Figyelő, 1983. július-december (27. évfolyam, 28-52. szám)

1983-07-14 / 28. szám

Pipa-tanszéki esték A Pi­pa-tanszéken ezekben a szép nyári napokban is csakúgy zajlik az élet, mint egyébkor. A sör meleg és csupa hab, a po­gácsa száraz, a fasírt rágós és a csapos többet számol, Binder Ákos, mindenhonnan elcsapott közgazdász és gyógymasszőr is szokott tanári pózában ül a sön­­tés előtt és nagy hangon ma­gyaráz a nyári szünet ellenére be-b­etévedő egyetemistáknak. — A mai óránk témája mennydörgi — a vállalati koope­ráció. — Túró Rudi — veszik szem­­ügyre a hallgatók a megmuta­tott tárgyát. — Nohát, ebben rejtezik a kooperációs nehézség. . — Ebben túró meg csokibe­­­vonat rejtezik. Minden óvodás tudja. — Nem, tévedtek. Ebben va­lóban a kooperációs nehézség rejtezik. Néhány évvel ezelőtt, amikor a T. Rudi megjelent a hollókban, átütő­ sikert aratott. Vették öregek és fiatalok. Nyil­vánvaló, hogy egy ilyen sikeres árucikket pár éven belül el kell rontani, ez gazdasági törvény­­szerűség. A túróipar vezetői fel is ismerték ezt a gazdasági pa­rancsot, és az utóbbi időben el­kezdték a rudacska hosszát csökkenteni. Ez így természetes,­­ kisebb az áru, nagyobb a ha­szon. Minden burkolt áremelés­­ így történik. Csakhogy — emel­te föl bütykös mutatóujját a Mester —, csakhogy elfelejtet­ték a túróipar vezetői egyeztetni a dolgot a zacskóipar vezetőivel, így azután a zacskók még a ré­gi méret szerint készülnek. Eb­ből már az óvodás gyermek is azonnal észreveszi, hogy kisebb lett a Rudi, és elkezdi vissza­sírni a boldog Békeidőket, vagy­is a kiscsoportos éveit, amikor a Túró Rudi még kitöltötte a zacs­kóját. A szülők meg elkezdenek reklamálni. — No és, mire mennek vele? — kérdezte egy újonc. — Semmire, természetesen,­ de nem is ez a lényeg. Csupán nekünk­­ hasznos ez, mert így megtanulhatunk nagyon fontos gazdasági törvényt: a fejlett munkamegosztásra alapuló ipar­ban nagyon oda kell figyelni a kooperációs egyeztetésre, még a burkolt áremelések végrehajtá­sánál is — fejezte be óráját a Pipa-tanszék bölcse. s. v. j. Illúzió ! Nem kenyerem, hogy a ke­nyér minőségének, szállítási és egyéb gondjainak bírálói közé álljak, és rendszeresen kritizál­jam a nehézségeket. Szilárdan hiszek a hivatalos nyilatkoza­toknak, a jobbító szándéknak, de végül is vásárló vagyok, így tapasztalatokkal is rendelke­zem. Hadd mondjak el azért egy rövid történetet, amely a kér­dést meg nem oldja ugyan, de igen szívmelegítő. A múlt szombaton dél felé, amikor a kenyérhajsza tetőzik, környékünkön kifogyott a ke­nyér. A lázasan nyomozók tu­domására jutott azonban, hogy a közeli nagy hentesboltban mégis kapható. A hír igaznak bizonyult, a pulton szép szám­ban sorakoztak az áhított áruk. Az eladó örült, hogy adhatott belőlük, ám őszinte is volt: kö­zölte, hogy a kenyér csütörtöki. Hogy mégis megnyugtassa a vevőket, a félbevágott kenyere­ket látványosan kézbe vette, s mutatta, hogy elég puhák. Nem értettem, mitől. Aztán észrevettem egy áruk­tól fedett részen egy másik eladót, aki adogatta­­ a félbe­vágott kenyereket. Jobban szemügyre vettem, mit művel előbb? Szétvágta a kilós ke­nyeret, két tenyerével ránehe­zedett többször, így puhította. A vevők hálásan vették, lám a csütörtöki is puha még. Elérzékeny­ülten néztem a diszkrét távolban folyó műve­letet, amelyet a „puhító” hen­tes a vevők illúziója érdeké­ben végzett. Örömömben szin­te ellágyult a szívem. Mint a kenyér, ír­ó­ger Csőbehúzó vállalkozás Egy magánvállalkozás össze­omlott. Felszámolják. A vállal­kozás vezetőjének fontos dolga van: bevonul a börtönbe. Nem emiatt a vállalkozás miatt, ezt azalatt csinálta, amíg várt a másodfokú ítéletre. A vállal­kozásnak először nagy sikere­ volt. Jöttek a szerelők, felmondtak az előző, vállalatnál." Nagy ígéret nem volt, ugyan­annyi lesz a fizetésük, mint volt. De mégis új hely. Más hely. És a­­vállalkozás vezetője mindig mosolyog. Bíztak benne. Részben a mo­solya miatt. Másrészt, mert mu­tatott egy csövet — ez az övé. Akinek ilyen csöve van, annak más is varr a raktárában — így gondolták. Meg a szakértelem. Első hónapban nem csináltak semmit, de nem is kaptak fize­tést. Második hónapban homo­kot lapátoltak, ezt is meg kell csinálni valakinek. A fizetés nem érkezett meg, kölcsönkér­tek pénzt a szomszédtól. Harmadik hónapban valami gyanús volt. A negyedikben már határozottabban. Állami vállalatnál ezért már elmentek volna tiltakozni a ma­gas égig. Itt vártak, tűrtek, remény­kedtek és még mindig csak ép­pen gyanakodtak. Az­­ ötödik hónapban úgy érezték, nem megy tovább. Ka­­i vizsgálták, hogy becsapják őket. Visszakérték a munkakönyvü­ket. A vállalkozó némi huzavona után viszaadta a munkakönyvét sértődötten. Ő semmiről nem tehet. Együtt sírnak vagy együtt nevetnek. Most inkább sírnak. A vállalkozó nevetett. A mar­kába. Tíz hónap börtön nem a világ — kibírja. Aztán vállal­kozik tovább. (b. i.) SIKERES VÁLLALKOZÓK ! Az aranyműves műhelyhől a „textilcsászárságig" Az óbudai zsidó hitközség egyik buzgó tagjaihoz, egy arany­műveshez, 1784 kora tavaszá­nak egyik péntek estéjén ván­dorlegény érkezett; ünnep elő­estje lévén, a vándort be kellett fogadni. A vendég a cseh Stibrall kék­festő mester volt, s munkát keresett Magyarországon. A pén­tek esti látogatás során hosszú beszélgetés zajlott le a vendég és az aranyműves között, aki­nek — miután a németországi Goldbergből származott — ne­ve Goldberger Ferenc volt. A beszélgetés lényegére Stibrall megállapítása volt döntő: „Ék­szert csak kevés jómódú ember hord, ruhát viszont milliók” ... ...és a vendég ott ragadt Óbu­dán Goldbergerék­nél, sőt egy szaktársát, az ugyancsak cseh Kanter kékfestőt, is idehívta és 178­4 végén, a Lajos utcában — 3 indi­gócsávázóval és 3 kézinyo­móval — megindította kékfestő­üzemét, az alig 34 éves Gold­berger Ferenc. A kis üzem az akkoriban divatos delén és per­­bál kikészítésére alapította szá­mításait. A kis kékfestőüzem­nek nem volt üzletháza, és Goldberger Ferenc egylovas ko­csijával járta a vásárokat. A vállalkozás sikeresnek bi­zonyult, s az idősödő üzemalapí­tó két fiát is beállította a mű­helybe, sőt Csehországból to­vábbi kékfestő munkásokat ho­zatott. 1828-ban az alapító fia, a 44 éves Sámuel vette át a műhelyt, aki már nem iparosmester mód­ján termelt, hanem, új gépeket vett, fejlesztett, épített, végül gyárat alapított. A cég neve „Csősz. Kir. Szabadalmas kar­ton-, kendő- és vászongyár”. Az első magyar iparmű-kiállí­táson, 1842-ben, amikor a gyár már 120 féle árucikket gyár­tott 110 munkásával, arany ér­­dempénz­ és dicsérő oklevelet nyert. (Kossuth megállapítása a gyárról „Ami a gyárt magát il­leti, az e nemben kétségtelenül legelső az országban.”) A cég neve ekkor már Goldberger Sá­muel F. és fiai volt. A szabadságharc idején Gold­­bergerék támogatták Kossuthot, hiszen a nemzeti függetlenség fontos érdeke volt a gyárnak. 1848-ban a névadó Sámuel 64 éves korában meghalt, s a céget a tizenhat gyermeket világra ho­zó özvegy vette át, és vezette to­vább nagyobb fiaival. 1853-ban a királyi pár látogatásával tün­tette ki a gyárat, s ez alkalom­mal Goldberger Erzsébet, az öz­vegy, gyermekeivel együtt meg­kapta a magyar nemességet, „Buday” előnévvel. Az özvegy 1861-ben vált ki a gyárból, amelyet fiai vezettek to­vább. Ekkor állították fel az el­ső hengernyomógépet (rouleaut). A munkások száma elérte az 500 főt, az általuk gyártott áruk mennyisége az 5 millió métert. A gyárat előbb Károly,­­majd Bertold vette át. A millenniumi kiállításon nagy feltűnést kel­tett a Goldberger-pavilon, s Fe­renc József e kiállításért V­asko­­rona-renddel tüntette ki Gold­berger Bertoldot. 1905-ben a vállalat részvény­­társasággá alakult, majd Ber­told halála után fia, dr. Buday- Goldberger Leó­ lett a részvény­­társaság elnöke. A világháború kitörése előtt a cég 24 utazóval látta el a Mo­narchia szükségleteinek jelentős részét. Raktárai voltak Debre­cenben és Bécsben, áruit expor­tálta a Közel-Keletre, Olaszor­szágba és Angliába. Az első világháború befeje­zése után a változott viszonyok­ra való tekintettel a cég azon­nal hozzálátott a vertikális ki­építéshez, így 1923-ban megin­dultak az első szövőszékek, 1927-ben pedig a fonoda. 1923-ban már Lágymányoson is felépült az új szövőgyár. 1929 végén Tausz János textilnyomó szabadalmaztatott eljárásaival a Goldberger-gyár piacra dob­ta a „Bemberg-Parisette” anya­gokat, 1500 mintával. 1930-ra a munkások létszá­ma 4000-re, a hivatalnokok szá­ma 500-ra nőtt, és 55 európai és tengerentúli országba szállított. A felszabadulás után szovjet segítséggel indult meg a terme­lés. 1948. március 26-án a gyá­rat államosították, és még en­nek az évnek júliusában a gyár ésüzem lett. 1963-ban a Goldberger-f­vár beolvadt a Pamutnyomóipari Vállalatba (Panyova). Ez a vál­lalat nemcsak az ország, hanem Közép-Európa legnagyobb tex­tilvállalata, amely tíz nagy fo­nó-, szövő-, nimmó- és kikészítő­gyárat és­ 8 telepet foglal magá­ba. A BUDAPRINT márkanévvel kiegészített Pamutnyomóipari Vállalat ma 8 és fél ezer dolgo­zójával 120 millió kelmét ter­mel, és termékei 50 százalékát 50 országba exportálta. Pap János Szívesség A vendég másodmagával be­megy a Népköztársaság útján egy presszóba, rendel egy üveg sört és egy kávét. Kissé körül­ményesen ugyan, mert a felszol­gálóra várni kell, tej vagy tej­szín nincs a kávéhoz, nyilván nem nézik a pompás tejtermék­hirdetéseket a tv-ben. Végül is kihozzák a­ rendelt italokat, a vendégek elfogyaszt­ják, fizetnének is, de ez sem olyan egyszerű. Sikerül a fel­szolgáló kisasszonyt figyelmez­tetni, szólna a fizetőpincérnek, aki újabb várakozás után előke­rül. Villámgyorsan közli most már az összeget: — Negyvenkét forint húsz fillér. A vendég átad egy százast, a fizetőpincérnő keres­gél a bankjegyei között. — Kö­szönöm — mondja és visszaad egy ötvenest. A vendég átveszi, de kezében tartja a bankjegyet, s kérdőn néz a fizetőre. Az állja a pillantást, s másodpercekig farkasszemet néznek. Ezalatt a vendégnek a követ­kezők jutnak az eszébe. Mióta az eszét tudja, mindig adott borra­valót, még akkor is, amikor ez volt a jelszó: „Öntudatos dolgo­zó nem fogad el borravalót.” Ő tudta, hogy a hazai népszokások erősebbek az ilyen jelszavaknál, s különben sem volt soha kicsi­nyes. Saját normája szerint tíz százalék körül szabta meg, füg­getlenül a szolgáltatás minősé­gétől. A százalék mindvégig ma­radt, bár az összeg nőtt, amikor drágább lett a sör és a kávé, na­gyobb összeg után rótta le a tíz százalékot. De önként. A csinos fizetőpincér megsza­kítja tűnődésében:­­ így tet­szett gondolni, nem? Mármint, hogy ötvenre kerekítse. A vendég számológép és lo­garléc nélkül tüstént kiszámítja: vitathatóan gyors kiszolgálásért 18—19 százalékos borravalót — írtak elő. Már a bosszankodás határán van, amikor a még mindig far­kasszemet néző vendéglátóipari dolgozó védelmében eszébe jut valami. Az a bizonyos slogan, amely a vendéglátóipart népsze­rűsíti: „Szíveslátás — vendéglá­tás.” Hát persze, erről van szó. Segíteni kell a vendéget, ne spekuláljon a borravaló össze­gén, a szíveslátásban benne van a szívesség is, hogy a dolgozó nyomban megállapítsa a borra­valót is. A fizető­ pincérnő zavartan ko­torász az aprópénze közt, ám a vendég most már­ udvarias elhá­rító mozdulattal válaszol: — Kö­szönöm — mondja. Rájött vég­re, hogy a szíveslátás új, rokon­szenves formájával találkozott. A fejlődés megállíthatatlan .. —söt ! Főszerkesztő: Dr. Garam József. Főszerkesztő-helyettesek: Dr. Fol­inus János, Dr. Varga György. A szerkesztőség címe: Bu­dapest V., Alkotmány u. 10. Levélcím: Pf. 18. 1355 Telefon: 117-201, 119-664, 117-034, 311-302, 127-684, 311-564. Telex:22-6613. Kiadja a Hírlapkiadó Vállalat, Budapest Vill., Blaha Lujza tér 3. 1959 Telefon: 343-100. 336-130. Felelős kiadó: Till Imre, igaz­gató. Hirdetések felvétele a Hírlapkiadó Vállalat reklámszolgálatánál, tel.: 142-654. Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél és a Posta Központi Hírlap Irodánál (KHI) Budapest V., József nádor tér 1. (1900) személyesen vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215—96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Előfizetési díj egy évre 192 forint Külföldre a Kultúra Könyvkereskedelmi Vállalat terjeszti (Budapest I., Fő u. 32.): 83—2955. Szikra Lapnyomda, Budapest. Felelős vezető: Csöndes Zoltán vezérigazgató. HU ISSN 0015—086 X. Index: 25 283.

Next