Figyelő, 2000. június-szeptember (44. évfolyam, 26-39. szám)

2000-08-24 / 34. szám

Marketing szempontból sem elhanyagolható a lovastalálkozók jelentősége, ráadául az ezekre érkező vendégek jelentős bevételt hoznak a környékbeli szállodáknak, vendéglőknek. N­agy a kereslet a csikós bemutatók iránt, annak ellenére, hogy az országimázsból száműzni kívánják a pusztát, a csikóst, a gu­lyást. „Ezt Hannoverben is tapasztaljuk, ahol mi adjuk a lovasműsort” - állapítja meg if­jabb Kovács Zoltán, a Bugac Tours Kft. érté­kesítési vezetője, hozzátéve, hogy a magyar­­országi turistaprogramnak a budapesti város­nézéshez vagy a Dunakanyar felkereséséhez hasonlóan kötelező eleme a puszta - s ráadá­sul ez az egyik legjobban eladható elem. A Bugac Tours május elejétől szeptember végéig minden nap tart csikós bemutatót, előfordul, hogy naponta kettőt-hármat is. A vállalkozás jó kapcsolatban áll a Tourinform irodákkal, s neves utazási irodák nemcsak Budapestről vagy Kecskemétről szerveznek hozzájuk cso­portokat, sokszor már a Németországban összeállított „csomagban” eleve benne foglal­tatik egy pusztai kirándulás is. A lovasbemutatók egyre elterjedtebbek: ilyet a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség adatbázisában szereplő 379 minősített lovar­da közül 100 szerepeltet a programjában. Kü­lönböző rendezvények is szép számmal talál­hatók: az idén 26 lovasnapot és 40 hagyo­mányőrző lovasrendezvényt tartottak/tarta­­nak, míg a kiállításokkal, sportnapokkal és másfajta eseményekkel együtt az idén 240 a lovasrendezvények száma. Érzékelhető tehát, hogy mind a szakmai szervezetek, mind a lo­vardák úgy tartják: vonzerejüket csak akkor növelhetik, ha a szokványos lovagoltatás mel­lett különleges programokat, látnivalót is kí­nálnak. PÁSZTORROMANTIKA. Bugacon az érkező vendégeket egy pohár borral fogadják, és a bográcsban, szabad tűzön rotyogó öregleb­bencsből is megkínálják egy adaggal. A turis­ták ezután felszállnak a lovasfogatokra, s ki­­kocsikáznak a Kiskunsági Nemzeti Parkban lévő Bugacpusztára. A pásztormúzeum meg­tekintése után átsétálnak az istállóba, ahol megnézhetik a lovakat. Aztán kezdődik a csi­kós bemutató egy hagyományos magyar faj­tával, a kisbéri félvérrel. A „csikósok”, a tradí­cióhoz híven, szőrén ülik meg a lovat, nem nyeregben, s kengyelt sem használnak. A vendégek elé hajtják a ménest, majd követke­zik a puszta ötös, amikor három ló nyargal elől, kettő hátul, s a hajtó egy-egy lábával a hátsók hátán állva, a kantárt fogva irányítja a lovakat - végsebességük eléri az 50 kilomé­­ter/órát. Ezt követik a „csikósok” hagyo­mányőrző ügyességi játékai, köztük az anyósverés, amikor a lovasok úgy pattogtat­nak az ostoraikkal, hogy a szíjuk rátekeredik a vendég hölgyek derekára. A Bugac Tours mindazonáltal elsősorban a vendéglátással foglalkozik (ez adja a fő bevé­telt), a csárdát üzemelteti. Az ugyanabba a tulajdonosi körbe tartozó, s a lovakkal kap­csolatos teendőket ellátó Ménes Kft.-vel együtt mintegy negyven főt foglalkoztatnak, és az évi tízezres nagyságrendű látogatószám 80 millió forintos bevételt hoz. A Kerekegyháza melletti Kunpusztán lévő Pongrácz Major a lovasbemutatók mellett 31 szobás szállodát és három apartmant is mű­ködtet, s a komplexumhoz két szauna, kétpá­­lyás tekepálya, két fallabda­pálya, két tenisz­pálya és biliárdterem is tartozik. Az időjárás­tól függően április-májustól októberig tartó szezonban naponta akár többször is (máskor­­, pedig csak rendelésre) megtartott csikósbe-­­­mutató mellett előzetes bejelentkezésre - a rendszerint hetente egyszer - 1848-as huszár-­ns bemutatót is tartanak. Erre a műsorra két ba­­­­latoni szálloda is szervez csoportokat. A na­­­­gyobb bevétel a bemutatókból származik, a -a szálláshelyek csak a nyári szezonban hoznak 2 30 FIGYELŐ 2000. augusztus 24-30. oold otUitó bus&iU vW

Next