Figyelő, 1994. október-december (38. évfolyam, 40-52. szám)

1994-10-20 / 42. szám

Marketing-program (c®” 15. oldalról.) kékről is célszerű megfele­lő képet alkotni. Az idén harmadszorra rendezett őszi Budapesti Nemzetközi Borfesztivál és az annak keretében meg­tartott Budai Borvásár már sok külföldi érdeklődőt is vonzott és belföldi sajtó­­visszhangja is erősebb volt, mint a korábbiaknak. A fő­városban megnyitandó Ma­gyar Borok Háza és a borvi­dékeken kialakítandó regio­nális borházak szintén az idegenforgalmi kapcsolato­kat hivatottak erősíteni, mi­közben a külföldi borkeres­kedőknek is lehetőséget nyújtanak a magyar borok minél szélesebb választéká­nak megismerésére. A Magyar Bor Akadémia 1992-ben megalakult, amely nemzetközi szintű rendezvényeivel, a külföldnek szóló ki­adványaival szintén a magyar borok presztízsét hivatott növelni. A Kereske­delemfejlesztési Alap a nemzetközi szakember-találko­zókat és a magyar borászatot bemutató Tények Könyvét tá­mogatja. A már ma is működő angliain kívül több ország­ban tervezik boriro­dák megnyitását. DR. OSZOLI ÁGNES— MOLNÁR ESZTER Avatási ceremónia a tokaji borrendben. Magyarországon az idén október közepéig 17 borrend volt, amelyeknek a tagjai egy-egy borvidékhez vagy pezsgőmárkához kapcsolódóan ápolják a hazai borkultúrát. Október 15-én alakult meg Balatonbogláron a Sajtóborrend, amelynek tagjai a médiában teszik ugyanezt. ERDEI KATALIN FELVÉTELE Borút Baranyában Az alig harminc kilomé­teres út Palkonyától Vil­­lánykövesden, Villá­nyon, Nagy­harsány­on, Kis­­harsányon, Nagytótfalun, Siklóson át Máriagyűdig lassan hajtva is csak fél óra. Ám a menetidő akár több naposra nyújtható, sőt turistacél is lehet a kör­nyék, ha a térség kínál va­lamit. Például a borkultúrá­ját: Villány a vörös­, Sik­lós és környéke a fehérbo­rát, Palkonya a védett pin­cesorát, a többi település pedig borpincéket, szál­lást, étkezést, programo­kat. Egyszóval ez a borút olyan kitörési lehetőség az itt élőknek, amelyre érde­mesnek látták megalapíta­ni a Villány—Siklósi Bor­út Egyesületet. A gondolat régi ugyan, mégis akkor nyert konkrét tartalmat, amikor polgármesterek, szőlész-borászok, vállalko­zók az idén áprilisban Nyu­­gat-Európa borútjaival is­merkedtek. Tiffán Ede kertészmér­nök, magántermelő villá­nyi borozójában öt éve fo­gadnak előre bejelentett csoportokat. A Tiffán-név bekerült az európai bortör­ténetbe: Hollandiában Ke­­let-Európa legjobb bora mi­nősítést kapott a Villányi Siklós Borút Egyesület el­nökének 1992-es békopor­­tója. Palackozott boraikat Hollandiába, Németország­ba, Angliába szállítják, de jut belőlük a Gundel Étte­rem és a Hilton Szálló asz­talaira is. Nem mindegy, hogy a bort milyen áron és milyen módon adják el. Jelenleg ezen a vidéken nem a több száz, illetve több ezer fo­rintos palackonkénti ár a jellemző — ennyi a Tif­­fán-borok ára —, hanem a nyolcvan forintos. Minősé­gi bort kínálva a borút uta­sainak, ez az üvegenkénti nyolcvan forint megtöbb­szörözhető. Van, aki a háznál akarja a jövőben is eladni a borát: Boncz Attila szőlész pár éve már bekapcsolódott a falusi turizmusba. A kétszo­­ba-összkomfortos vendég­házban megszállók a kert­helyiségben felszolgált, ke­mencében sült vagy bog­rácsban főtt ételeket, meg a kecskesajtot jól megfizetik. A vendégek lopóval a ke­zükben bármikor lemehet­nek a pincébe, s kedvük szerint fogyaszthatnak a hordókból. Sarkadi Eszter, a bara­nyai Tourinform borút­ me­­nedzsere a hét település (Máriagyűd Siklóshoz tarto­zik) közös vonásaként a mi­nőségi bort említi. A teen­dőket jelzi például, hogy csak Villányban legalább harmincöt fogadóképes gaz­da kellene, s nincs tíz sem. Tavasztól már szervezett tu­ristacsoportok járják a Vil­lány—Siklósi borutat. Nyu­gat-európai tapasztalatok szerint a borturizmus két­harmad részben belföldie­ket vonz, s csak egyhar­­madában külföldi turistá­kat. L. CSÉPÁNYI KATALIN FIGYELŐ 1994. OKTÓBER 20. 17 BIZALMI MŰFAJ Zwack és a bor Két évvel ezelőtt igazi unikumnak számított, hogy a Zwack Unicum birodalom feje átrándult a borszakmába. A borpiacon való jelenlét nemcsak tar­tósnak bizonyul, hanem itt­hon és főként a világban a különleges minőségű Báta­­apáti Kastélyborok a ma­gyar bor jó hírének újrate­remtésében a vezető he­lyen szerepelnek. A borról, annak semmihez nem fog­ható kereskedelméről Zwack Péter hitvallását adja most közre a Figyelő. — A magyar borok, eny­hén szólva is kifogásolható minőségével 1990-ben, wa­shingtoni nagykövet ko­romban a követségi fogadá­sok alkalmával gyakorta szembetalálkoztam. Ez volt az a negatív élmény, amely később személyes kihívássá vált, ha alkal­mam lesz rá tevőlegesen is részt veszek egyik nemzeti jelképünk feltámasztásá­ban. 1992-ben Tolna me­gyében, a bátaapáti szövet­kezet területén, a régi Ap­­ponyi-pince körzetében lévő szőlőkre alapozva lét­rehoztuk az Eurobor Kft.-t. Ebben a neves Antinori és az Agri-holding olasz cé­gek, a német Raide Mais­­ter Ulrich vállalkozás és jó­magam magánbefektető­ként veszünk részt. Öt világszerte keresett, korszerű fajtára, a chardon­­nayra, a cabernetre, a kék­frankosra, a traminire és a zöld veltelinire alapozzuk a borkészítést. Jelenleg 300 ezer, később az új terü­letek belépésével legfel­jebb 500 ezer palack, a leg­kényesebb igényeket is ki­elégítő bort érlelünk, töb­bet — éppen a minőség vé­delme miatt — nem. Bora­inknak több mint kétharma­dát exportáljuk, csupán 90 ezer üveg kerül hazai forga­lomba. A világpiacon az Antino­­ri-hálózat segítségével Né­metországba és a Skandi­náv államokba jutnak el Bátaapátiról a boraink. Mellesleg Piero Antinorit, az Eurobor egyik tulajdo­nosát a világ legnevesebb három borszakértője közé sorolom. Magyarországon a Zwack Unicum csoport egyik tagjára a Zwack Ke­reskedelmi Kft.-re bíztam a forgalmazást. Akkor hát sínen van minden, csak várni kell a 200 millió forintos befekte­tés hozadékát, ami évek múltán ugyan, de bizonyo­san megtérülést és később hasznot eredményez. Még­sem ilyen egyszerű a hely­zet, mert engem általában is izgat a magyar borok sor­sa. Legalább tucatnyi he­lyen termelnek ma Magyar­­országon jó, sőt kiváló bo­rokat, ám ezeket a világ ve­zető államainak igényes üz­letláncai, és kedvelt ven­dégfogadó helyei nem is­merik. Nem szerepelnek ugyanis azokon a borkíná­lati listákon, amelyekből a tulajdonosok vagy a forgal­mazók választhatnak. Ezek­re a lajstromokra csak hosz­­szú távú marketingmunká­val lehet felkerülni, amely­nek az alapja a gyakorlat­ban igen nehezen megvaló­sítható, mégis nagyon egy­szerű gondolat: „a bor sze­mélyes, bizalmi műfaj’! A nagy borimportőrök ügynö­kei rendszeresen látogatják a vevőiket. Nekünk is saját ügynö­köket kellene fizetni, akik a „nagyok” forgalmazói mellett a bormintáinkra tá­maszkodva elvégeznék az agymosást. Egy-egy ilyen nívós borügynök legalább 50—100 ezer dollárba ke­rülne évente. Tapasztalom a magyar borkereskedők tisztességes ártól való tar­tózkodását, olykor félel­mét is. Pedig a nemzetközi borvilágban egészen termé­szetes, hogy a jó minősé­gért viszonylag sokat kell fizetni, így aztán nem le­het csodálkozni, ha a palac­konként 3 dollárért kínált magyar borokra az USA- ban azt mondják: jó minő­ség nem lehet ilyen olcsó. A bátaapáti borokat New Yorkban például 8—10 dollárért adjuk. T. D. I.

Next