Figyelő, 2002. július-szeptember (46. évfolyam, 27-39. szám)
2002-08-15 / 33-34. szám
BAÁN BARNABÁS 44 éves, balatonfüredi gépész, a tabi Rudnay Gyula Mezőgazdasági Gépészeti Szakközépiskolában ismerte meg a szakmát. 1976-tól 1989-ig röplabdázó, majd edző, közel tíz évet töltött a Veszprémi SE csapatánál. ■ 1990-ben alapította a Nemzeti Sport-Autópressz Kft.-t, s az Autópressz újság kiadásával foglalkozott. ■ 1991-től foglalkozik személygépkocsi-importtal. A 2001-ben indult márkafüggetlen autóimportőr társaság, az Euro-Carex Rt. tényleges tevékenységét az idén kezdte meg. A társaság eddigi nagy fogása az a mintegy ötszáz darab Rover 75 gépkocsikból álló készlet, amelyet jelenleg adnak át Szlovákiában a listaárnál 40 százalékkal olcsóbban. A 2002-re tervezett árbevétel 7 millió euró, néhány napra, majd átadta a képviseletet. Amikor már látszott, hogy a koreaiakkal nehezen jut dűlőre, más márkát keresett és megállapodott a francia Auverland-dal, hogy importőrként képviseli Kelet-Európában. Ha egy „üzlet” beindul, nincs megállás: az Auverland csődöt jelentett, és Baán Barnabás két szék között a pad alá esett. Új profilt kellett találnia, így motorkerékpárokkal kezdett foglalkozni. Az importőri feladatokat a Motor Bike Center Hungary (MBC) látta el. Ám az élet úgy hozta, hogy a régi társak kiváltak az üzletből és el kellett adni a céget. Csak egy kétkerekű aszfaltszaggatót, egy Triumph Daytonát tartott meg emlékül. Megint új életet kellet tehát kezdenie Baán Barnabásnak. A Samsung teherautó-gyártó divíziójának vezetői számára éppen jókor kacsintgattak a feltörekvő kelet-európai piacok felé, és felkérték, hogy legyen importőr. Másfél év megfeszített munka után, soksokmillió forintot befektetve megszervezte a dealer-hálózatot. Amikor megérkezett az első 18 bemutatóautó és már megegyezett egy üzletfelével, hogy egy év után átveszi tőle a beindított képviseletet, a Samsung teherautógyárát elsöpörte a koreai válság második hulláma. VÉDJEGYBITORLÓ? Ismét kezdhette elölről. Erre, mint mindig, néhány hónap gondolkodással és vaskos üzleti tanulmányokkal készült fel Baán Barnabás. Az autóbiznisz és az európai irány adott volt, csakúgy, mint felesége csöpp betéti társasága, amelyet átkeresztelt Euro-Carex Bt.-nek. A profil persze változatlanul az autóimport volt, de kötött márka nélkül. Az Euro-Carex ugyanis elsősorban a gyártóknál felgyűlt feles készletekre specializálja magát, és a diszkontáron vett négykerekűekkel a hivatalos márkakereskedésekben kínált listaárnál olcsóbban kínálja a vadonatúj autókat. Mondani sem kell, hogy Baán Barnabás ezzel vörös posztóvá vált a hivatalos járműimportőrök szemében. Győző Gábor, a Magyar Járműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke sem tartja legálisnak a hivatalos importőrök „feje feletti” behozatalt. Anélkül, hogy minősítené Baán Barna tevékenységét, csak annyit mond, hogy tudomása szerint védjegybitorlás vádjával készíttetnek beadványt ellene. Baán szerint legális a behozatal, amelyet az EU-tagállamok közötti nagy árkülönbség éltet. A különbség az új autók közterheiben rejlik, ezt az ügyes kereskedő meglovagolhatja. Baán Barnabás azonban olyan autókereskedő, akinek - bár telne rá - pillanatnyilag rendes autója sincs, egy betört szélvédőjű pickuppal közlekedik. Ha tárgyalásra kell mennie, kénytelen kölcsönkocsival megjelenni. ______ ■jj SZIRMAI sí PÉTER Ha pályakezdőként augusztus 1. és október 31. között lépsz be az OTP Magénnyugdíjpénztárba, megnyerheted a három Suzuki Katana robogó, vagy a 30 darab ébresztőórős rádió egyikét. Az OTP Magénnyugdíjpénztért persze nem csupán a fenti nyeremények miatt érdemes választanod, hanem azért is, mert ■ stabil és megbízható háttérrel rendelkezik, ■ a legnagyobb taglétszámú és vagyonú magánnyugdíjpénztár, ■ tagjaként az OTP Nyugdíjvonalon keresztül bármikor ellenőrizheted a számládat, ■ az OTP Bank A-hitelét mindig 1 %kkal alacsonyabb hiteldíjjal veheted igénybe, ■ a pénztárba befizetett összeg pedig örökölhető. Lépj be minél hamarabb, hiszen az idő robog! És lehet, hogy majd Te is... A JÖVŐRŐL, IDŐBEN! ■*'■***!