Figyelő, 2001. január-március (45. évfolyam, 2-13. szám)
2001-03-15 / 11. szám
I PLUSZ ! Májusig kell várni arra, hogy Magyarországon is debütáljon a legújabb oroszlán, a Genfi Autószalonon bemutatott Peugeot 307-es. A svájci városba a csapott hátú változatot vitte el a francia gyártó, három benzines és kétfajta dízel motorral, de a bennfentesek már kész tényként kezelik egy kombi és négyajtós kivitel gyors piacra dobását is. A 206-os kistestvérhez szorosan kötődő külső és belső design ellenére a 307-es korszakváltásként is értékelhető. A Citroennel közös PSA-csoport nem pusztán a majd’ egy évtizedig szolgáló 306-ost cserélte le vele; az új típust a mai biztonsági igényeknek (energiaelnyelés, ütközésállóság) megfelelő vadonatúj padlólemezre építették fel. Más részletekben is szakítottak a hagyományokkal a 307-esnél, így korszakos biztonsági kiegészítőkkel öltöztették fel a járgányt. ABS elektronikus fékerő szabályozóval; vészfék assistance-szal; kipörgésgátlóval; első, oldalsó és függönylégzsákkal; végül olyan automatikus (telematikus) segélyhívó szerkezettel, amely a légzsákok aktiválódásakor lép működésbe. A kornak megfelelő a fedélzeti kommunikációs rendszer részeként az új Peugeot-hoz CD-lejátszó, GPS, hangvezérléses, beszédszintetizátoros, WAP-funkciós GSM telefonnal kombinált rádiókészülék, illetve fedélzeti navigációs rendszer is rendelhető. A vezető így aktuális forgalmi, vagy éppen turisztikai információkhoz juthat, és az automatikus segélyhívás mellett közvetlen a kapcsolatban állhat az ügyfélszolgálati központtal. • PEUGEOT 307 Korszakváltó Billy szerencséje ■ Jelzésértékű a brit Stephen Daldry filmjének indítása: a 11 éves Billy Elliot bokszedzés közben belepillant a terem másik sarkában folyó balettórába, minek következtében rövid úton balettcipőre cseréli a bokszkesztyűt. A baj csak az, hogy abban a környezetben, ahonnan Billy származik, ezt a műfajt nem igazán tartják férfias mesterségnek. A bányászok durva, pragmatikus világában azt sem díjazzák, hogy a kissrác nem közli apjával a hirtelen váltást. Ez nem csoda, hiszen a sztrájkok közt őrlődő, napi kenyérgondokkal küzdő bányászokkal nehéz is lenne megértetni e választást. Ebből a sötét tónusú világból indul Billy - immár a fia teljesítményétől elbűvölt apja kíséretében Londonba, hogy részt vegyen a balettiskola felvételijén. Szokványos karriertörténet helyett rendkívül izgalmas, majd kétórás életmesében lesz része annak, aki beül a nézőtérre megtekinteni a Billy Elliot című filmet. Tiszta gondolatok, természetes, mély emberi érzések kelnek életre a Billyt játszó Jamie Bell és az apát alakító Gary Lewis megformálásában. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy ez a film a Brit Filmakadémia díjáért folytatott versenyben éppen az Oscar-esélyes Gladiátor ellenében maradt alul. • Elképzelt város ■ Építészhallgató korában ironikusan eltorzított body art önarckép-fotókkal keltett feltűnést, két társával pedig megalkotta a fotózó, festő-rajzoló, tárgykészítő, sőt a performansz és a zene irányába is elmozduló Brettschneider-csoportot, önálló munkáiban olyan plasztikai formákat teremtett, amelyek egyszerre tekinthetők „egy elképzelt város részleteinek”, építészeti modelleknek, posztkubista szobrászati installációknak és bútor- vagy hangszerdizájn 34 FIGYELŐ 2001. március 15-21. IM'MU'MiH Testi, szellemi oromok ■ Nemzetközi művészeti seregszemlévé nőtte ki magát az évről évre társművészetekkel bővülő fővárosi rendezvénysorozat, a Budapesti Tavaszi Fesztivál. A szponzorváltáson is átesett fesztivál az idén arra a kérdésre keresi a választ, hogy mennyit ér, mit jelent a klasszikus művészet és a hagyomány a számítástechnika és az információs világháló korában. Az immár huszonegyedik ilyen programsorozaton mintegy kétszáz esemény várja a látogatókat. A koncertek, opera- és színházi előadások többsége a múltat idézi, jelezve, hogy az elektronikus kor nem létezhetne a klasszikus hagyományok nélkül. A nagyzenekari koncerteken számos világsztár - köztük Msztyiszlav Rosztropovics, Radu Lupu, Marton Éva, Rost Andrea és Szabadi Vilmos - lép fel. A művészet és a modern kor összefonódását pedig olyan produkciók bizonyítják, mint Eötvös Péter Az álmok hídján mentem át című színpadi hangjátékának magyarországi bemutatója. A műben az ősi fa-