Figyelő, 1996. július-augusztus (40. évfolyam, 27-35. szám)

1996-07-25 / 30. szám

1,5 millió, a Békéscsabai Konzervgyár és a Pá­pai Textilgyár pedig 0,4-0,4 millió ecu-höz jut. Információink szerint szeptemberben az ille­tékesek aláírhatják a megállapodásokat. Eze­ken kívül több további támogatandó cég neve röppent föl, úgy mint az Ikarusé, a debreceni MGM-é, a Csepeli Csőgyáré, a Nitrokémia Rt.-é, az Alkaloidáé vagy a Kispesti Textilgyá­ré. A HYFERP a következő fordulóban a ter­vek szerint további 22 millió ecu-vel támogatja a vállalatokat. Infralámpa A beruházások jellegéből fakadóan a vállalati szerkezet-átalakításnál több pénz jutott az inf­rastrukturális fejlesztéseket megvalósítani hiva­tott Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisz­tériumnak (KHVM). Az EU egyik prioritása ugyanis 1992-től éppen az infrastruktúrafej­lesztés. A koppenhágai és esseni csúcstalálko­zókon 15 illetve 25 százalékban határozták meg a PHARE-segély infrastruktúrára vonat­kozó hányadát, és kimondták: az unió csak társfinanszírozást vállal. A KHVM 1990 és 1996 között mintegy 95 mil­lió ecu támogatással gazdálkodhatott, amely­nek a többi ágazathoz képest igen magas ará­nyát, hozzávetőlegesen 80 százalékát lehetett beruházásra fordítani. A támogatások egy ré­sze - a nemzeti PHARE-programokon túl - a több országot átfogó szektorprogramok, illet­ve a határmenti együttműködési programok költségvetéséből érkezik. A több országot átfo­gó, regionális közlekedési szektorprogram a PHARE történetében először nyújt beruházási támogatást: Magyarország 5 millió ecu-t kapott a határátkelőhelyek térségének közúti fejlesz­tésére. 1995-től kezdődően a PHARE-programok éves tervezése az 1995-99. közötti időszakot felölelő ötéves indikatív programhoz igazodik; itt is, mint más területeken, az éves tervezésről áttértek az ötéves keretösszeg meghatározásá­ra. A KHVM munkáját a várakozások ellenére sem könnyítette meg a középtávú program megszületése, mert az egyes projekteket to­vábbra is évente kell Brüsszellel jóváhagyatni - mondta a Figyelőnek Kóti László, a tárca PHARE irodájának főosztályvezetője. Ez két szempontból okozhat gondokat. Egy­részt a brüsszeli követelmények - a tapasztala­tok szerint - évről évre változnak, miközben az infrastrukturális szükségletek természetük­nél fogva sokkal lassabban módosulnak. Ne­héz tehát minden brüsszeli igényhez - így az „alkalmi jellegűekhez” is - pontosan igazodó projektet készíteni. Másrészt a nagy infrastruk­turális beruházásokat több éven keresztül fo­lyamatosan kell finanszírozni. Ez viszont a biz­tató előjelek ellenére az EU részéről eddig nem talált megértésre - állítja a főosztályveze­tő. Ide vezethetők vissza az M3-as autópálya építése körüli bonyodalmak. Az M3-as építéséhez szükséges forrásokat az Útalap és a költségvetési hozzájárulás mellett az Európai Beruházási Bank (EIB) kölcsöne, valamint a kedvezményes német hitel biztosít­ja; ezekhez társult volna a PHARE támogatása. A Budapest és Füzesabony közötti építési költ­ségeket 1995 januárjában közel 29 milliárd fo­rintra becsülték, ebből 10 millió ecu lett volna a PHARE hozzájárulása - fejtegeti Kóti László. Több hónapos alkudozás után az EU végül ar­ra hivatkozva lépett vissza, hogy a projekt túlfi­nanszírozott, mivel a szükséges forrásokat a résztvevő két nemzetközi finanszírozó intéz­mény már biztosítja. Márpedig a 10 millió ecu kiesése problémát okoz a KHVM-nek, mert lassíthatja a kormányprogram megvalósítását, és szükségessé tesz bizonyos pénzügyi átcso­portosítást - mondja a főosztályvezető, hozzá­téve: ilyen esetekben meglehetősen nehéz ma­gyarázatot találni a brüsszeli döntésekre. A KHVM-nél úgy tartják: az EU jelenlegi politi­NAGYOBB TORTA, KEVESEBB PÉNZ KIFIZETÉSEK ARÁNYA AZ 1990. ÉS 1994. KÖZÖTTI PHARE-KERETBŐL (AZ 1996. JÚLIUSI ÁLLAPOT SZERINT) kára a vasútfejlesztést tartja a legsürgetőbb fel­adatnak, s nehezen fogadják el Brüsszelben, hogy Magyarországon az autópálya-építés nem kevésbé fontos, az Útalapnak köszönhetően ráadásul gyorsabban megvalósítható. A szak­tárca véleménye szerint a hosszú távú érdemi tervezés néha lehetetlenné válik: 1996-ban a 23 millió ecu helyett csak 7 millióhoz jutott a minisztérium. Ezt a MÁV átalakítására és a kombinált szállítás fejlesztésére költik majd. Az infrastrukturális és más programok kritiká­it az Európai Unió tisztségviselői azzal hárítják el, hogy a támogatás konkrét felhasználásáról a szerződő felek közösen döntenek, a szükség­leteket Magyarországon határozzák meg. Van­nak ugyanakkor olyan vélemények is - például az Eurocooperation tanácsadó cég korábbi fel­mérése szerint -, hogy az összegek alacsony ki­használtsága a magyar ötletek hiányára és ha­zai szervezeti problémákra vezethető vissza. Nyitva az agrárkapu A nemzeti PHARE-programok közül - a mér­téket illetően - a mezőgazdaságnak nyújtott támogatás a második helyen áll az elsősorban a TEMPUS programra épülő oktatási támoga­tás után. Az agrárszféra ugyanis négy év alatt 68 millió ecu-köz­­kamattal növelten az összeg már csaknem eléri a 70 millió ecu-t) jutott, ami egyértelműen jelzi, hogy Brüsszel kiemelt jelentőséget tulajdonít a csatlakozni kívánó or­szágok mezőgazdasági fejlődésének. Az 1990 és 1992 közötti programok szinte 100 százalé­kát már elköltötték, és a 1993-ban elfogadott program 30,5 millió ecu-s keretének is több mint a felét kifizették. A három évvel ezelőtt elfogadott program szerződéskötési határideje néhány nap múlva, július végén jár le. A Földművelésügyi Minisztérium adatai sze­rint a kifizetések aránya eléri a 75 százalékot. A közel 70 millió ecu-ből 29 milliót, azaz keve­sebb mint a felét teszik ki a tőkejuttatások, 16 millió jut(ott) eszközök és berendezések vásár­lására, 22 millió pedig oktatásra és tanácsadás­ra. Az agárprogram két legjelentősebb kompo­nense a 20 millió ecu-t érő Agrárvállalkozási Hitelgarancia Alapítvány létrehozása és az in­tegrált takarékszövetkezeti bankhálózat kiala­kítása volt. A tavaly elfogadott 10 millió ecu-s programból ennek negyede fordítható szakértői tanulmá­nyokra, a fennmaradó rész pedig eszközbe­szerzésre, vagyis a főszerep ezúttal is a techni­kai segítségnyújtásnak jutott. Az agárprogram­mal kapcsolatban is felmerül az a vád, hogy az EU a segélyek egy részét (egyes számítások sze­rint 50 százalékát) „visszaszívja”, és főleg saját érdekei szerint folyósítja (lásd: Kiss Judit cikkét a Figyelő 1996/20 számában). Nagy Árpád, a földművelésügyi tárca főosztályvezetője az 50 százalékot túlzottnak tartja. Szerinte nincs aka­dálya annak, hogy a tanácsadásra fordítható PHARE-pénzek kedvezményezettjei magyar szakemberek és cégek legyenek. Szervezeti túltengés A kis- és középvállalkozások fejlesztése a har­madik legjelentősebb projekt a PHARE segély­­programjában. Az e célra szánt pénzeket a nonprofit szervezetként működő és az utóbbi időben többször viharos átalakuláson átesett Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (MVA) kezeli. Az alapítvány önrészesedése a kis- és középvál­lalkozói programoknál el kell, hogy érje az 50 százalékot, amely magasabb a többi PHARE- programénál. A hitelkonstrukciók közül újsze­rű megoldásnak számít, hogy a tőkehitelt tulaj­donrész vásárlásával kombinálják, vagyis az MVA tulajdonrészt szerez a már működő kö­zépvállalkozásokban. A részvényeket később a vállalat visszavásárolhatja az MVA-tól. A PHARE-segélyek egyik eredménye, hogy kié­pítették a helyi vállalkozásfejlesztési központo­kat 20 megyei központtal és 150 irodával. Információink szerint felvetődött, hogy a me­gyei területfejlesztési tanácsok is a helyi vállal­kozásfejlesztési központok bázisán jöjjenek lét­re. Ez a konstrukció sok szempontból indokol­ható lett volna, hiszen a két intézményrend­szerbe szinte ugyanazok a szervezetek delegál­ják a tagokat. Végül azonban a PHARE part­nernek bizonyult a két különálló intézmény­­rendszer kiépülésében, amelyek között, bár a feladatok sok esetben hasonlóságot mutatnak, nincs szervezeti átjárás. MARTIN JÓZSEF PÉTER, SPÄT JUDIT Mezőgazdaság Regionális Infrastruktúra 68 millió forint fejlesztés 76 millió forint 10 millió forint 100% 4 Privatizáció Kis- és és szerkezet-átalakítás középvállalkozások 59 millió forint 45 millió forint Forrás: Minisztériumok. MVA. Figyelő­­ 1996. Július 25. JiTelő 15 Dosszié

Next