Figyelő, 1991. október-december (35. évfolyam, 40-52. szám)

1991-10-03 / 40. szám

AZ ÚJ, EREDETI FELHALMOZÁS Mostani gazdasági és társa­dalmi átalakulásunkat figyel­ve óhatatlanul eszembe jut 40 évvel ezelőtt olvasott elemzése Marxnak az erede­ti tőkefelhalmozásról, s fel­merül bennem a kérdés: nap­jainkban Magyarországon nem folyik-e valamilyen sajá­tos eredeti felhalmozás? Jogosan felvethető: sza­­bad-e a tervgazdálkodásban kialakult, olykor a feudaliz­musra sokban hasonlító jele­ket azonosítani magával a fe­udalizmussal. És ebből kiin­dulva megismételni az évszá­zadokkal ezelőtt Angliában és Európában lezajlott grün­­dolási folyamatot, amelynek társadalmi feszültségei évti­zedeken át jellemezték a ki­alakuló társadalmat. Erre nincs szükség. Ma­gyarországon a tervgazdál­kodás időszaka alatt olyan formai koncentrációs folya­mat zajlott le, amelyben ki­alakult egy torz és korszerűt­len ipar és egy nagyüzemi mezőgazdaság. Amikor a rendszerváltást tekintjük, ak­kor nem kell a zsákutcából évtizedekkel vagy évszáza­dokkal korábbra visszatérni, az akkor kialakult viszonyo­kat eszményinek felfogni, ha­nem a központi tervgazdálko­dás által megnyomorított gazdaságból kell kiindulni. A jelenkori kapitalizmus­ra a tőkék nagyarányú fúzió­ja jellemző és meghatározó szerepük van a multinacioná­lis nagyvállalatoknak, társa­ságoknak. Nálunk az átala­kulás és a privatizáció a meglévő, de kétségtelenül el­torzult tartalmú tőkenagysá­gok erőszakos szétszabdalá­sával találkozunk. Ez a folya­mat nem hasonlítható az ere­deti felhalmozásnál tapasz­taltra. Miben van mégis sok ha­sonlatosság az eredeti felhal­mozással? Feltétlenül ab­ban, hogy társadalmunkban egyesek ma igen gyorsan gazdagokká válnak, mások pedig hasonló ütemben elsze­gényednek. Évszázadokkal ezelőtt ezt a folyamatot a kál­vinista felfogás isteni pa­ranccsá avatta. Ma már erre a legkeményebb fejű kálvinisták sem mernének vállalkozni, a legszélsősége­sebb neokonzervatívok is — a piac mindenhatóságát vall­va — arra törekszenek, hogy annak társadalmi káros haj­tásait szociális védőhálóval mérsékeljék. Ez a legtöbb fej­lett tőkés országban sikeres is, de nálunk a gazdasági le­hetőségek eddig csak a háló lyukait teremtették meg. 2 FÓRUM A REFORMEREK FELELŐSSÉGE A Figyelői 1991/32. számá­ban interjú jelent meg Sza­lai Júliával, a Társadalom­­biztosítás jelenlegi helyzetéről és problémáiról. Az interjú fontos probléma tálalását ígérte, ám saj­nos nem azt kaptam, amit remél­tem. Ezt néhány — sajnos a tel­jességre sem törekvő — meg­jegyzéssel kívánom érzékeltetni: Szalai Júlia a nagy társadalom­­biztosítási rendszer helyett há­rom, ágazati biztosítót hozna lét­re. Én csak remélni merem, hogy biztosítási ágakra gondolt és nem arra, hogy biztosítási ágan­ként egy-egy biztosítót engedé­lyezne. Reményemet arra alapo­zom, hogy az interjú elején piac­­konform megoldásokat ígért. Az egészségügynek, a társadalom­­biztosításról történő ismételt le­választására tesz javaslatot külön járadékfizetési kötelezettséggel. Sajnos nem egyértelmű az inter­júból, hogy ezzel milyen kapcso­latban van a javasolt betegkasz­­sza? Számomra nem világos, hogy ez a járadék milyen kapcso­latban van az eddig fizetett jára­dékokkal? Azok terhére vagy esetleg azok mellett kellene fizet­ni? Ha piackonform megoldáso­kat keres Szalai Júlia, akkor nem zárható ki az egyes biztosítók kö­zötti verseny sem, beleértve a kü­lönböző biztosítási ágak közötti „átjárhatóságot” is. Más kérdés, hogy a verseny szabályait rögzí­teni ildomos. Milyen próbaszámí­tásokat végeztek egy valóban pi­ackonform biztosítási rendszer működtetését biztosító bevételek nagyságrendjének meghatározá­sára? Milyen arányban állnak az így meghatározott összegek és a jelenleg fizetett járadékok? Mi­lyen átcsoportosítások szüksége­sek? Hogyan kell megváltoztatni a jelenlegi járadékfizetési rend­szert? Milyen kapcsolat van a já­radékfizetés és az infláció kö­zött?­­Rémlik, hogy holmi re­formközgazdászok szoktak emle­getni valamiféle bér-ár­spirált, márpedig a biztosítók verseny­helyzetbe hozását én csak az egyének által fizetett és ellenőr­zött járadékhányad emelkedésé­vel tudom elképzelni. Természe­tesen a megfelelő átcsoportosítá­sok elvégzésével.) A TB jelenlegi bevételei az egyének által fizetett 10 százalé­kos és az egyének bruttó bére után a munkáltatók által fizetett 43 százalékos járulékokból szár­maznak. Az öszesen 53 százalé­kos kulcs semmi esetre sem te­kinthető alacsonynak, különö­sen, ha figyelembe vesszük, hogy az alkalmazott járadékfize­tési rendszer következtében az egyének nettó jövedelmére vetí­tett kulcs valójában 58 és 130 százalék között szóródik. Ugyan­ezen redszerrel szemben számos kiegészítő kérdés is feltehető: mi a tartama az egyének 10 százalé­kos járadéka után fizetett 43 szá­zalékos TB-járuléknak? Mi a tar­tama a bruttó bérek adótartama után fizetett ilyen mérvű TB-járu­léknak? Vannak-e olyan jövedel­mek, amelyek után nem fizetik vagy csökkentett mértékben fize­tik az említett járadékokat? Ösz­­szefoglalva: a jelenlegi járadékfi­zetési rendszer számomra nem tű­nik olyannak, amelyre piackon­form biztosítási rendszert lehet­ne felépíteni. A nem csekély TB-bevételek felhasználásának hatékonysági problémáiról csak abban az érte­lemben van vitám, hogy az inter­júban tárgyaltaknál jelentősebb kérdésnek tartom. Legalább olyan nagyságrendű összegeket érzek ily módon felszabadítható­­nak, mint amelyekett a gyógy­szertámogatási rendszerből vél Szalai Júlia kivonhatónak. Vala­milyen szintű munkáltatók által fizetett járadékhányadnak meg kellene maradnia a csak közpon­tilag megoldható problémák fede­zésére. Ennek mértékét azonban csak a teljes rendszerre kiterjedő próbaszámítások alapján lehetne meghatározni modellezve az új rendszerre való átállás szükségle­teit is. Egy szűk réteg esetében — igaz talán ők a legrászorultabbak — tartalmaz konkrét megoldási javaslatot is az interjú. A javaslat szerint a gyógyszertámogatások ipart támogató részéből kellene 27 milliárd forintot 186 ezer 60 éven felüli nyugdíjas TB ellátásá­nak biztosítására fordítani, így a cikk adatai alapján gyógyszertá­mogatásra 8 milliárd forint ma­radna. A javaslat hatásának szem­léltetésére végezzünk el egy gon­dolatkísérletet: kapcsoljuk ki az interjút adó zavaró hazai gyógy­szeripart, amely a TB egyik ille­tékese szerint is a világpiaci ter­melői árak 35—50 százalékos szintjén állítja elő a hazai gyógy­szereket, így a külföldről beszer­zett gyógyszerek termelői ára át­lagosan mintegy kétszeresére emelkedne. Hazai rendszerünk­ben a termelői árakra mintegy 32 százalékos kereskedelmi árrés ra­kódik és az így kialakult árat csökkentve a TB által folyósított támogatással alakul ki a beteg ál­tal fizetett térítési díj. A javasolt megoldás a hazai ipar kikapcsolá­sával végzett gondolatkísérlet­ben a térítési díjak mintegy tíz­szeres emelkedésével járna. Csak egy szemléleti megjegyzést teszek. A biztosító bevételei jára­dékokból származnak, kiadásait ezen járadékfizetők érdekében végzi, így a forrásokat a 186 ezer nyugdíjas problémájának megoldására máshonnan kell elő­teremteni. Erre a célra én javasol­nám például az egyéni nyugdíjjá­rulékok után a költségvetés bevé­teleit növelő szja hároméves tö­megének szokott piaci kamatok­kal való visszaigénylését a költ­ségvetéstől. Hasonló gondolat­gazdagító ötletek származhatnak a 43 százalékos, szja után fizetett TB-járulékok szerepének végig­gondolásából. A reformerek felelősségét azért választottam címül, mivel felrémlett előttem azon 186 ezer 60 év feletti nyugdíjas, akiknek problémájára az előző rendszer után most Szalai Júlia ígért meg­oldást. E megoldás sajnos tartha­tatlannak bizonyult. Csak abban reménykedem (és ezt talán a Fi­gyelő is elnézi nekem­, hogy nem olvasnak újságot. Szalai Júliától pedig azt remé­lem, hogy fogok még tőle olyan okos elemzéseket olvasni, ami­lyeneket tőle megszoktam. HEGEDŰS LÁSZLÓ Budapest A „SZEGÉNY ROKON” PANASZAI INDOKOLATLANOK A Figyelő 34. számában je­lent meg „A szegény ro­kon” című írás. A cikk sze­rint a Hollóházi Porcelángyár szá­mára a nagyobb gondot a belföldi piac, illetve annak egyetlen szerep­lője, az Amfora okozta. A kereske­delmi vállalat ugyanis erre az évre 170 millió forint értékű termék át­vételét jelezte, és végül mindössze 40 millió forintért vásárolt az első félévben. Az Amfora új osztrák tu­lajdonosa ugyanis az importot ré­szesíti előnyben a magyar ipar ter­mékeivel szemben. Az Amfora Kereskedelmi Rt. 1991. július 1-jével jött létre. Az említett új osztrák tulajdonos tehát csak ettől az időponttól lépett, lép­hetett színre. A 14 százalékos rész­arányt képviselő tulajdoni hánya­da nem ad alapot számára, hogy „az importot részesítse előnyben a magyar ipar termékeivel szem­ben” de semmiképpen nem okol­ható a Hollóházi Porcelángyár első féléves eredményeiért. Az Amfora 1991. első félévé­ben nem 40, hanem több mint 46 millió forintért vásárolt csak hol­lóházi termékeket, 1990 hasonló időszakában ez 63 millió forintot tett ki. Az idén azonban a piac már az első negyedévben nem igényelt annyi árut az Amforá­tól, mint korábban. Azt hisszük, hogy ennek mélyebb elemzésére nincs szükség, az egész magyar gazdaság hasonló cipőben jár. Az — akkor még — Amfora Ke­reskedelmi Vállalat azonnal je­lezte a gyárnak, hogy a piac visz­­szaesett, a gyár termékei drágák, s egyre nehezebben adhatók el. A termelés azonban hasonló ütemben és összetételben folyta­tódott. Már korábban is voltak ja­vaslataink, a gyár termékszerke­zetének a változtatására — a kéz­zel festett háztartási és díszmű részarányának csökkentésére — a matricás, olcsó termékek javá­ra. A kézifestő-kapacitás foglal­koztatására hivatkozva azonban érdemi változás nem történt. A piac szabályait nem lehet figyel­men kívül hagyni, a piachoz al­kalmazkodnunk kell, mind terme­lőnek, mind kereskedőnek. S mi­vel Mahalek úr is úgy ítéli meg a nevezett cikkben, hogy túl drá­gák voltak, s ezáltal piacot vesz­tettek; nem értjük, hogy miért nem a számukra döntő belföldi piacnak ajánlják áruikat mérsé­keltebb áron, miért csak az olasz kereskedőknek? Olcsóbb termé­kekkel az Amfora is sikeresebb lehetne a piacon. S még egy pontosítás: az Am­fora 1991. első félévében lénye­gesen kevesebbet importált, mint az előző év hasonló időszaká­ban. Ez évi importpolitikánkkal csak a választékot kívánjuk bőví­teni, s ez semmiképpen nem le­het akadálya belföldi szállítóink értékesítésének. JAKAB FERENC kereskedelmi vezérigazgató­­helyettes DR. TARABÁNÉ KOVÁCS JUDIT termékcsoport-igazgató GAZDASÁGI HETILAP Az EUREVANSION tagja Főszerkesztő: dr. Varga György F­őszerkeszt­ő-hely­ettesek: dr. Follinus János, Vértes Csaba Olvasószerkesztők: Bertalanfy Judit, Varga András Műszaki vezető: Tóth Attila Művészeti szerkesztő: Paczkó János Tervezőszerkesztők: Babay Zsolt, Dávid Gábor, Toman János Fotó: Erdei Katalin Grafika: Fintor: Gerse László Dokumentáció: Kápolnai Györgyné Titkárságvezető: Kiss Jánosné Munkatársak: Fórum: Steiger Ödön Gazdaságpolitika: dr. Karsai Gábor Hétközben: Hajnóczy Árpád Társadalom: Fricz Tamás Vállalatvezetés: Meixner Zoltán Magyar gazdaság: dr. Becsky Róbert, Eller Erzsébet, Kurcz Adrienne, dr. Sebők Emília Vállalkozók — vállalkozások és Tőzsdevilág: Gallai Andrea Mezőgazdaság — Környezetvédelem: dr. Bonyhádi Péter Pénz- és tőkepiac: dr. Ferber Katalin, Garamvölgyi István Nemzetközi gazdaság: Gömöri Endre Főmunkatárs: dr. Wiesel Iván A szerkesztőség címe: Budapest V., Alkotmány u. 10. Levélcím: Budapest, Pf. 18. 1355. Telex: 22-66-13. Telefax: 132-2990. Titkársági telefon: 112-7664. Üzenetrögzítő 16 óra után: 111-7064. Munkatársak: 111-2014, 111-7064, 131-1302, 111-7201, 111-9664, 131-1564. Szedés és nyomdai előkészítés: Figyelő szerkesztősége Textline 5 rendszerrel CCS Hamburg ♦ ♦♦ Grafikai előkészítés, nyomás: SEMIC INTERPRINT Kft. Budapest Nyomdavezető: Molnár György HU ISSN 0015—086 X. Index: 25 283 Papír: FINNPAP, Helsinki ♦ ♦♦ SÜRGŐS HIRDETÉSEIT, ÜZLETI KÖZLEMÉNYEIT EGY HÉTEN BELÜL KÖZZÉTESSZÜK! HÍVJA A FIGYELŐ REKLÁMSZER­KESZTŐSÉGÉT: 153-1935 131-0395, TELEFAX: 153-0106 I ♦ ♦ ♦ Kiadja a Figyelő Rt. Budapest V., Alkotmány utca 10. Telefon: 131-0395, 131-5372, 111-2137. Telefax: 153-0106 Felelős kiadó: Vince Mátyás, a Figyelő Rt. elnöke Ügyvezető igazgató: Doktor Ferenc ♦ ♦♦ Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a hírlapkézbesítőknél és a Hírlap-előfizetési és Lapellátási Irodánál (HELIR), Budapest XIII., Lehel u. 10/A 1900, közvetlen befizetéssel, postautalványon, illetve átutalással a POSTABANK RT. 219-98636, HELIR 021-02799 pénzforgalmi jelzőszámra. Külföldi terjesztés: Kultúra Külkereskedelmi Vállalat, Budapest I., Fő u. 32. Előfizetési díj: egy évre 1500 Ft, félévre 750 Ft, negyedévre 375 Ft. A szerkesztőség fenntartja a jogot, hogy a beküldött leveleket rövidítve közölje. Kéziratokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. A Figyelőben megjelent írások másodközlésével kapcsolatban minden jogot fenntartunk. 1991. OKTÓBER 3.

Next