésben húzzuk alá, hogy a KISZ építőtáborai­ban az idén ösztönző jutalma­zási módszert vezettek be. A változás lényege az, hogy a fo­gadó vállalat az ellátásért napi ötven forintot vonhat le a munka ellenértékéből, a másik ötven százalékból pedig jutal­mazási alapot képeznek, amit maguk a fiatalok oszthatnak el — a táborvezetőség közreműkö­désével — a végzett munka alapján. Különösen fontos az a feltétel, hogy a jutalmazási alap pénzösszegei nem utalhatók át semmiféle, bármily nemes rendeltetésű célra sem. A pedagógiai — egyszersmind társadalmi — célzat ebből vilá­gosan kitűnik: a fiatalok, mi­közben két hétre mintegy „kirán­dulnak” a termelőmunka világá­ba, érzékelik, közvetlenül ta­pasztalják a végzett munkához igazodó elosztás hatásait. Mindez társadalmi mértékben túlmutat a nyári táborozáson, a módszert ugyanis célszerű len­ne alkalmazni általában a fiata­lok nyári — sőt, nem is csak nyári — munkavégzésekor. Is­meretes, hogy sok munkahelyre érkeznek ilyentájt néhány he­tes munkára fiatalok — jobbá­ra az ott dolgozók gyerekei —, és esztendők óta követett gya­korlat, hogy sokhelyütt mintegy a családi jövedelem kielégítésé­nek vagy a gyerek zsebpénz­utánpótlásának tekintik ezt a tevékenységet, valami tessék­­lássék látszatmunkával foglal­koztatva a fiatalokat. Ez pedig nemcsak azért káros, mert sérti e fiatalok igazságérzetét, káros önértékelésükre, de azért is, mert ezzel ezt a képet nyújt­ják a felnőttek,­ a termelő­­munka miágáról. Márpedig ez — legalábbis a munkahelyek zömére kiterjedően — torz kép, hiszen a teljesítményelv, a vég­zett munkához igazodó elosztás mind jobban teret hódít, s mire a mai fiatalok kilépve az isko­lából, elfoglalják majd valódi munkahelyüket, remélhetően teljesebbé válik ez az elosztási rend. Méltán esik sok szó manapság az úgynevezett emberi tényező­ről — a növekedésnek arról a már-már kizárólagos forrásáról, amire jövendő terveinket ala­pozhatjuk. Kétség nem fér hoz­zá, hogy az emberi tényező fej­lesztéséhez nemcsak az általá­nos és szakismeretek gyarapítá­sa, hanem a társadalom műkö­dési elveinek ismerete — sőt, ta­pasztalása — is hozzá tartozik. Ezek sorában pedig különös jó­­lelentőségű az a tapasztalat, ami közvetlenül kapcsolódhat a fia­talok morális érzékéhez, igaz­ságtudatához, a munkának és ellenértékének szoros összefüg­gése. Ilyen módon nem tesznek jót sem a fiataloknak, sem a hol­nap társadalmának azok a mun­kahelyi vezetők akik szervezett és hiánytalanul megkövetelt munka nélkül is „zsebpénzeket” folyósítanak a nyári munkavég­zőknek. A KISZ-táborok új ju­talmazási rendszere is ezt a fel­ismerést igazolja. 5

Next