Figyelő, 1990. július-december (34. évfolyam, 27-52. szám)

1990-07-26 / 30. szám

dattal úgy jellemez, hogy „köröz­nek a keselyűik Kelet-Európa fe­lett”. Az említett térséggel fog­lalkozó fejezet a következő főbb megállapításokat, illetve aggodal­makat tartalmaz. • A régió országainak na­gyon óvatos privatizációs politi­kát kell folytatniok, a magánbe­fektetéseket, valamint a joint ven­­ture-ök megjelenését nem tekint­hetik mindent gyógyító orvosság­nak. „Ugyanis igen nagy a kocká­zata annak, hogy ebben a térség­ben a magánbefektetők tevékeny­ségét sokkalta inkább rabló jelle­gű manőverek, mint a hosszú le­járatú fejlesztés koncepciói jel­lemzik majd. A régió országai­nak — az OECD szerint — „egy­részt kínzó szükségük van devi­zára, másrészt hallatlanul homá­lyos információik vannak az álla­mi tulajdon tényleges piaci érté­kéről, ami különösen sebezhető­vé teszi őket.” • Az OECD szkeptikusan szemléli a kelet-nyugati gazdasá­gi együttműködés méreteit és ha­tásait. „A közép és kelet-európai országok felé áramló források makroökonómiai jelentősége va­lószínűleg igen szerény marad” — mondja. A jelentésben meg­említett egyetlen kivétel Kelet- Németország, ahol nagyszabású beruházási hullám várható. • A jelentés szerint különle­ges probléma, hogy a külföldi erőforrások hatékony felhasználá­sa az intézményi és szerkezeti ügyi források a maguk összessé­gében ellensúlyozni tudják-e azt a veszteséget, amely abból fa­kad, hogy ezek az országok el­vesztik azokat az előnyöket, ame­lyeket a Szovjetunióból érkező olcsó energia jelentett a gazdasá­gunk számára. (Ennek a veszte­ségnek a nettó nagyságát az OECD évi 5 milliárd dollárra be­csüli.) • Az OECD azt ajánlja a tér­ség országainak, hogy vonják le a tanulságot a súlyosan eladóso­dott fejlődő országok példájából. A tanulság pedig a szervezet sze­rint az, hogy a sikeres gazdasági fejlődés kulcsa nem elsősorban a külső pénzügyi eszközök bevonás A GNP NÖVEKEDÉSE AZ OECD-BEN, REÁLÉRTÉKBEN (Százalékos változások az előző évhez képest) Ország 1989 1990 1991 USA 3,0 23 23 Japán 4,9 4,7 4,0 NSZK 4,0 3,9 3,4 Franciaország* 3,7 3,1 2,9 Olaszország* 33 3,1 33 Nagy-Britannia* 23 0,9 13 Kanada* 2,9 2,0 2,6 A Hét Nagy összesen 33 3,0 3,0 A többi OECD-ország 3,8 23 2,7 OECD összesen 3,6 2,9 2,9 *GDP-növekedés MUNKANÉLKÜLISÉG ÉS INFLÁCIÓ (Becslések és prognózisok) „a gazdaság külső erőforrások iránti igénye ezekben az orszá­gokban ma jóval nagyobb annál, mint amennyit a következő jó né­hány évben hatékonyan fel tudná­nak szívni.” Az OECD valójá­ban még azt a kérdést is felveti, hogy a Nyugatról beáramló pénz­nyerőknek, amelyek sorából hár­mat emel ki: piacorientált szerke­zeti döntések radikális és gyors politikai elfogadása; az exportle­hetőségek minél teljesebb kihasz­nálása; nyílt importpolitika, amely versenykényszerbe hozza a belső termelési apparátust. Munkanélküliségi ráta (százalék) Inflációs ráta (százalék) 1990 1991 1990 1991 USA 5,3 5,4 4,8 4,6 Japán 2,2 2,3 2,8 2,5 NSZK-Németország 6,1 5,9 2,6 3,3 Franciaország 9,3 9,2 3,0 2,8 Nagy-Britannia 6,1 6,5 4,5 5,3 Olaszország 12,2 12,3 6,1 5,6 Kanada 7,7 8,2 4,4 5,2 A többi OECD-ország 8,8 8,8 8,0 7,2 OECD összesen 6,4 6,5 4,6 4,4 Az Interglob Szállítmányozási és Kereskedelmi Vállalat július 1-jén a Budapest VI., Révay utcai közpon­tjából elköltözött. Új címe: Budapest XIV., Ajtósi Dürer sor 10. Központi telefonszám: 153-1933 A vezérigazgató telefonszáma: 142-8507 A termelési vezérigazgató-helyettes telefonszáma: 142-1913 A gazdasági vezérigazgató-helyettes telefonszáma: 142-0365 Telex: 22-6544 Fax: 142-7187 Új elmén bővülő szolgáltatással áll tisztelt megbízói rendelkezésére. 1990. JÚLIUS 26. NEMZETKÖZI GAZDASÁG NÉZŐPONT: PARASZTHÁBORÚ? (g.e.) Méghozzá, hogy kicsit történelmiek legyünk, a né­met parasztháború. Úgy tű­nik, hogy az egyesülés előtt álló Németország keleti részé­re is átcsap a fejlett világ meg­oldatlan mezőgazdasági konf­liktusa. A nyugatnémet agrár­lobby aggódik amiatt, hogy az olcsó keletnémet tej le­nyomja a szubvencionált ára­kat. Ezért azt követelik, hogy az állam (értsd az egységes Németország, de különleges csatornákon keresztül már most a bonni gazdaságveze­tés) mesterségesen magas ára­kon vásárolja fel a keletnémet tejet, hogy azután egy újabb szubvenciós lökés segítségé­vel olcsóbbá téve, dömping­áron öntse a világpiacra. Ez csak a küzdelem leg­újabb, apró példája. Az igazi harc Texasban, a Houston vá­rosában tartott legutóbbi hetes csúcson lépett legújabb fejeze­tébe. Részletei azonban csak most szivárognak ki, miután a Szovjetunió megsegítésének problematikája minden mást elhomályosított, a közös köz­lemény pedig az agrárproblé­mákat szándékosan „lekerekí­tett” formában említette. A dolog lényege az, hogy a mezőgazdaság sehol sem mű­ködik hatékonyan és hasznot hajtóan szubvenció nélkül — ott sem, ahol termelési színvo­nala a legmagasabb. Az úgyne­vezett „szabadpiaci országok” valójában hatalmas szubvenci­ókkal támogatják mezőgazdasá­gukat, s ebben a vonatkozás­ban nem lehet szabadpiacról beszélni. Az adófizetők és fo­gyasztók az iparosított orszá­gokban évenként 245 milliárd dollárt költenek a mezőgazda­­sági árak magas szinten tartásá­ra. Ebből az összegből az Egye­sült Államok viszonylag keve­set, 32 milliárdot költ, bár ez is csaknem 50 százalékkal több (évente), mint az a Szovjet­uniónak javasolt gazdasági se­gély, amelyet a houstoni csú­cson az Egyesült Államok meg­tagadott. Az amerikaiak állás­pontja szerint a legnagyobb szubvenciót az EK, az Európai Gazdasági Közösség nyújtja pa­rasztjainak. Csaknem hasonló méretűnek tartják azt a szub­venciót, amellyel Japán a maga rizstermelő gazdaságát támo­gatja. Ez utóbbi azonban keve­sebb konfliktust okoz, mert a világpiaci mozgást nem zavar­ja. Az amerikai támadás fő cél­pontja ezért a közösség volt. Az Egyesült Államok földmű­velésügyi minisztere Houston­ban azt követelte, hogy 2000-ig számolják fel a Közös Piac mezőgazdasági szubvenci­ós rendszerét, beleértve a ga­rantált árak szisztémáját és a mezőgazdasági behozatal elé emelt korlátokat is. Washing­ton már azzal fenyegetődzött, hogyha a Közös Piac nem haj­landó kompromisszumra, ak­kor a GATT keretében 1986. óta folytatódó és a nemzetközi kereskedelmet gátló akadályok felszámolását célzó tárgyaláso­kat (a legújabb szakasz neve: Uruguay-forduló) kudarcra íté­li. A GATT korábbi „fordu­lói” során az ipari késztermé­kek vámszintjét átlagban 40 százalékról 5 százalékra csök­kentették — miközben ameri­kai felmérések szerint a mező­­gazdasági termékek vámszintje az utóbbi 25 évben az átlagos 25 százalékról 40 százalék fölé emelkedett. A washingtoni követelés gyors teljesítése nem keveseb­bet jelentene, mint az Európai Közösség agrárrendszerének felbontását. Nyugat-Európa egyébként rendkívül fejlett, termelékeny és természetesen magántulajdonon alapuló me­zőgazdasága csak úgy képes életben maradni, hogy a pa­rasztoktól magasan a világpia­ci szint felett veszik át termé­keiket; az olcsó import be­áramlását vámokkal és kvóta­­rendszerrel akadályozzák, majd a többletterméket döm­pingáron értékesítik külső piacon. (Lásd: a keletnémet tejpélda). Az EK teljes költ­ségvetésének kétharmadát köl­ti erre a mezőgazdasági rend­szerre, amely a világgazdaság egyik „időzített bombája”. Nemcsak gazdasági, hanem társadalmi szempontból is. Nyugatnémet becslések sze­rint a szisztéma feladása egy­­csapásra 30 százalékkal csök­kentené a német parasztok jö­vedelmét és 3,4 millió gaz­dát tenne földönfutóvá. KÖRKÉP NYUGAT-EURÓPA GYENGÜLŐ AUTÓPIAC Öt évig tartó szakadatlan rekordok után júniusban először számottevő­en visszaesett Nyugat-Európában az új autók eladási forgalma. Nem végleges adatok szerint 1 milliárd 87 millió kocsit értékesítettek, 10,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel ezelőtt. A visszaesés — bár eltérő mértékben — egyaránt érin­tette az öt legnagyobb felvevő piacot: az NSZK-t, Olaszországot, Franciaországot, Angliát és Spa­nyolországot. A legnagyobb mér­tékben — 21 százalékkal — Spa­nyolországban csökkent az értékesí­tés, Angliában 18,3, Franciaország­ban 8,9, az NSZK-ban 6,7 és Olasz­országban 5,7 százalékkal. A forga­lom túlnyomó többségét adó 17 or­szág közül 14-et érintett a vissza­esés, s csupán három országban ér­tékesítettek több autót, mint tavaly júniusban: Dániában, Norvégiában és Görögországban. A júniusi meredek zuhanás kö­vetkeztében az első félévi összesí­tett forgalom 7,2 millió darabbal, azaz 0,6 százalékkal alatta maradt a tavalyi első hat hónapénak. Bár a vizsgált 17 ország közül 11-ben a tavalyi első félévhez viszonyítva több kocsit adtak el, a többi hatban — beleértve Angliát és Spanyolor­szágot — nem sikerült elérni a tava­lyi azonos időszak értékesítési volu­menét. Féléves szinten a legna­gyobb visszaesés Finnországban (18,9 százalék) és Svédországban (16,9) következett be. A júliusi adatok megerősíteni lát­szanak a nagy nyugat-európai autó­gyárak korábban többször is ki­adott prognózisát, amely szerint — öt éve tartó eladási rekordok után — az idén megkezdődik a kereslet gyengülése. Több nagy cég — köz­tük a Fiat és a Peugeot — szerint a fokozódó versny miatt az idén a nyereségek csökkenésével kell szá­molni. A vezető konszernek közül a Volkswagen (beleértve az Audit és a Seatot) az első félévben elért 15,2 százalékos piaci részesedésével to­vább erősítette öt éve tartott elsősé­gét. Nagy versenytársa, a Fiat (a Lancia, Alfa Romeo, Ferrari és In­­nocenti márkákkal együtt) 14,9 szá­zalékkal tartja a második helyet. Sorrendben a Peugeot (a Citroen­nel együtt) következik (12,9), majd szorosan utána a General Motors (Opel/Vauxhall és Saab) 11,8, illet­ve a Ford 11,4 százalékkal. Japán kocsikból az első félévben össze­sen 800 ezer darabot adtak el, s ez­zel 11 százalékra nőtt részesedésük a nyugat-európai piacon. BRIT MEZŐGAZDASÁG KÖRNYEZETVÉDELEM A brit mezőgazdasági minisztéri­um — egyelőre kísérleti időszakra — környezetvédelmi programot dolgozott ki. E szerint az abban résztvevő mintegy 100 marha- és juhtenyésztő prémiumot kap a mi­nisztériumtól, ha termelését leg­alább 20 százalékkal csökkenti, s ezt a szintet öt évig tartja. A cél az, hogy kevésbé intenzív gazdálkodás­sal — például kevesebb műtrágya és növényvédőszer alkalmazásával — csökkentsék a földre ható kör­nyezeti ártalmakat. Átfogó tapaszta­latok szerzése érdekében a résztve­vő gazdálkodókat az ország külön­böző területeiről választották ki. Ezektől elvárják, hogy változatla­nul megőrizzék a természeti kör­nyezetet, így például a fákat, vízfo­lyásokat, fenntartható épületeket, mezőket, sőt lápos területeket. A le­geltetésre, illetve takarmány terme­lésére használt terület nagyságát nem csökkenthetik az 1989. évinél kisebbre. Azoknak az állattartóknak, akik ezeket a feltételeket teljesítik, szar­vasmarhánként 55 font, illetve ju­­honként 14 font prémiumot fizet­nek, amennyiben a „de-intenzifiká­­lási” program miatt éves értékesíté­si bevételük legalább 20 százalék­kal csökken. LIBANON ÖSSZEOMLÓ GAZDASÁG A libanoni gazdaság az összeomlás küszöbén áll, amiben — a 15 éve tartó polgárháború pusztításain túl­menően — az arany árának esése is közrejátszik. Emiatt az ország aranytartalékainak értéke az utóbbi másfél évben 500 millió dollárral csökkent s ma már csak 3,2 milli­­árd dollár. Ugyanakkor a központi bank valutatartalékai 1 milliárd dol­lárról 650 millióra estek vissza. A kormány több külföldi országhoz fordult gazdasági segélynyújtás iránti kérelemmel, de egyelőre nem sok eredménnyel. Az Arab Li­gának az a bizottsága, amelynek feladata egy libanoni békekoncep­ció kidolgozása, 2 milliárd dolláros segélyalapot hagyott jóvá, de szak­értők szerint legalább 21 milliárd dollár kellene csupán az elpusztult infrastruktúra helyreállításához. Bankkörök ismeretei szerint a li­banoni állampolgárok külföldre me­nekített vagyona 30 milliárd dollár­ra tehető, s úgy vélik, hogy szlárd béke megteremtése esetén ennek számottevő része visszakerülhetne az országba. Ennek azonban egye­lőre kevés a valószínűsége. 15

Next