Figyelő, 1994. október-december (38. évfolyam, 40-52. szám)

1994-11-17 / 46. szám

16 FIGYELŐ 1994. NOVEMBER 17. További érdekesség, hogy a hazai magánszektor és a kül­földi tőke érdeklődése szem­pontjából a feldolgozóiparon belül is nagyok a különbsé­gek. A külföldiek ugyanis el­sősorban az építőanyag-ipar­ban, az élelmiszeriparban és a gépiparban jutottak pozíciók­hoz, míg­­ bizonyos mérté­kig meglepő módon — a ha­zai magánszektor a kohászat­ban és a fémfeldolgozásban, a textil- és ruházati iparban, továbbá a fa-, papír- és nyom­daiparban nagyarányú. Logikus a kérdés, miért áramlik lényegesen különbö­ző irányokba a hazai magántő­ke és a külföldi tőke. A nyil­vánvaló magyarázat egyrészt az, hogy különböző nagyság­rendeket igényel egy-egy be­fektetés, például a szolgáltató szférában vagy a nagyipar­ban. Ennek az érvnek a jogos­ságát is elismerve némileg meglepő a kohászat előbb em­lített magas aránya a hazai magántulajdonban. Érdekes összefüggésre bukkantak a ku­tatók annak nyomán, hogy a korábbi kutatás elmélyítése­ként becsléseket végeztek a magyarországi rejtett jövedel­mek ágazati megoszlásának feltárása céljából. Meglepő (vagy talán nem is annyira meglepő) módon a magyarországi rejtett jövedel­mek ágazati megoszlása szin­te teljesen azonos a hazai ma­gántőke „vonulási irányával”. A rejtett jövedelmek ugyanis igen magasak a kereskedelem­ben, a vendéglátásban és a szálláshely-szolgáltatásban, az építőiparban, a gazdasági tevékenységet segítő szolgál­tatásban és a közúti szállítás­ban. Viszonylag alacsony vi­szont a rejtett jövedelmek ará­nya a külföldi tőke által prefe­rált ágazatokban, így a pénz­ügyi szolgáltatásokban, a hír­közlésben és a feldolgozóipar­ban. Mindezekből egyértelmű a következtetés: a viszonylag kis tőkével rendelkező hazai magánszektor fő célterülete mind ez idáig az adóelkerülés­re jobban lehetőséget adó szol­gáltatási szféra volt. Ezzel szemben a külföldi tőke ke­vésbé kedveli azt a formát, amelyben költségnövelő vagy árbevétel-csökkentő módsze­rekkel szívják ki a jövedelmet a vállalkozásokból. VÉRTES ANDRÁS fim . A FEKETEGAZDASÁG TÁRSADALMI KÖRNYEZETE Kéz kezet mos Ismét párt- és miniszterelnöki expozé témája a feketegazdaság A munkaerő feketén (a társadalombiztosítási já­rulék és a személyi jöve­delemadó fizetését megkerü­lő módon) történő alkalmazá­sa sokkal inkább a vállalko­zó érdeke, mint a munkavál­lalóé. Bár az utóbbi sem szo­kott ezzel igazán rosszul jár­ni.­­Kivételt jelentenek azok a Romániából vagy egyéb környező orszá­gokból hozzánk mene­kültek, akik munkaere­jük mindenáron való el­adására kényszerülnek. Az ő esetükben akár ki­zsákmányolásról is szó lehet, hiszen — ha nem kapják meg a szüksé­ges munkavállalói enge­délyt — pusztán a létük fenntartása érdekében bármilyen munkabérrel és alkalmazási feltétel­lel kénytelenek beérni.) Mindkét fél, a feketén foglalkoztatott és a munkaadója is jól jár, ha megkerülik az adó és társadalombiztosítási járu­lék befizetését, de kettőjük közül a munkaadó takarít meg többet. Két okból sem várható tár­sadalmi fellépés a rejtett gaz­daság kinövéseivel szemben. Az egyik, hogy ma ki­­sebb-nagyobb mértékben mindenki részt vesz a rejtett gazdaságban. Van, aki csak a szürke-feketepiacok alkal­mi vásárlója, van, aki nagy­bani adócsaló. Bár az előbbi tudja, hogy az ő „vétke” nem hasonlítható össze a maffió­zók, a milliókkal korrumpál­tak bűneivel, ám mint kisem­ber, közel sem kerülhet az ilyen nagyarányú ügyletek­hez, azokról rendszerint az újságokból értesül. Ekkor mérgelődik és büntetést kö­vet el, de nincsen meg hozzá az eszköze, hogy azt elérje. Amikor pedig a rejtett gazda­ság azon részével találja ma­gát szemben, ahol az ő fellé­pése is hatásos lehetne, ak­kor megjelenik az egyéni ér­dek. Szinte senki nem mond­ja a számla nélkül olcsóbb szolgáltatást ígérő iparosnak, hogy inkább a számlázott, magasabb értéket fizeti... A másik ok az, hogy a de­mokratikus államiság létrejöt­tének ötödik, a személyi jö­vedelemadózási rendszer be­vezetésének hetedik évében még mindig nem tud a pol­gár érdemben beleszólni a közpénzek elköltésébe. (Hol­ott a személyi jövedelemadó­zás melletti egyik érv annak idején éppen az volt, hogy a közpénzek felhasználása en­nek révén az adófizetők el­lenőrzése alá kerül.) A pol­gár nem úgy látja, hogy az ál­tala lerótt adókat, járuléko­kat számára kedvezően költe­nék el. Hiszen minden olyan területen, ahol e pénzeket használják, növekednek a problémák. Az egészségügyi ellátás színvonala romlik; a nyugdíjak egyre kevésbé ad­nak lehetőséget az elfogadha­tó megélhetésre; az iskolák egyre több pénzt kérnek a szülőktől stb. Eközben a költ­ségvetési hiány, az adósságál­lomány nő, a bürokratikus közhivatalok gomba módra szaporodnak, a sajtó pedig hangos a hatalmas jövedel­mekről, a különféle korrupci­ós botrányokról, az állami tu­lajdon elkótyavetyélésével szerzett pénzekről szóló törté­netektől. Az állampolgár te­hát egyszerűen nem hiszi el azt, hogy az általa befizetett pénzekkel jól gazdálkodnak. Ezért szinte jogosnak érzi, hogy a befizetendő pénzek­ből lecsaljon. Ezáltal viszont kialakul egyfajta kollektív bűntudat és cinkosságérzet a „csak” kis csalásra képesek között. E csalásokat annál jogosabb­nak érzik, minél inkább azt látják, hogy mások hatalmas összegekre képesek szert ten­ni a rejtett gazdaságban. Sajnálatos következmé­nye ennek a helyzetnek az is, hogy a közvélemény a ma­gas jövedelem és a feketegaz­dasági részvétel közé egyre inkább egyenlőségjelet tesz. Akik nagy jövedelemhez jut­nak, már eleve gyanúsak. A közvélemény egy része nem­igen hiszi el róluk, hogy a pénzt valóban tudásukkal, rá­termettségükkel, az átlagos­nál jobb teljesítményükkel szerezték meg. Minél több olyan eset fordul elő, amely a hatalommal, a lehetőségek­kel való visszaélés révén te­remt vagyont, nagy jövedel­met, annál kevésbé lehet bíz­ni abban, hogy az értékítélet­ben és az értékrendben alap­vető fordulat következik be. Az államigazgatásnak per­sze valamit tennie kell, ha egy országban a rejtett, illet­ve a feketegazdaság nagyon kiterjedtté kezd válni. Ilyen­kor jönnek azok a kényszerű szankcionáló lépések, ame­lyek hatása gyakran éppen el­lentétes lehet az elérni kívánt eredménnyel. A rejtett gazda­ság működési törvényei ugyanis mások, mint a „nor­mál” gazdaságé. Ezért a szankcionálások miatt éppen­hogy bővülhet is a feketegaz­daság terjedelme ahelyett, hogy szűkülne. (Például aki korábban adózatlanul értéke­sített árukat, most lopott vagy csempészett árukat fog értékesíteni a nagyobb ha­szon reményében.) A adó elkerülése nemcsak tudati kérdés. Önmagában a hallatlanul bonyolult és nem­zetközileg is kimagaslóan nagyarányú állami elvonási kényszer a fő gerjesztő. Nem­zetközi intézmények ország­­ta­nulmányai is kimutatták: a rejtett gazdaság növekedésé­nek egyik alapvető oka a túl­zott állami elvonás, az adó (és az adójellegű befizetés) magas mértéke. Nálunk a vállalkozói szféra szá­mítása szerint a termelé­si érték 70—80 százalé­kát különféle jogcíme­ken be kell fizetni az ál­lamháztartásba, ha a szabályokat pontosan betartják. Ez olyan arány, ami mellett alig­ha lehet rentábilis egy üzlet. Tehát az előírá­sok megkerülésére kényszerülnek, nem­csak a nem regisztrált, hanem a hivatalos vagy elsődleges gazdaságban is. A költségvetés azon­ban növekvő hiányára hivatakozva nem mér­sékli az elvonásokat. Az 1995. évi adótörvény-módosí­tás ugyan tartalmaz némi köny­­nyítéseket a vállalkozói szfé­rában, ennek várható hatásá­ról azonban megoszlanak a vélemények. Mindenesetre érdemes felidézni: 1982-ben az akkori, sokkal szűkebb ma­gánszektornál egy hasonló lé­pés eredményes volt: a Pénz­ügyminisztérium akkori jelen­tése szerint a bevallott jövede­lem és némileg a befolyt adó is növekedett. Talán most sem marad el a kedvező ha­tás, ám az is tény, hogy ilyen­kor mégiscsak időszerűvé vá­lik a fokozottabb ellenőrzés is, különösen az évszámra veszteséget és minimálbére­ket jelentő vállalkozásoknál. Kisvállalkozó, nagyvállal­kozó, átlagpolgár, mind­mind tud számolni. Egy-egy változtatás kapcsán azonnal kiszámolja lehetséges hasz­­nát-veszteségét. Ha a költség­­vetés ezzel számol, maga is jól jár. DR. ÉKES ILDIKÓ A fejlett nyugati országokban sem lehet biztonsággal becsül­ni a rejtett gazdaság nagyságát, ráadásul különböző módszere­ket alkalmaznak a számításoknál. Angliában például a látha­tatlan jövedelmek részeként veszik számba azokat a jólétet növe­lő elemeket, amelyeket valaki rangjából, funkciójából eredően kaphat (például üzleti vacsorák, reprezentációs ajándékok stb.). Az Egyesült Államokban ennél lényegesen nagyobb arányo­kat becsültek még a ’70-es évek közepén, végén. A módszertől függően 1976-ra 3,9—22 százalékot, 1979-re 13,5—33 százalé­kot valószínűsítettek a szakértők. A témakör szempontjából nagyhatalomnak számító Olaszor­szágban a Statisztikai Hivatal a ’80-as évek elején—közepén a GDP 20 százalékára becsülte a feketegazdaság nagyságát. Más vizsgálatok ennél jóval magasabb értéket valószínűsítenek. A közép-kelet-európai országokban még nem igazán alakult ki a téma átfogó vizsgálata. T­H

Next