Figyelő, 2000. június-szeptember (44. évfolyam, 26-39. szám)
2000-08-24 / 34. szám
Marketing szempontból sem elhanyagolható a lovastalálkozók jelentősége, ráadául az ezekre érkező vendégek jelentős bevételt hoznak a környékbeli szállodáknak, vendéglőknek. Nagy a kereslet a csikós bemutatók iránt, annak ellenére, hogy az országimázsból száműzni kívánják a pusztát, a csikóst, a gulyást. „Ezt Hannoverben is tapasztaljuk, ahol mi adjuk a lovasműsort” - állapítja meg ifjabb Kovács Zoltán, a Bugac Tours Kft. értékesítési vezetője, hozzátéve, hogy a magyarországi turistaprogramnak a budapesti városnézéshez vagy a Dunakanyar felkereséséhez hasonlóan kötelező eleme a puszta - s ráadásul ez az egyik legjobban eladható elem. A Bugac Tours május elejétől szeptember végéig minden nap tart csikós bemutatót, előfordul, hogy naponta kettőt-hármat is. A vállalkozás jó kapcsolatban áll a Tourinform irodákkal, s neves utazási irodák nemcsak Budapestről vagy Kecskemétről szerveznek hozzájuk csoportokat, sokszor már a Németországban összeállított „csomagban” eleve benne foglaltatik egy pusztai kirándulás is. A lovasbemutatók egyre elterjedtebbek: ilyet a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség adatbázisában szereplő 379 minősített lovarda közül 100 szerepeltet a programjában. Különböző rendezvények is szép számmal találhatók: az idén 26 lovasnapot és 40 hagyományőrző lovasrendezvényt tartottak/tartanak, míg a kiállításokkal, sportnapokkal és másfajta eseményekkel együtt az idén 240 a lovasrendezvények száma. Érzékelhető tehát, hogy mind a szakmai szervezetek, mind a lovardák úgy tartják: vonzerejüket csak akkor növelhetik, ha a szokványos lovagoltatás mellett különleges programokat, látnivalót is kínálnak. PÁSZTORROMANTIKA. Bugacon az érkező vendégeket egy pohár borral fogadják, és a bográcsban, szabad tűzön rotyogó öreglebbencsből is megkínálják egy adaggal. A turisták ezután felszállnak a lovasfogatokra, s kikocsikáznak a Kiskunsági Nemzeti Parkban lévő Bugacpusztára. A pásztormúzeum megtekintése után átsétálnak az istállóba, ahol megnézhetik a lovakat. Aztán kezdődik a csikós bemutató egy hagyományos magyar fajtával, a kisbéri félvérrel. A „csikósok”, a tradícióhoz híven, szőrén ülik meg a lovat, nem nyeregben, s kengyelt sem használnak. A vendégek elé hajtják a ménest, majd következik a puszta ötös, amikor három ló nyargal elől, kettő hátul, s a hajtó egy-egy lábával a hátsók hátán állva, a kantárt fogva irányítja a lovakat - végsebességük eléri az 50 kilométer/órát. Ezt követik a „csikósok” hagyományőrző ügyességi játékai, köztük az anyósverés, amikor a lovasok úgy pattogtatnak az ostoraikkal, hogy a szíjuk rátekeredik a vendég hölgyek derekára. A Bugac Tours mindazonáltal elsősorban a vendéglátással foglalkozik (ez adja a fő bevételt), a csárdát üzemelteti. Az ugyanabba a tulajdonosi körbe tartozó, s a lovakkal kapcsolatos teendőket ellátó Ménes Kft.-vel együtt mintegy negyven főt foglalkoztatnak, és az évi tízezres nagyságrendű látogatószám 80 millió forintos bevételt hoz. A Kerekegyháza melletti Kunpusztán lévő Pongrácz Major a lovasbemutatók mellett 31 szobás szállodát és három apartmant is működtet, s a komplexumhoz két szauna, kétpályás tekepálya, két fallabdapálya, két teniszpálya és biliárdterem is tartozik. Az időjárástól függően április-májustól októberig tartó szezonban naponta akár többször is (máskor, pedig csak rendelésre) megtartott csikósbe-mutató mellett előzetes bejelentkezésre - a rendszerint hetente egyszer - 1848-as huszár-ns bemutatót is tartanak. Erre a műsorra két balatoni szálloda is szervez csoportokat. A nagyobb bevétel a bemutatókból származik, a -a szálláshelyek csak a nyári szezonban hoznak 2 30 FIGYELŐ 2000. augusztus 24-30. oold otUitó bus&iU vW