Figyelő, 1995. január-március (39. évfolyam, 1-9. szám)

1995-02-16 / 7. szám

O › to › Q N › O cc › ›­O › S | J PERSONNEL LEASING & Munkaerő - szervezési 1146 Budapest, Bethesda u.6. Telefon : 252-3272,252-3297 Fax : 252-3345 V ! 24 FIGYELŐ 1995. FEBRUÁR 16.__________________­ ^­­ ^ ^ ­KV Törvényes iparvédelem? A közbeszerzési törvény készítésének különböző szakaszain végighúzódott a vita, a törvény mennyiben tölthet be piacvédelmi szerepet Z BESZERZÉSEK A BKV vezérigazgató­helyettese egyik napila­punkban nemrég arról számolt be, hogy több száz­millió forintot takarítottak meg azzal, hogy a gázolaj­szállítókat versenyeztetik és így olcsóbban vásárol­hatnak. A legnagyobb volu­menű beszerzéseket köz­pontosították és pályázatok alapján kötnek szerződést abroncsok, akkumulátorok, tisztító- és irodaszerek véte­lére. Ezek a példák azon­ban ma még újdonságszám­ba mennek. Ellenben gyak­ran találkozhatunk párhuza­mos bevásárlásokkal, ahány minisztérium, annyi típusú — természetesen im­portból származó —, gép­kocsit, számítógépet vásá­rolnak. Ezért is sürgető a közbeszerzésekről szóló törvény elfogadása, amely egyebek között meghatároz­ná kiknek, milyen típusú beszerzéseknél, milyen ér­tékhatárok között kellene kötelezően pályázatot kiír­ni bevásárlásaikhoz. A köz­­beszerzési törvény hatálya az államháztartás négy al­rendszeréhez tartozó szer­vezetekre, vagyis a szűken vett költségvetési szférán kívül az önkormányzatok­ra, az egészségügyre és a nyugdíjbiztosítóra, vala­mint a különböző köztestü­letekre terjedne ki. Ahol te­hát közpénzeket használ­nak fel. Mint Gulácsi Gá­bor, a törvény gazdasági és kereskedelempolitikai ré­szének megalkotásával megbízott ipari és kereske­delmi tárca illetékese el­mondta, egyetértésre jutot­tak abban, hogy egyéb szer­vezetekre akkor kötelező a közbeszerzési törvény al­kalmazása, ha 50 százalék­nál nagyobb állami támoga­tást kapnak az adott beszer­zéshez vagy ahhoz állami garanciavállalás kapcsoló­dik. Vita folyt arról, hogy a víz-, energia-, közlekedés- és távközlési szektorban működő közüzemek árube­szerzéseire, építési-beruhá­zási ügyleteire miként vo­natkozzon a törvény. Erre nézve a nemzetközi példák — elsősorban az EU-szabá­­lyozás — sem adnak egyér­telmű támpontot. Végül is olyan kompro­misszumos megoldásban egyeztek meg — fejtette ki az IKM helyettes államtit­kára —, hogy a közbeszer­zési törvény mindazon köz­szolgáltatásokra terjedjen ki, amelyet gazdálkodó szervezet, költségvetési­, il­letve önkormányzati intéz­mény jogszabály alapján, kizárólagos jogosítvánnyal nyújt. (Kivétel ez alól, ha a közszolgáltató tevékenység­gel összefüggő beszerzés feltételeit egy másik, példá­ul koncessziós szerződés szabályozza.) A törvényi szabályozás egyik alapkérdése, hogy mi­lyen értékhatáron belül le­gyen kötelező a pályáztatá­si rendszer. Gulácsi Gábor szerint erre vonatkozóan a költségvetési törvényből kell kiindulni, amely tartal­maz ilyen értékhatárokat. A versenytárgyalás kiírási kötelezettségéről szóló 1988/36 számú PM-rende­­let árubeszerzésnél 2, beru­házásnál 10 millió forint fe­lett ír elő kötelező tenderez­­tetést. Mivel a közbeszer­zésről rendelkező törvény­ben szabályozott eljárások költségesek és időigénye­sek, az értékhatárokat úgy kell megszabni, hogy vala­mennyi jelentősebb közbe­szerzés a procedúra hatálya alá essen, de a leves ne ke­rüljön többe, mint a hús. Vagyis a közpénzek éssze­rű felhasználásából eredő megtakarítás nagyobb le­gyen, mint a tendereztetés­­sel kapcsolatos kiadások. Kisebb értékű beszerzések­re ne terjedjen ki az eljá­rás. Ezért azt javasolták — fejtette ki a helyettes állam­titkár —, hogy az induló ér­tékhatárokat ennek megfe­lelően a beszerzés típusától függően differenciáltan ál­lapítsák meg (például az önkormányzatokra a BM alacsonyabb értékhatárokat javasol). Az előbbiekhez kapcso­lódó kérdés, hogy milyen tí­pusú beszerzésekre vonat­kozzon a törvény. Három beszerzési típust lehet meg­különböztetni: az árubeszer­zést, az építési beruházást és a szolgáltatást. Az árube­szerzést és az építési beru­házási tevékenységet a tör­vény tételesen tartalmazza, a szolgáltatást ellenben ne­gatív oldalról határozza meg: az árubeszerzésnek és építési beruházásnak nem minősülő visszterhes szerződés alapján végzett tevékenység. A három beszerzési típusra más­más értékhatárok érvénye­sek. A törvény készítésének különböző fázisain végig­húzódott a vita: EU társulá­si és egyéb nemzetközi kö­telezettségeinket figyelem­be véve, a közbeszerzések szabályozása mennyiben tölthet be piacvédelmi sze­repet. Az Európai Megálla­podás 66. cikkében Ma­gyarország a megállapodás hatálybalépésétől — 1994 februárjától — számított tízéves átmeneti időszak vé­gére, azaz 2004-re vállalt kötelezettséget a nemzeti elbánás elvének érvényesí­tésére a közösség cégeivel szemben. S nem arra, hogy a közbeszerzésekre vonat­kozó hazai jogszabályokat harmonizálja a közösségi normákkal és direktívák­kal. Mindazonáltal a közbe­szerzésekről szóló törvény­­tervezet készítésekor figye­lembe vették az EU irányel­veit már csak azért is, mert a társulási megállapodás 67. cikkelye általános jog­*A helyi önkormányzat képviselőtestülete és azok társulása, továbbá a helyi ön­­kormányzati költségvetési szervek tekintetében — amennyiben a beszerzés­hez címzett vagy céltámogatással központi költségvetési támogatásban része­sül — a beszerzés javasolt értékhatára 1996. december 31-ig. v Y KÖZPONTI KÖLTSÉGVETÉS Megnevezés millió forint Árubeszerzés 10 Építési beruházás 25 Építési tervezési munka 5 Szolgáltatás megrendelése 10 Építési beruházás esetén az előminősítési kötelezettség 200 HELYI ÖNKORMÁNYZATOK* Árubeszerzés 2 Építési beruházás 5 Építési tervezési munka 2 Szolgáltatás megrendelése 2 Pályáztatni olcsóbb, mint... Még mindig hatályos a PM 36/1988-as rendelet, ame­lyik előírja, hogy állami finanszírozású beruházások megbízásait csak tendereztetéssel lehet odaítélni. De hol vannak már az állami beruházások? Nos, az önkor­mányzatok mindenesetre már nem érzik önmagukra nézve kötelezőnek a pályázat kiírását, illetve, ha mégis, akkor is inkább zártkörű pályázatban választják ki a kivitelezőt, és nem nyílt tendereztetéssel. Az önkormányzatok jellemzően a helybéli vállalkozók valamelyikét kérik fel az iskola fel­újítására, a sportcsarnok megépítésére vagy a víz- illetve gázvezeték lefektetéséhez. Hársfalvi Péter, a nyíregyházi ÉPKER Kft. ügyvezetője csak részben ért egyet a fenti megállapítással: „A falusi ön­­kormányzatokra ez mindenképpen igaz — mondja —, de minél nagyobb településről, s rendszerint minél nagyobb projektről van szó, annál inkább háttérbe szorul, hogy az építőipari vállalkozó helybéli-e vagy sem, és annál fonto­sabbá válik az ár. Mivel az önkormányzatok rendszerint

Next